[OT] Varje höst väcks mitt habegär...

Tjena!

Den största skillnaden skulle jag säga är att klockan tappar inte massivt i värde på ett år.
Med vissa undantag såklart.
den stora skillnaden är kanske inte i normalfallet det initiala värdetappet, det finns där även för flertalet klockor. för boutique-klockor är det gärna just massivt.

utan att den klockan sedan förblir stabil i värde. slutar den produceras kan den även gå upp.

Inget annat att komma med än aningen mindre plast i haven och så kommer jag ihåg namnet på jycken.
image.jpg

Har snöat in lite på retro-looken och beställde den här av sambon till min födelsedag härom veckan. Det känns att det är en billigare klocka och den är överlag rätt rapplig, så jag har beställt ett moddningskit från skxmod.com i förhoppningen att det ska få den att kännas lite mer rejäl.

Igår fick jag prylarna från skx och idag fixade jag klockan. Känns som om det är riktigt bra kvalitet och klockan ökade i vikt från 89g till 147g, så det blev en rätt rejäl skillnad.

Blank och fin, eller som den kände poeten sa: ”…som en hundk@k i månskenet ”.

IMG_1524.png

Varje höst läser jag i den här tråden och blir oerhört inspirerad…
Har under veckan som gått spenderat otaliga timmar med att googla klockor och tittat på tradera… tissot heritage 1938 tycker jag verkligen var fin, men lite dyr, finns liknande vintage på tradera men kändes inte lika roliga av någon anledning… Sen var det en eiger i tråden som var jättefin! Sen såg jag en luminox pilotklocka som också var cool men lite stor…

Jaja, kommer väl gå ett år till med min blankslitna g-shock tills det blir höst igen. Om en 10 år kanske jag får tummen ur och slår till på en ny klocka!

den stora skillnaden är kanske inte i normalfallet det initiala värdetappet, det finns där även för flertalet klockor. för boutique-klockor är det gärna just massivt.

utan att den klockan sedan förblir stabil i värde. slutar den produceras kan den även gå upp.

Tjena!

Om du med "boutiqe" menar kalsongmärken såsom Gant, Michael Kors m.m. så är ju värderaset i nivå med valfritt börsras.
Jag syftade mer till exklusiva klockor, eller som Kashmir säger "dyra klockor".

Det var väl lite det där jag menade med att don halkar ner till en viss nivå och håller sig där, eller med lite flyt rentav ökar i värde. Vintage sportrolex någon?

Tjena!

Åhh! En 7002 till, fast riktigt härligt patinerad jämfört med min. Skulle gärna ha en tavla med det skicket på lumen, min har bytt tavla så den är mer eller mindre fortfarande vit.
Ja, 7002 är inte dum, tror min är från 95. Lite förbisedd kan jag tycka, men det innebär ju å andra sidan att pang-för-pengen är svårslagen å andra sidan.

Tjena!

Om du med "boutiqe" menar kalsongmärken såsom Gant, Michael Kors m.m. så är ju värderaset i nivå med valfritt börsras.

Det var väl lite det där jag menade med att don halkar ner till en viss nivå och håller sig där, eller med lite flyt rentav ökar i värde. Vintage sportrolex någon?
Gick in på pantbanken för att se vad jag skulle få för min sub som jag köpte ny för 25’ 1996, dom skulle ge mig 100’ i handen. Får väl ses som en fin värdeökning för en klocka fortfarande i produktion.

Tjena!

de där märkena är väl rätt billiga redan från start?

men vi menar nog rätt samma. jag tänkte i första hand överprisade märken som försöker vara 'fina' typ biblioteksgatan, men är försedda med eta standardverk. med det enda mervärdet att de har ett högre pris.

inget fel med dessa verk alls, men de tenderar att ha sitt givna andrahandsvärde oavsett vad klockan kostade som ny.

det där kan man ju nyttja som andrahandsköpare. då kan de vara rätt vettiga köp, som man kommer åt utan att trängas alltför mycket.

Tjena!

7002 har promethium som lysmassa, men det var sista modellen från Seiko med radioaktiv lysmassa. Efterföljaren SKX har Lumibrite istället.
Det förklarar patinan på urtavlan. Av någon anledning hade jag felaktigt fått för mig att Seiko inte använde självlysande markeringar, men det är ju bevisligen fel

Coolt, upptäckte precis att en finne befinner sig i den absoluta toppen av "urmakeri", har inte hört talas om tidigare. Verkar vara en sympatiskt gubbe. :)

Kari Voutilainen​

Har inte ens vågat kolla vad ett ur kostar, om de ens går att köpa! ;)

Fin!

Hur är det tänkt med kronan (heter det väl?) på vänster sida? Osmidigt att ställa in med högerhanden men kanske bekvämare utan att något skaver mot handen när man har den i konstiga vinklar?
Är nog precis det som är tanken, att den inte ska vara i vägen.

Edit: Från Sinn själva (fast en annan modell): "Krone auf der linken Gehäuseseite, um ein Eindrücken in den Handrücken zu verhindern"

Är nog precis det som är tanken, att den inte ska vara i vägen.

Edit: Från Sinn själva (fast en annan modell): "Krone auf der linken Gehäuseseite, um ein Eindrücken in den Handrücken zu verhindern"
Precis så är det. Det kommer från EZM1, som även hade kronografknapparna på vänstersidan (vilket är en riktigt bra idé ur funktionshänseende). Det ger EZM3 den där funktionsdrivna, teutoniska formen med pojkrumslitteraturromantiska konnotationer som jag fjantigt nog älskar.

Å andra sidan sliter det väldgit hårt på skjortärmen. Fast det är ju ingen kostymklocka
Ah, det är ingen skillnad. Stygga vridringar, däremot…

Nah, menas mtb'er. Nackdelen med att samla på cyklar är ju annars att om de inte används så tar de ju bara massa plats. Klockor har inte riktigt samma problem. Gamla cyklar kan ja å andra sidan serva själv. Den här gamla Omegan, inte så mycket

Tillbaka
Topp