[OT] [ ro som fan ] Happy rodd-challenge

Jaha, då har man börjar ro också...

Har en liten fråga bara, dom flesta i tråden verkar köra på Concept 2 och jag förstår av tråden att valet av motstånd inte påverkar utväxlingen.
D.v.s vill man ha en bra tid så ska man köra på lågt motstånd? (så man kan ha en högre frekvens)

Jag har en Master R6040 och den har motstånd upp till 16, jag kör på 8 eftersom jag läst nånstans att det kan vara lämpligt att köra på 8 om man väger 80kg, 9 för 90kg o.s.v.

Jag märker att jag kan hålla mig under 5min/km upp mot 5-6000m, men när jag kör 10.000 så tappar jag rejält på slutet.

Så om man ska jämföra resultet så måste man veta motståndet?

CameraZOOM-20121216120936141.jpg

Motståndet på en concept fungerar likadant som växlarna på en cykel. Mao så drar man på det motstånd man önskar. Vilket motstånd man använder är oväsentligt för att jämföra resultat.

Senast ändrad:
Johan_Olsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Motståndet på en concept fungerar likadant som
> växlarna på en cykel. Mao så drar man på det
> motstånd man önskar. Vilket motstånd man
> använder är oväsentligt för att jämföra
> resultat.

Ja precis, det var så jag tänkte också.
Då gäller det bara att hitta det motstånd som passa en själv.

Lite som med att cykla, en del gillar att ligga på tyngre växlar och låg frekvens.

Tack.

Hej,
Hörde talas om denna mytomspunna tråd om rodd;).
Så jag var bara tvungen o testa roddmaskinen innan spinnings passet här om dagen, körde 5*500 och tog i på den 3.
Fick då tiden 1:38:9 ;)) fast jag trillade av sadeln en gång;)) tror att med lite träning på tekniken och att sitta kvar i släden så borde jag kunna ta mig under 1:30:00 ;)))
Men då måste det tränas rodd;))
Vikt 87kg och 47 bast;))

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    51.9 KB · Besök: 76
Senast ändrad:
Rasmus90 skrev:
> Utmaning till den som anser sig ha tjockt pannben.

Fan du slog min tid!
Nu lär jag inte ligga överst på nån lista någe mer nånsin. :-(

Edit: Ser att maratondistansen är borttagen från listorna men det fanns en sådan tidigare där jag länge regerade i ensamt majestät på tiden 3:13:57

Senast ändrad:
Sjukt starkt Rasmus90! Det vill till att man har förberett sig så att roddmaskinen står med balken mot ett stöd och sen mot väggen. Annars hinner man väl göra en kilometer inomhus och trilla ner för en trappa under tiden man avverkar marathon.

Trodde ingen var dum nog :) gjorde en mara 20 januari detta året, stanna på 2h 53s. (riktigt kass fokus tyvärr på bilden.)

Får se om jag gör ett nytt test med lite energidryck som näring under passet, kan nog ta ner det till 2:45 hoppas jag.

Bilagor

• Foto 2013-01-20 08.53.56 em.jpg
    Foto 2013-01-20 08.53.56 em.jpg
    52.1 KB · Besök: 99
Då väcker jag liv i den här tråden. 1000meter på 3.06. Hur tror ni världseliten tränar? Känns som ganska mycket gym och styrka tar upp träningstiden? Något som har insidetips?

OT skrev:
> Då väcker jag liv i den här tråden.
> Något som har insidetips?
Ro som f*n, men bara 500m, 2000m & 1 mil.

För er som ännu inte tagit er an marathondistansen finns nu ytterligare en anledning att göra det!

Http://www.mellandagsrodden.blogspot.se

Jag hoppas det är ok att jag puffar lite för det här, om intet annat för att det är helt ideellt.
Det går alltså ut på att man ror valfri sträcka och sedan skänker valfri summa per km till vår insamling hos barncancerfonden. De som ror ett marathon är dessutom med och tävlar om lite priser.

Senast ändrad:
10km på 39,47
Ontsomf.. i baken.
Har inte styrka att köra snabbt på 500. Kommer knappt under 1.40. Klen cyklist är ursäkten.

Stod visst ett par roddmaskiner på gymmet, så jag väcker denna tråden. Målet är 2000m under 7minuter
Dagens tid: 7m 24,0s
Dagens vikt: 72kg

2K på 6:23 är ju ruggigt bra.

Ligger själv runt 7:30.
Känns som sänka 500 m tiden med bara ett fåtal sekunder är nästan omänskligt jobbigt ibland.

Hej!
Jag måste ju bidra, 78kg kör i herrar 50.
500m 1.32,1
Bästa intervallserie är 4st 500 meters under 1.35, en minuts vila mellan intervallerna.
Det sämsta är att jag omöjligen kan köra "bra" tider på 2000m då jag alltid startar för hårt...

Ingen tid för att cykla, vill springa men skadad. Hittade en roddmaskin på jobbet, kört två pass! Är lite tveksam till tiderna. Hur troligt är det att en Concept2 visar fel? I detta fallet åt det snabbare hållet.

Är den här tråden helt död? Rimligt kanske, eftersom man i vanlig ordning är hopplöst efter att haka på nya trender.

Står nu en concept2 i källaren, och jag kan konstatera efter 2 st korta test-pass att jag kommer vänta med att blotta några tider här. Men undrar om det är någon som bryr sig i detta numer?

Jag äger numera en Concept 2. Den är i första hand till för att hustrun skall motionera lite när hon jobbar hemma. Kanske att jag också kör lite i vinter.

Jag har ju visat intresse för roddmaskinen i andra trådar så jag kan även posta här för att på så sätt bevaka tråden :)

Eftersom jag precis som andra missbrukare gillar att dra ner andra i skiten tänkte jag bjuda på lite bra Youtubekanaler som jag följer (både teknikdiskussioner och "follow-along"-videos).

RowAlong
Dark Horse Rowing
Training Tall

Jag har också använt Concept2s utmaningar för att ge lite extra motivation.

Concept2 challenges

Jag håller med Mark Twain om att "Comparison is the death of joy." så jag lär inte posta några siffror för jämförelse, men jag följer gärna en allmän diskussion om träning på roddmaskin.

Rodde för första gången idag på en roddmaskin på gymmet. Grymt kul och gjorde en 1:43 på 500m

Känns som det finns mycket att tjäna i koordinationen så man kan ro lite snabbare. Nu körde jag med maskinen på 8 i motstånd för att jag som n00b skulle hinna förstå vilket steg i rörelsen jag var i.

Verkar rimligt! Som sagt så upplevde jag att mer motstånd gav mig chansen att hinna göra alla rörelserna. När man börjar få lite flyt kan man minska motstånden och köra snabbare är min tanke. Eller är det bättre att köra lätt direkt och försöka komma in i det?
Prova lite fram och tillbaka för att få en känsla för vilken skillnad det gör, men se till att jobba med tekniken. Concept2s egna tips där i artikeln är såklart bra (och det finns mer på deras hemsida).

Har skaffat en concept 2 för att försöka komma igång med träningen hemma.
Testar nu exrgame och det verkar bra och enkelt. Nån som testat det?
Kan man ta den kostnaden på friskvårdsbidraget?

Har skaffat en concept 2 för att försöka komma igång med träningen hemma.
Testar nu exrgame och det verkar bra och enkelt. Nån som testat det?
Kan man ta den kostnaden på friskvårdsbidraget?
Sök på forumet om Zwift och fristvårdsbidrag så får du nog dels det grundläggande svaret ja, men även en del detaljer för vissa arbetsgivare och annat. (Är ju samma princip som för Exr men har diskuterats tidigare och därmed finns nog en del annat matnyttigt i frågan.)

Tillbaka
Topp