Byta vevparti till singlespeed, enkelklinga

xzyeed

Aktiv medlem
Hej!

Tills jag hittat en ny lämplig framgaffel till min gröna skrotcykel så försöker jag göra min gamla Crescent 307 fashion line cyklingsbar som singlespeed. Har satt på singlespeed-hjulet från den gröna cykeln, tagit bort växlarna och testat att sätta kedjan på minsta klingan fram. Passade även på att byta till rakt styre.
1699993310536.png

Den verkar funka bra att cykla på och kedjelinjen verkade bli bra. Jag har två klingor fram och tänkte då att jag skulle kunna ta bort den stora och bara ha den lilla kvar. Så här ser vevpartiet ut:
1699992921225.png

Efter att ha frågat runt lite på Facebook verkar det dock som att detta vevparti är gjort så att det inte går att ta bort den stora klingan, stämmer det? Det jag undrar är då om jag skulle kunna använda ett vevparti på en donatorcykel som jag har tillgänglig. Det är en gammal DBS (80tal?), där vevpartiet ser ut så här:
1699993057233.png

Här tycker jag det ser ut som att det skulle gå att ta bort stora klingan. Men hur vet jag om det vevpartiet är kompatibelt med det på min Crescent? Jag har inte riktigt lyckats lära mig om vad det finns för standarder än. Finns det många olika?

Efter att ha frågat runt lite på Facebook verkar det dock som att detta vevparti är gjort så att det inte går att ta bort den stora klingan, stämmer det?

Om du har en såg kan du tar bort stora klingan. Finare skulle vara att bara tar bort tänderna, men då behöver man nån elektrisk slipmaskin.

Har tyvärr ingen såg, och noll vana att såga i metall. Alltså såga strax ovanför bultarna tänker du?
Om du känner nån med en vinkelslip är det snabbt gjort att kapa bort och/eller slipa ned tänderna på stora drevet. Då får du ett snyggt kedjeskydd för inget krångel alls.

Ja.

Men som sagt skulle det vara snyggare och mer praktiskt att bara slipa bort tänderna.
Ja det kanske vore bäst. Men jag antar att man får ta av vevpartiet för att göra det? Anledningen till att jag hellre skulle byta med DBS:en är för att då skulle jag få öva på att ta av vevparti vilket jag aldrig gjort förut. Plus att jag inte har några slipverktyg och ingen vana av att använda såna.

Du behöver inte ta av vevpartiet. Skydda ramen mot gnistorna, bara. Och det bakom (dumt att elda upp nåt i onödan). :)

Om du känner nån med en vinkelslip är det snabbt gjort att kapa bort och/eller slipa ned tänderna på stora drevet. Då får du ett snyggt kedjeskydd för inget krångel alls.
Känner tyvärr ingen som har en! Och har själv aldrig jobbat med såna verktyg tyvärr, vilket gör att det känns lite läskigare än att försöka byta vevpartiet mot ett annat.

Det ser ut som båda cyklar har fyrkantsvevaxel. Då skulle man in princip kunna byta vevparti. Men längden av vevaxeln kan skilja sig, bådw vänster och höger sidan, som inte behöver vara lika långt. Och dessutom finns det ISO och japanska JIS standard till splines. De är kompatibla, men ger olika längd/bredde.

Sen kan det vara att du måste byta skruv till infästningen av drev om du vill tar bort ett drev.

Känner tyvärr ingen som har en! Och har själv aldrig jobbat med såna verktyg tyvärr, vilket gör att det känns lite läskigare än att försöka byta vevpartiet mot ett annat.
Ingen?! Det är iaf varken läskigt eller svårt. En knapp, och slipskivan slipar ned tänderna. Väldigt analogt. Mycket enklare än att byta vevparti. Enda du behöver tänka på är gnistorna.

Här tycker jag det ser ut som att det skulle gå att ta bort stora klingan. Men hur vet jag om det vevpartiet är kompatibelt med det på min Crescent? Jag har inte riktigt lyckats lära mig om vad det finns för standarder än. Finns det många olika?
Det där vevpartiet kan du ju ta bort stora klingan på. Se'n kan man nog testa med att sätta lilla klingan utanför eller innaför vevpartiets fästen, för att få bästa kedjelinjen.

Ingen?! Det är iaf varken läskigt eller svårt. En knapp, och slipskivan slipar ned tänderna. Väldigt analogt. Mycket enklare än att byta vevparti. Enda du behöver tänka på är gnistorna.
Nä jag fattar. Det kanske är en bra lösning men inte riktigt den sortens mekande jag ville lära mig. Får fundera på det!

Det ser ut som båda cyklar har fyrkantsvevaxel. Då skulle man in princip kunna byta vevparti. Men längden av vevaxeln kan skilja sig, bådw vänster och höger sidan, som inte behöver vara lika långt. Och dessutom finns det ISO och japanska JIS standard till splines. De är kompatibla, men ger olika längd/bredde.

Sen kan det vara att du måste byta skruv till infästningen av drev om du vill tar bort ett drev.
Finns det nåt sätt att veta vad man har, eller är det enklast att bara testa?

Ja jag har sett det i olika instruktionsfilmer, att man behöver ny skruv/bult (vet ej vad man säger på svenska), det vore ju en överkomlig kostnad.

Finns det nåt sätt att veta vad man har, eller är det enklast att bara testa?

Ja jag har sett det i olika instruktionsfilmer, att man behöver ny skruv/bult (vet ej vad man säger på svenska), det vore ju en överkomlig kostnad.

Om du har verktyget är det bara att drar av och sätta på. Glöm inte att lägga lite fett på anläggningsytor på axeln.

Det där vevpartiet kan du ju ta bort stora klingan på. Se'n kan man nog testa med att sätta lilla klingan utanför eller innaför vevpartiets fästen, för att få bästa kedjelinjen.
Ja men hur vet man om det vevpartiet funkar på min Crescent? Går det att få reda på på nåt sätt eller är det bara att testa sig fram?

Om du har verktyget är det bara att drar av och sätta på. Glöm inte att lägga lite fett på anläggningsytor på axeln.
Har inga verktyg av den sorten än. Tänkte höra mig för lite om det ens var görbart innan jag köpte verktyg. Är helt ny med meckande. Man behöver vevarmsavdragare, men vad mer? I de instruktionsfilmer jag har sett har man haft nån sorts hylsnyckel (14 mm, är det standard?)

Har inga verktyg av den sorten än. Tänkte höra mig för lite om det ens var görbart innan jag köpte verktyg. Är helt ny med meckande. Man behöver vevarmsavdragare, men vad mer? I de instruktionsfilmer jag har sett har man haft nån sorts hylsnyckel (14 mm, är det standard?)

Ja, man behöver en vevarmsavdragare. Man sätter en nyckel på den. Tror att det kan vara 13, 14 eller 14, beroende på modellen. Men en skiftnyckel funkar också. Mer behövs inte, nja man måste kunna skruva bort skyddskruvarna som sitter på nu.

Ja, man behöver en vevarmsavdragare. Man sätter en nyckel på den. Tror att det kan vara 13, 14 eller 14, beroende på modellen. Men en skiftnyckel funkar också. Mer behövs inte, nja man måste kunna skruva bort skyddskruvarna som sitter på nu.
Vilka är skyddskruvarna?

Kanske är mutter ett bättre namn. Bitarna i mitten med ett insex-hål.
Jag testade nu. På ena sidan gick det att skruva av med hjälp av insexnyckel, men på andra sidan, där klingorna sitter, råkade jag dra sönder hålet, så insexnyckeln snurrar bara. Såg ut som att det var utmattat redan innan. Då vet jag inte hur jag ska få av skyddet, är det kört då?

Jag testade nu. På ena sidan gick det att skruva av med hjälp av insexnyckel, men på andra sidan, där klingorna sitter, råkade jag dra sönder hålet, så insexnyckeln snurrar bara. Såg ut som att det var utmattat redan innan. Då vet jag inte hur jag ska få av skyddet, är det kört då?

Ja, den såg ut att redan vara lite (för) rund. Standard tips är att banka i en torx-bit, då kan man drar ut den med torx. Annars kan man fila eller såga en små slits och använda en stor skrivmejsel.

Ja, den såg ut att redan vara lite (för) rund. Standard tips är att banka i en torx-bit, då kan man drar ut den med torx. Annars kan man fila eller såga en små slits och använda en stor skrivmejsel.
Tack för tips. Har inga torx men kanske nån granne har. Har tyvärr ingen såg eller fil heller.

Blev tyvärr för ivrig och gick lös på skyddsskruven/dammskyddet/vad det nu är med diverse verktyg. Tror det var gjort i aluminium eller nåt. Jag gröpte ur all metall utom kanterna och sen hade jag på wd-40 (kanske borde prövat detta först egentligen) och lyckades skruva ur den genom att använda baksidan på en hammare och gummiklubba och knacka moturs. Sen var det en väldigt rostig mutter som gick att skruva ur med en hylsnyckel. Behöver dock en vevarmsavdragare för att fortsätta vilket jag inte har, kanske ska få låna av en granne.

1700209146298.png

Om det visar sig att detta vevparti passar på min Crescent, och jag ska använda bara en klinga, så behöver jag ju såna bultar för enkelklinga. Jag undrar om dessa på Cykloteket är samma som finns på Cykelcity, var ju lite skillnad i pris (kanske beror på kampanj mest i och för sig).

Hallå!
Jag införskaffade en vevarmsavdragare och lyckades dra av vevpartiet på donatorcykeln. Köpte klingbultar och satte dit bara den mindre klingan och satte på vevpartiet igen på min Crescent istället som jag hade tänkt. Det verkar ha blivit helt OK vad jag kan se, så jag antar att båda vevlagren var JIS. Jag hade en ny SRAM Singlespeed-kedja hemma som jag satte på, men den ligger inte så bra på framklingan. Borde jag egentligen ha en tunnare kedja för flerväxlat som passar bättre på den återanvända framklingan? Ursprungligen satt det ju två klingor fram på donatorcykeln.

Tillbaka
Topp