El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ska ut med några goda vänner i helgen och cykla ebike.

Ska tänka på er bittra människor här som hellre sitter inne på ett forum och gnäller och kastar så mycket skit ni kan på elcyklister .

Måste vara jobbigt att vara sån som människa.

Och jag skall trampa mtb på mina fina hemmastigar imorgon. Och inte tänka på något annat än hur skoj och jobbigt det är. Snittet blir runt 17. ?

Ps. Jag är inte det minsta bitter över min mtb-ben jag fått för mina år på stigarna... Skönt att känna kraften och accelerationen. Ds.
 
Senast ändrad:
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
OBS detta är inte ett inlägg om elcyklar i sig, utan snarare ett rättfärdigande av min kanske tillsynes knäppa idé om att allemansrätten definieras utifrån de kringliggande (tillämpbara kanske är ett bättre ord) lagarna.

Jag läste igenom NVVs senaste publikation "Allemansrätten, vad säger lagen" (länkad tidigare i tråden, men ):
https://www.naturvardsverket.se/4a9.../publikationer-pdf/8900/978-91-620-8902-3.pdf

Jag kände igen namnet på författaren, Bertil Bengtsson. Han har tydligen ett stort intresse för allemansrätten för han skrev om den redan 1985 i Svensk Juristtidning i artikeln "Allemansrättsliga komplikationer":
https://svjt.se/svjt/1985/425

Där han på sidan 430 (i närheten av fotnotsmarkeringarna 18-20) för fram idén som jag tolkar som stöd för min uppfattning av hur allemansrätten definieras. Vilket är skönt för mig, för då var det inte en ren drömtolkning från min sida.

Det verkar dock som det har skett en glidning i denna fråga, så nu har vi gått från ett tillstånd med två lägen, antingen är något är något olagligt och därför inte skyddat av allemansrätten eller lagligt och därmed del av allemansrätten (låt oss kalla det för position 1985). Till en situation där vi idag kanske har tre tillstånd, där något kan vara olagligt och därför inte vara skyddat av allemansrätten, eller lagligt och ingå i allemansrätten, eller lagligt och inte ingå i allemansrätten (position 2023).

Då dyker det några intressanta (åtminstone för mig) frågor upp. Har något ändrats lagmässigt eller policymässigt (jag tänker på NVVs uppdrag) som förklarar denna förändring? Det verkar fortfarande vara samma brott som kan tänkas vara aktuella när någon vill begränsa allemansrätten rent lagligt (eller har jag missat någonting?). Så vad är den faktiska distinktionen mellan de två presumtivt lagliga alternativen för position 2023?

Jag inser att jag precis mycket långrandigt har ställt samma fråga som @mjarlson i inlägg #3,506 ? Jag skyller på förkylning och akut tangentbordsdiarré.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Och jag skall trampa mtb på mina fina hemmastigar imorgon. Och inte tänka på något annat än hur skoj och jobbigt det är. Snittet blir runt 17. ?

Ps. Jag är inte det minsta bitter över min mtb-ben jag fått för mina år på stigarna... Skönt att känna kraften och accelerationen. Ds.
Ja man cyklar väll på den man tycker är roligast oavsett vad forum warriors säjjer, har som många andra cyklister olika att välja mellan, även emtb. Ursäkta att man ä trög men vad är 17 för snitt, äre hastighet?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Den där skrivelsen bekräftar ju bara vad NVV hela tiden sagt. Elcykel max 250W omfattas inte av terrängkörningslagen, men eftersom Allemansrätten är icke-motoriserad krävs markägarens tillstånd. Senast i oktober uppdaterades dessutom webbsidan, ingen ändring där. Cirkulera!
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ska ut med några goda vänner i helgen och cykla ebike.

Ska tänka på er bittra människor här som hellre sitter inne på ett forum och gnäller och kastar så mycket skit ni kan på elcyklister .

Måste vara jobbigt att vara sån som människa.
Härligt vart håller ni till? Kanske hakar på med min 600
 

Bilagor

  • 20231124_135656.jpg
    20231124_135656.jpg
    819.9 KB · Besök: 38
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Den där skrivelsen bekräftar ju bara vad NVV hela tiden sagt. Elcykel max 250W omfattas inte av terrängkörningslagen, men eftersom Allemansrätten är icke-motoriserad krävs markägarens tillstånd. Senast i oktober uppdaterades dessutom webbsidan, ingen ändring där. Cirkulera!

NVV behöver harmonisera texten på hemsidan med texten i sin publikation "Allemansrätten, vad säger lagen", jämför med texten presenterad i @FreddaPalmqvist inlägg #3,503 Eller åtminstone klargöra i vilka fall då elcykeln kan antas åstadkomma skada, som man behöver inhämta markägarens tillstånd enligt den texten.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
NVV behöver harmonisera texten på hemsidan med texten i sin publikation "Allemansrätten, vad säger lagen", jämför med texten presenterad i @FreddaPalmqvist inlägg #3,503 Eller åtminstone klargöra i vilka fall då elcykeln kan antas åstadkomma skada, som man behöver inhämta markägarens tillstånd enligt den texten.
Sen är det ju rent allmänt så att man inte får orsaka skada; gör man det så omfattas man inte av allemansrätten vad man än sitter på - så i det fallet man kan antas åstadkomma skada med sin vanliga MTB så behöver man också inhämta markägarens tillstånd som @mjarlson var inne på.
 
Senast ändrad:
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Får man bara syssla med en sak? Cykla eller springa? Jag gör bägge två (sällan samtidigt). Cyklar hellre till jobbet även om jag KAN springa dit (att springa förlorar jag ett par timmar på). Är jag klen när jag åker buss? Borde jag springa till jobbet istf åka buss/gymma efter jobbet? Alla obesvarade frågor!
Du kan göra som du vill men om du säger att du sprang till jobbet fast du egentligen bara sträckte ut stegen lite extra till hållplatsen så är det som att ta elcykeln och säga att man cyklar.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Du kan göra som du vill men om du säger att du sprang till jobbet fast du egentligen bara sträckte ut stegen lite extra till hållplatsen så är det som att ta elcykeln och säga att man cyklar.
Då säger jag det: jag går/springer till jobbet (med lite bussassistans. Bussens watt är oviktiga). :)
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Haha så jäkla löjligt att påstå att man vill köra med elcykel i skogen för att det ökar tillgängligheten o man kan cykla längre o liknande. Klart det har med kraft o fart att göra, alla på elmtb jag sett har kört fort o dragit på ordentligt. Det kan man väl vara ärlig o erkänna, eller? Klart det e kul att gasa på men det har inte i allmän skog och mark att göra tycker jag. Assistans uppför för att kunna köra downhill, visst, men då finns det ju särskilda banor för det isåfall.

Suck.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Haha så jäkla löjligt att påstå att man vill köra med elcykel i skogen för att det ökar tillgängligheten o man kan cykla längre o liknande. Klart det har med kraft o fart att göra, alla på elmtb jag sett har kört fort o dragit på ordentligt. Det kan man väl vara ärlig o erkänna, eller? Klart det e kul att gasa på men det har inte i allmän skog och mark att göra tycker jag. Assistans uppför för att kunna köra downhill, visst, men då finns det ju särskilda banor för det isåfall.

Suck.
Är det någon annan än jag som har pratat mycket om tillgänglighet i den här tråden? Annars tolkar jag det som riktat till mig. I så fall kan jag meddela att jag cyklar inte med elcykel överhuvudtaget, ej heller vanlig MTB (mina inlägg gäller dem jag cyklar med), så var det klargjort.

Om det var riktat till någon annan ber jag om ursäkt för att jag lägger näsan i blöt.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Haha så jäkla löjligt att påstå att man vill köra med elcykel i skogen för att det ökar tillgängligheten o man kan cykla längre o liknande. Klart det har med kraft o fart att göra, alla på elmtb jag sett har kört fort o dragit på ordentligt. Det kan man väl vara ärlig o erkänna, eller? Klart det e kul att gasa på men det har inte i allmän skog och mark att göra tycker jag. Assistans uppför för att kunna köra downhill, visst, men då finns det ju särskilda banor för det isåfall.

Suck.

Emtb ingår i allemansrätten och räknas som cykel oavsett du vill eller inte så det är bara att vara tyst och anpassa dig efter det.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Emtb ingår i allemansrätten och räknas som cykel oavsett du vill eller inte så det är bara att vara tyst och anpassa dig efter det.
Såklart gör den det. Därför skriver NVV:

"Att köra elcykel ingår inte i allemansrätten."

"Kör" = "körde". "Ingår" = "Ingår inte". Elcykelvärlden går inte ihop...
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Du kan fortfarande inte skilja på "gjort" och "gör"? :) Eller skog/stigar och grusvägar och traktorstigar? Lite imponerande, faktiskt!

Spelar ingen roll om du gör det nu eller om du har gjort det , du bryter själv mot reglerna genom att ha kört motocross I naturen och sen sitter här med din pekpinne och försöker smutskasta elcyklister när du gjort lika mycket fel.

Och fortfarande så räknas inte traktorstigar som en väg så du har kört med din motocross I skogen olagligt oavsett om du själv vill erkänna det
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Spelar ingen roll om du gör det nu eller om du har gjort det , du bryter själv mot reglerna genom att ha kört motocross I naturen och sen sitter här med din pekpinne och försöker smutskasta elcyklister när du gjort lika mycket fel.

Och fortfarande så räknas inte traktorstigar som en väg så du har kört med din motocross I skogen olagligt oavsett om du själv vill erkänna det
"Bryter" = "Bröt"
"Körde" = "Kört"
"Ingår inte" = "Ingår"
"Lvg-reggad offroad" = "cross"
"350" = "1000"
"Stigar" = "Grusvägar/traktorstigar".
"har erkänt att jag kört på grusvägar/traktorstigar" = "har inte erkänt att jag kört på grusvägar/traktorstigar"

Spelar ingen roll om man slutat göra nåt, man gör det tydligen fortfarande. Men om man GÖR nåt, så gör man det inte. :) Inte helt logiskt!

Kör jag ff en Volvo 245? Jag har ju gjort det.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Kollar man dina resultat så kanske du behöver en emtb för att hänga med .

Skänkte dom serneke tröjan åt dig som tröstpris för att du är så dålig på att cykla ?
Du verkar va en jäkla trevlig kille. ?

Läste bakåt i tråden o vissa elcyklister e så otrevliga. Massa påhopp.

Häng i erat eget forum.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
"Bryter" = "Bröt"
"Körde" = "Kört"
"Ingår inte" = "Ingår"
"Lvg-reggad offroad" = "cross"
"350" = "1000"
"Stigar" = "Grusvägar/traktorstigar".
"har erkänt att jag kört på grusvägar/traktorstigar" = "har inte erkänt att jag kört på grusvägar/traktorstigar"

Spelar ingen roll om man slutat göra nåt, man gör det tydligen fortfarande. Men om man GÖR nåt, så gör man det inte. :) Inte helt logiskt!

Kör jag ff en Volvo 245? Jag har ju gjort det.


Slut på argument så du måste påpeka fel i texten för att ha något drygt att skriva?

Du är fortfarande en hycklare
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Du verkar va en jäkla trevlig kille. ?

Läste bakåt i tråden o vissa elcyklister e så otrevliga. Massa påhopp.

Häng i erat eget forum.

Som jag misstänkte så blundar du för alla påhopp som vi elcyklister fått , har du ens läst hela tråden ?

Har försökt argumentera vuxet men bara fått skit så nu sänker jag mig till eran nivå
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Slut på argument så du måste påpeka fel i texten för att ha något drygt att skriva?
Argumenten är kvar, oavsett om du struntar i logiken (eller tempus) eller inte. Din argumentation är fel. "Kör" ≠ ""körde". 350 ≠ 1000. Osv.
Det blir inte mer rätt av att du är otrevlig. Men, dina elcykelkompisar tycker säkert att du är helskön!
Du är fortfarande en hycklare
Trots att jag inte kör på vare sig grusvägar eller traktorstigar? :) Så, HAR jag kvar min 245:a!?

Vad är man om man säger att elcyklar ingår i allemansrätten och NVV säger: "Att köra elcykel ingår inte i allemansrätten."?
Det slutar på -are, iaf...
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Som jag misstänkte så blundar du för alla påhopp som vi elcyklister fått , har du ens läst hela tråden ?
Jag har frågat flera gånger vilka dessa påhopp är. Har inte fått nåt exempel. Borde vara enkelt att citera med "alla påhopp", men...
Har försökt argumentera vuxet men bara fått skit så nu sänker jag mig till eran nivå
Kan du inte citera ett vuxet argument du har kommit med? NVV säger: "Att köra elcykel ingår inte i allemansrätten." och du säger tvärtom.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Som jag misstänkte så blundar du för alla påhopp som vi elcyklister fått , har du ens läst hela tråden ?
Inte sett nåt påhopp från cykelsidan, de flesta på elsidan håller la också god ton med några undantag. ”Vad jobbar du med” och liknande Flashbackskit
Har försökt argumentera vuxet

Du har misslyckats
men bara fått skit så nu sänker jag mig till eran nivå
Nivån satte du för längesen
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag har frågat flera gånger vilka dessa påhopp är. Har inte fått nåt exempel. Borde vara enkelt att citera med "alla påhopp", men...

Kan du inte citera ett vuxet argument du har kommit med? NVV säger: "Att köra elcykel ingår inte i allemansrätten." och du säger tvärtom.

Du har ju själv lite svepande skrivit om hur elaka elcyklisterna är, utan att peka ut något specifikt inlägg. Så du kanske skulle vara lite mer förstående?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Du har ju själv lite svepande skrivit om hur elaka elcyklisterna är, utan att peka ut något specifikt inlägg. Så du kanske skulle vara lite mer förstående?
Har jag? Det håller jag inte med om. Jag har gett många exempel på sånt (vissa) elcyklister skrivit (mest om mig). Utan omsvep. De har väl skrivit det de har skrivit? Om jag pekar ut speciella inlägg, kommer det att bli nån reaktion? Såklart inte. Ad hominem är dåligt (utom när det riktas mot mig). Det har tråden visat många gånger. Ska jag visa förståelse för detta?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Inte sett nåt påhopp från cykelsidan, de flesta på elsidan håller la också god ton med några undantag. ”Vad jobbar du med” och liknande Flashbackskit

Finns hur mycket som helst om du bara läser tråden vilket du uppenbarligen inte gjort, tänker inte sitta och leta upp saker åt dig för att du är lat och inte orkar själv.

Det var bfs som tjatade om vad folk jobbade med och gjorde liknelser mellan elcyklister och kriminella . Bevisar återigen att du har noll koll på vem som skrivit vad.

Du har misslyckats

Nivån satte du för längesen

Du har misslyckats som kommer in mitt i tråden och inte har koll på vad du pratar om
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag har frågat flera gånger vilka dessa påhopp är. Har inte fått nåt exempel. Borde vara enkelt att citera med "alla påhopp", men...

Kan du inte citera ett vuxet argument du har kommit med? NVV säger: "Att köra elcykel ingår inte i allemansrätten." och du säger tvärtom.

Du får läsa början på tråden där jag har argumenterat på en vuxen nivå

. Från skillnad från dig som som bara sitter och skriver en massa rappakalja och gör liknelser med att cykla elcykel är som att ta droger , vara krimell och Bajsa i byxan .
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Finns hur mycket som helst om du bara läser tråden vilket du uppenbarligen inte gjort, tänker inte sitta och leta upp saker åt dig för att du är lat och inte orkar själv.

Det var bfs som tjatade om vad folk jobbade med och gjorde liknelser mellan elcyklister och kriminella . Bevisar återigen att du har noll koll på vem som skrivit vad.



Du har misslyckats som kommer in mitt i tråden och inte har koll på vad du pratar om
Jag har läst o det Finns inget. Liknelser från @BFS bara inga konstigheter. Fattar vad han menar, påhoppen står du för.

Pajaskonster.
 
Tillbaka
Topp