sdx
Aktiv medlem
[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd
Va är det för fel på ica kassar runt fötternaJag har neoprenstrumpor för blött/kallt väder. Billigt och enkelt.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Va är det för fel på ica kassar runt fötternaJag har neoprenstrumpor för blött/kallt väder. Billigt och enkelt.
Dels är en ica kasse ganska stor och otymplig. Sen är det ganska dyrt med ica kassar nuförtiden.Va är det för fel på ica kassar runt fötterna
Apropå väder så kan jag slå ett slag för Sauconys skor med Runshield. De är varma, håller väta ute hyfsat men inte tunga, stel eller täta som skor med Goretex.
Rätt dålig kvalitet också, så går garanterat hål rätt snart. Blir snabbt dyrt då ?Dels är en ica kasse ganska stor och otymplig. Sen är det ganska dyrt med ica kassar nuförtiden.
De är väldigt tunna. Neopren isolerar.Va är det för fel på ica kassar runt fötterna
Icakassar låter lite onödigt stora men vanliga typ 3- eller 5-liters påsar behöver inte va så dumt.
Ja jag har bara testat att gå med det.Största nackdelen är att det blir glidigt i skon. Sådär i teknisk terräng.
ShoeGoo/Liquisole/Rubberfix/Gummilim?Borde ta tag i att köpa sealskinz eller liknande nu, det skulle lösa alla mina blöta-fötter-problem.
Drygt bara att alla skor verkar ta slut samtidigt, ena Altra Olympusen börjar få oroväckande stora hål. Vad ska man laga med?
Någon av de jag nämnde ovan kommer med en typ av nät/väv som borde funka. Minns tyvärr inte vilkenDet är på överdelen av skon, har nog sparkat i stenar och rötter så det gått hål på utsidan av stortåleden. Man kommer behöva armera med något, det är väldigt tunt tyg.
Det är på överdelen av skon, har nog sparkat i stenar och rötter så det gått hål på utsidan av stortåleden. Man kommer behöva armera med något, det är väldigt tunt tyg.
På förekommen anledning.Ett par gamla Nike Shield 34 har jag för blöta dagar. Hade önskat att de var lite tätare. Borde nog rengöra och impregnera dem.
Men om du gillar Olympus, finns de ju i gen 5 med gore tex?
Annars är jag (som också har ett par Olympus 4) väldigt nöjd med Salomon Thundercross GTX för blött och geggigt. De är som sagt bredare än vanliga Salomonskor, men givetvis inte Altrabreda. För mig är största problemet generellt bredden nedanför lilltån över femte metatarsalen och här funkade dem faktiskt efter att de gett med sig lite efter några turer. En ganska annorlunda sko mot Olympus men har funkat bra.
Provade Lone Peak all wthr men de satt inte alls så bra.
Ta tyg från en annan sko. Jag har lagat ett par inov-8 mha tyg från ett par Solomon trail. Vanligt tyglim funkar tillräckligt bra på överdelen.Det är på överdelen av skon, har nog sparkat i stenar och rötter så det gått hål på utsidan av stortåleden. Man kommer behöva armera med något, det är väldigt tunt tyg.
De är nästan 80 mil gamla så det är väl rätt OK att de ger med sig lite. Är väldigt förtjust i dem faktiskt, en sak som är riktigt bra är att de inte suger åt sig fukt alls utan torkar väldigt fort även när de varit genomvåta.
Salomon är inte alls kompatibla med mina fötter när jag testat, trivs bäst i Altras "klassiska" breda läst som är i Paradigm och Olympus!
Thundercross GTX är en riktigt bra höst/vinter trailsko???Men om du gillar Olympus, finns de ju i gen 5 med gore tex?
Annars är jag (som också har ett par Olympus 4) väldigt nöjd med Salomon Thundercross GTX för blött och geggigt. De är som sagt bredare än vanliga Salomonskor, men givetvis inte Altrabreda. För mig är största problemet generellt bredden nedanför lilltån över femte metatarsalen och här funkade dem faktiskt efter att de gett med sig lite efter några turer. En ganska annorlunda sko mot Olympus men har funkat bra.
Provade Lone Peak all wthr men de satt inte alls så bra.
Vad är mindre bra?Jag har vandrat en del i sealskinz. Det är bra men inte fantastiskt, och ganska dyrt.
Som jag skrev, Thundercross är väldigt mycket bredare än en typisk Salomonsko. Det är den första Salomonsko jag testat som funkat för mina ankpaddlar - annars finns ju Topo också men som sagt Olympus finns ju med GTX också om du skulle vilja prova membransko för den här årstiden.
Ibland funderar jag på om skor med noll drop får minusdrop när dom börjar bli använda... så de med 4mm kanske blir 0 menar jag :)Okejdå, jag får kolla in dom :)
De har dock 4 mm dropp, jag har fått för mig att jag vill fortsätta med 0 mm.
Ja som du säger. Blir snabbt lite varmt och instängt, är ju inget underverk. Men det är ju som alla andra membranplagg för den delen så inget konstigt. Sen är de lite lite klumpiga och prassliga :) Men det är skitbra att ha till vandring tillsammans med vanliga lågskor så kan man ha vanliga strumpor när det är varmt och torrt.Vad är mindre bra?
Kan tänka mig att de är "för" täta vid vandring samt att de slits rätt mycket? För löpning skulle de nog bli för varma om det inte var 2+ timmar i snöslask det handlar om.
Jag kör med sealskinz vid cykel-pendling för att komma fram med torra sockar under. Men de är ganska täta så blir svettigt om det är uppåt +15. Men de löser problemet med otäta skor och glipan mellan sko och regnbyxa.
Okejdå, jag får kolla in dom :)
De har dock 4 mm dropp, jag har fått för mig att jag vill fortsätta med 0 mm.
Använder dom bara vid (risk för) regn så blir i praktiken inte så många dagar per år. Men efter två säsonger börjar det gå några trådar, främst i muddarna. Men de håller tätt än så länge. Vid användning varje dag hade de nog varit bra slitna på ett år.Hur upplever du hållbarheten du som använder de mer tillvardags?
Jag vet inte vad "monsterpass" är för dig, men för mig betyder det långa pass. Då är nyckeln att inte bli så svettig om benen, så rätt kläder för aktuell temperatur.Löparbrallorna börjar ta slut. Har kört med ett par tunna som är loose-fit upptill och tight från vaderna och ned.
Brukar stärka upp med ett par trekvartslångkallingar när det börjar kyla på.
Har ni några rekommendationer inför vinterns "monsterpass"? ?
Gunde-kallingar under tights brukar göra ett ok jobb med att hålla de ädlare delarna skyddade från vind.Löparbrallorna börjar ta slut. Har kört med ett par tunna som är loose-fit upptill och tight från vaderna och ned.
Har ni några rekommendationer inför vinterns "monsterpass"? ?
Jag brukar köra med tunna 2XU tights ner till ungefär -2/3. Sen blir det tjockare längd-byxor som egentligen blir för varma men de funkar ner till typ -15. Jag är varm som person.Löparbrallorna börjar ta slut. Har kört med ett par tunna som är loose-fit upptill och tight från vaderna och ned.
Har ni några rekommendationer inför vinterns inte alltför långa "monsterpass"? ?
Billiga kolfiberdojor och ett par billiga vinter tajts känns skönt med fynd.?Löparbrallorna börjar ta slut. Har kört med ett par tunna som är loose-fit upptill och tight från vaderna och ned.
Har ni några rekommendationer inför vinterns inte alltför långa "monsterpass"? ?
Såå.. var det Salomon Thundercross GTX som satt på fötterna då? Jag var ute och badade igår också och mina Hoka Speedgoat 4 GTX börjar falla i bitar och är inte direkt täta längre, så är ute efter något nytt..Igår blev det 90 minuter i ösregnet med pannlampa.
Kan konstatera att min avundsjuka på alla som ska springa Kullamannen avtog en smula efter den rundan? :)
Med facit i hand var i princip allt blött av olika anledningar. Jackan var svettig inifrån, byxorna blöta av svett utifrån.
Det enda som var torrt och varmt hela turen var fötterna - trots många fottramp rakt ner i hyfsat djupa vattenpölar var det snustorra strumpor när skorna togs av. Hade förväntat mig att det skulle runnit in ovanifrån men skorna verkar sluta rätt tätt ändå så inflödet uppifrån minimeras.
Måste säga att jag är positivt överraskad - helt klart bästa set-upen för grisväder jag provat hittills.
Hur som haver, jag skulle behöva komplettera garderoben med ett par höst / vinterbrallor till. Har vi några heta kandidater på löparbyxor eller tights som står emot väta lite också? Vill inte ha riktiga regn-prasselbyxor men tänker att det borde finnas någon form av byxa med kanske vattenavstötande framsida eller så?
(Eller jag vet att det finns, men vill inte köpa grisen i säcken :) )
Låter som en bra kombo.Billiga kolfiberdojor och ett par billiga vinter tajts känns skönt med fynd.?
Såå.. var det Salomon Thundercross GTX som satt på fötterna då? Jag var ute och badade igår också och mina Hoka Speedgoat 4 GTX börjar falla i bitar och är inte direkt täta längre, så är ute efter något nytt..