Skarva kopparttrådar med lim

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

ÅsaSiri

Medlem
Kan jag limma ihop två ändar av koppartråd med limpicka? Måste få iordning hojen alltså, och nu är jag så sjukt trött på att vänta på att nån ska hjälpa mej med min el-cykel, så jag tar och försöker själv.

Köpte ny styrbox och display men så va det nån klåpare som lyckades dra ut tre av fem små kablar i ena sladden från displayen. Så tänkte testa en McGyver, och ta från gamla (med hel hona) och surra ihop med kablarna från nya displayen. Men ska jag limma lite då? Eller är jag bara dum i huvet som ens tänker så?

Onödiga kommentarer kan man spara till andra inlägg!!

Bilagor

• IMG_20230731_184239.jpg
    IMG_20230731_184239.jpg
    113.3 KB · Besök: 282
Limma var? Om du behöver föra in kabeln i anslutningen där det sitter ett stift som kontakt, förmodligen inte. Om du behöver skarva en kabel så finns det bättre nödlösningar än lim.

Bättre att köra mes skarvhylsa det blir bättre mekaniskt och det håller bättre än lim .
Finns i olika versioner beroende på vilken kabel area man har.

Limma kan du tvärglömma, om det mot förmodan skulle fungera så blir det temporärt, men mest sannolikt skulle det inte fungera alls, lite beroende på vilka strömmar som går i ledaren kan du skapa en kabelbrand. Jag vill inte använda dina egna ord, men håll limpickan borta.
Den kan duga till att väderskydda en skarv.

De ovan behöver en vettig crimptång, även då är hållbarheten i utsatt väder på sikt "sådär".

Ska du skarva kabel tror jag dessa är lämpligare.

Du kommer behöva en värmepistol, men det fungerar sannolikt helt ok med en vanlig tändare om du inte har en.

Prova på ett testobjekt innan du går "live".

Men det förutsätter att vi har tolkat dig korrekt att du vill skarva ledare/kablar.

Tänk er två ändar, som snurras ihop, lite lim o eltejp? Typ som sockerbit utan just sockerbit.

Bilagor

• IMG_20231031_190559.jpg
    IMG_20231031_190559.jpg
    623.5 KB · Besök: 103
Cool! Sket i limmet, surrade ihop färgvis såklart, o tejpade. Så kanske ja sätter en till tejp över hela kalaset. Värt att testa iaf och så kan man lägga stålars på riktig fix om det kickar igång.

Bilagor

• IMG_20231031_223312.jpg
    IMG_20231031_223312.jpg
    322.3 KB · Besök: 89
Ser ju proffsigt ut :), du behövde inga råd utan fixade det på egen hand

Och när jag ändå har alla proffs 'på tråden' så att säga ....? .... så kanske någon sitter på svar varför 2 st kablar va singlar när jag öppnade styrboxen första ggn i våras? Det fanns ingen make/maka till dom, dom ba hängde löst. Kan informera om att jag köpte hojen ny, från lager, dom hann inte ens "plugga" den till att ba göra 25-30 km/h ..... Kan det va en sån grej?

Ser ju proffsigt ut :), du behövde inga råd utan fixade det på egen hand
Schysst! Men lite stöd i livet behövs väl alltid, även om man råkar va en do:er? Och vi får väl se om cykeljäveln kickar igång som sagt. (Sorry knagglig franska)

Och nu är jag lite glad över att jag fotade varenda kabel innan jag plockade isär skiten i våras. .....så. lite pillepill till, så får vi se. Antingen kommer en video på en tokig brud på snabb elhoj, eller en bild på elhoj i Årstaviken, nedanför skanstullsbron !!

Finns olika varianter av skärm som kanske använder fler funktioner -> fler tåtar

Smart, så kan det ju va. Men hoppas nu bara att gamla Bettan blir lika pigg som innan...... tänker inte rulla runt i 15km/h som en kärring alltså! På återseende o tack för hjälpen so far!!

Ja! Dessvärre får ja väl äta upp min egen kaxiga triumf....det blev tvärstopp, just för att det inte är samma tåtar på nya styrboxen som den gamla. Funderar på om det finns nåt slags schema att kolla på nånstans på webben? Om någon vet såklart....... hojen är farligt nära ett novemberbad nu!

Äh...jag skicka mail till återförsäljaren så får vi se....men tack alla för hjälpen. Maybe ill keep u posted!

Det där en moped klass 2 med tumgas, ostrypt dessutom enligt trådstartaren.

Tråden låst.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp