[OT] Varje höst väcks mitt habegär...

Nu är mitt egentliga intresse för armbandsur begränsat till tidiga digitalklockor (1972-80, LED och LCD) men det här är ju ren porr och jag får uppskatta tex Rolex insida även om jag inte tilltalas av utsidan.
Älskar Wristwatch Revival.
Nej du får inte uppskatta Rolexinsidor utan att vara gangster! Bot och bättring!

?

Go ballistic... ;-)

51398497782_7ca220d9cb_h.jpg
Klockan som står absolut högst på min önskelista, gärna då med vit urtavla.

Tja du gillar Rolex. Det är klart att du känner så. Man försvarar ju det man gillar.

Jag tycker inte alls att det är ointressant vad andra tycker, även om de inte är insatta. För tjugo år sedan gillade jag Stone Island hur mycket som helst, men jag hade ingen lust att ha på mig det med tanke på märkets koppling till fotbollshuliganism i vanligt folks ögon.

Vissa varumärken är helt enkelt förstörda av sina konnotationer.

@SIE Det finns visst fog för de oinsattas kommentarer. Det är, med lite klassperspektiv och förståelse för vanliga löntagares ekonomiska situation, sjukt att betala tiotusentals eller hundratusentals kronor för ett armbandsur. Det är förstås inte fel att göra det om man har råd, men det är nog viktigt att komma ihåg att det handlar om ren och på gränsen till extrem lyxkonsumtion. Det är ganska lätt att bli helt fartblind som intresserad individ (jag har lätt för det i alla fall) och plötsligt tycka att exempelvis 30 000 kronor för en cykel är helt rimligt. Det är ju inte det, egentligen.

Tjena!

Visst jag är färgad då jag har ägt Rolex bland annat. Men det är i mina ögon vettigare att köpa en Rolex för 100' än att köpa en iPhone 15 Pro Max för 18'. Men det ena sticker som f-n i ögonen på massa människor men det andra anses av nån anledning som inte helt orimligt.

När jag köpte min GMT från -72 så var det en släkting på min frus sida som kommenterade den bakom min rygg. Tyckte det var helt sjukt att jag som (då) kommunalanställd la så mycket pengar på en klocka. I samma veva köpte han en 75" tv för 20', jag köpte GMTn för 30'.
Tio år senare så sålde jag klockan med en rätt rejäl förjtänst. TVn som nu är tolv år gammal är nog inte värd speciellt mycket.

Nu råkade jag vara med om en värdeuppgång inom klockvärlden som aldrig har setts innan. Den kurvan stiger ju inte lika fort längre. Men jag är ganska säker på att mina pengar hade suttit rätt säkra runt handleden hela tiden iallfall.

Tjena!

Visst jag är färgad då jag har ägt Rolex bland annat. Men det är i mina ögon vettigare att köpa en Rolex för 100' än att köpa en iPhone 15 Pro Max för 18'. Men det ena sticker som f-n i ögonen på massa människor men det andra anses av nån anledning som inte helt orimligt.

När jag köpte min GMT från -72 så var det en släkting på min frus sida som kommenterade den bakom min rygg. Tyckte det var helt sjukt att jag som (då) kommunalanställd la så mycket pengar på en klocka. I samma veva köpte han en 75" tv för 20', jag köpte GMTn för 30'.
Tio år senare så sålde jag klockan med en rätt rejäl förjtänst. TVn som nu är tolv år gammal är nog inte värd speciellt mycket.

Nu råkade jag vara med om en värdeuppgång inom klockvärlden som aldrig har setts innan. Den kurvan stiger ju inte lika fort längre. Men jag är ganska säker på att mina pengar hade suttit rätt säkra runt handleden hela tiden iallfall.
Jag förstår vad du menar. Jag tänker att två fel inte gör ett rätt. För många människor är det orimligt att köpa en tv för 20 000 kronor. Sedan är frågan hur man ser på saker och ting, jag antar att din frus släkting njöt lika mycket av sin tv som du av din klocka, och då är frågan om värdeminskning eller -ökning inte så relevant. De flesta köper nog varken armbandsur eller tv-apparater som investeringsobjekt. Min gissning är att du hade kunnat investera dina 30 000 kronor i något som steg ännu mer i värde.

Jag tänker ibland på att en chartersemester till Grekland för en tvåbarnsfamilj kan kosta mellan 20- och 50 000 kronor. Då finns det oftast inte kvar några pengar till dylik lyxkonsumtion. Det ger lite perspektiv, tycker jag.

Jag köpte en gång en Omega Speedmaster väldigt billigt. Kan fortfarande känna att det var himla onödigt att slänga ut en massa pengar på något som jag använder rätt sällan - det är ju numera ett smycke och inte primärt en tidsindikator.. Men snygg var den ju.

Senast redigerad av en moderator:
Jag förstår vad du menar. Jag tänker att två fel inte gör ett rätt. För många människor är det orimligt att köpa en tv för 20 000 kronor. Sedan är frågan hur man ser på saker och ting, jag antar att din frus släkting njöt lika mycket av sin tv som du av din klocka, och då är frågan om värdeminskning eller -ökning inte så relevant. De flesta köper nog varken armbandsur eller tv-apparater som investeringsobjekt. Min gissning är att du hade kunnat investera dina 30 000 kronor i något som steg ännu mer i värde.

Jag tänker ibland på att en chartersemester till Grekland för en tvåbarnsfamilj kan kosta mellan 20- och 50 000 kronor. Då finns det oftast inte kvar några pengar till dylik lyxkonsumtion. Det ger lite perspektiv, tycker jag.

Jag köpte en gång en Omega Speedmaster väldigt billigt. Kan fortfarande känna att det var himla onödigt att slänga ut en massa pengar på något som jag använder rätt sällan - det är ju numera ett smycke och inte primärt en tidsindikator.. Men snygg var den ju.
Vet inte, men det känns som om du vanligtvis förstår värdet av sånt här trams. Och att känna sig snygg är inte oviktigt, både du och jag rullar på cyklar som inte är bäst. Men vi känner oss snygga på dem.
Att saker är dyra betyder inte att de som använder dem fungerar på annat sätt.

Vet inte, men det känns som om du vanligtvis förstår värdet av sånt här trams. Och att känna sig snygg är inte oviktigt, både du och jag rullar på cyklar som inte är bäst. Men vi känner oss snygga på dem.
Att saker är dyra betyder inte att de som använder dem fungerar på annat sätt.
Ja, absolut! Men om vi talar om den typen av värden hänger det inte på pengarna. Det sitter snarare i detaljerna, och för ett gammalt mods som jag går Rolex i det fallet självklart bort.

Har hört talas om att det finns Rolex som inte är Rolex. Men jag tror att det är snickesnack.

Tjena!

Det är en sak vad som är orimligt och vad som, bland medelsvensson, ses som ok enligt jantelagen. Dyr TV eller telefon är mer socialt accepterat än en dyr klocka av nån anledning. Fast den senare oftare är ett bättre köp rent ekonomiskt. Elektronik är ju ett pengahål värre än cykling.

Hade jag lagt pengarna på rätt aktier så hade jag nog kunnat få dom att öka mer än vad klockan gjorde. Men då hade jag behövt vara skicklig eller haft tur. Sen är det mycket roligare att lägga pengar i något man kan använda.

Rolex Oyster Perpetual är den snyggaste klockan. I mitt tycke. En vintage. Men det är roligare att lägga pengar på cyklar. Därför har jag en GS. ?

Tjena!

Det är en sak vad som är orimligt och vad som, bland medelsvensson, ses som ok enligt jantelagen. Dyr TV eller telefon är mer socialt accepterat än en dyr klocka av nån anledning. Fast den senare oftare är ett bättre köp rent ekonomiskt. Elektronik är ju ett pengahål värre än cykling.

Hade jag lagt pengarna på rätt aktier så hade jag nog kunnat få dom att öka mer än vad klockan gjorde. Men då hade jag behövt vara skicklig eller haft tur. Sen är det mycket roligare att lägga pengar i något man kan använda.
Gamla jänkarbilar verkar även vara en typ av vara som för de flesta inte associeras med lyx och flärd, i motsats till en Porsche för motsvarande slant.

Gamla jänkarbilar verkar även vara en typ av vara som för de flesta inte associeras med lyx och flärd, i motsats till en Porsche för motsvarande slant.
Det handlar gissningsvis om att det finns en DIY-kultur kring gamla jänkare till skillnad mot Porsche.

Tjena!

Ja, men jag gissar samtidigt att man har större användning av en tv än av en klocka som ju är ett smycke. Egentligen är det en lite dålig jämförelse - en Rolex kostar ju mycket mer än en stor tv.

Jantelagen är för övrigt dansk, inte svensk.

En
En Relax är också en Rolex.

Ja, troligt. Men även jänkarna byter ju ägare ibland, för stora summor.

Annat exempel
Husbil för en mille: campare.
Båt för en mille: stekare.
Självklart finns det olika signalvärden. Det handlar väl om att camping från början varit ett folkligt nöje medan segling länge förknippats med överklassen.

En vanlig löntagare har ju inte råd att köpa en husbil för en mille, men låna går ju alltid.

Men oavsett diskussion och hur långt vi kommer från ämnet kommer vi inte ifrån att Rolex signalerar något som åtminstone jag inte är så förtjust i.

Självklart finns det olika signalvärden. Det handlar väl om att camping från början varit ett folkligt nöje medan segling länge förknippats med överklassen.

En vanlig löntagare har ju inte råd att köpa en husbil för en mille, men låna går ju alltid.

Men oavsett diskussion och hur långt vi kommer från ämnet kommer vi inte ifrån att Rolex signalerar något som åtminstone jag inte är så förtjust i.
Den signalerar stort klockintresse, bra lön, stabilitet, dåliga uppväxtförhållanden, gängvåld och ond bråd död. Allt på samma gång.

Den signalerar stort klockintresse, bra lön, stabilitet, dåliga uppväxtförhållanden, gängvåld och ond bråd död. Allt på samma gång.

?

Men skämt åsido, Rolex och Porsche är väl det som människor i gemen ser som typiska leksaker för nyrika. (Ja, jag vet att en del klockintresserade gillar Rolex.)

Som sagt, trist. Stupid, but fact of life.

Det finns en anledning till att den riktiga överklassen kör Volvo, liksom.

?

Men skämt åsido, Rolex och Porsche är väl det som människor i gemen ser som typiska leksaker för nyrika. (Ja, jag vet att en del klockintresserade gillar Rolex.)

Det finns en anledning till att den riktiga överklassen kör Volvo, liksom.
Själv har jag burit klockor som ingen normal människa öht vet vad det är och känt stolthet.

det finns även inom cykelvärlden exempel på att hype skapar orealistiska värden på i övrigt utmärkt bra produkter.

som j2000 skriver är rolex i grunden en robust och bra ganska tråkig bruksklocka som tål det mesta. den har under större delen levt l den skepnaden, men sen har varumärket kommit att uppmärksammas av nyrika posörer. det tråkiga är att fabrikanten valt att följa med och närmast driva på detta.

vi konsumenter har att välja om vi skall följa med eller inte.

det historiskt korrekta priset på en ny standard rolex i tool watch-stil är idag cirka 15 tusen, och skulle säkerligen med vinst kunna säljas för det priset.

resten är något annat. holländska tulpanlökar någon?

Råkade, faktiskt av en ren slump, stöta på en text om bröderna Menendez. Kunde inte låta bli.. ?
IMG_3525.jpeg

Råkade, faktiskt av en ren slump, stöta på en text om bröderna Menendez. Kunde inte låta bli.. ?
Visa bilaga 663720
Snart kan man väl inte ratta en posse utan att ens grannar antar att man har mördat sina föräldrar!

Addendum: på Menendez-tiden var ju inte Rolex ens i närheten av lika dyra (index-anpassat) som idag. Ändå var de tydligen redan då förstanamnet gällande lyx.

Snart kan man väl inte ratta en posse utan att ens grannar antar att man har mördat sina föräldrar!

Addendum: på Menendez-tiden var ju inte Rolex ens i närheten av lika dyra (index-anpassat) som idag. Ändå var de tydligen redan då förstanamnet gällande lyx.
Så fruktansvärt roligt, detta. Tänker också på när Robert Gustafsson spelade Tony Rickardsson på Idrottsgalan -04 och drev med Annica Sörenstams tuffa träningsprogram: Öva backswing med åtta Rolexklockor hängande på handleden - hallå träningsvärk.

Nej och många av de som rattar Posse är entusiaster där DYI kulturen är ganska stark. Men många ser inte detta utan ser bara posörerna. Det verkar vara ungefär samma med klockor.
Vem ser vilka val jag gör för att finansiera ett intresse.

Nej och många av de som rattar Posse är entusiaster där DYI kulturen är ganska stark. Men många ser inte detta utan ser bara posörerna. Det verkar vara ungefär samma med klockor.
Vem ser vilka val jag gör för att finansiera ett intresse.
Posse? Är inte det han som bor granne med Didde och Pirre på Östermalm?

Den här från det heeeelt oskyldiga varumärket Omega flyger under radarn...

46971701135_a842049b41_b.jpg
Känns som att du mest vill visa dina dyra klockor just nu. Rolex och Pie pan och så vidare. Helt okej, de är snygga och så, men det ändrar liksom inte på något.

Ser gärna bilder på lite mer spännande grejer från @Gregorz om jag får önska. Skulle vilja ha en James Bond-Seiko från 70-talet. Fulsnygg.

Känns som att du mest vill visa dina dyra klockor just nu. Rolex och Pie pan och så vidare. Helt okej, de är snygga och så, men det ändrar liksom inte på något.

Ser gärna bilder på lite mer spännande grejer från @Gregorz om jag får önska. Skulle gärna ha en James Bond-Seiko från 70-talet. Fulsnygg.

Är det inte dags för dig att visa dina dyra klockor?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp