Jag tycker att Continental Terra Speed 40 mm är väldigt bra. Lämplig storlek, lämpligt mycket nabb för "typiska svenska förhållanden", åtminstone där jag cyklar, dvs mer gruscykling och mindre stenrös och mountainbiking. De presterar väl i labbtester också. Continental är bra på gummiblandningar.
De däcken har också varit lätta ta på och av jämfört många andra däck jag provat, men det beror ju på ens fälg en del förstås. Jag kör en basic DT Swiss aluminium. De går både få på och få av i fält med bara händerna utan däckjärn.
Jag har kört Gravelking SK och tyckt det varit rätt bra och hållbara, men det är några år sedan nu och de satt väldigt löst på fälgen svåra pumpa upp slanglöst och kändes inte riktigt pålitliga att de skulle sitta kvar vid extremt låga tryck.
Jag gillar ha lite hipster-prylar så cykeln inte ser så standard ut, vilket förstås innebar att continental trots att de är väldigt bra kändes ju lite för svensson, så numera kör jag Challenge Getaway Pro HTLR 40 mm (finns lite olika modeller, det är toppmodellen man vill ha). Har kört dem en säsong nu. Det är bra däck, liknande Terra Speed i känsla, presterar bra i labbtester och ser coola ut med sina klassiska ljusa däcksidor. De är dock inte användarvänliga, sitter tajt och pga tillverkningsteknik är de platta som bandspaghetti vid installation, och är ganska dyra. Terra Speed är ett bättre köp, men vill man ha lite mer ovanliga däck som ändå är väldigt bra prestanda på så kan man testa Challenge. Och de sitter inte såååå tajt som ryktet säger, de går få av och på i fält om man skulle behöva.
Då det gäller "nya" tekniken slanglöst så kan jag väl i viss mån hålla med om att den fortfarande 10+ år senare känns ny, för den har varit ganska dålig länge. Mycket bättre nu, men långt ifrån foolproof.
Jag började med slanglöst på gruscykel 2016 med de fälgprofiler och däckpassform som var vanligt då, och det var inte så roligt, djäklades väldigt mycket. Jag har emellertid hållit ut, och sen jag skaffat moderna fälgar med ordentligt tubeless-dike i profilen samt satsat på däck som sitter lagom tajt så har det blivit en mycket bättre upplevelse. Fortfarande ska jag väl säga att det är inte fantastiskt när man byter däck ibland, jag byter sommar och vinter, och i samband med byten så är det inte ovanligt att det djäklas, att fälgtejpen börjar läka, att gamla torra slanglös-smet-rester på däcket eller fälgen som gör att det sluter dåligt runt fälgkanten osv, så man måste vara noggrann och rengöra och greja. Även när man tycker sig varit noggrann kan det visa sig att hjulet inte håller luften lika bra som innan ändå. Jag bytte nyss till vinterdäck och framdäcket håller luften bra, medan bakdäcket håller luften som en latexslang ungefär. Orkar inte göra om det, hoppas det går till sig (ibland gör det efter några turen när smeten fått skaka runt och jobba in sig). Har man cykeln stående i långa perioder är det inte heller nån höjdare då man får en torkad smetklump i botten av däcket.
Så slang kan vara nice ibland, och kör man latex så blir rullmotståndet nästan lika lågt som med slanglöst, med nackdelen att man måste pumpa trycket inför varje pass, vilket man kanske gör ändå om man är däcktrycksnörd. Jag är inte jätteimponerad av de nya TPU-slangarna, lite för delikata, och vill man ha en snabbrullad version måste man välja de tunnaste och då blir de ännu mer delikata och då de blir så tunna tappar de luft ganska fort, inte lika fort som latex men ändå lufttryck-koll om det var 3 - 4 dar sedan sist. En tjockare variant kan vara som reservslang dock, lätt och tar liten plats. Jag använder dock heavy-duty butyl som reservslang för att ge mig själv lite mer mariginal för misstag ute i fält om jag behöver peta i en slang. Tubeless-pluggar utifrån funkar ofta bra dock. I år har jag inte haft någon punktering, förutom pyspunka i samband med däckbytet då...