Raggamuffin
Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Skriver långsammare än jag kör bil så inlägget kom lite sent.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det här får däremot stå kvar. Förklara gärna.Det var ett privilegierad synsätt.
De som idag inte köper biljett åker även de med på tåget de innan oss har byggt. Modellen står bakom mycket av det vi tar för givet idag. Men vi kan släppa det helt enkelt.
Jo precis.. Eller? Ditt inlägg handlade inte om bilar, utan du skulle spinna vidare på goda sossar som du skrev... Jag skiter fullständigt i vilka åsikter ni har. Men detta är inte forumet för det. Ni får ta det någon annanstans. Var skiter jag faktiskt också i.Moderatorn visade just att man bara får skriva om man har "rätt" åsikter. Mitt senaste inlägg var inte politiskt, men det raderades ändå. Kul kille det där.
Ja precis. Tråden höll på att spåra ur. Jag meddelade om detta, men förstår att muffin i det fallet inte han läsa mitt meddelande. Det gjorde du däremot.Det här får däremot stå kvar. Förklara gärna.
Varför raderar du inte hans inlägg om du "skiter i vilka åsikter vi har"? Det är helt uppenbart att du bara raderar åsikter som du inte gillar.Ja precis. Tråden höll på att spåra ur. Jag meddelade om detta, men förstår att muffin i det fallet inte han läsa mitt meddelande. Det gjorde du däremot.
Det var Makten som fortsatte efter att jag bett forumet att återgå till tråden och släppa ämnet de var påväg mot.... Ganska vanligt fenomen att trådar barkar iväg. Hinner vi, så ber vi oftast de inblandade att sluta med det. Det brukar fungera.Jag är benägen att hålla med Makten: möjligen var det han som började, men det var verkligen inte bara han som skrev ”politiska” svar i tråden.
Det här står fortfarande kvar. Varför gör det det? 100% politik. Mitt inlägg innehöll noll politik. Men jag nämde ordet "sosse". Är det förbjudet? Var i reglerna framgår det i så fall?Det var ett privilegierad synsätt.
De som idag inte köper biljett åker även de med på tåget de innan oss har byggt. Modellen står bakom mycket av det vi tar för givet idag. Men vi kan släppa det helt enkelt.
Underbar skiva.Give them enough rope..
Oh yeah.Underbar skiva.
Det är nu man slänger in att Sandinista är överlägset bäst i konversationen, bara för att provocera.Oh yeah.
Det är nu man slänger in att Sandinista är överlägset bäst i konversationen, bara för att provocera.
Vad menar du med att Werksta har valt att blockera Tesla? Det är ju facket som har lagt blockaden att dess medlemmar på Werksta inte får befatta sig med Teslabilar.Känns bara märkligt att elektrikerna blockerar en verkstadskedja som själva valt att blockera Tesla i sin tur. Vad skulle syftet med det kunna vara?
Med tanke på att det tog ca 1 år för Werksta att fixa en plåtskada på vår 3:a så är det nog inget nytt problem som uppstår iom denna konflikt….Tror tyvärr att Metall binder ris åt egen rygg med det tempo de har i stridsåtgärderna. Det drabbar taxiåkare och privatpersoner med bilar som är krockade eller behöver repareras i minst lika stor utsträckning som företaget självt.
Kollektivavtal handlar om en avtalad mininivå som ligger lite högre än lagen säger.Jag tror de är viktigt att fackförbunden hänger med här och inte skrämmer bort bolag.
Det verkar som om du (eller är det jag?) har missförstått en delSkippar politik, men vill gärna höra lite mer konkret vad som skiljer verkstäder i praktiken om man ansluter sig till facket (som jag trodde var frivilligt av parterna).
Finns de nån som kan sammafatta "kort" vad som skiljer sig för en "Tesla" anställd i verkstan eller en som jobbar på ex en som meckar med "Dacia/Volvo". (* kanske min fördomar men om jag gillar allt vad facket står för hade jag def valt att söka arbete på Dacia eller kanske Volvo. SAAB finns ju inte längre).
Vi kan väl vara överens att de som arbetar på Tesla har överlag bättre villkor än på de flesta verkstäder.
MEN Vad är de man bråkar om?
Är man rädd att Tesla dumpar villkoren för de anställda när de börjar gå dåligt? Eller man gör som flera andra "moderna och internationella" bolag flyger in personal till Sverige och ser EU som en spelplan.
Utför service hemma hos kunder osv
Jag har inte Tesla men ser de mer som ett internationellt företag som "driver" företag med ett helt annat mindset än man gjorde affärer på 70/80-talet i Sverige. Jag tror de är viktigt att fackförbunden hänger med här och inte skrämmer bort bolag. Just nu känns de mer som "mindre sakfråga" och mer som utpressning "så brukar man alltid göra"
Det får man hoppas för enligt lag finns ingen minimilön.Kollektivavtal handlar om en avtalad mininivå som ligger lite högre än lagen säger.
Finns andra miniminivåer än just lön i våra lagar. Semesterdagar, pension, uppsägningstid som exempel.Det får man hoppas för enligt lag finns ingen minimilön.
Som du skriver så har Tesla säkert redan bättre villkor så jag kan vända på ditt argument och fråga varför de inte bara skriver på ett avtal eftersom de redan har rimliga villkor?
![]()
Kollektivavtal | Unionen
Ett kollektivavtal på arbetsplatsen innebär att du i princip bara behöver komma överens med arbetsgivaren om vad du ska ha i lön när du tackar ja till en anställning. Andra grundläggande anställningsvillkor är redan klart. Det ingår i kollektivavtalet.www.unionen.se
Men om man är en duktig mekaniker på Tesla och blir uppsagd eller vill byta jobb. Är man inte väldigt attraktiv på arbetsmarknaden och man får ett nytt jobb i stort sett på dan? Idag byter man väl bara arbetsgivare.min erfarenhet är att kollektivavtal och fack är lite som brandsläckare. En helt meningslös utgift, mest i vägen och förbaskat störigt när brandlarmet får slut på batteri och börjar pipa 03:00 på natten (hände mig förra veckan). Men i de väldigt sällsynta fall man får en flippad lokal chef som tar bort alla arbetsuppgifter från den hen inte gillar och sedan avskedar dem pga arbetsbrist tex. Då är man glad för facket! Utan deras hjälp är man oväntat skyddslös i praktiken. Kollektivavtal tänker jag är lite samma. Känns som att Musk skulle kunna få för sig lite allt möjligt. Min frus arbetsplats insåg en dag att de inte hade tjänstepension (och massa andra saker som man bör ha). Inget kollektivavtal och de som jobbade där litade på att det var ett hyfsat stort svenskt företag. Min erfarenhet är att de flesta kollar på lönen och att arbetsgivaren kan avtala in direkta olagligheter i avtalet - ingen läser det ändå och vem vågar driva process mot ett större företag?
Nej du har rätt. Men vad betyder de i praktiken... I slutet handlar de väl om personen på golvet i Teslas fallDet verkar som om du (eller är det jag?) har missförstått en del
Den aktuella konflikten gäller inte om teslas mekaniker skall vara med i facket eller ej
Konflikten är att Tesla inte vill teckna kollektivavtal, ngt som även svenska arbetsgivarorganisationer rekommenderar.
Nej, det handlar om den svenska modellen. Vi har betydligt färre lagar och detaljregleringar inom arbetsrätten fr politiskt håll än i många andra länder, utan tanken är att arbetsmarknadens parter gör upp om detta. Om allt fler större företag struntar i detta är det bara en tidsfråga innan politiken kommer behöva lägga sig i mer, och det vill naturligtvis arbetsgivarna undvika. De vill ha förutsägbarhet och stabilitet, något den svenska modellen är bra på att leverera (vi har t.ex. i ett internationellt perspektiv väldigt få strejker).Nej du har rätt. Men vad betyder de i praktiken... I slutet handlar de väl om personen på golvet i Teslas fall
Vad menar du med att Werksta har valt att blockera Tesla? Det är ju facket som har lagt blockaden att dess medlemmar på Werksta inte får befatta sig med Teslabilar.
Frågat tidigare i tråden men fick inget svar då.
Är de nån som har bra erfarenhet av Transportbilar och vilken är de man ska köpa/undvika?
I grund och botten handar konflikten om att if metall vill försvara sitt existensberättigande.Nej du har rätt. Men vad betyder de i praktiken... I slutet handlar de väl om personen på golvet i Teslas fall
Framförallt står de för regler och ordning och reda på arbetsmarknaden. Det hade gått åt ohemult mycket tid till en massa improduktiv skit utan kollektivavtalen, plus att mängder av människor hade blivit lurade av sina arbetsgivare för att de (löntagarna) inte kan kunna allt in i minsta detalj och bevaka sina rättigheter in absurdum.min erfarenhet är att kollektivavtal och fack är lite som brandsläckare. En helt meningslös utgift, mest i vägen och förbaskat störigt när brandlarmet får slut på batteri och börjar pipa 03:00 på natten (hände mig förra veckan). Men i de väldigt sällsynta fall man får en flippad lokal chef som tar bort alla arbetsuppgifter från den hen inte gillar och sedan avskedar dem pga arbetsbrist tex. Då är man glad för facket! Utan deras hjälp är man oväntat skyddslös i praktiken. Kollektivavtal tänker jag är lite samma. Känns som att Musk skulle kunna få för sig lite allt möjligt. Min frus arbetsplats insåg en dag att de inte hade tjänstepension (och massa andra saker som man bör ha). Inget kollektivavtal och de som jobbade där litade på att det var ett hyfsat stort svenskt företag. Min erfarenhet är att de flesta kollar på lönen och att arbetsgivaren kan avtala in direkta olagligheter i avtalet - ingen läser det ändå och vem vågar driva process mot ett större företag?
Med tanke på att det tog ca 1 år för Werksta att fixa en plåtskada på vår 3:a så är det nog inget nytt problem som uppstår iom denna konflikt….
Werksta lagar inga bilar från Tesla alls, oavsett vilken anställd som skulle gjort det.
Vissa Werksta är auktoriserade för rutor och karosseriarbeten.
I grund och botten handar konflikten om att if metall vill försvara sitt existensberättigande.
Utan avtal med arbetsgivarna kommer det i förlängningen inte finnas några medlemmar kvar som är villiga att betala ett par procent av sin lön i medlemsavgift.
Det spelar ingen roll huruvida de har bättre eller sämre villkor. Det handlar om att alla ska ha vissa rättigheter på arbetsmarknaden. Somliga företag erbjuder bättre villkor än de kollektivavtalen stipulerar, och det kan de fortsätta göra även efter de skrivit på.Vet vi om de anställda verkligen har sämre pensionförsäkringar eller försäkringar på Tesla? eller gissar vi?
Men om de signar kollektivavtet kommer de inte påverka hur deras arbete drivs idag? typ service... eller?