Graveldäck - vilket är er favorit?

lite antireklam: mina rene herse naches pass extralight delaminerar på insidan av slitbanan, blir buckliga och börjar låta schfzzzfs schfzzzfz högt och irriterande, som bromsbelägg som skrapar typ, efter 100-200 mil. tre däck har gått samma öde till mötes, börjar tröttna på att reklamera nu. och sen skar jag upp en sidovägg på grovt sprängstensgrus precis när jag bildat uppfattningen att det inte var nån fara på sådant underlag. men visst, jag borde begripit bättre.

skulle vara intressant att testa rat trap pass istället för veta om det är just naches pass som är problemet, men kommer ju inte chansa på så dyra däck igen. som jämförelse passerade race king protection just 600 mil på en annan cykel, fortfarande helt okej, rullar bättre än nya.
Du har precis förstört Håkan C s helg?

Svenska grusvägar kan se ut såhär och på många andra vis. Men jo, generellt kan man köra en gammal Volvo i 70 knyck på grusvägarna i Svedala. Det är ofta betydligt skumpigare och mycket washboard i vissa delar av USA där jag har cyklat mycket.
Visa bilaga 662462
Vi har ju hög nivå på våra grusvägar både för att vi har hög kvalitet på berg och maskiner som krossar detta, samt god ekonomi och en skogsindustri som vill ha bra vägar. Om jag får gissa så är det säkert mer naturgrus i USA vilket beter sig på ett annat sätt och att de kanske inte heller har behovet och ekonomin för samma nivå av underhåll. En entreprenadmaskin från USA är som en slägga medan en europeisk är som en tandläkarborr, och då blir också slutprodukten lite därefter.?

Gruset på din bild är opackad 0-40, och kommer se annorlunda ut inom kort. Antingen så regnar det i det varpå det blir kladdigt och ojämnt och dåligt, tillkört av bilar när det är torrt och då blir det förmodligen helt okej, eller slutligen så packas/vältas det och då blir det kalas. Som slitlager är det däremot inte någon höjdare eftersom de största stenarna som är ca 40 mm i diameter lätt lossar och skjuts iväg när man cyklar på dem. Jag gissar att du cyklar på antingen en väg som håller på att byggas eller en skogsbilsväg som får "minsta möjliga förbättring" för att timmerbilen ska komma fram, eller någon form av tillfällig byggväg.

Mvh Markarbetaren

Edit: är det där en titancykel måhända?

Vi har ju hög nivå på våra grusvägar både för att vi har hög kvalitet på berg och maskiner som krossar detta, samt god ekonomi och en skogsindustri som vill ha bra vägar. Om jag får gissa så är det säkert mer naturgrus i USA vilket beter sig på ett annat sätt och att de kanske inte heller har behovet och ekonomin för samma nivå av underhåll. En entreprenadmaskin från USA är som en slägga medan en europeisk är som en tandläkarborr, och då blir också slutprodukten lite därefter.?

Gruset på din bild är opackad 0-40, och kommer se annorlunda ut inom kort. Antingen så regnar det i det varpå det blir kladdigt och ojämnt och dåligt, tillkört av bilar när det är torrt och då blir det förmodligen helt okej, eller slutligen så packas/vältas det och då blir det kalas. Som slitlager är det däremot inte någon höjdare eftersom de största stenarna som är ca 40 mm i diameter lätt lossar och skjuts iväg när man cyklar på dem. Jag gissar att du cyklar på antingen en väg som håller på att byggas eller en skogsbilsväg som får "minsta möjliga förbättring" för att timmerbilen ska komma fram, eller någon form av tillfällig byggväg.

Mvh Markarbetaren

Edit: är det där en titancykel måhända?
Jo så är det nog till viss del USA/ Sverige.

Jag har både sett 0-32 och 0-63 samkross som slitlager på skogsvägarna i Sörmland och Hälsingland. Verkar läggas ut lite varstans som "förbättringsåtgärd".

Näran väger in det i ekvationen för däcksval så blir däck i 35-40mm klassen snabbt otillräckligt tycker iaf jag.

Mvh Landskapsingenjören

Svenska grusvägar kan se ut såhär och på många andra vis. Men jo, generellt kan man köra en gammal Volvo i 70 knyck på grusvägarna i Svedala. Det är ofta betydligt skumpigare och mycket washboard i vissa delar av USA där jag har cyklat mycket.
Visa bilaga 662462
Ser klokt ut att köra med 48 mm, på det underlaget. PS. Du ser ut att ha en tjusig cykel.

Du kanske har onödigt smal fälgar? Jag har kört GK 43 på fälg med 29 mm innerbredd och det är hur stabilt som helst nedåt 1,5 bar (när jag glömt att pumpa på ett tag, ähum). Edit: Mina var dock inte slicks, utan de där som sprätter grus på underröret, vad de nu heter. ?

---------

Åsikt: Om man bara verkligen ska cykla grus ser jag ingen som helst anledning att köpa smalare däck än så. Själv har jag satt på 2,25:or för den fina komforten på sörmländskt makadam. Skillnaden i rull är marginell på grus men betydlig på asfalt.
Får kolla, de sitter på Hunt 4-seasons. 1,5 bar är bara att glömma. Då får jag genomslag och däcken kalvar runt i kurvorna.

Tack för utförliga svar, bra input och tankar kring däck för gruscykling. Långt mycket mer att tänka på än när man väljer däck på racern.

Lutar för 2024 åt att testa olika däck fram och bak, samt att ändra under säsong. Vår och höst ett med grövre mönster. Mindre mönster under en förhoppningsvis en lagom blöt sommar. Bredd 45-50 mm. Beroende på vad som får plats. Får återkomma med någon typ av analys och resultat.

Lutar för 2024 åt att testa olika däck fram och bak, samt att ändra under säsong. Vår och höst ett med grövre mönster. Mindre mönster under en förhoppningsvis en lagom blöt sommar. Bredd 45-50 mm. Beroende på vad som får plats.
Cykeln jag skrev om ovan har jag inte bara olika däck till, jag har tre uppsättningar hjul.

Får återkomma med någon typ av analys och resultat.
Det ser åtminstone jag fram emot

Jo så är det nog till viss del USA/ Sverige.

Jag har både sett 0-32 och 0-63 samkross som slitlager på skogsvägarna i Sörmland och Hälsingland. Verkar läggas ut lite varstans som "förbättringsåtgärd".

Näran väger in det i ekvationen för däcksval så blir däck i 35-40mm klassen snabbt otillräckligt tycker iaf jag.

Mvh Landskapsingenjören
Däckbredden är inte problemet. Trampa, styr!
/ cyklisten :)

Pirelli cinturato 35: Punkteringsskyddet är grymt men de är stumma och rullmotståndet är för högt. Challenge getaway pro htlr 40: när de väl sitter på plats är de så satans bra. Men de är hopplösa att få vettigt täta tubeless, de är en mardröm att få på fälgen iom att de inte är vulkaniserade och att försöka få in en slang orkade jag inte fullfölja. Gravelking slick: nästintill omöjliga att "poppa" på fälgen(måste ha jobbiga fälgar) även med värstingkompressor. Höll sen tryck hyfsat bra men efter ett par dagar = total implodering. Nu har jag slang i och då är de helt ok. Fram upplever jag däcket väldigt känsligt vid lite lägre tryck för då skär däcket på ett obehagligt sätt vid lättare svängar som övriga ovan inte gör. Det är min erfarenhet av gravelsulor for what it's worth

Pirelli cinturato 35: Punkteringsskyddet är grymt men de är stumma och rullmotståndet är för högt. Challenge getaway pro htlr 40: när de väl sitter på plats är de så satans bra. Men de är hopplösa att få vettigt täta tubeless, de är en mardröm att få på fälgen iom att de inte är vulkaniserade och att försöka få in en slang orkade jag inte fullfölja. Gravelking slick: nästintill omöjliga att "poppa" på fälgen(måste ha jobbiga fälgar) även med värstingkompressor. Höll sen tryck hyfsat bra men efter ett par dagar = total implodering. Nu har jag slang i och då är de helt ok. Fram upplever jag däcket väldigt känsligt vid lite lägre tryck för då skär däcket på ett obehagligt sätt vid lättare svängar som övriga ovan inte gör. Det är min erfarenhet av gravelsulor for what it's worth
Tack för bra synpunkter.

Pirelli cinturato 35: Punkteringsskyddet är grymt men de är stumma och rullmotståndet är för högt.
Kör Pirelli Cinturato 35, på crossen, 3.5-4 bar, är följsamma och funkar fint, på grus. Kör vanlig butylslang.
Hur är de stumma? Rullmotståndet är väl kanske inte det bästa.

Kör Pirelli Cinturato 35, på crossen, 3.5-4 bar, är följsamma och funkar fint, på grus. Kör vanlig butylslang.
Hur är de stumma? Rullmotståndet är väl kanske inte det bästa.
Jag tycker inte de är följsamma. Allt är ju iofs relativt till vad man jämför mot men jag upplever känslan som om man lindat ett bildäcksgummi runt fälgen. Dystrare att montera de däcken än schwalbes dubbdäck helt ärligt. Så min synpunkt är att dess enda existensberättigande är till pendelcykeln de få månaderna under/efter vintern när snön är borta och man väntar på att gruset ska sopas upp från asfalten. Men även där skulle jag alla dagar i veckan ta mina gravelking. Nä jag var sjukt missnöjd med de däcken om det inte redan har framgått

Kör Pirelli Cinturato 35, på crossen, 3.5-4 bar
Vad väger du, eller bättre: vad väger hela ekipaget?
För 3,5-4 bar i 35mm däck är ett riktigt högt tryck på grus
och det "behövs" en vikt >130kg enl

Hur länge håller ett grusdäck? Mitt Continental Terra speed 35mm som jag har bak slanglöst med ca 3-3,5 bar har inte mkt dubbar kvar i mitten. Har gått 150 mil 50/50 asfalt grus. Är det normalt eller slits det fortare än andra?

Har ett pirellidäck som gått 200 mil bak. De tänkte jag byta till nästa sesång då de börjar bli lite dåligt i mitten. Kör 2.5 bar och ca 80 procent grusväg

Hur länge håller ett grusdäck? Mitt Continental Terra speed 35mm som jag har bak slanglöst med ca 3-3,5 bar har inte mkt dubbar kvar i mitten. Har gått 150 mil 50/50 asfalt grus. Är det normalt eller slits det fortare än andra?
Jag hade kört 5273 km med mina Schwalbe G-One Allround 40x622mm med 3-4 BAR. Ca hälften asfalt/grus. Innan jag bytte. Däcken återanvänds nu av en kompis. Så det gick att klämma ut ytterligare km. Speciellt av framdäcket som såg mycket bra ut. Bak började det synas att det var använt i mitten. Vägde som mest nära 130 Kg komplett med cykel och utrustning.

Jag tycker att Continental Terra Speed 40 mm är väldigt bra. Lämplig storlek, lämpligt mycket nabb för "typiska svenska förhållanden", åtminstone där jag cyklar, dvs mer gruscykling och mindre stenrös och mountainbiking. De presterar väl i labbtester också. Continental är bra på gummiblandningar.

De däcken har också varit lätta ta på och av jämfört många andra däck jag provat, men det beror ju på ens fälg en del förstås. Jag kör en basic DT Swiss aluminium. De går både få på och få av i fält med bara händerna utan däckjärn.

Jag har kört Gravelking SK och tyckt det varit rätt bra och hållbara, men det är några år sedan nu och de satt väldigt löst på fälgen svåra pumpa upp slanglöst och kändes inte riktigt pålitliga att de skulle sitta kvar vid extremt låga tryck.

Jag gillar ha lite hipster-prylar så cykeln inte ser så standard ut, vilket förstås innebar att continental trots att de är väldigt bra kändes ju lite för svensson, så numera kör jag Challenge Getaway Pro HTLR 40 mm (finns lite olika modeller, det är toppmodellen man vill ha). Har kört dem en säsong nu. Det är bra däck, liknande Terra Speed i känsla, presterar bra i labbtester och ser coola ut med sina klassiska ljusa däcksidor. De är dock inte användarvänliga, sitter tajt och pga tillverkningsteknik är de platta som bandspaghetti vid installation, och är ganska dyra. Terra Speed är ett bättre köp, men vill man ha lite mer ovanliga däck som ändå är väldigt bra prestanda på så kan man testa Challenge. Och de sitter inte såååå tajt som ryktet säger, de går få av och på i fält om man skulle behöva.

Då det gäller "nya" tekniken slanglöst så kan jag väl i viss mån hålla med om att den fortfarande 10+ år senare känns ny, för den har varit ganska dålig länge. Mycket bättre nu, men långt ifrån foolproof.

Jag började med slanglöst på gruscykel 2016 med de fälgprofiler och däckpassform som var vanligt då, och det var inte så roligt, djäklades väldigt mycket. Jag har emellertid hållit ut, och sen jag skaffat moderna fälgar med ordentligt tubeless-dike i profilen samt satsat på däck som sitter lagom tajt så har det blivit en mycket bättre upplevelse. Fortfarande ska jag väl säga att det är inte fantastiskt när man byter däck ibland, jag byter sommar och vinter, och i samband med byten så är det inte ovanligt att det djäklas, att fälgtejpen börjar läka, att gamla torra slanglös-smet-rester på däcket eller fälgen som gör att det sluter dåligt runt fälgkanten osv, så man måste vara noggrann och rengöra och greja. Även när man tycker sig varit noggrann kan det visa sig att hjulet inte håller luften lika bra som innan ändå. Jag bytte nyss till vinterdäck och framdäcket håller luften bra, medan bakdäcket håller luften som en latexslang ungefär. Orkar inte göra om det, hoppas det går till sig (ibland gör det efter några turen när smeten fått skaka runt och jobba in sig). Har man cykeln stående i långa perioder är det inte heller nån höjdare då man får en torkad smetklump i botten av däcket.

Så slang kan vara nice ibland, och kör man latex så blir rullmotståndet nästan lika lågt som med slanglöst, med nackdelen att man måste pumpa trycket inför varje pass, vilket man kanske gör ändå om man är däcktrycksnörd. Jag är inte jätteimponerad av de nya TPU-slangarna, lite för delikata, och vill man ha en snabbrullad version måste man välja de tunnaste och då blir de ännu mer delikata och då de blir så tunna tappar de luft ganska fort, inte lika fort som latex men ändå lufttryck-koll om det var 3 - 4 dar sedan sist. En tjockare variant kan vara som reservslang dock, lätt och tar liten plats. Jag använder dock heavy-duty butyl som reservslang för att ge mig själv lite mer mariginal för misstag ute i fält om jag behöver peta i en slang. Tubeless-pluggar utifrån funkar ofta bra dock. I år har jag inte haft någon punktering, förutom pyspunka i samband med däckbytet då...
Tack för ett långt och utförligt svar. Min nya cykel har stått otestad några veckor pga en seg förkylning. Känns otroligt tråkigt! Men jag testade att rulla runt bakhjulet och visst var det så att tätningtsvätskan i tublesshjulen, hade runnit ner i botten och fick hjulen i rejäl obalans när jag snurrade på dem. Men det blev typ okay, när jag snurrat på hjulet en stund. det kanske är ett icke-problem, när man väl cyklar ute några minuter? Även om det gått lång tid (några månade). Tänker att man har byteshjul, som står still över vintern exempelvis.

Ju mer jag läser om och hör om tubless, för- och nackdelar. Ju mer osäker blir jag om det är min grej. Men jag får väl testa och utvärdera. Men just nu ligger tubless valet på minus.

Gällande Continental Terra Speed 45 mm, som jag nyligen monterade med TPU-slang. Dock var däcket ovanligt platt, sprattligt och ovilligt att lägga sig på fälgen. Men inte svårt/trögt att kränga över kanten. Bjöd på mer skratt än svordomar.

PS. Kul med hipster-insikten. Bra att veta vad man går igång på. Själv gillar jag Lätt, Optimerat, samtidigt som det krockar rejät med Praktiskt och Hållbart. Kanske även lite estetiskt tilltalande också. Men det sista är så fåfängt, att det svider att erkänna. ?

PS. Kul med hipster-insikten. Bra att veta vad man går igång på. Själv gillar jag Lätt, Optimerat, samtidigt som det krockar rejät med Praktiskt och Hållbart. Kanske även lite estetiskt tilltalande också. Men det sista är så fåfängt, att det svider att erkänna. ?
Ja, det går inte att få in allt utan man får kompromissa, utseendet är också det jag bryr mig minst om.

Senast ändrad:
Vad väger du, eller bättre: vad väger hela ekipaget?
För 3,5-4 bar i 35mm däck är ett riktigt högt tryck på grus
Nja, kör man den sidan får jag för min totalvikt, butyl o bra grusväg(det blir ju en del asfalt med):

BAR 3.45​

När det är stökig gravel, kör jag på 2.5-3bar.
Jag är alltid lätt i sadeln, så lite högre tryck funkar bra för mig.

@n3wton tog över dem efter mig (jag är inte särskilt förtjust i grus) så han kan säkert komma med ett inspel där.
Jag hann aldrig prova dem innan de gick vidare som bytesvara till en annan happyit. De omvandlades till ett par Rene Herse Steilacoom som jag är supernöjd med.

Bidrar således ingenting i frågan Cinturatodäcken...? Vet dock att många är nöjda med Cinturato.

Jag hann aldrig prova dem innan de gick vidare som bytesvara till en annan happyit. De omvandlades till ett par Rene Herse Steilacoom som jag är supernöjd med.

Bidrar således ingenting i frågan Cinturatodäcken...? Vet dock att många är nöjda med Cinturato.
Det hade ändå sett illa ut om du hade använt så billiga däck.

Hmmm. Jag har fastnat för GravelKing slicks också. Mycket trevliga däck. Men när du säger det måste jag hålla med om att de är ett helvete att poppa. Jag har skyllt på fälgen, men det är kanske däcken snarare. Trist…
Vad finns annars för alternativ om man som jag vill ha 35-40 mm och jag prioriterar rull på asfalt och grus framför grepp i gegga? Jag har hittills sluppit punka i fält, men den dagen räknar jag med att få slänga i slang, men vore ju skönt om man kunde ha mer lättpoppade däck så man slipper det.

Finns det någon i tråden som kört Panaracers slick-däck back-to-back med den dyrare kusinen Rene Herse och kan delge info om hur pass mycket bättre (?) RH är? Vill prova bredare slicks (38-40mm) och hade gärna börjat med Panaracer istället för att strössla mina surt förvärvade kronor på ett par Barlow Pass (standard casing) om nu skillnaden är försumbar.

Det självklara alternativet är då förstås Jan Heines panaracertillverkade René Herse-däck
Ett nästan lika dyrt alternativ är Conti GP5kAS TR i 35mm
Men är då verkligen Renés däck enklare att få till tubeless? Det är ju egentligen den stora nackdelen jag sett med Panaracer. Hur är Conti att köra tubeless (min erfarenhet av Contis däck generellt (slang och tub, aldrig kört något TL) är ju att de är sjukt tajta ofta, men det kan ju kanske vara bra just i detta fall)?

När jag har kört slanglöst med RH så har jag lyckats montera dessa med golvpump, det krävs lite snits men det går. Med kompressor är det en lätt match. Janne har en bra guide. Det är steget "Before you inflate the tire, seat the bead as far around the rim as possible, starting at the valve." som är nyckeln. Han visar att göra detta med händerna men jag brukar använda en däcksavtagare och lyfta up kanten på hyllanlängs däcket så långt det går. https://www.renehersecycles.com/how-to-set-up-tubeless-tires/

Finns det någon i tråden som kört Panaracers slick-däck back-to-back med den dyrare kusinen Rene Herse och kan delge info om hur pass mycket bättre (?) RH är? Vill prova bredare slicks (38-40mm) och hade gärna börjat med Panaracer istället för att strössla mina surt förvärvade kronor på ett par Barlow Pass (standard casing) om nu skillnaden är försumbar.
Jag har inte gjort en sådan jmf, men jag gissar att om det är en skillnad är den större mellan Gravelking slick och Barlow Pass Extralight
Men är då verkligen Renés däck enklare att få till tubeless?
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av det, det Compass jag har är för gammalt för tubeless
Men det finns säkert andra som har det, kanske @n3wton?

Man ska kanske inte blåsa upp problemen med att få till slanglöst på GravelKing för mycket. Jag har kört både slicks (32 mm) och SK (48 mm) och fått till det med bara golvpump båda gångerna. På DT R23 DB och DT XR 391.

Jag har inte gjort en sådan jmf, men jag gissar att om det är en skillnad är den större mellan Gravelking slick och Barlow Pass Extralight

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av det, det Compass jag har är för gammalt för tubeless
Nej tyvärr. Förutom på mtb där jag kör slangslöst så har jag antingen hjul som är slangslöstkompatibla med RH-däck som inte är det (32 mm Extralight) eller RH-däck funkar slanglöst men på hjul som inte är kompatibla.

Tror inte jag ser fördelarna med slanglöst på vägen om jag ska vara ärlig.

Hej

Jag har kört med Panaracer tillverkade däck sedan 80-talet. Jag har alltid gillat Panaracer. Sedan 2007 har jag använt Grand Bois Cypes 622 x 30, som jag har cyklat med på blandade underlag, även som touring i Pyreneerna.
Under PBP 2015 hade jag Pacenti Pari-Moto 584 x 38 mm, istället för Compass. Men jag har även cyklat med Compass/RH Baby Shoe Pass 584 x 42 under flera år både standard, EL och sista åren Endurance däcken på min MAP. Jag cyklar från asfalt till stigar i skogen. På min Tegner sedan 2022, har jag Panaracer GK 584 x 38, slicks som touring. allround däck. Alltid med slang.

Vissa Compass/RH däck kan vara svåra att montera, antagligen är det för tight producerat, en annan batch av samma däck funkar. Jag brukar för det mest köpa däcken från veloform.
Om man tycker RH är för dyra kan man kolla på Grand Bois däcken, eller Panaracer Pasela, som finns i många varianter.

Här ner i västra Småland blir det mycket grusvägar, och vissa turer påminner om Sportgrus 200 km från Södertälje.

//Olle

Man ska kanske inte blåsa upp problemen med att få till slanglöst på GravelKing för mycket. Jag har kört både slicks (32 mm) och SK (48 mm) och fått till det med bara golvpump båda gångerna. På DT R23 DB och DT XR 391.
Njae, det har ju gått till slut. I garaget med utrustning kan jag absolut leva med det.

Kruxet är väl att jag troligen inte kommer kunna poppa det med säkerhet med en patron ute i fält om det släppt från fälgkangen och lagt sig mer i mitten. Ännu mindre med liten pump. Visst har även jag Youtubat magiska trick, men de funkar ju inte alltid. Speciellt inte i högt gräs när myggorna biter på en och man vill fixa punkan snabbt.

Andra däck jag kört med känns betydligt enklare än gravel king.

Törs inte Extralight pga. vill inte ha punka i tid och otid.

Kruxet är väl att jag troligen inte kommer kunna poppa det med säkerhet med en patron ute i fält om det släppt från fälgkangen och lagt sig mer i mitten. Ännu mindre med liten pump. Visst har även jag Youtubat magiska trick, men de funkar ju inte alltid. Speciellt inte i högt gräs när myggorna biter på en och man vill fixa punkan snabbt.
Den biten har jag inte provkört än. Har iofs alltid slang med mig, men har funderat på hur säker man kan vara på att det kommer att funka att trycka i en sån i ett däck där det kan sitta allt möjligt vasst efter att ha kört slanglöst ett tag.

Den biten har jag inte provkört än. Har iofs alltid slang med mig, men har funderat på hur säker man kan vara på att det kommer att funka att trycka i en sån i ett däck där det kan sitta allt möjligt vasst efter att ha kört slanglöst ett tag.
Jo för all del. Men om det sitter nåt o däcket redan som gör hål i den nya slangen så hade du ju om du kört slang hela tiden redan haft en till tidigare punka. Man kan ju också försöka kolla däcket innan man slänger i slangen.
(Jag är ändå ingen TL-älskare, men jag ser betydligt fler fördelar än nackdelar. Enda kruxet är kladdandet vid montering men när det väl är tätt och på plats vilket oftast är gaaanska enkelt så är det ju bara fördelar. Får man punka som guckan inte lagar så är man ju inte i ett sämre läge än om man kör slang från början.)

Testat lite diverse genom åren. Specialized Pathfinder Pro var härliga och snabba men lite tunga och styva, men tydligen rätt bra punkaskydd enligt BRR. Endast en punka på dom innan dom åkte i soporna, och det var från en grov och vass metallbit nere på byn. Nu sitter det på ett par Conti Terra Speed och dom är riktigt mjuka och snabba och sköna. Härlig åkkänsla, men tydligen rätt kasst punkaskydd enligt BRR. Ingen punka hittils dock på fingruset där jag bor.

Tillbaka
Topp