Bländfria lampor för gatubruk 23/24
lupine minimax. verkar mer än intressant.
Lupine SL MiniMax AF front light review
Lupine's latest light packs plenty of power into its small size
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
lupine minimax. verkar mer än intressant.
de recenserar den som mtb-lampa. och saknar spridning åt sidan i skarpa kurvor. ack ja.Men engelsmännen är förstås en smula skeptiska till tyska stvzo prylar :)![]()
Lupine SL MiniMax AF front light review
Lupine's latest light packs plenty of power into its small sizewww.bikeradar.com
Vad är det för tejp/film? Gör ju verkligen tydlig positiv skillnad.lite info kring tweakningen av ljusbilden på me stvzo. den är ju inte direkt nödvändig, men är ju normalt lätt gjort om man har kunskapen. dock var det mörka fätet under det ljusa bandet i fjärran en utmaning. det är lätt att ordna spridning av hot spots, men mer ljus är svårare.
det blev så att jag fick offra lite av ljuset i övre bandet, med hjälp av det gulmarkerade fältet. men bandet är såpass kraftig att det gick bra.
det blåa sprider åt sidan nära cykel, det gröna minskar den skarpa kanten precis framför cykeln.
.
Visa bilaga 666122Visa bilaga 666123Visa bilaga 666124
en variant av d-c-fix från bauhaus. tyvärr glömt dess nummer, men det syns bra på bilderna vilken det är. släpper igenom ljus ordentligt, och sprider helt måttligt.Vad är det för tejp/film? Gör ju verkligen tydlig positiv skillnad.
Bara att skicka en bild till tillverkaren och be dem uppgradera tillverkningsprocessen utifrån bifogad bild!lite info kring tweakningen av ljusbilden på me stvzo. den är ju inte direkt nödvändig, men är ju normalt lätt gjort om man har kunskapen. dock var det mörka fätet under det ljusa bandet i fjärran en utmaning. det är lätt att ordna spridning av hot spots, men mer ljus är svårare.
det blev så att jag fick offra lite av ljuset i övre bandet, med hjälp av det gulmarkerade fältet. men bandet är såpass kraftig att det gick bra.
det blåa sprider åt sidan nära cykel, det gröna minskar den skarpa kanten precis framför cykeln.
.
Bra att du tog dig tid att göra en jmf, fota och postaså en jämförelse saferide80 - gvolt80 på samma bild. trots att båda skall ge 80 lux är det rätt stor skillnad.
Lampan lär ju blända avsevärt mer nu dock. Kolla en bit upp på staketet till vänster. Inte helt lyckat tycker jag.en variant av d-c-fix från bauhaus. tyvärr glömt dess nummer, men det syns bra på bilderna vilken det är. släpper igenom ljus ordentligt, och sprider helt måttligt.
före-efter. den randning som ändå kvarstår syns inte för ögat.
.
Visa bilaga 666130Visa bilaga 666131
skillnaderna mellan philipslampan och me stvzo på mina och stefans bilder som du här visar förfaller närmast identiska. liksom färgtemperaturerma.Bra att du tog dig tid att göra en jmf, fota och posta
Men det måste vara något fel på din Philips-lampa för sådana ljusskillnader är det inte mellan den och de lampor du har jmf mot.
Dessutom verkar dina batterier vara urladdade, eftersom knappen lyser rött. Om jag kommer ihåg rätt lyste knappen grönt när batterierna var fulladdade, orange(gult) med halvladdade och rött när batterierna behöver laddas.
Är det dessutom inte så att när knappen lyser rött går lampan ned på lågläge, endast 15 lux? Men jag kan förstås komma ihåg fel.
Men om det stämmer att du har jmf dina andra lampor mot 15 Lux läget hos Philips-lampan är ditt resultat inte konstigt.
Men oavsett om du har jmf i 15 Lux läget eller ej verkar det vara ngt fel med din Philips-lampa, endera endast batterierna och/eller ngt med elektroniken
Konstigt att du själv inte har reagerat på det tidigare, men men....
Hur ser då ljuset från en fungerande Philips-lampa ut?
Det finns bra bilder på ljuset från Philips-lampa + fler hos https://fahrradbeleuchtung-info.de/
Så här är de
![]()
Jmf med dina bilder på ljuset från Magicshine ME StVZO 100 Lux
![]()
Att Philips-lampan lyser både bredare och längre framgår ju tydligt, man ser även att knappen lyser grönt!
De starka gränserna mellan ljust och mörkt hos ljuset feån Magicshine ME är dessutom något som många upplever som störande utöver de andra tydligt synliga "artefakterna"
Magicshine ME är en besvikelse på många sätt, att 2023 inte få mer ljus från 12W tycker jag är dåligt, den mer än 13 år gamla Philips-lampan drog ~6W
Hade Magicshine ME varit på ~4W hade jag inte varit lika besviken på åtminstone elförbrukningen.
En lampas ljusbild som jag blev imponerad av är Supernova M99 DY Pro
Det är en dynamolampa med helljus, men även det ickebländande halvljuset från den är riktigt imonerande
![]()
Så här mkt brett och starkt ljus från /nominellt) 3W är mkt mer 2023 än ljuset från Magicshine ME
Men det är förstås en prisfråga (men så billig är inte Magicshine ME) och Supernova M99 DY Pro är alldeles för dyr för mig,
däremot hoppas jag att det kommer fler ljusstarka ickebländande lampor med helljus i framtiden och kanske ngn av dem skulle kunna vara intressanta för mig.
jag har förstås också haft en oro kring det. tester jag gjort visar att det ändå är acceptabelt, och ingen motkörande verkar reagera.Lampan lär ju blända avsevärt mer nu dock. Kolla en bit upp på staketet till vänster. Inte helt lyckat tycker jag.
Bra spanat! Jag tror du har rätt. Men är det inte så det funkar? Man tweakar nåt, ngt blir bättre, ngt annat blir oavsiktligt sämre?Lampan lär ju blända avsevärt mer nu dock. Kolla en bit upp på staketet till vänster. Inte helt lyckat tycker jag.
Fast ärligt talat tror jag du hade fått ett minst lika bra resultat med SL A huset för 2,7k som jag länkade till tidigare. Nu köpte du hus för 2k istället, det är ingen stor besparing. Den hade "bara" dragit 16W eller mindre, hade bara krävt ett batteripack, och hade varit en nyckelfärdig lösning på en gång. Men du gillar ju att tweaka, med kassetter och allt möjligt, så för dig är nog detta en roligare lösning som lämnar fältet öppet för mer improvisation och DIY.jag hade inga höga förväntnigar på me stvzo, inte minst för att det är en magicshine. men krämen finns där, räcker och blir över.
Användaromdömena var bättre hos Rose och Amazon så jag valde att lista den ändå. Intrycket av ojämn kvalitet kvarstår dock, men det är inte space ensam om. Stor display och skjutreglage av touch type känns också lite tveksamt för hållbarhet och manövrering med tjocka handskar.ixon space är betydlig bredare och up to date.
Jag menade förstås en sl a, inte två. Lupine är för dyra för dubblering. Och som jag sagt dig förut så tillåter inte fästet vridning i sidled som du vill ha. Visst går det att tweaka, för den envise, men jag törs nästan lova att resultatet kommer att bli en besvikelse jmf hur det var från början.två sl-a kostar dock betydligt mer, och hade säkert blivit föremål för tweakning även de.
Frågan är väl varför det är så viktigt att få bort artefakter i kanten av ljuskäglan. Om du exponerat manuellt med exakt samma inställningar ser dessutom den tweakade ljusbilden något svagare ut överlag.jag har förstås också haft en oro kring det. tester jag gjort visar att det ändå är acceptabelt, och ingen motkörande verkar reagera.
före tweakning är lampan extremt avbländad, närnast inget ströljus, annars ändå vanligt på stvzo-lampor, inte minst philipsen.
Tror du samma metod skulle funka för att sudda ut det mörka området i centrum av ljuskäglan som den dynmodrivna IQ-X ger?lite info kring tweakningen av ljusbilden på me stvzo. den är ju inte direkt nödvändig, men är ju normalt lätt gjort om man har kunskapen. dock var det mörka fätet under det ljusa bandet i fjärran en utmaning. det är lätt att ordna spridning av hot spots, men mer ljus är svårare.
.
upplever att du är spot on. när man kör med korrekt inställda stvzo-lampor, och särskilt om det bara är en enda, råkar man ut för överraskningar mest hela tiden. förmodat att det är en orsak till att så många kör med den uppvinklad mitt i synen på mötande.Vill man inte ha lite ljus spritt ovanför cut off linjen för att öka synligheten i trafik? Tänker att om man fick 90% av ljuset på markytan för att se var man kör och 10% spritt ovan och bredvid för synligheten hade varit bra. Kanske är det så många stvzolampor funkar i praktiken?
teoretiskt ja, men lite för liten ljusmängd generellt att spela med?Tror du samma metod skulle funka för att sudda ut det mörka området i centrum av ljuskäglan som den dynmodrivna IQ-X ger?
Visa bilaga 666154
+1 på den, har det iofs mest för lvg, hela styrröret tapetserat med 2 cm reflextejp, tycker det är ett utmärkt ställe att tejpa på.bra att komplettera framreflexen med reflextejp eller "reflexband" runt styrröret för ökad synlighet snett framifrån.
Nej, det är den tydliga skillnaden som fick mig att reagera på ljuset från ditt felaktiga exemplar av Philips-lampan. Men ditt svar är det förväntadeskillnaderna mellan philipslampan och me stvzo på mina och stefans bilder som du här visar förfaller närmast identiska.
+1liksom färgtemperaturerma.
Det ska bli spännande att se hur denna blir: https://nabendynamo.de/en/new-edelux-headlight-with-high-beam-function/däremot hoppas jag att det kommer fler ljusstarka ickebländande lampor med helljus i framtiden och kanske ngn av dem skulle kunna vara intressanta för mig.
+1Det ska bli spännande att se hur denna blir: https://nabendynamo.de/en/new-edelux-headlight-with-high-beam-function/
Både med avseende på ljus och pris.
Fast då får man möjligheten att ladda elektronik på köpet. Ska man köpa en igaro, e-werk eller liknande till en annan lampa tillkommer ju en slant.+1
Googlar man går det att hitta åtminstone en handlare där den går att förbeställa för 250 €, men med brasklapp om det slutgiltiga priset
Vilket är mer eller mindre samma som för Supernova M99 DY PRO; 260 € (även om Supernova vill ha 325€)![]()
Vorbestellung SON Edelux USB-FL
Der neue Edelux Ladescheinwerfer mit Fernlichtfunktion (Edelux USB-FL) kommt 2024. Die Ladeelektronik mit kleinem Pufferakku ist komplett im Scheinwerfergehäuse integriert und schafft es bis zu 10 W Leistung aus dem Nabendynamo zu ziehen. Sogar mit angeschaltetem Licht kann das Smartphone noch...citybiker.at
Jag har en. Det är en bra lampa (det lilla jag testat den). Men någon pendlarlampa i stan är den inte. Inte bländfri heller. Borde inte marknadsföras som en stadslampa tycker jag.Vad säger ni, är detta en stad/lvg lampa?
Saxat från texten:
BC26R-cykellampan är utformad för stads-, landsvägs- och mountainbikecyklister som vill ha tillförlitlig och långvarig prestanda.
BC26R har en exceptionellt bred belysningsvinkel på 100 grader, vilket gör det säkrare att svänga eftersom du kan se längre och undvika döda vinklar. Dessutom hjälper sidoljusen på sidan av lampan dig att se cyklisten från sidan. Detta är särskilt viktigt vid cykling i städer.
Jag har mejlat och frågat om den är bländfri. Om ni ser liknande lampor som marknadsförs lika luddigt som denna, vänligen posta dem här så kan jag eller nån annan hugad gå på säljaren. Jag tror den här lampan är en pain in the ass att möta på CG, givet dess angivna lumen styrka.
NejVad säger ni, är detta en stad/lvg lampa?
Varför inte då även fråga om den eller de andra lampor de säljer, som cykellampor, uppfyller kraven i trafikförordningen 3 kap 67 §?Jag har mejlat och frågat om den är bländfri.
Så kan det säkert vara, men det är ju lättare att gå på etablerade lampbutiker än att stoppa och läxa upp varje mötande som bländar :)Med tanke på att 80-90% av alla jag möter bländar så verkar ingen bry sig om lampan är godkänd eller inte.
Med tanke på att 80-90% av alla jag möter bländar så verkar ingen bry sig om lampan är godkänd eller inte.
Precis, man överlåter till cyklisten att inte blända mötande med vad än som står till buds. Och det funkar väl sådär? Det enda cyklisten själv enkelt kan göra med förmonterade lyktor på tex ebike, är väl att vinka ner lyset i backen och inte se nåt själv. Och det förutsätter en cyklist som är intresserad och motiverad.Det finns i Sverige inget godkännande för cykellampa utan man får följa det som står i trafikförordningen, ex ej blända medtrafikanter
förefaller vara ett trevligt alternativ. iom att den har en naken visserligen upptill avskärmad men framifrån synlig diod blir betoningen av ljusbilden stark precis nära cykeln. framgår av beam shotsen nedan.Kolla istället på bc25r, den är i samma format och avbländad. Jag har kört den ett tag för pendling och den fungerar väldigt bra. Inte farligt dyr och ger ett gediget intryck.
Håller med, inte en enda cykelhandlare verkar justera framlampor eller instruera kunderna att göra så om de handlat på distans. För uppfostring rekommenderar jag att tända sin magicshine rakt i ansiktet på dem eller skrika "DU BLÄNDAR".Med tanke på att 80-90% av alla jag möter bländar så verkar ingen bry sig om lampan är godkänd eller inte.