Men ljusbildens fjärrfält är som jag redan sagt ett par ggr inte alls särskilt smal. Jag antar att du inte har förstahandserfarenhet av Nano?
Jag tycker det är olyckligt att följande officiella rulle länkas från i stort sett alla Nano försäljare, se ljusbilden vid 1:13 och framåt.
Den visar en rektangulär ljusbild, men Nanos ljusbild är inte rektangulär, den är utpräglat konisk. Jag har försökt flera ggr att reproducera den rektangulära ljusbilden i filmen med lägsta möjliga inställning på min egen Mono, och misslyckats med det varje gång. Min ljusbild är konisk, inte rektangulär. Om man är petig så visar videon Nano för E-bike, det är inte Nano AF, men det borde verkligen inte spela nån roll. Optiken borde vara densamma. Jag ska fråga Lupine om detta, ber att få återkomma i frågan.
Jag antar du menar att högljusfältet bara täcker knappt hälften av fjärrfältet? Ja, det är nästan rätt. Rätt svar är drygt hälften av fjärrfältet, eller om vi ska vara exakta, 57% av fjärrfältets bredd. Är detta ett misslyckande eller betydande svaghet? Jag tycker inte det, inte för landsväg med begränsad tillgång på lumen. De flesta av mina lampor fejdar på kanterna av fjärrfältet. Gvolt100 fejdar kraftigt, SL AF fejdar på kanterna, Mono fejdar inte utan lyser starkt ända ut i kanten, dock inte med maxstyrka.
Men jag är inte säker på att det i realiten ens är önskvärt med ett jämnstarkt fjärrfält över hela bredden. Som jag skrev i min SL AF recension störs man ganska ofta av ett mkt starkt återsken från hög vegetation och andra ljusa objekt utefter vägsidorna från nära håll, som jag gissar stör mörkerseendet ordentligt. Man skulle få en visuellt ljämnare ljusbild i de fallen, om man betonade rakt fram och lät ljuset fejda kraftigt åt sidorna. Det här fenomenet gör sig mer påmint, ju kraftigare lampan är, och SL AF är verkligen kraftig i sitt fjärrfält.
Så för Mono/Nanos del tycker jag att fjärrfältets utseende i praktiken inte är nån svaghet. Iaf inte på landsväg. Där jag kört och bedömt ljusbilden i åtminstone 50 km i helmörker. Hur många km har du kört Nano på landsväg? Och min visuella upplevelse av det är, som sagt, att fjärrfältet inte är smalt utan "mer än tillräckligt brett". Jag kan tex inte urskilja någon hotspot i horisontalled som du talar om, eftersom övergången till den svagare delen av fjärrfältet sker gradvis. Min visuella upplevelse är att fjärrfältet lyser starkt ända ut i kanten, på 35 m håll ser jag faktiskt en bra bit ut i skogen.
Håkan: du vet att jag har den största respekt för ditt tekniska lampkunnande, och du är troligen den bäste av oss tre i det tekniska finliret, men jag vill inte att du kallar folk för lögnaktiga. Inte i min tråd iaf. Inte på våran gård. Om det ska debatteras så ska det göras med gott humör. Även om man tycker motparten är en idiot. Det är okej att tycka att motparten är en idiot. Det är okej. Vi gillar lampor alla tre, uppenbarligen.
Kais: Jag ska ge dig ett erkännande också och säga att din ME spaning och implementation med lite DIY inslag var utmärkt. Att du dissade Gvolt 100 var helt rätt beslut. Den ger bara 330 lm, fejdar kraftigt mot kanterna och kan inte konkurrera med ME. ME är ett intressant alternativ i prisklassen under 2 papp, och det är därför jag shortlistar den i trådstarten.
Jag välkomnar den här typen av spaning. Bländfria lysen är fortfarande ett ganska nytt fält och vi behöver samla på oss mer kunskap, och hitta bra alternativ i olika prisklasser för så många folk som möjligt, för pendling såväl som landsväg och grus. Nån i Hur var dagens pendling tråden skrev att 90% av hans mötande bländar. Här hos mig på Karlstads C/G utefter älvstränderna uppskattar jag det till 50-70%. Det finns mkt arbete att göra här, inte bara i Karlstad och Stockholm.