El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Menar du att allemansrätten inte har något att göra med att åka båt på annas vatten? Enligt NVV har det absolut med allemansrättan att göra:

"Allemansrätten gäller både på land och på vatten. Du får bada vid stränder, åka båt nästan överallt, förtöja och övernatta något dygn i båten. Kraven på hänsyn mot omgivningen är desamma som på land. Inte störa – inte förstöra!" https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/platser/vatten-och-is/
Jag menar att framförandet av motorbåtar (som ju tydligen undantas från allemansrätten - ser dock inget om det på länken ovan) då istället regleras i sjölagen. Vad gäller tilläggning och övernattning så är ju allemansrätten tillämpbar.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Nja, de tycks inte säga samma sak om eMTB. På NVV hemsidan står det: "Det betyder att du inte får köra dem på stigar och leder eller fritt i terrängen utan lov av markägaren."

De säger alltså att man inte får cykla med eMTB i skogen (utan tillstånd). Det är väll egentligen det här som jag inte förstår. NVV kan säga att inga eMTBs omfattas av allemansrätten, det köper jag, men de kan väll inte bestämma vad man får och inte får göra när det gäller saker utanför allemansrätten? Det har de väll ingen befogenhet till? Så vitt jag förstår så finns inga andra bestämelser någonstans som säger att man inte får cykla med eMTB som är under 250W i skogen, det är bara NVV som säger så.
Terrängkörningslagen m.m. gäller alla, även markägare, och innehåller bestämmelser kring hur fordon får framföras i terräng.
Allemansrätten är en sedvänja, dvs regler och riktlinjer, kring hur man får nyttja och ska bete sig på annans mark.
Alltså är det fullt möjligt att nåt kan vara tillåtet enligt lag, men inte omfattas av allemansrätten. Omfattas det inte av allemansrätten måste man fråga markägaren om lov, på samma sätt som man frågar grannen om lov innan man lånar hans spade. Är det ens egen mark behöver man inget lov, precis som man inte heller behöva fråga sig själv om lov för att använda sin egen spade.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Var det inte traktorstigar nyss?
Jo, grusvägar och traktorstigar. Vilket jag skrivit massor med gånger. Jag har också skrivit att en motor är en motor. Och att elcyklar inkluderas av allemansrätten. Ska jag skriva ett jättelångt inlägg med allt jag redan skrivit så att det inte uppstår några missförstånd? Det går bra att team elcykel helt vägrar att svara på det jag frågar om, men jag måste svara ordagrant (och inte missa ett enda ord)?
1. Om lagens mening nu är så viktig, varför struntar elcyklisterna så lättvindigt i regeln om att elcyklar inte omfattas av allemansrätten? Inget svar.
2. Är/var min körning (som få såg eller hade invändningar emot) värre än den elcykelkörning som orsakar friktion med andra (på stigar)? Inget svar där heller.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Var det inte traktorstigar nyss?


Han måste börja hitta på saker nu då han insett att han satt sig själv i skiten genom att råkat försäga sig att han olagligt åker motorcykel I skogen på andras marker.

Alla har nog genomsynat denna clown och insett vilken hycklare han är.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det här är väll en regel de inte kan "skapa"? Jag köper att de säger att inga eMTBs omfattafas av allamansrätten men de kan väl inte säga vad man får och inte får göra när det gäller saker utanför allemansrätten? Jag har kanske missuppfattat men det tycks bara vara NVV som säger att man inte får cykla sub 250W eMTB i skogen utan markägarens tillstånd. Då det här är något som inte längre rör allemansrätten så har de väll inte så mycket att säga till om?
Andra myndigheter hänvisar till NVV. Som inte kan skapa hårda lagar. Allemansrätten är, återigen, en rätt unik rätt vi har att vistas i naturen (på annans mark). Det är också en mjuk (luddig) överenskommelse, mer än lag. Allemansrätten ger oss möjligheten att färdas i naturen. Utan motor, enligt NVV. Väldigt logiskt och väldigt enkelt, tycker jag, att dra gränsen där. Inte att <250W ska betraktas som ingen motor. Det är helt ologiskt. Eftersom en mltor är en motor.
Att gränsen mellan tillåtet och inte tillåtet skulle vara slitaget är inte logiskt eller enkelt.
En fatbike skulle kanske kunna ha 500W, eftersom den har mycket lägre marktryck. Mindre slitage. Kanske 750W, med lägre lufttryck. Logiskt? Lite. Enkelt? Nej.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Nja, de tycks inte säga samma sak om eMTB. På NVV hemsidan står det: "Det betyder att du inte får köra dem på stigar och leder eller fritt i terrängen utan lov av markägaren."

De säger alltså att man inte får cykla med eMTB i skogen (utan tillstånd). Det är väll egentligen det här som jag inte förstår. NVV kan säga att inga eMTBs omfattas av allemansrätten, det köper jag, men de kan väll inte bestämma vad man får och inte får göra när det gäller saker utanför allemansrätten? Det har de väll ingen befogenhet till? Så vitt jag förstår så finns inga andra bestämelser någonstans som säger att man inte får cykla med eMTB som är under 250W i skogen, det är bara NVV som säger så.
Men om du inte via allemansrätten har rätt att beträda någon annans mark med din eMTB. Så behöver du ju tillåtelse från annat håll.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Han måste börja hitta på saker nu då han insett att han satt sig själv i skiten genom att råkat försäga sig att han olagligt åker motorcykel I skogen på andras marker.
Ja, det är ju JAG som hittar på saker. :) Min 350 är/var en 1000-kubikare, nej vänta, en 2 liters, nej, en stridsvagn!
Alla har nog genomsynat denna clown och insett vilken hycklare han är.
?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Terrängkörningslagen m.m. gäller alla, även markägare, och innehåller bestämmelser kring hur fordon får framföras i terräng.
Allemansrätten är en sedvänja, dvs regler och riktlinjer, kring hur man får nyttja och ska bete sig på annans mark.
Alltså är det fullt möjligt att nåt kan vara tillåtet enligt lag, men inte omfattas av allemansrätten. Omfattas det inte av allemansrätten måste man fråga markägaren om lov, på samma sätt som man frågar grannen om lov innan man lånar hans spade. Är det ens egen mark behöver man inget lov, precis som man inte heller behöva fråga sig själv om lov för att använda sin egen spade.
Det skulle vara rätt logiskt om det fungerade likadant för övriga fall där man faller utanför allemansrätten - motorbåt, snöskoter, körning på is osv. Men där verkar NVV inte alls gå på lika hårt? Mer "lokala regler kan förekomma" typ.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Terrängkörningslagen m.m. gäller alla, även markägare, och innehåller bestämmelser kring hur fordon får framföras i terräng.

Terrängkörningslagen gäller väll inte sub 250W elcykel?

Omfattas det inte av allemansrätten måste man fråga markägaren om lov, på samma sätt som man frågar grannen om lov innan man lånar hans spade.

Andra myndigheter hänvisar till NVV. Som inte kan skapa hårda lagar. Allemansrätten är, återigen, en rätt unik rätt vi har att vistas i naturen (på annans mark).

Nej, men om du inte via allemansrätten har rätt att beträda någon annans mark med din eMTB. Så ska du ju, rent teoretiskt, ha markägarens tillåtelse.

Ok, jag börjar komma närmare svar med mina frågor, tackar för det. Så det finns bestämmelser som i princip säger att om man gör något på någons mark som inte omfattas av allemansrätten så måste man ha markägarens tillstånd? En pinsam fråga som kanske påvisar hur lite jag egentligen vet om detta men jag är kanske inte helt ensam.
 
Senast ändrad:
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det skulle vara rätt logiskt om det fungerade likadant för övriga fall där man faller utanför allemansrätten - motorbåt, snöskoter, körning på is osv. Men där verkar NVV inte alls gå på lika hårt? Mer "lokala regler kan förekomma" typ.
Jag bara gissar nu, men NVV vill nog hålla sig så på så god fot som möjligt med alla markägare för att inte riskera inskränkningar i AR.

Den gemensamma nämnaren för körning på snö, is och vatten är väl att det inte lämnar några bestående spår efter sig.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ok, jag börjar komma närmare svar med mina frågor, tackar för det. Så det finns bestämmelser som i princip säger att om man gör något på någons mark som inte omfattas av allemansrätten så måste man ha markägarens tillstånd? En pinsam fråga som kanske påvisar hur lite jag egentligen vet om detta men jag är kanske inte helt ensam.
Precis, allemansrätten ger dig bara rätt till det som står där. Allt utanför det behöver du tillstånd för, så länge det inte är olagligt, då hjälper det inte med tillstånd (terrängkörning t ex)
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det är ont om förslag på hur reglerna borde se ut.

En kompromiss kunde vara att elcyklar inkluderas i terrängkörningslagen, men att t.ex. vägmärket för cykelled kan användas av markägare för att tillåta elcykel utan dispens från TKL. Dvs man överlåter på markägaren att avgöra vilken mark som är skyddsvärd när det gäller elcyklar.

Då hade det fortfarande varit möjligt att färdas med elcykel på enskild väg, något jag tror är en viktig del i hur etablissemanget vill att elcykel ska kunna användas.

Rätt enkla regler, business as usual på alla vägar.
Cykelvägmärken i terräng innebär fritt fram för elcykel, annars förbud enligt TKL.

Då återstår gränsdragningsproblematiken: Ska man få cykla i terräng med avstängd motor? Med bortplockat batteri? Cyklar med bortplockad motor a la Fazua kommer knappast kunna anses som elcyklar hur regelverket än ser ut.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Precis, allemansrätten ger dig bara rätt till det som står där. Allt utanför det behöver du tillstånd för, så länge det inte är olagligt, då hjälper det inte med tillstånd (terrängkörning t ex)
Fast - snöskoter får man köra om inget annat sagts (t ex av länsstyrelsen) och så länge man inte skadar växtlighet. NVV skriver själva:
Det anses tillåtet att köra på väl snötäckt mark om man inte stör, förstör eller på annat sätt bryter mot lagen.
Frågan är varför man inte säger precis samma sak om elcyklar? Varför måste man i det fallet konsultera sin fastighetskarta och fråga lantmäteriet om vem som äger varje litet skifte och sedan ta personlig kontakt med varenda markägare?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jo, grusvägar och traktorstigar. Vilket jag skrivit massor med gånger. Jag har också skrivit att en motor är en motor. Och att elcyklar inkluderas av allemansrätten. Ska jag skriva ett jättelångt inlägg med allt jag redan skrivit så att det inte uppstår några missförstånd? Det går bra att team elcykel helt vägrar att svara på det jag frågar om, men jag måste svara ordagrant (och inte missa ett enda ord)?
1. Om lagens mening nu är så viktig, varför struntar elcyklisterna så lättvindigt i regeln om att elcyklar inte omfattas av allemansrätten? Inget svar.
2. Är/var min körning (som få såg eller hade invändningar emot) värre än den elcykelkörning som orsakar friktion med andra (på stigar)? Inget svar där heller.
1) Pga att det inte finns ett klart och tydligt svar på frågan, när till och med andra stora organisationer (som vill få bort eMTB) vill förtydliga så måste man ändå förstå att det inte finns ett rätt svar i dagsläget, det är en stor gråzon.

Sen tycker jag att ”en motor är en motor” är ett för enkelt sätt att se på det. Låt oss säga att det kommer en sekventiell växellåda med elektronisk momentomvandlare till cyklar, ska man inte få använda den i Sverige då ”en motor är en motor”, eller är det inte bättre att man sätter en effektgräns likt den vi har idag? Vi måste sluta låtsas att det är 1980, det här nykristna sättet att se på det är bara löjligt.

2) Ja kollar man rent juridiskt så definitivt. Rent moraliskt absolut. Vet inte om det finns några brott som kan bortförklaras med ”ingen såg eller klagade”. Personligen så bryr jag mig inte om du eller någon annan kör mc på traktorstig, men som sagt, att sitta och försöka ha någon typ av moralfana i det här läget är ju bara pinsamt.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det är ont om förslag på hur reglerna borde se ut.

En kompromiss kunde vara att elcyklar inkluderas i terrängkörningslagen, men att t.ex. vägmärket för cykelled kan användas av markägare för att tillåta elcykel utan dispens från TKL. Dvs man överlåter på markägaren att avgöra vilken mark som är skyddsvärd när det gäller elcyklar.
Jag tycker gränsen är vid motor eller inte motor. Det är enkelt. Att jag som farfar BFS får sluta cykla om jag inte tar mig fram utan motor, kan jag ta.
Då hade det fortfarande varit möjligt att färdas med elcykel på enskild väg, något jag tror är en viktig del i hur etablissemanget vill att elcykel ska kunna användas.
Vägar är inte (i min värld) natur på samma sätt som stigar. Allemansrätten handlar om naturen. En väg är en väg (förstörd natur).
Rätt enkla regler, business as usual på alla vägar.
Cykelvägmärken i terräng innebär fritt fram för elcykel, annars förbud enligt TKL.
Vägmärken är/blir en massa extrajobb. Dessutom kan de tas ned. Eller snöas över.
Då återstår gränsdragningsproblematiken: Ska man få cykla i terräng med avstängd motor? Med bortplockat batteri? Cyklar med bortplockad motor a la Fazua kommer knappast kunna anses som elcyklar hur regelverket än ser ut.
Det där tror jag inte på. "Jag lovar, herr konstapel, turboaggregatet är nedskruvat. Jag använder bara max effekt på strippen."
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
1) Pga att det inte finns ett klart och tydligt svar på frågan, när till och med andra stora organisationer (som vill få bort eMTB) vill förtydliga så måste man ändå förstå att det inte finns ett rätt svar i dagsläget, det är en stor gråzon.
En gråzon, ja. Rätt svar enligt NVV (som andra myndigheter hänvisar till) är att elcyklar inte omfattas av allemansrätten.
Varför kan inte denna bedömning accepteras (av dem som verkar så lagliga annars*)?
Sen tycker jag att ”en motor är en motor” är ett för enkelt sätt att se på det. Låt oss säga att det kommer en sekventiell växellåda med elektronisk momentomvandlare till cyklar, ska man inte få använda den i Sverige då ”en motor är en motor”, eller är det inte bättre att man sätter en effektgräns likt den vi har idag? Vi måste sluta låtsas att det är 1980, det här nykristna sättet att se på det är bara löjligt.
Kan det vara FÖR enkelt!? Att en motor som ger extra effekt för framdrivningen kallas motor?
Varför är det sämre att ha noll extra effekt som gräns istället för en godtyckligt vald siffra?
Om din partner tycker att gränsen för att flörta med andra går vid: "Flörta inte med andra. Vi är ihop, för helvete." skulle en annan gräns vara bättre? Mindre kristet med: "Jamen, lite handhållande och nån puss är väl iktr hela världen?"
2) Ja kollar man rent juridiskt så definitivt. Rent moraliskt absolut. Vet inte om det finns några brott som kan bortförklaras med ”ingen såg eller klagade”. Personligen så bryr jag mig inte om du eller någon annan kör mc på traktorstig, men som sagt, att sitta och försöka ha någon typ av moralfana i det här läget är ju bara pinsamt.
Så, jag som hade en passiv tillåtelse (ingen hade protesterat om jag kört på deras grusvägar/traktorstigar)
Det verkar personligt, eftersom du använder värdeladdade ord mot just mig. Inte ett ord till elcyklister som säger att de ska ut i skogen och skada träd med dubb.
Du har en mycket konstig "moralfana".
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
En gråzon, ja. Rätt svar enligt NVV (som andra myndigheter hänvisar till) är att elcyklar inte omfattas av allemansrätten.
Varför kan inte denna bedömning accepteras (av dem som verkar så lagliga annars*)?

Återigen, för att det finns betydligt tyngre instanser än proffstyckare på forum som anser att befintligt regelverk inte är tillräckligt och ger NVV hemläxa.

Kan det vara FÖR enkelt!? Att en motor som ger extra effekt för framdrivningen kallas motor?
Varför är det sämre att ha noll extra effekt som gräns istället för en godtyckligt vald siffra?
Om din partner tycker att gränsen för att flörta med andra går vid: "Flörta inte med andra. Vi är ihop, för helvete." skulle en annan gräns vara bättre? Mindre kristet med: "Jamen, lite handhållande och nån puss är väl iktr hela världen?"

Anser att brist på fantasi inte är ett tillräckligt underlag för att sätta ett regelverk som ska hålla under många år. Det kommer garanterat komma teknik framåt som innehåller en motor men som med bieffekt inte nödvändigtvis ger mer än ett par watt som driver framfart, som enligt din snäva definition inte skulle vara tillåten.

Så, jag som hade en passiv tillåtelse (ingen hade protesterat om jag kört på deras grusvägar/traktorstigar)
Det verkar personligt, eftersom du använder värdeladdade ord mot just mig. Inte ett ord till elcyklister som säger att de ska ut i skogen och skada träd med dubb.
Du har en mycket konstig "moralfana".

"Passiv tillåtelse", är nog det dummaste jag har hört.

Du får gärna ta det personligt.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Fast - snöskoter får man köra om inget annat sagts (t ex av länsstyrelsen) och så länge man inte skadar växtlighet. NVV skriver själva:

Frågan är varför man inte säger precis samma sak om elcyklar? Varför måste man i det fallet konsultera sin fastighetskarta och fråga lantmäteriet om vem som äger varje litet skifte och sedan ta personlig kontakt med varenda markägare?
Tror inte det är så många som vill cykla i så tjock snö!
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag tycker gränsen är vid motor eller inte motor. Det är enkelt. Att jag som farfar BFS får sluta cykla om jag inte tar mig fram utan motor, kan jag ta.
Visst, men det verkar ju redan idag finnas någon sorts konsensus att markägaren själv ska få bestämma om elcyklars vara eller inte vara, snarare än att man ska behöva söka dispens hos länsstyrelsen.


Vägar är inte (i min värld) natur på samma sätt som stigar. Allemansrätten handlar om naturen. En väg är en väg (förstörd natur).
NVVs uppfattning har åtminstone tidigare varit att cykla på enskilda vägar utgör en viktig del av allemansrätten. Vägägaren kan som bekant inte förbjuda cyklar. Skulle elcyklar t.ex. ingå i begreppet "motordrivna fordon" så skulle markägaren kunna förbjuda elcyklar på enskild väg, enligt dagens trafikförordning.

Vägmärken är/blir en massa extrajobb. Dessutom kan de tas ned. Eller snöas över.
Samma resonemang kan föras om alla vägmärken, men i det här fallet är det ju endast den markägare som vill tillåta elcyklar som behöver bry sig. Men för enkelhetens skull skulle tillåtna områden kunna vara markerade i någon digital karttjänst om det nu skulle passa bättre.

Det där tror jag inte på. "Jag lovar, herr konstapel, turboaggregatet är nedskruvat. Jag använder bara max effekt på strippen."
Poängen är att man inte kommer runt problematiken med att en cykel utan motor inte kan ses som något annat än en vanlig cykel, oavsett hur lätt det än är att förse den med motor.
Det måste vid varje enskilt tillfälle bedömas om det är en vanlig cykel eller inte och därför behövs ett regelverk.
Oavsett regelverk så kan elcyklisten hinna ta loss sin Fazuamotor om polisen dyker upp. Även om sådana motorer inte är så vanliga, så illustrerar det att motor eller inte motor inte så bombsäkert som det först framstår, åtminstone inte när det gäller cyklar.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Snart 3000 inlägg om nått som inte är ett problem, om man diskuterar nått som är ett problem som tex klungcykling då borde man kunna sätta rekord i inlägg, nu är det ju ingen här som pysslar med sånt såklart……
Å där bidrog jag med ett till ?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Visst, men det verkar ju redan idag finnas någon sorts konsensus att markägaren själv ska få bestämma om elcyklars vara eller inte vara, snarare än att man ska behöva söka dispens hos länsstyrelsen.
Och det är/blir ganska krångligt (att leta rätt på och fråga markägaren om lov). Jag skulle gissa att en markägare hellre säger nej till alla än ja till alla.
NVVs uppfattning har åtminstone tidigare varit att cykla på enskilda vägar utgör en viktig del av allemansrätten. Vägägaren kan som bekant inte förbjuda cyklar. Skulle elcyklar t.ex. ingå i begreppet "motordrivna fordon" så skulle markägaren kunna förbjuda elcyklar på enskild väg, enligt dagens trafikförordning.
Och det känns också lite hårt. En väg är en väg. Inte riktigt så att jag känner att en väg behöver skyddas.
Samma resonemang kan föras om alla vägmärken, men i det här fallet är det ju endast den markägare som vill tillåta elcyklar som behöver bry sig. Men för enkelhetens skull skulle tillåtna områden kunna vara markerade i någon digital karttjänst om det nu skulle passa bättre.
Nja, vägmärken är ju för fler (alla i trafiken), så där blir det inte riktigt samma sak. Däremot skulle en digital kartjänst kunna vara till hjälp. På fjällkartorna är det ju tydligt vad som är skoterförbudszon osv. Det är hjälpsamt. Och för markägarna skulle det innebära att de inte behöver godkänna alla enskilda intressenter.
Poängen är att man inte kommer runt problematiken med att en cykel utan motor inte kan ses som något annat än en vanlig cykel, oavsett hur lätt det än är att förse den med motor.
Det måste vid varje enskilt tillfälle bedömas om det är en vanlig cykel eller inte och därför behövs ett regelverk.
Oavsett regelverk så kan elcyklisten hinna ta loss sin Fazuamotor om polisen dyker upp. Även om sådana motorer inte är så vanliga, så illustrerar det att motor eller inte motor inte så bombsäkert som det först framstår, åtminstone inte när det gäller cyklar.
Jag ser inte problematiken med att en cykel är en (motorlös) cykel. En avslagen elcykel är en elcykel. Ingen köper en elcykel för att köra den utan effekttillskottet.
Att A-traktorer har "fiffigheter" som gör dem lagliga eller olagliga med ett knapptryck är inget argument för att låta alla A-traktorer köra 90.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Återigen, för att det finns betydligt tyngre instanser än proffstyckare på forum som anser att befintligt regelverk inte är tillräckligt och ger NVV hemläxa.
Andra proffstyckare på ett cykelforum som underkänner NVV slutsats?
Anser att brist på fantasi inte är ett tillräckligt underlag för att sätta ett regelverk som ska hålla under många år. Det kommer garanterat komma teknik framåt som innehåller en motor men som med bieffekt inte nödvändigtvis ger mer än ett par watt som driver framfart, som enligt din snäva definition inte skulle vara tillåten.
Regelverk mäste såklart uppdateras för ny teknik. Återigen, en tidsperiod klassades inte vejpming som rökning.
Vad är min definition? Att en svag motor inte är en motor? En motor är en motor. 1W, 10W, 100W, 1000W. Varför skulle ny teknik som bara använder nägra få watt slå ut teknik som ger fler watt?
"Passiv tillåtelse", är nog det dummaste jag har hört.
Då har du inte läst alla inlägg i denna tråd. Om jag gör som alla andra gjort och gör, utan protester från nån, så är det en passiv tillåtelse. Att du anstränger dig för att inte förstå det enklaste säger endel om dig.
Du får gärna ta det personligt.
Jag tar inte din märkliga moralfana personligt. :) Du bryr dig inte ens om märkligheten (ditt hyckleri).
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Snart 3000 inlägg om nått som inte är ett problem, om man diskuterar nått som är ett problem som tex klungcykling då borde man kunna sätta rekord i inlägg, nu är det ju ingen här som pysslar med sånt såklart……
Å där bidrog jag med ett till ?
Att det inte är ett problem är din personliga analys. Klungcykling är inte ett problem för mig. Är det det ofta för dig?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Får man pinka i vattnet om man badar i privat sjö, eller förstör man då?
Det har med watten/vatten att göra. Gränsen är vid lagom mycket kiss per liter. Badsjö, badbassäng, badtunna och badkar (kissa i ett badkar KAN vara att skita i det blå skåpet). Antar att en kissare bestämmer var gränsen går.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Att det inte är ett problem är din personliga analys. Klungcykling är inte ett problem för mig. Är det det ofta för dig?
Klungcykling är ofta ett problem för mej, dessutom olagligt eller hur.
Har ställt frågan flera gånger vart problemen är med emtb men ingen svarar = inga problem. Körde emtb i skogen i helgen ( för andra gången) ingen såg oss å ingen skällde på oss å inga märken i naturen efter oss, så inga problem ?‍♂️
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Klungcykling är ofta ett problem för mej, dessutom olagligt eller hur.
Har ställt frågan flera gånger vart problemen är med emtb men ingen svarar = inga problem. Körde emtb i skogen i helgen ( för andra gången) ingen såg oss å ingen skällde på oss å inga märken i naturen efter oss, så inga problem ?‍♂️
Berätta mer om dessa klungproblem.
Ojojoj, erkände du just att du körde en elcykel (kan lika gärna ha varit1000-kubikare, för vem bryr sig om skillnaden?) i skogen!?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Berätta mer om dessa klungproblem.
Ojojoj, erkände du just att du körde en elcykel (kan lika gärna ha varit1000-kubikare, för vem bryr sig om skillnaden?) i skogen!?
Ja här har vi enorma problem med klungcykling, individerna flyttar sej inte ( lägger sej på led) för bilisterna på våra krokiga smala ( populära cykelvägar) så sent som för ett par månader sen så fick en cyklist åka helikoper och flera andra vanlig ambulans pga krock med bil, naturligtvis stog det i tidningarna att det var misstänkt rattfylla å div skitsnack tills det kom fram att en i klungan körde på nått så han vingla å knuffa ut dom andra mot mötande bil ( tror det var farfar allan som skulle till skogen å elcykla), dom kör ju klunga för nöjes skull men det kanske är ok bara man är imot emtb.

Nejdå var ingen 1000 kubikare för det har jag aldrig ägt utan var min specialized Levo comp som jag bara har haft till bikepark innan den här tråden blåssa upp, har nu kört 2 gånger på mtb leder och förstår inte varför det är sånt hallå om slitage, ingen synlig skillnad på slitage finns mellan den och min trek fuel ex
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Okej, jag ändrar frågan lite. Skapar de som bryter mot reglerna mer konflikter än de som följer reglerna?
Ja på det här forumet. I verkliga livet är det inte ett problem att cykla emtb på stig trots Nvv regler utan grund. Det sliter inte mer än mtb.
Om de som bryter reglerna skapar konflikter (med tex polisen som ska upprätthålla lagar och regler) är de omedvetna om att de ger poliser och andra extra jobb?
Jag har inte ännu blivit stoppad i skogen av polisen. För att dom ska ta sig ut dit krävs att ngn kontaktar dom vilket inte uppenbarligen hänt eller så har dom gjort bedömningen att det faktiskt är Nvv som inte uppdaterat sedvanerätten efter samhällsutvecklingen. Alla tänker inte att det var bättre förr.
Japp, NVV verkar anses (av många människor och andra myndigheter) föra talan för andra myndigheter (och många människor). Anser du att det finns nån som är bättre än NVV på att föra "folkets" talan (föra vidare andemeningen med allemansrätten)?
Det verkar också anses av många människor och andra myndigheter att just specifikt i den här frågan är Nvv för rigid. Finns liksom ingen bra förklaring från Nvv än att allemansrätten enligt sedvanan inte är motoriserad. Vi pratar om godkända elcyklar som definieras som cykel med elmotor inget annat. En sedvana är ofta baserat på en längre tradition av ett visst handlingssätt. Samhället vi lever i förändras så även lagar och regler för att följa med.
Håller med. Skapar det mer eller mindre konflikter att "ifrågasätta en auktoritet", dvs att inte stå och vänta på vår tur? Eller är/blir det lugnare och smidigare att följa gammal hävd?
Det skapar mer konflikter pga auktoriteter vill i det här fallet gällande emtb och allemansrätten behålla sedvanan av gammal hävd. Vad skulle du förlora om trots att emtb har motor men defineras som cykel en dag läser på Nvvs hemsida” Nvv införlivar nu emtb efter Tss cykeldefinition i allemansrätten. Nu följer Nvvs allmänna råd samt Tss och Tkl och ingen gråzon finns längre. Detta är frukten av samhällsutveckling samt att forskningen tyder inte på att det är emtb som står för det betydande slitaget utan antalet som utnyttjar allemansrättens sedvanerätt. En sedvanerätt som nu även införlivat emtb.”
Återigen vad skulle du förlora på en sådan vacker framtid?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Försöker du rättfärdiga din mc-åkning i skogen med att andra kör eMTB nu igen ?
Nä, jag kör inte mc i skogen längre. Inte en 350. Inte en 1000-kubikare. Inte en stridsvagn heller. :) Jag KÖRDE min 350 på grusvägar och traktorstigar.
Fortfarande inga invändningar om att jag påstås köra 1000-kubikare, även i nutid? :)

"Vad är min definition? Att en svag motor inte är en motor? En motor är en motor. 1W, 10W, 100W, 1000W. Varför skulle ny teknik som bara använder nägra få watt slå ut teknik som ger fler watt?"
Inget svar. :) #moralfana
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ja här har vi enorma problem med klungcykling, individerna flyttar sej inte ( lägger sej på led) för bilisterna på våra krokiga smala ( populära cykelvägar) så sent som för ett par månader sen så fick en cyklist åka helikoper och flera andra vanlig ambulans pga krock med bil, naturligtvis stog det i tidningarna att det var misstänkt rattfylla å div skitsnack tills det kom fram att en i klungan körde på nått så han vingla å knuffa ut dom andra mot mötande bil ( tror det var farfar allan som skulle till skogen å elcykla), dom kör ju klunga för nöjes skull men det kanske är ok bara man är imot emtb.
"Vi" = "du"? Trist med olyckor, absolut. Är det bara olyckor med cyklar som är ett problem? Inga andra som kör i diket och stoppar trafiken? Är det bara klungor som är ivägen? Inga "enorma problem" långsamma traktorer eller a-traktorer?
Nejdå var ingen 1000 kubikare för det har jag aldrig ägt utan var min specialized Levo comp som jag bara har haft till bikepark innan den här tråden blåssa upp, har nu kört 2 gånger på mtb leder och förstår inte varför det är sånt hallå om slitage, ingen synlig skillnad på slitage finns mellan den och min trek fuel ex
Kunde lika gärna ha varit en 1000-kubikare. Enligt gällande moralflagga.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ja på det här forumet. I verkliga livet är det inte ett problem att cykla emtb på stig trots Nvv regler utan grund. Det sliter inte mer än mtb.
Så, mer effekt sliter inte mer? Det har ju tom elcykelsidan erkänt att det gör.
Jag har inte ännu blivit stoppad i skogen av polisen. För att dom ska ta sig ut dit krävs att ngn kontaktar dom vilket inte uppenbarligen hänt eller så har dom gjort bedömningen att det faktiskt är Nvv som inte uppdaterat sedvanerätten efter samhällsutvecklingen. Alla tänker inte att det var bättre förr.
Bra argument. Det är nog många rattfyllerister som aldrig blivit stoppade. Även om nån ringt polisen är det svårt att gripa dem.
Tror du polisen tänker på NVV när de inte patrullerar skogarna efter motorcyklar/elcyklar? :) Att reglerna är otydliga?
Tas allemansrätten bort kommer många att tänka att det VAR bättre förr. Vad kommer du att tänka då? "Värt att jag testade lagen! Äntligen juridisk tydlighet!"
Det verkar också anses av många människor och andra myndigheter att just specifikt i den här frågan är Nvv för rigid. Finns liksom ingen bra förklaring från Nvv än att allemansrätten enligt sedvanan inte är motoriserad. Vi pratar om godkända elcyklar som definieras som cykel med elmotor inget annat. En sedvana är ofta baserat på en längre tradition av ett visst handlingssätt. Samhället vi lever i förändras så även lagar och regler för att följa med.
Anser människor och myndigheter det (att NVV är för rigida)? Vilka då?
Ja, elcyklar, liksom elsparkcyklar och segways, klassas som cyklar. Är elsparkcyklar och segways cyklar? Ska cykel i framtiden betyda tvåhjuligt eldrivet fordon?
Det skapar mer konflikter pga auktoriteter vill i det här fallet gällande emtb och allemansrätten behålla sedvanan av gammal hävd. Vad skulle du förlora om trots att emtb har motor men defineras som cykel en dag läser på Nvvs hemsida” Nvv införlivar nu emtb efter Tss cykeldefinition i allemansrätten. Nu följer Nvvs allmänna råd samt Tss och Tkl och ingen gråzon finns längre. Detta är frukten av samhällsutveckling samt att forskningen tyder inte på att det är emtb som står för det betydande slitaget utan antalet som utnyttjar allemansrättens sedvanerätt. En sedvanerätt som nu även införlivat emtb.”
Aha, så auktoriteterna skapar konflikterna, inte de som bryter mot lagar och regler? :) Regelbrytare (som bryter mot regler för att det är roligt) ÄR hjältar!
Skulle elcyklar bli norm misstänker jag att allemansrätten (som idag inkluderar cyklar) skulle försvinna. Dvs jag skulle förlora all min skogscykling.
Återigen vad skulle du förlora på en sådan vacker framtid?
Jag skulle förlora all min skogscykling. Inte alls vackert.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
"Vi" = "du"? Trist med olyckor, absolut. Är det bara olyckor med cyklar som är ett problem? Inga andra som kör i diket och stoppar trafiken? Är det bara klungor som är ivägen? Inga "enorma problem" långsamma traktorer eller a-traktorer?

Kunde lika gärna ha varit en 1000-kubikare. Enligt gällande moralflagga.
Hör du själv hur då låter när du försvarar klungcykling som är ett bevisat problem, antagligen så är du en av dom som kör klunga och då är det ok även fast det är olagligt. Nu har du bevis på det så det är dags att du lägger fram bevis där emtb är problematiskt, hitils har ju ingen kunnat gjort det, måste ju finnas tonvis med arga markägare som har anmält just elcyklar annars finns det inte mycket att komma med. Jag skulle aldrig åka i skogen varken med 1000 eller 80 kubik så den tanken är omöjlig, sen att motståndsrörelsen tror att en emtb sliter lika som en moped,enduro, offroad etc är en annan sak
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Hör du själv hur då låter när du försvarar klungcykling som är ett bevisat problem,
Jag har inte försvarat klungcykling mer än jag försvarat traktorer och a-traktorer. :) Man får köra traktorer, a-traktorer och cyklar på vägarna. Eller?
Jag frågade efter DINA problem. Fick inget svar. Är det ett bevisat problem med traktorer och a-traktorer? Du beskriver klungkörning som ett "enormt problem"! Är det ett enormt problem borde du kunna ge exempel på hur det drabbat dig personligen. Meeeen...
antagligen så är du en av dom som kör klunga och då är det ok även fast det är olagligt.
Nä, jag kör inte i klunga. Du gissade fel. Igen. Men, snart kommer jag att anklagas för att köra Touren på en tusenkubikare!
Nu har du bevis på det så det är dags att du lägger fram bevis där emtb är problematiskt, hitils har ju ingen kunnat gjort det, måste ju finnas tonvis med arga markägare som har anmält just elcyklar annars finns det inte mycket att komma med. Jag skulle aldrig åka i skogen varken med 1000 eller 80 kubik så den tanken är omöjlig, sen att motståndsrörelsen tror att en emtb sliter lika som en moped,enduro, offroad etc är en annan sak
Om klungcykling nu är ett "enormt problem" (som inte behöver förklaras med ett enda ord som uppbackning) borde väl människors oro tråkiga möten med stressade elcyklister vara tredje världskriget? #motståndsrörelsen
Var drar du gränsen för din motorstorlek i skogen? 250-700W verkar gå bra, medans min gräns går vid 0 Watt.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Så, mer effekt sliter inte mer? Det har ju tom elcykelsidan erkänt att det gör.
Inte mycket mer så det blir ett problem. Det är antalet nyttjare av allemansrätten som sliter.
Bra argument. Det är nog många rattfyllerister som aldrig blivit stoppade. Även om nån ringt polisen är det svårt att gripa dem.
Tror du polisen tänker på NVV när de inte patrullerar skogarna efter motorcyklar/elcyklar? :) Att reglerna är otydliga?
Tas allemansrätten bort kommer många att tänka att det VAR bättre förr. Vad kommer du att tänka då? "Värt att jag testade lagen! Äntligen juridisk tydlighet!"
Jag skrev inte att allemansrätten skulle tas bort jag skrev att den skulle uppdateras. Jag tänkte framåt inte bakåt.
Anser människor och myndigheter det (att NVV är för rigida)? Vilka då?
De människorna som du inte innefattade i ditt påstående. Dvs resten. Jag resonerar enbart i frågan som gäller allemansrätten och emtb.
Ja, elcyklar, liksom elsparkcyklar och segways, klassas som cyklar. Är elsparkcyklar och segways cyklar? Ska cykel i framtiden betyda tvåhjuligt eldrivet fordon?
Ja eftersom dom definieras som det kort och gott. Det utesluter inte traditionella cyklar eller mtb. Dom kan samexistera på lika villkor utifrån definitionen. Du får cykla, vi får cykla??
Aha, så auktoriteterna skapar konflikterna, inte de som bryter mot lagar och regler? :) Regelbrytare (som bryter mot regler för att det är roligt) ÄR hjältar!
Skulle elcyklar bli norm misstänker jag att allemansrätten (som idag inkluderar cyklar) skulle försvinna. Dvs jag skulle förlora all min skogscykling.
Nej allemansrätten skulle även innefatta att emtb fick framföras på stig. Du skulle ha kvar din skogscykling och jag skulle ha kvar min❤️. Allemansrätten skulle införliva emtb i sedvanan.
Jag skulle förlora all min skogscykling. Inte alls vackert.
Nej den enda förändringen för dig hade varit att du kunnat cykla tillsammans med en emtb:are, säga hej om ni möttes. Vi skulle ju kunna cykla tillsammans i skogen på fina stigar?.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag har inte försvarat klungcykling mer än jag försvarat traktorer och a-traktorer. :) Man får köra traktorer, a-traktorer och cyklar på vägarna. Eller?
Jag frågade efter DINA problem. Fick inget svar.
Men om du är så korkad så att du inte förstod mitt svar så är det inte mycket mer jag kan göra, jag och flera andra svarar men då har vi ändå inte svarat enligt dej. Varför svarar inte du vart i landet det är ett problem med emtb.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Inte mycket mer så det blir ett problem. Det är antalet nyttjare av allemansrätten som sliter.
"Det sliter inte mer än mtb." Men det sliter mer än mtb. Bara lite. Solklart!
Jag skrev inte att allemansrätten skulle tas bort jag skrev att den skulle uppdateras. Jag tänkte framåt inte bakåt.
Och att uppdatera den med motordrivna fordon anser jag vara ett rejält steg bakåt.
De människorna som du inte innefattade i ditt påstående. Dvs resten. Jag resonerar enbart i frågan som gäller allemansrätten och emtb.
Alltså "resten". Vilka är de? Är de 1% av befolkningen 99% av befolkningen?
Ja eftersom dom definieras som det kort och gott. Det utesluter inte traditionella cyklar eller mtb. Dom kan samexistera på lika villkor utifrån definitionen. Du får cykla, vi får cykla??
Är det din åsikt att elsparkcyklar och segways är cyklar? Att man cyklar när man färdas på en sån?
Nej allemansrätten skulle även innefatta att emtb fick framföras på stig. Du skulle ha kvar din skogscykling och jag skulle ha kvar min❤️. Allemansrätten skulle införliva emtb i sedvanan.
Fast det vet du ju inte. Det är din optimistiska förhoppning. Det är inte en sanning.
Nej den enda förändringen för dig hade varit att du kunnat cykla tillsammans med en emtb:are, säga hej om ni möttes. Vi skulle ju kunna cykla tillsammans i skogen på fina stigar?.
Om all cykling förbjuds får jag inte cykla alls där jag idag cyklar. Är det vackert?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Men om du är så korkad så att du inte förstod mitt svar så är det inte mycket mer jag kan göra, jag och flera andra svarar men då har vi ändå inte svarat enligt dej. Varför svarar inte du vart i landet det är ett problem med emtb.
Nä, du har inte alls svarat på hur klungor av cyklister orsakar enorma problem för dig personligen. Så, ditt "enorma problem" med klungcyklingen är EN olycka? EN klungolycka är en för mycket, men 50 elsparcykelolyckor är acceptabelt?

Jag bor inte i hela Sverige. Till skillnad från er elcyklister kan jag därför inte tala för hela Sveriges befolkning.

Så, hur försvarade jag klungcyklingen? Fick inget svar.
Varför gissade du att jag kör i klunga? Vad baserade du den totalt felaktiga gissningen på?
Var drar du gränsen för motorstorlek/effekt? O watt för mig.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Nä, du har inte alls svarat på hur klungor av cyklister orsakar enorma problem för dig personligen. Så, ditt "enorma problem" med klungcyklingen är EN olycka? EN klungolycka är en för mycket, men 50 elsparcykelolyckor är acceptabelt?

Jag bor inte i hela Sverige. Till skillnad från er elcyklister kan jag därför inte tala för hela Sveriges befolkning.

Så, hur försvarade jag klungcyklingen? Fick inget svar.
Varför gissade du att jag kör i klunga? Vad baserade du den totalt felaktiga gissningen på?
Var drar du gränsen för motorstorlek/effekt? O watt för mig.

Men du försöker ju tala för hela Sveriges befolkning? Du försöker ju få det till att låta som att E-mtb är ett problem i varenda län, i varenda skog och på varenda stig.

Du har noll koll på läget och som tur är så behöver ingen ens bry sig om dina åsikter :)
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Men du försöker ju tala för hela Sveriges befolkning? Du försöker ju få det till att låta som att E-mtb är ett problem i varenda län, i varenda skog och på varenda stig.
Gör jag? Kan du inte citera där jag talar för hela Sverige (och påstår att det är ett problem överallt)? Inte? Alltså, ännu ett helt meningslöst inlägg från dig.
"Team elcykel behöver inga argument."
Du har noll koll på läget och som tur är så behöver ingen ens bry sig om dina åsikter :)
Och du har naturligtvis koll på saker och ting? :) Och kan inte prestera bättre inlägg än du gör?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
"Det sliter inte mer än mtb." Men det sliter mer än mtb. Bara lite. Solklart!
Försumbart.
Och att uppdatera den med motordrivna fordon anser jag vara ett rejält steg bakåt.
Vi tycker inte samma. Jag är lösningsfokuserad och du är konservativ.
Alltså "resten". Vilka är de? Är de 1% av befolkningen 99% av befolkningen?
Det var du som radade upp en massa som tyckte som du jag nämnde resten.
Är det din åsikt att elsparkcyklar och segways är cyklar? Att man cyklar när man färdas på en sån?
Dom definieras som cyklar i lagens mening. Vet du vad det heter när man färdas på dom? Jag vet inte?.
Fast det vet du ju inte. Det är din optimistiska förhoppning. Det är inte en sanning.
Likaså är det ditt påstående fast du är mer pessimistisk och jag är optimistisk i tankesättet.
Om all cykling förbjuds får jag inte cykla alls där jag idag cyklar. Är det vackert?
All cykling kommer inte förbjudas. Tänk mer positivt och lösningsfokuserat. Tänk en dag när Nvv har ändrat så cyklar vi bredvid varandra (bara om stigbredden tillåter så klart) du på din mtb och jag på min emtb och skrattar åt det gamla och omfamnar det nya. Det blev ju så mkt bättre för fler.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Gör jag? Kan du inte citera där jag talar för hela Sverige (och påstår att det är ett problem överallt)? Inte? Alltså, ännu ett helt meningslöst inlägg från dig.
"Team elcykel behöver inga argument."

Och du har naturligtvis koll på saker och ting? :) Och kan inte prestera bättre inlägg än du gör?

Korrekt. Vi behöver inga argument. Varför skulle vi behöva det?

Jag skulle vilja påstå att jag har mer koll och verklighetsförankring än dig, ja det är också korrekt.
Jag har stött på mängder med cyklister med min E-mtb. ALLA hittills har varit intresserade och ställt frågor. Några har man lyckats få över till the dark side.
Eftersom jag kör e-ride läge på Strava så ser jag stravatrycket på segment och jag kan lova dig att det är säkert 90% om inte 95% lägre än för vanliga mtb. På många av de segment jag själv kör är jag den ENDA e-mtb cyklisten i år.
Så du kan lägga ner slitagesnacket direkt.
Sen håller jag mig dessutom till ämnet. Ämnet är E-mtb om du missat det. Inte alla andra liknande och totalt olika fordon.

Sen har du fortfarande inte redogjort varför din offroadkörning för några år sedan var okej medans min elassisterade cykling inte är det.
 
Tillbaka
Topp