Propain Tyee eller Hugene?

Obed

Aktiv medlem

Funderar på ny 29" stigcykel med bikepark och Åre-kapabel karaktär.
Jag var i samma situation förra gången när jag köpte cykel och valde Spec Enduro framför Stumpjumper. Idag hade Stumpjumper EVO varit mitt val.
När jag känner mig lite trött och otränad allt känns som oändliga uppförsbackar i Göteborgsterrängen. Då vill jag ha en ren stigcykel. Men sen kommer det en kul backe nedåt igen och livet leker och den antagligen onödiga extra fjädringen och gaffelvinkeln ändå känns lite extra trevlig att ha för stunden. Tills det bär uppåt igen. Framåt sommaren är konditionen helt okej och 160mm slaglängd inte alls är en belastning på något sätt. Men det kan ju vara så att moderna stigcyklar på 140-150 är minst lika dugliga som en sju svåra år gammal Enduro.

Tyee med 160 fram och bak. Jag skippar i så fall 170 gaffeln till förmån för 160mm som en anpassning för stigcykling.
Eller Hugene med tillvald 150mm gaffel som troligtvis bör funka ypperligt med 140mm bakfjädring. Men är orolig om den är för trist på exempelvis Bräckebäcksleden och 1000-metarn i Åre.

Det där med styrvinkel är en detalj, nu har jag 65,5 grader vilket jag tycker känns lite för brant. De flesta stigcyklar börjar ha denna vinkel eller flackare. Det bör vara skillnad i styrkänsla på 27,5" och 29" så 65 grader bör kännas flackare på 29" än på 27,5" tänker jag.

En 140-150mm hoj kommer du långt med som en all-arounder. Finns massor av kapabla hojar som funkar utan problem i bikepark också.

Jag har en Tyee, den funkar bra att cykla stig med men det beror helt på vilka man cyklar med och vad målet är. Skulle jag bara ha en hoj hade jag tagit en Hugene över en Tyee.

Nu har jag en Tyee och en Radon Skeen (120-130mm) så jag väljer hoj utifrån vilken typ av cykling jag vill göra.

Tyee är en rolig parkhoj men inte en rolig stigcykel säger jag som har en Tyee och en Spur.

Innan jag köpte Spuren hade jag dock tankar om en kapabel allrounder och då var jag också inne på Hugene med 150-gaffel, så det skulle ju bli mitt tips.

Sen beror det väl som vanligt på vad du vill optimera för. Har du inte tävlingsambitioner brukar tipset vara att optimera för det du ägnar mest tid åt.

Håller med H. , samtidigt är allt relativt. Min Tyee duger som stigcykel när man är på resa där fokus är bikepark och man vill utforska några stigar också - men då har jag med mig ett extra hjulpar eller i var fall bakhjul med lättrullade däck.

Men jag skulle aldrig få för mig att ta Tyeen om jag har min Epic Evo i närheten :)
Har aldrig cyklat på en Hugene, säkert en kompetent cykel om man bara kan ha en, men två blir alltid bättre hehe.

köp bara mellatinget stumpy evo ;)

Har provcyklat tyee dock inte senaste 2023 som har flackare gaffelvinkel, den äldre var helt klart trevlig på göteborgs stigar, trampar förvånansvärt bra. Som rolig stighoj är nog Lyrik/36 gaffel att föredra över ZEB/38.

Tyee funkar som stighoj men är inte direkt kul. Om det inte är några mängder bikepark som skall åkas och det är en cykel som gäller hade jag tagit en hugene.

Tyee har jag för enduro/liftburet. Kör allebike alpha till allt annat :)

Hugene är nog som andra säger en som funkar till allt men inte bäst på nått...

Efter ha lusläst massa tester och reviews här och var sägs det att Tyee 6 är riktigt bra på att klättra och är trampeffektiv. Ramvikt på 2,9kg/3,4kg CF/AL (u dämp) låter inte så avlägset från en stigcykel. Ungefär som nya Trek Fuel ex. Hugene får också bra omdömen framför allt av en åkare på Pinkbike.
Får se vad Propain ger för rabatter på Black friday, och framför allt på vilka cyklar. Med lite tur är det nice price på Hugene. Med lite mindre tur får jag tya med en Tyee.

Efter ha lusläst massa tester och reviews här och var sägs det att Tyee 6 är riktigt bra på att klättra och är trampeffektiv. Ramvikt på 2,9kg/3,4kg CF/AL (u dämp) låter inte så avlägset från en stigcykel. Ungefär som nya Trek Fuel ex. Hugene får också bra omdömen framför allt av en åkare på Pinkbike.
Får se vad Propain ger för rabatter på Black friday, och framför allt på vilka cyklar. Med lite tur är det nice price på Hugene. Med lite mindre tur får jag tya med en Tyee.

Har en Tyee 5 cf och den är jättefin att klättra med även om det inte är nån raket. Om dom har nån sån kvar så var det ju sjukt bra pris på dom färdigbyggda dom hade kvar.

Man ska beakta att trampeffektiv och bra på att klättra, i tester på endurocyklar från USA och Kanada, ofta betyder att den gör ett bra jobb att mata på uppför grusvägar för att sedan kunna dundra på utför.

Det är rätt väsenskilt från svensk stigcykling. Även om den är trampeffektiv kan den upplevas rätt död, tung och trög på stigarna.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp