Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Det står en i backen nedför bron också, i alla fall gjorde det det idag. Det är ju lättare att ställa ut ett par skyltar än att sopa upp löven i kurvan...
Ja, jag tycker det är så löjligt. Och om man ska ha cyklister som hoppar av när det är en massa mötande som swishar nerför backen, det låter bara dumt.

Att ta sig upp på bron och mot Solna är mycket värre än vice versa för då måste man ändå vara på samma sida då cykelbanan på höger sida bara slutar tvärt. Så man får cykla dubbelriktat på en bana som mycket smal.
Här måste man använda hjärnan och cykla ut i gångbanan om det inte finns gående annars har man inte marginal när det kommer mötande. Och det här är ändå ett pendlingsstråk. Så dåligt planerat.

Dubbat fram på familjens alla pendlarvapen.
Road rage imorse av galen gubbe som hetsade bland gående och cyklande barn och vuxna precis utanför skola. Vart går gränsen när det är försvarligt att ta någons bilnycklar och envarsgripa? Kunde gått riktigt illa.
Vet inte om det var Aspuddens Skola? Bilisterna som kör in Torsten Alms från Blommenbergs och droppar kidsen till skolan håller ju alltid på och ska u-svänga exakt där det går som mest ungar (i kurvan). Vore fint om dom istället kunde ödsla en extraminut på att köra runt kvarteret. Här har jag lackat ur på bilister flera gånger. Även om din incident kanske inte var just här.

Vet inte om det var Aspuddens Skola? Bilisterna som kör in Torsten Alms från Blommenbergs och droppar kidsen till skolan håller ju alltid på och ska u-svänga exakt där det går som mest ungar (i kurvan). Vore fint om dom istället kunde ödsla en extraminut på att köra runt kvarteret. Här har jag lackat ur på bilister flera gånger. Även om din incident kanske inte var just här.
Nä, nere vid Blommen vid Trekanten. Lågstadieskola och dagis så väldigt mkt barn på cyklar och föräldrar som följer sina barn.

Ja, jag tycker det är så löjligt. Och om man ska ha cyklister som hoppar av när det är en massa mötande som swishar nerför backen, det låter bara dumt.

Att ta sig upp på bron och mot Solna är mycket värre än vice versa för då måste man ändå vara på samma sida då cykelbanan på höger sida bara slutar tvärt. Så man får cykla dubbelriktat på en bana som mycket smal.
Här måste man använda hjärnan och cykla ut i gångbanan om det inte finns gående annars har man inte marginal när det kommer mötande. Och det här är ändå ett pendlingsstråk. Så dåligt planerat.

Jag tolkar skyltarnas placering som att de enbart är för kurvan med löv (med stooora brunnslock under). Förmodligen har det hänt något nyligen, man kommer ju upp i rätt hög fart nedför bron. Men hela den sträckan är obehaglig nu, mycket löv, dåligt underlag, smalt, dålig belysning och kurvor efter nedförsbackar.

Det var där jag såg de och tänkte att de kunde funka ?
Efter ett par vändor på väg kan jag meddela att det fungerar bra med mina modifikationer. Det kommer en del smutsigt vatten på kedjestagen, främst vänstra. Antingen för att jag medvetet satt nedre delen av skärmen något åt höger för att skydda framväxel och täcka hål i ramen utan gummituta (!) eller för att skärmen fortsatt är för kort. Får se om jag testar att dra ned den hela vägen, finns teleskopslängd kvar som jag sparade i skenan för extra stabilitet.

Trodde det skulle smälla rejält mellan två pendlare här i går kväll (den feta svarta pilen) men det klarade sig med tvärinbromsningar och däckskrik/sladd, smällen blev nog mycket mjuk till slut samt ex antal svordomar mellan kombattanterna. När jag cyklade förbi mumlade jag något om att det är en farlig plats från båda håll och cyklade vidare (jag lät dem bråka i fred). ? Problemet är nog att många trycker på rejält i nerförsbacken i riktning från Lindhagensplan och har lite dålig koll. Varav den personen som kommer i riktning från tunneln bara cyklar på och tycker att han/hon äger vägen. En sak är säker, det är att det här är en riktig farlig plats tex första gången man cyklar där i mörker men de som cyklar ofta som en själv vet nog om det och tittar sig omkring.
1700054367134.png

Trodde det skulle smälla rejält mellan två pendlare här i går kväll (den feta svarta pilen) men det klarade sig med tvärinbromsningar, smällen blev nog mycket mjuk till slut samt ex antal svordomar mellan kombattanterna. När jag cyklade förbi mumlade jag något om att det är en farlig plats från båda håll och cyklade vidare (jag lät dem bråka i fred). ? Problemet är nog att många trycker på rejält i nerförsbacken i riktning från Lindhagensplan och har lite dålig koll. Varav den personen som kommer i riktning från tunneln bara cyklar på och tycker att han/hon äger vägen. En sak är säker, det är att det här är en riktig farlig plats tex första gången man cyklar där i mörker men de som cyklar ofta som en själv vet nog om det och tittar sig omkring.
Visa bilaga 666018
Den där korsningen är lite knepig. Nästan alla som kommer från tunneln svänger väl vänster. Det finns inga indikationer på att någon har väjningsplikt så rimligtvis gäller högerregeln. Har svårt att tro att det någonsin tillämpas här.

Den där korsningen är lite knepig. Nästan alla som kommer från tunneln svänger väl vänster. Det finns inga indikationer på att någon har väjningsplikt så rimligtvis gäller högerregeln. Har svårt att tro att det någonsin tillämpas här.

Exakt, han skulle svänga vänster, den andra med god fart nerför. Det är en farlig plats helt enkelt, extra farlig om man nästan aldrig kör där och det är mörkt.

Jag passerar också där på hemvägen. Tycker nästan kurvan ut ur tunneln är läskig också för den har lite skymd sikt och är lite snäv.
Här gäller försiktigthet. Har flera ggr mött folk som skär kurvorna här, åt alla riktningar. Dessutom tillkommer den där "nedfarten" som är markerad i bilden. Finns ju en till lite mer direkt ned från rondellen. Även korsningen ett steg till till vänster är läskig i mörker. Dålig plats.

Idag är jag en extra gnällig jäkel, farlig plats nr 2:

Här är det extremt poppis att snedda på grusvägen i riktning mot Lignagatan (innan man når fram till Hornsgatan). Är det lite folk har man ju ofta en rätt fin hastighet nerför om man kommer från Zinken. Här har de strategiskt haft ut en hel del lösgrus i kurvan där man svänger/skär höger, inget problem i dagsljus tror jag men på kvällen och första gången riktigt lömskt. Fick en sladd i förra veckan (just på kvällen). Det är ju i och för sig spännande när det händer lite så att man håller sig skärpt. :sneaky:

1700055617650.png

Senast ändrad:
Idag är jag en extra gnällig jäkel, farlig plats nr 2:

Här är det extremt poppis att snedda på grusvägen i riktning mot Lignagatan (innan man når framt till Hornsgatan). Är det lite folk har man ju ofta en rätt fin hastighet nerför om man kommer från Zinken. Här har de strategiskt haft ut en hel del lösgrus i kurvan där man svänger/skär höger, inget problem i dagsljus tror jag men på kvällen och första gången riktigt lömskt. Fick en sladd i förra veckan (just på kvällen). Det är ju i och för sig spännande när det händer lite så att man håller sig skärpt. :sneaky:

Visa bilaga 666022
Härlig korsning där cyklister kommer i nerförsbacke från två av tre möjliga riktningar, bland barnvagnar och hundar.

Härlig korsning där cyklister kommer i nerförsbacke från två av tre möjliga riktningar, bland barnvagnar och hundar.

Jag kan ju faktiskt undvika denna härliga plats i Drakenbergsparken genom att tex svänga vänster i korsningen Ringvägen - Hornsgatan istället. Älskar ej den typen av vänstersvängar men fördelarna kanske överväger nackdelarna. Går att svänga över på Hornsgatan tidigare också men jag diggar inte att cykla på Hornsgatan. ?

Dagens tokstolle ? enligt följande:
Såg en som cyklade med röd blinkande lampa fram på cykeln, på en smal trottoar, mot färdriktningen på vägen intill trottoaren. Det var dessutom tydlig halkrisk i dagens väglag. Lätt hänt att sladda av trottoaren ner på vägbanan, bil eller buss som kan komma samtidigt = Konsekvenstänk noll.

Man upphör aldrig att förvånas. Eller så borde man sluta bry sig. Gokväll. ☕?

Dagens tokstolle ? enligt följande:
Såg en som cyklade med röd blinkande lampa fram på cykeln, på en smal trottoar, mot färdriktningen på vägen intill trottoaren. Det var dessutom tydlig halkrisk i dagens väglag. Lätt hänt att sladda av trottoaren ner på vägbanan, bil eller buss som kan komma samtidigt = Konsekvenstänk noll.

Man upphör aldrig att förvånas. Eller så borde man sluta bry sig. Gokväll. ☕?

Jag antar att du inte cyklar på trottoaren, så du behöver inte bryr dig :)

Det är faktiskt rätt irriterande när man möter baklysecyklister som kör vänstertrafik. Som gjort för en olycka. Man undrar om det är det att dom vill ta med sig någon ”kompis” i döden. Annars kunde dom ju bara cykla in i en bergvägg som alla normala suicidala!

Det är faktiskt rätt irriterande när man möter baklysecyklister som kör vänstertrafik. Som gjort för en olycka. Man undrar om det är det att dom vill ta med sig någon ”kompis” i döden. Annars kunde dom ju bara cykla in i en bergvägg som alla normala suicidala!

En stor del av cyklister verkar tyvärr tänka att man har ljus på cykeln bara för att blir uppmärkt av andra trafikanter. De bryr sig inte om färg, iriterande blink eller/och ljus som skiner rakt i dina ögonen. Kanske skulle det vara bra med en gammaldags kampanj på tv och internet om hur man använder ljus.

Lyckades med konststycket att köra in i en bil på vägen hem. Övergångsstället vid Anundvägen / Vendevägen i Danderyd. Idiotiskt planerad övergångsställe från första början. Så drar alltid ner på farten när jag närmar mig. Tur det. En dam i sin XC40 skulle ut på Vendevägen. Hon har triangel. Hon stannar innan upphöjd övergång, jag är 5m ifrån, bara för att gasa på när jag har 2m kvar. Träff sjönk. Hölls konstigt nog ståendes och inget gick sönder på cykeln. Synd att jag inte hade dubbat fram….

Jag är aldrig redo (och har därför inte kört dubbat sista tio år).
Jag är mycket nöjd över att ha satt på 26"-hjul med 55 mm Conti winter top contact på vardagshärke-cx(enl Crescent)'n. Brett o stadigt bland löven, när svartisen kommer får jag lov att tappa ut lite luft ur dem också, men nu är de iallafall väldigt säkra att bomba på trottoarkanter med ....

Jag kan ju faktiskt undvika denna härliga plats i Drakenbergsparken genom att tex svänga vänster i korsningen Ringvägen - Hornsgatan istället. Älskar ej den typen av vänstersvängar men fördelarna kanske överväger nackdelarna. Går att svänga över på Hornsgatan tidigare också men jag diggar inte att cykla på Hornsgatan. ?
Hornsgatan har jag övergett sedan länge. Tar numera oftast Skinnarviksparken och Heleneborgsgatan.
Idag tog jag dock båda dina två utpekade platser av någon outgrundlig anledning. Den grushögen var ju inte direkt genomtänkt. Antar att den ska försöka fylla ut höjdskillnaden/gropen som uppstått där.

En stor del av cyklister verkar tyvärr tänka att man har ljus på cykeln bara för att blir uppmärkt av andra trafikanter. De bryr sig inte om färg, iriterande blink eller/och ljus som skiner rakt i dina ögonen. Kanske skulle det vara bra med en gammaldags kampanj på tv och internet om hur man använder ljus.
...med resultatet att cyklister blir kränkta och tycker att bilister borde sänka hastigheten?

Killen vid Liljeholmen som gled på sin snygga gamla stålräser med slicks såg livrädd ut. Låg ute till vänster i snabbfilen och presterade kring 5 km/h. Tycker det är helt ok med folk som kör slicks i begynnande halka. Fast då tycker det ska finnas skills att hantera hojen. Ursäkta klag men det kan se rätt löjligt ut. Kör slicks bak och hade ett par släpp ute i Täby. Så visst är det dags för dubb. Åtminstone där jag hojar runt. Annars sitter jag fortfarande som en fågelholk i häpnad över att ha kört barmitts för första gången i mitt liv. Barmitts. Barmitts. Okay. BARMITTS!!! For fucks sake. Ren magi!!!! Ofattbart hur jag plågat mina händer år efter år vinter efter vinter. B a r m i t t s ❤️ ❤️ ❤️

barmittsen monterade och tunna vantar, varmt och skönt.

framdäcket tvärtomt på luft, tror det var sista tecknet att det är dags att montera dubben.

sitter longboards cykeln men får ställa mig i kören och klaga på deras skvättande, framförallt bakhjulet ser ut som sju svåra år.

får börja leta efter alternativ.

Skitsnygg! Det är också skönt kaxigt att köra egolapp och skippa kompislappen:)
Jag slutade faktiskt med kompislapp väldigt avsiktligt för ett par år sen som ett sätt att undvika att folk tar rygg på en på cykelbanorna. Avskyr att ha nån okänd person flåsande i ryggen. Det gjorde märkbar skillnad.

Jag slutade faktiskt med kompislapp väldigt avsiktligt för ett par år sen som ett sätt att undvika att folk tar rygg på en på cykelbanorna. Avskyr att ha nån okänd person flåsande i ryggen. Det gjorde märkbar skillnad.
Anade att tanken var nåt sånt. Vad är det för baklyse du kör, det som är fäst på skärmen?

Anade att tanken var nåt sånt. Vad är det för baklyse du kör, det som är fäst på skärmen?
Ett Philips Saferide, sitter med dubbelhäftande monteringstejp på prov men är egentligen gjort för att monteras på pakethållare. Ska fästa det stadigare om det känns som att skärmen håller för vikten utan att skramla för mycket.

Dubbfritt även idag & -5 vid start. Gick fint, dock betydligt mera snö på biltaken idag. Även terrassen stod frusen. Min pendlingsrutt är väldigt snäll och rak, med "inbromsningszoner skapade av moder jord", så normalt behöver jag använda bromsen 10-12 ggr på ca 23-24km innan jag når Sthlm innerstad. Snart åker dock BarMittsen på.

Annars sitter jag fortfarande som en fågelholk i häpnad över att ha kört barmitts för första gången i mitt liv. Barmitts. Barmitts. Okay. BARMITTS!!! For fucks sake. Ren magi!!!! Ofattbart hur jag plågat mina händer år efter år vinter efter vinter. B a r m i t t s ❤️ ❤️ ❤️
Det här verkar vara den generella reaktionen. Jag hade samma upplevelse.
Verkar liksom inte gå att förmedla med ord hur bra barmitts är ?

Bakdäcket på graveln började "wobbla" under hemfärd igår kväll. Stannade vid Brännkyrka brandstation för att diagnostisera. Däcksidan hade spruckit och slangen tittade ut. Var bara att traska hem...

G-One Allround 27.5x1.50, har suttit på i knappt 5 månader. Nog för att jag är fet och brukar ha rejält med last, men hade hoppats på några fler mil.

Tillbaka
Topp