Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Frågan är ju om man kommer få cykla också? I Trollhättan så har vi en ganska fin skatepark men den är endast för de på skateboard (antar att det är pga alla barn på sparkcyklar), delen som man får cykla på är ganska kass.Samtidigt så lägger staden förslag om en skatepark för 30 miljoner vid slottskogsvallen.
Nu missunnar jag inte skatarna en sådan, tvärt om. Men hur detta projektet kan kosta så mycket är ett stort frågetecken.
Om det ej är tillåtet att cykla i skateparken kan det ju användas som argument för att få en pumptrack då vi är uteslutna från det?Frågan är ju om man kommer få cykla också? I Trollhättan så har vi en ganska fin skatepark men den är endast för de på skateboard (antar att det är pga alla barn på sparkcyklar), delen som man får cykla på är ganska kass.
Om det ej är tillåtet att cykla i skateparken kan det ju användas som argument för att få en pumptrack då vi är uteslutna från det?
Alltid glömmer man slottskogsvallens pumptrack...Hehe, det ligger redan en pumptrack precis brevid :-)
Om det ej är tillåtet att cykla i skateparken kan det ju användas som argument för att få en pumptrack då vi är uteslutna från det?
Ligger en grus pumptrack i Trollhättan också men den är ganska kass...Hehe, det ligger redan en pumptrack precis brevid :-)
Det här är tror jag är vägen framåt för att det ska hända något överhuvud taget.Enligt min input behövs det 3 huvudkomponenter för att få något som detta på plats.
1. Engagemang från en förening, som kan stå som ansvariga
2. Engagemang från kommunen (fysisk plats och delvis finansiering)
3. Extern finansering via allmänna arvsfonden (det skadar iaf inte för att boosta intresset i punkt2).
Mina undersökningar fastnade framförallt i punkt 1. Delvis i punkt 2.
Har även hört att det är några som erbjudits att få en möjlighet att stå som ansvariga för en pumptrack i centrala Göteborg, men dom tackade nej pga av bristande kapacitet/engagemang att ta hand om det. Och den möjligheten ginns inte kvar nu.
Och en stad som Göteborg borde enkelt ha användare för 3-4 pumptracks a la Velosolutions...
Alla vill ha det, men få är redo att engagera sig.
Om det finns intresse från andra att engagera sig(?) så kan jag vara intresserad av att dra ihop en förening/formalia kring att hantera punkt 1.
Med målsättningen att lösa punkt 2 o 3, för att ro i hamn Pump track(s) i Götet.
Absolut! Jag tar med dig också ;)Hej! Jag vill gärna också vara med i denna tråden. Ett möte tillsammans för att prata ihop oss hade varit super!
Fortsätt kämpa!Hej Alla! Ville bara göra en liten uppdatering av vad som hänt under vintern.
Vi hade en gemensam ansträngning och har fortsatt med en liten pumptrack grupp. Här finns cykelentusiaster , men också representanter från Stena Fastigheter som är mycket drivande i att vi ska komma i mål med detta.
I nuläget har vi enats om att försöka få till en pumptrack i närheten av Smyckesparken i Tynnered.
I måndags hade vi ett möte med personer från Stadsmiljöförvaltningen i Göteborgs kommun, som ställer sig positiva till projektet. Vi ska nu ge skarpa förslag på vart den skulle kunna ligga i detta området, för att kommunen ska kunna ge oss mer konkret information om förutsättningarna.
En annan stor fråga som dykt upp, där jag skulle behöva hjälp eller alternativ är föreningsbiten.
Allmänna arvsfonden kräver att en föreningen ska ha funnits i minimum 2 år, för att få ansöka om bidrag. Dvs att vi inte kan starta en ny förening i detta syftet.
Nu letar jag efter cykel- eller spontanidrottsföreningar (mtb, bmx, skateboard osv.) som skulle kunna vara intresserade av att ställa sig till förfogande och få lite nya medlemmar på köpet. Eller om någon känner till en vilande eller passiv förening.
Alla tips är uppskattade!
Jag är på att jobba för att få en i Partille! Jag bor i Sävedalen och här finns ju en övervuxen fotbollsplan bakom Bovieran, som nog skulle kunna fungera som en bra plats!Nu är jag partisk, men hur mycket har du undersökt möjligheterna för en bana i Partille? Markyta är ju svårt, men jag upplever att det finns ett ganska stort engagemang i Kultur- och fritidsnämnden och att man, vid eget visat engagemang, kan få ganska stor stöttning.
De platser jag tänker på är antingen i anslutning till en redan anlagd "lekyta", typ Bävern eller Kniven eller något i den stilen, alternativt något av de områden som ligger i träda i väntan på annan byggnation. De senare är dock problematiska eftersom de förr eller senare kommer tas i bruk och då ryker förmodligen banan.
Emellanåt har jag tänkt bygga en bana själv på egna fastigheten, men en sådan skulle enbart ha grus som slitlager och vara av tillfälligt slag (tas bort om det behövs). Hade varit fri att använda, men av erfarenhet vet jag att det blir 1. En massa bilar, och 2. En massa nedskräpning, så att ha den "utannonserad" som fri att använda tror jag inte hade fungerat..
Är det en redan hårdgjord yta är justeringsarbetet en ganska smal sak. Om allt ska hårdgöras också drar det iväg i kostnad. Jag skulle kunna tänka mig att bidra med en arbetsvecka med grävmaskin om det blir på ett väl valt tillfälle. På hårdgjord yta skulle jag uppskatta att jag kan anlägga en hel pumptrack på en vecka, upp till där slitlagret sedan läggs på. Med några par händer utöver mina kan kostnaderna hållas ganska låga, även om asfalt som slitlager kostar en hel del såklart.
Det som skulle behövas är dock en ritning eller något i den stilen så att man verkligen får hög kvalitet på radier och annat. Jag kan både cykla och anlägga ytor, men exakt hur kurvor och sådant ska anläggas för att bli riktigt "goa" kan jag inte på rak arm.
Den där arbetsveckan hänger också på att banan behöver vara i Partille kommun, av rent egenintresse (vill att egna barnen isåfall ska kunna cykla dit själva).
Vet att vi pratat live om detta tidigare @iddqd men jag minns inte detaljerna, så ursäkta om jag drar upp saker som redan varit på tapeten men avfärdats.?
Låter som en utmärkt plats!Jag är på att jobba för att få en i Partille! Jag bor i Sävedalen och här finns ju en övervuxen fotbollsplan bakom Bovieran, som nog skulle kunna fungera som en bra plats!
Har det hänt något mer kring Smyckeparken? Vore guld att få till en pumptrack där!Hej Alla! Ville bara göra en liten uppdatering av vad som hänt under vintern.
Vi hade en gemensam ansträngning och har fortsatt med en liten pumptrack grupp. Här finns cykelentusiaster , men också representanter från Stena Fastigheter som är mycket drivande i att vi ska komma i mål med detta.
I nuläget har vi enats om att försöka få till en pumptrack i närheten av Smyckesparken i Tynnered.
I måndags hade vi ett möte med personer från Stadsmiljöförvaltningen i Göteborgs kommun, som ställer sig positiva till projektet. Vi ska nu ge skarpa förslag på vart den skulle kunna ligga i detta området, för att kommunen ska kunna ge oss mer konkret information om förutsättningarna.
En annan stor fråga som dykt upp, där jag skulle behöva hjälp eller alternativ är föreningsbiten.
Allmänna arvsfonden kräver att en föreningen ska ha funnits i minimum 2 år, för att få ansöka om bidrag. Dvs att vi inte kan starta en ny förening i detta syftet.
Nu letar jag efter cykel- eller spontanidrottsföreningar (mtb, bmx, skateboard osv.) som skulle kunna vara intresserade av att ställa sig till förfogande och få lite nya medlemmar på köpet. Eller om någon känner till en vilande eller passiv förening.
Alla tips är uppskattade!
Kunde bli fantastiskt.Hade inte en pumptrack passat perfekt här???
Under Hisingsbron på Hisingens sida. Torrt året runt! Mitt i stan! Belysning till vintrarna! Uppgradering till området och Bananpiren! Det känns som att den lätt hade hamnat i världscupen..
Ja, det är sant.. Det hade jag inte tänktKunde bli fantastiskt.
Platsen nämns i detta examensarbete för liknande syfte och jämförs då med Rålis skatepark.
Men kanske behöver de hålla det fritt för underhållsarbete?