Sti ramreglage?

EddyM

Medlem
Sti ramreglage?
Hej!
Kanske en dum fråga men jag har inte koll..finns det sti reglage till ramen? Jag har en gammal stålis med ramreglage (shimano 600) som jag tror jag skulle vilja byta till sti, det är nu 5-delat men jag kan tänka mig att göra en bastard med upp till 10, den är ändå inte mint och original. Frågan är om det finns sti-reglade till ramen? Jag har för mig att jag sett det nån gång..? Jag vill nämligen inte ha växlarna i handtagen, jag tycker inte det är snyggt på en smal och fin stålram. De är ju lite större och inte lika snygga (visst bättre och komfortablare men ändå jag vill helst inte..) Är det någon där ute som har koll? Eller annat tips på uppgradering gällande lite smidigare växling? Nu måste jag hela tiden justera framväxeln när jag växlar med bakväxeln då det börjar rassla, del gillar jag inte..
Ha en fin kväll!
/Per-Arne

Sti ramreglage?
Jag förstår inte din frågan. STI står för Shimano Total Integration, som är växelreglage integrerad i bromshandtaget.

Kankse menar du ett rammonterad växelreglage?

Sti ramreglage?
Det finns indexerade ramväxelreglage, inga konstigheter. Det var vad som gällde mellan 1985 och 1989. Sedan kom de första STI-reglagen och ramväxlarnas saga var all.

Sti ramreglage?
Jag fick för mig att sti stod för indexerade växlar..ja som sagt det var en dum fråga kanske! Yes det är det jag menar! Alltså med "klick"

Sti ramreglage?
Tack för svar! Nån som vet om det går att få tag på dessa indexerade reglage till ramen nånstans?

Bike-components.de har 8-delat (billig) och 9-delat (dyr). 6, 7, 8 och 9-delat bakväxeln är kompatibel med alla antal växel mellan 6 och 9. Jag vet inte om 5-delat. Jag antar att antalet växlar i reglaget måste matcha antal drev i kassetten.

Sti ramreglage?
Vissa ramreglage har ett reglage så att man kan byta mellan friktionsväxling och indexerat, så värt att syna befintligt reglage en extra gång.

Annars finns en massa shimano 600 - grejer på ebay, om du bara vill byta ut reglagen och ha nåt som matchar resten av cykeln bra.

Sti ramreglage?
Undvik Shimano 600 6-delade reglage. De är antingen trasiga, eller kommer bli trasiga inom kort. Dura Ace 6-8 delade funkar bara med Dura Ace-bakväxel (eller med friktion).

Sti ramreglage?
Vilken generation av 600 är det?
6-delade indexerade 600. Om det inte ser ut så här på insidan, så kommer det se ut så om ett tag:
IMG_2519.jpeg

Tillbaka
Topp