[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Moderatorn visade just att man bara får skriva om man har "rätt" åsikter. Mitt senaste inlägg var inte politiskt, men det raderades ändå. Kul kille det där.

Det var ett privilegierad synsätt.

De som idag inte köper biljett åker även de med på tåget de innan oss har byggt. Modellen står bakom mycket av det vi tar för givet idag. Men vi kan släppa det helt enkelt.
Det här får däremot stå kvar. Förklara gärna.

Moderatorn visade just att man bara får skriva om man har "rätt" åsikter. Mitt senaste inlägg var inte politiskt, men det raderades ändå. Kul kille det där.
Jo precis.. Eller? Ditt inlägg handlade inte om bilar, utan du skulle spinna vidare på goda sossar som du skrev... Jag skiter fullständigt i vilka åsikter ni har. Men detta är inte forumet för det. Ni får ta det någon annanstans. Var skiter jag faktiskt också i.

Ja precis. Tråden höll på att spåra ur. Jag meddelade om detta, men förstår att muffin i det fallet inte han läsa mitt meddelande. Det gjorde du däremot.
Varför raderar du inte hans inlägg om du "skiter i vilka åsikter vi har"? Det är helt uppenbart att du bara raderar åsikter som du inte gillar.

Edit: Förklara gärna på vilket sätt mitt inlägg inte handlade om bilar. Jag är idel öra.

Senast ändrad:
Jag är benägen att hålla med Makten: möjligen var det han som började, men det var verkligen inte bara han som skrev ”politiska” svar i tråden.

Jag är benägen att hålla med Makten: möjligen var det han som började, men det var verkligen inte bara han som skrev ”politiska” svar i tråden.
Det var Makten som fortsatte efter att jag bett forumet att återgå till tråden och släppa ämnet de var påväg mot.... Ganska vanligt fenomen att trådar barkar iväg. Hinner vi, så ber vi oftast de inblandade att sluta med det. Det brukar fungera.

Jag har inte satt mig in i alla av de tidigare inläggen, men det var ganska tydligt var det var påväg.

Det var ett privilegierad synsätt.

De som idag inte köper biljett åker även de med på tåget de innan oss har byggt. Modellen står bakom mycket av det vi tar för givet idag. Men vi kan släppa det helt enkelt.
Det här står fortfarande kvar. Varför gör det det? 100% politik. Mitt inlägg innehöll noll politik. Men jag nämde ordet "sosse". Är det förbjudet? Var i reglerna framgår det i så fall?

Edit: Eller är det Elon Musk som inte får nämnas?

Det är nu man slänger in att Sandinista är överlägset bäst i konversationen, bara för att provocera.
IMG_2413.png

Det rycker lite i mitt youtube finger. Fast en annan artist

Elektrikernas förbund är lite roliga. De har alltså blockerat sina anslutna företag från att göra jobb hos Werksta (deras verkstäder är med på listan) som (bland annat) är auktoriserade att reparera Tesla. Men Werksta har i sin tur blockerats från att reparera Teslabilar redan sedan innan, och följer också det. Ändå ska Elektrikerna straffa dem - men för vad? Och vad gäller för elfel med fara för liv och egendom, kommer de inte åka ut och fixa dem heller?

Det som lite missas i debatten är att det inte handlar om kollektivavtal i Sverige. Det handlar om att Tesla inte vill ha kollektivavtal alls, och öppnar de för det här kommer det sannolikt eskalera även i andra länder. Det är bara i fackets egen media (arbetet etc) det går att läsa om hur dåliga förhållanden de har på jobbet, det tar jag lite som en partsinlaga.

Tror tyvärr att Metall binder ris åt egen rygg med det tempo de har i stridsåtgärderna. Det drabbar taxiåkare och privatpersoner med bilar som är krockade eller behöver repareras i minst lika stor utsträckning som företaget självt.

Å andra sidan så verkar det ju helt klart vara ett speciellt företag att jobba på. Extremt toppstyrt och ingen vågar uttala sig öht officiellt om något alls. Jag skulle inte välja att jobba på Tesla, inte som tjänsteman iaf.

Det är klart det blir jobbigt för kunderna och för partners till Tesla, men det är ju så klart en del av syftet. Då kanske kunderna väljer ett annat märke nästa gång, och partners inser att det är bättre att dumpa Tesla. Alternativt att kunder och partners sätter tryck på Tesla att skriva på avtal.

Känns bara märkligt att elektrikerna blockerar en verkstadskedja som själva valt att blockera Tesla i sin tur. Vad skulle syftet med det kunna vara?

Känns bara märkligt att elektrikerna blockerar en verkstadskedja som själva valt att blockera Tesla i sin tur. Vad skulle syftet med det kunna vara?
Vad menar du med att Werksta har valt att blockera Tesla? Det är ju facket som har lagt blockaden att dess medlemmar på Werksta inte får befatta sig med Teslabilar.

Tror tyvärr att Metall binder ris åt egen rygg med det tempo de har i stridsåtgärderna. Det drabbar taxiåkare och privatpersoner med bilar som är krockade eller behöver repareras i minst lika stor utsträckning som företaget självt.
Med tanke på att det tog ca 1 år för Werksta att fixa en plåtskada på vår 3:a så är det nog inget nytt problem som uppstår iom denna konflikt….

Skippar politik, men vill gärna höra lite mer konkret vad som skiljer verkstäder i praktiken om man ansluter sig till facket (som jag trodde var frivilligt av parterna).

Finns de nån som kan sammafatta "kort" vad som skiljer sig för en "Tesla" anställd i verkstan eller en som jobbar på ex en som meckar med "Dacia/Volvo". (* kanske min fördomar men om jag gillar allt vad facket står för hade jag def valt att söka arbete på Dacia eller kanske Volvo. SAAB finns ju inte längre).

Vi kan väl vara överens att de som arbetar på Tesla har överlag bättre villkor än på de flesta verkstäder.
MEN Vad är de man bråkar om?
Är man rädd att Tesla dumpar villkoren för de anställda när de börjar gå dåligt? Eller man gör som flera andra "moderna och internationella" bolag flyger in personal till Sverige och ser EU som en spelplan.
Utför service hemma hos kunder osv

Jag har inte Tesla men ser de mer som ett internationellt företag som "driver" företag med ett helt annat mindset än man gjorde affärer på 70/80-talet i Sverige. Jag tror de är viktigt att fackförbunden hänger med här och inte skrämmer bort bolag. Just nu känns de mer som "mindre sakfråga" och mer som utpressning "så brukar man alltid göra"

Frågat tidigare i tråden men fick inget svar då.

Är de nån som har bra erfarenhet av Transportbilar och vilken är de man ska köpa/undvika?

Jag tror de är viktigt att fackförbunden hänger med här och inte skrämmer bort bolag.
Kollektivavtal handlar om en avtalad mininivå som ligger lite högre än lagen säger.

Som du skriver så har Tesla säkert redan bättre villkor så jag kan vända på ditt argument och fråga varför de inte bara skriver på ett avtal eftersom de redan har rimliga villkor?

Svaret är att de vill kunna skita i en random arbetare som skadar sig i verkstaden och kunna försämra villkoren och pensionsavsättningar etc när de vill i framtiden.

I Sverige har vi bättre arbetsvillkor än i de flesta länder. Det är inte företagen som kom med 5v semester 8h arbetsdag etc.
Man kan välja att montera ner den Svenska modellen och lita på Elon Musk och andra miljardärer, det är inte olagligt, men nu har IF Metall valt att försöka strejka istället, vi får se vad som händer

Skippar politik, men vill gärna höra lite mer konkret vad som skiljer verkstäder i praktiken om man ansluter sig till facket (som jag trodde var frivilligt av parterna).

Finns de nån som kan sammafatta "kort" vad som skiljer sig för en "Tesla" anställd i verkstan eller en som jobbar på ex en som meckar med "Dacia/Volvo". (* kanske min fördomar men om jag gillar allt vad facket står för hade jag def valt att söka arbete på Dacia eller kanske Volvo. SAAB finns ju inte längre).

Vi kan väl vara överens att de som arbetar på Tesla har överlag bättre villkor än på de flesta verkstäder.
MEN Vad är de man bråkar om?
Är man rädd att Tesla dumpar villkoren för de anställda när de börjar gå dåligt? Eller man gör som flera andra "moderna och internationella" bolag flyger in personal till Sverige och ser EU som en spelplan.
Utför service hemma hos kunder osv

Jag har inte Tesla men ser de mer som ett internationellt företag som "driver" företag med ett helt annat mindset än man gjorde affärer på 70/80-talet i Sverige. Jag tror de är viktigt att fackförbunden hänger med här och inte skrämmer bort bolag. Just nu känns de mer som "mindre sakfråga" och mer som utpressning "så brukar man alltid göra"
Det verkar som om du (eller är det jag?) har missförstått en del
Den aktuella konflikten gäller inte om teslas mekaniker skall vara med i facket eller ej
Konflikten är att Tesla inte vill teckna kollektivavtal, ngt som även svenska arbetsgivarorganisationer rekommenderar.

min erfarenhet är att kollektivavtal och fack är lite som brandsläckare. En helt meningslös utgift, mest i vägen och förbaskat störigt när brandlarmet får slut på batteri och börjar pipa 03:00 på natten (hände mig förra veckan). Men i de väldigt sällsynta fall man får en flippad lokal chef som tar bort alla arbetsuppgifter från den hen inte gillar och sedan avskedar dem pga arbetsbrist tex. Då är man glad för facket! Utan deras hjälp är man oväntat skyddslös i praktiken. Kollektivavtal tänker jag är lite samma. Känns som att Musk skulle kunna få för sig lite allt möjligt. Min frus arbetsplats insåg en dag att de inte hade tjänstepension (och massa andra saker som man bör ha). Inget kollektivavtal och de som jobbade där litade på att det var ett hyfsat stort svenskt företag. Min erfarenhet är att de flesta kollar på lönen och att arbetsgivaren kan avtala in direkta olagligheter i avtalet - ingen läser det ändå och vem vågar driva process mot ett större företag?

Som du skriver så har Tesla säkert redan bättre villkor så jag kan vända på ditt argument och fråga varför de inte bara skriver på ett avtal eftersom de redan har rimliga villkor?

Om man har som affärside att serva bilar hos kund
(eller ba om man vill förändra ex verkstadslokalen).

Kanske en skit fråga, men visst måste man då ha godkänt från facket och arbeta in deras synpunkter. Nåt som jag alltid upplevt som konstigt när jag drivit byggprojekt i Sverige. Ibland har de fungerat bra men ibland har de ba förhalat och gjort de mer omständigt.
Jag kan tänka mig att där är inte facket så samarbetsvillig med Tesla.

Jag hade älskat den servicen.

min erfarenhet är att kollektivavtal och fack är lite som brandsläckare. En helt meningslös utgift, mest i vägen och förbaskat störigt när brandlarmet får slut på batteri och börjar pipa 03:00 på natten (hände mig förra veckan). Men i de väldigt sällsynta fall man får en flippad lokal chef som tar bort alla arbetsuppgifter från den hen inte gillar och sedan avskedar dem pga arbetsbrist tex. Då är man glad för facket! Utan deras hjälp är man oväntat skyddslös i praktiken. Kollektivavtal tänker jag är lite samma. Känns som att Musk skulle kunna få för sig lite allt möjligt. Min frus arbetsplats insåg en dag att de inte hade tjänstepension (och massa andra saker som man bör ha). Inget kollektivavtal och de som jobbade där litade på att det var ett hyfsat stort svenskt företag. Min erfarenhet är att de flesta kollar på lönen och att arbetsgivaren kan avtala in direkta olagligheter i avtalet - ingen läser det ändå och vem vågar driva process mot ett större företag?
Men om man är en duktig mekaniker på Tesla och blir uppsagd eller vill byta jobb. Är man inte väldigt attraktiv på arbetsmarknaden och man får ett nytt jobb i stort sett på dan? Idag byter man väl bara arbetsgivare.
De är ju inte en anställd Toys'r Us eller Dollarstore vi talar om

Det verkar som om du (eller är det jag?) har missförstått en del
Den aktuella konflikten gäller inte om teslas mekaniker skall vara med i facket eller ej
Konflikten är att Tesla inte vill teckna kollektivavtal, ngt som även svenska arbetsgivarorganisationer rekommenderar.
Nej du har rätt. Men vad betyder de i praktiken... I slutet handlar de väl om personen på golvet i Teslas fall

Som Jolinwood och Jonathan F är inne på, det är ju framförallt de andra delarna än lön och pensionsavsättning som kommer med ett kollektivavtal, sånt som unga som kanske tar sitt första steg in på arbetsmarknaden inte har koll på. Jag ser det som en försäkring, att arbetsgivaren inte kan bete sig hur som helst utan att det får konsekvenser. Visst, det finns lagar, men utan kollektivavtal och fackklubb är du i princip utlämnad till dig själv att hålla koll på detta och driva process om det behövs.

Jag själv jobbar på ett stort utländskt företag som länge inte hade kollektivavtal. När de väl skrev det visade det sig att många villkor redan var bättre än i kollektivavtalet, och de som redan var anställda fick välja om de ville fortsätta med de villkoren eller gå in under kollektivavtalet, medan de som anställs efter det går in under kollektivavtalets villkor. Det gäller framförallt försäkringar och pension. Jag själv anställdes efter att kollektivavtal tecknats, och har alltså aningen sämre villkor när det gäller försäkring och pension. Men utan kollektivavtal skulle jag antagligen inte skrivit på, just eftersom jag ser värdet i ”försäkringen” att företaget inte kan bete sig hur som helst (det hade tidigare florerat en del rykten kring det om företaget).

Nej du har rätt. Men vad betyder de i praktiken... I slutet handlar de väl om personen på golvet i Teslas fall
Nej, det handlar om den svenska modellen. Vi har betydligt färre lagar och detaljregleringar inom arbetsrätten fr politiskt håll än i många andra länder, utan tanken är att arbetsmarknadens parter gör upp om detta. Om allt fler större företag struntar i detta är det bara en tidsfråga innan politiken kommer behöva lägga sig i mer, och det vill naturligtvis arbetsgivarna undvika. De vill ha förutsägbarhet och stabilitet, något den svenska modellen är bra på att leverera (vi har t.ex. i ett internationellt perspektiv väldigt få strejker).

Vad menar du med att Werksta har valt att blockera Tesla? Det är ju facket som har lagt blockaden att dess medlemmar på Werksta inte får befatta sig med Teslabilar.

Werksta lagar inga bilar från Tesla alls, oavsett vilken anställd som skulle gjort det. Och oavsett om det är Tesla, ett försäkringsbolag eller en privatperson som gjort jobbet. Då känns det ju extremt märkligt att elektrikerförbundet blockerar sina medlemmar från att göra jobb på deras verkstäder.

Frågat tidigare i tråden men fick inget svar då.

Är de nån som har bra erfarenhet av Transportbilar och vilken är de man ska köpa/undvika?

Beror på behov, lite större bilar finns inte så mycket att välja på. Sprinter finns men annars är det mest mindre bilar och då hade jag nog kikat på ID Buzz Cargo. Sen finns ju e-Partner & co som går lite kortare.

I grund och botten handar konflikten om att if metall vill försvara sitt existensberättigande.
Utan avtal med arbetsgivarna kommer det i förlängningen inte finnas några medlemmar kvar som är villiga att betala ett par procent av sin lön i medlemsavgift.

Framförallt står de för regler och ordning och reda på arbetsmarknaden. Det hade gått åt ohemult mycket tid till en massa improduktiv skit utan kollektivavtalen, plus att mängder av människor hade blivit lurade av sina arbetsgivare för att de (löntagarna) inte kan kunna allt in i minsta detalj och bevaka sina rättigheter in absurdum.

Med tanke på att det tog ca 1 år för Werksta att fixa en plåtskada på vår 3:a så är det nog inget nytt problem som uppstår iom denna konflikt….

Nä det finns helt klart andra problem också. Tillverkning av nya bilar prio ett, reservdelar verkar inte vara helt enkelt att få tag i.

I grund och botten handar konflikten om att if metall vill försvara sitt existensberättigande.
Utan avtal med arbetsgivarna kommer det i förlängningen inte finnas några medlemmar kvar som är villiga att betala ett par procent av sin lön i medlemsavgift.

Är det inte tvärtom? Utan kollektivavtal är det ännu viktigare att har stöd av fackförbundet. Dessutom har man som icke-medlem samma fördelar av kollektivavtal.

Jag tror att det handlar om att behålla svenska modellen.

Vet vi om de anställda verkligen har sämre pensionförsäkringar eller försäkringar på Tesla? eller gissar vi?

Men om de signar kollektivavtet kommer de inte påverka hur deras arbete drivs idag? typ service... eller?

Vet vi om de anställda verkligen har sämre pensionförsäkringar eller försäkringar på Tesla? eller gissar vi?

Men om de signar kollektivavtet kommer de inte påverka hur deras arbete drivs idag? typ service... eller?
Det spelar ingen roll huruvida de har bättre eller sämre villkor. Det handlar om att alla ska ha vissa rättigheter på arbetsmarknaden. Somliga företag erbjuder bättre villkor än de kollektivavtalen stipulerar, och det kan de fortsätta göra även efter de skrivit på.

Givetvis handlar det om andra skäl till att de vill stå utanför vårt system. Privata företag har en primär uppgift: Att tjäna pengar till sina ägare. Glöm inte det.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp