Storuman Gravel XL 2024: Gruslopp 45 mil (2 x 22 mil)

Jag har tragglat igenom och översatt sidan till engelska nu också. Tips på utländsk event-kalender man borde försöka få in loppet till?

Alltid lite läskigt med internationella deltagare. Haft en del på vanliga Storuman Gravel också, och man är ju lite rädd att de rest typ över halva jorden till ens lopp för att man har en seriös webbsida, och när de kommer så visar det sig att vi bara är några lokala amatörer som arrangerat allt på sin fritid efter ork och bästa förmåga. Tänker emellertid att den relativt låga anmälningsavgiften ska vara en ledtråd ?.
Ni som arrangörer får avslöja loppets karaktär och antal deltagare. Å andra sidan blir loppet ännu mer exotiskt med en handfull deltagare som kämpar på vidderna. Det kommer säkert räcka till många (saltade)historier åt deltagarna när de kommer hem. :-D

Ni som arrangörer får avslöja loppets karaktär och antal deltagare. Å andra sidan blir loppet ännu mer exotiskt med en handfull deltagare som kämpar på vidderna. Det kommer säkert räcka till många (saltade)historier åt deltagarna när de kommer hem. :-D
Jag tycker att hemsidan väldigt väl beskriver banans karaktär med höjder,underlag etc. Om du vill se alla bitar som delas med vanliga Storuman Gravel 116km så kan du åka med en sväng här och få en känsla över trakterna ?

Jag tycker att hemsidan väldigt väl beskriver banans karaktär med höjder,underlag etc. Om du vill se alla bitar som delas med vanliga Storuman Gravel 116km så kan du åka med en sväng här och få en känsla över trakterna ?
Tack för filmen. Fint underlag. Kaxigt att köra fatbike!

Jo vi håller inte startlistorna hemliga, den finns direkt på webben när vi öppnar för anmälan och man kan anmäla sig. Banan är också beskriven i detalj. Jag är lite yrkesskadad av att skriva mycket dokumentation så det är egentligen alldeles för mycket text på vår webb, men det får vara som det är. Jag tycker många arrangörer lägger ut för lite info om sina lopp, så vi får väl vara motvikt och ha för mycket så det jämnar ut sig ?.

Den viktigaste infon är nog om hur man ställer in sin GPS / cykeldator. Det är förvånansvärt mycket konstigheter en modern navigator kan ha för sig, och i ett sånt här lopp utan skyltning och "komplicerad" bana är det ju viktigt att navigeringen funkar klanderfritt.

Jo vi håller inte startlistorna hemliga, den finns direkt på webben när vi öppnar för anmälan och man kan anmäla sig. Banan är också beskriven i detalj. Jag är lite yrkesskadad av att skriva mycket dokumentation så det är egentligen alldeles för mycket text på vår webb, men det får vara som det är. Jag tycker många arrangörer lägger ut för lite info om sina lopp, så vi får väl vara motvikt och ha för mycket så det jämnar ut sig ?.

Den viktigaste infon är nog om hur man ställer in sin GPS / cykeldator. Det är förvånansvärt mycket konstigheter en modern navigator kan ha för sig, och i ett sånt här lopp utan skyltning och "komplicerad" bana är det ju viktigt att navigeringen funkar klanderfritt.
Låter som ni är ett föredöme. All heder åt er! För mycket information kan inte vara negativt om man åker långväga för att vara med i loppet. Har spridit info.

Såja, en laddning med spårsändare inköpta. Får räcka med dessa 12 för första upplagan, föreningen går tillräckligt med back ändå ? . Hoppas på fler än 12 deltagare förstås, så nu första året kan vi nog inte ha alla deltagare spårade i live-kartan, men tolv är bättre än noll.

Nu ska jag bara gå och skaffa kontantkort till alla och övertyga Telia-säljaren att jag inte ska ha dem till burner phones...

trackers.jpeg

Såja, en laddning med spårsändare inköpta. Får räcka med dessa 12 för första upplagan, föreningen går tillräckligt med back ändå ? . Hoppas på fler än 12 deltagare förstås, så nu första året kan vi nog inte ha alla deltagare spårade i live-kartan, men tolv är bättre än noll.

Nu ska jag bara gå och skaffa kontantkort till alla och övertyga Telia-säljaren att jag inte ska ha dem till burner phones...

Visa bilaga 675048
Säg då att du skall ha kontantkorten till hundpejlen, inte att folk skall sitta på nätet och följa prickar som rör sig.

Vikt (g) 168 ?
Får man frivilligt avstå? :ROFLMAO:

tk905.jpg.jpeg

Vi moddar dem genom att ta bort magneterna (det är fordonsändare egentligen därav magneter), så de väger mindre än specen, 143 gram :giggle: . Har vi brist på sändare kan man förhandla bort sin, men annars inte. Att ha livespårning är både en tjänst till deltagarna och "marknadsföring", göra loppet mer roligt att följa helt enkelt så det blir lite mer intresse. Det är också enklare att som arrangör vara vid mål och ta emot när man ser att nån är på väg mot mål, för det är inte rimligt att sitta på en stol där och vänta när målgångarna spänner 20 timmar eller så. Och jag tror det kan vara rätt kul som deltagare att under loppets gång hålla lite koll på var de andra är.

Att ha live-spårning är ganska vanligt på ultradistans-events, oftast köper dock arrangören in tjänsten från någon av de professionella leverantörer som finns. Att vi valt att göra den själv är för att vi kan göra det (kräver en del programmering) och vi kan då kunna hålla ett lägre pris. Vi har valt en spårsändare som är precis lagom för längden på loppet. Nu kan vi spåra i cirka 48 timmar med en uppdatering ca var 10:e sekund. De flesta ultradistans-spårarna kör via satellit och uppdaterar kanske en gång i halvtimmen.

Sändaren heter TK-905 och det finns flera olika modeller av den, de vi har är TK905-4GE och en nyare modell TK905-4G (inget E på slutet) båda med 5000 mAh batteri (finns äldre endast 2G-versioner och en version med 10000 mAh batteri). Jag gissar den nya 4G-modellen är en hopslagning av de två olika 4G-modellerna de hade tidigare (4GE för Europa, 4GSA för resten).

Är man intresserad av en själv till egna projekt rekommenderar jag använda svenska återförsäljaren där vi köpt första provmodellen, men därefter har vi köpt från billigaste leverantör på Amazon för att få ned priset maximalt, det blev lite för stor skillnad i pris för att man med ideell föreningsekonomi skulle kunna ignorera.

Priset blev då cirka 900 kr per sändare, och sen måste man ha ett SIM-kort med abonnemang, kontantkort passar bäst för denna typ av event, och då blir det i praktiken cirka 100 spänn per sändare och lopp i abonnemangskostnad.

Det innebär dock att vi just fick två olika modeller eftersom vi tömde lagret på den gamla och Amazon-säljaren fyllde ut med den nya modellen. Man skulle ju kunna tro att det bara är modernare laddgränssnitt (USB-C istället för mikro-USB på de äldre), men modellen har ett helt annorlunda kommunikationsprotokoll också ?. För den som hållit på med fordonspårare förut så är det knappast förvånande, det finns ett 50-tal olika protokoll ute på marknaden. Så precis nu har jag grävt fram en protokoll-spec på bruten kina-engelska och ska implementera en avkodare så vi faktiskt kan använda de nya sändarna också. Wish me luck :LOL:

Senast ändrad:
Förstår. Det var skrivet med glimten i ögat. Kanske inte riktigt framgick.
I Kenya och Tanzania när jag körde Migration gravel race och Evolution gravel race hade vi dock en betydligt mindre variant som vi lade i en zippåse och kunde tejpa fast var vi själva önskade på ramen. Jag och de flesta andra satte dem på överröret.
20230630_122233.jpg

Senast ändrad:
Förstår. Det var skrivet med glimten i ögat. Kanske inte riktigt framgick.
I Kenya och Tanzania när jag körde Migration gravel race och Evolution gravel race hade vi dock en betydligt mindre variant som vi lade i en zippåse och kunde tejpa fast var vi själva önskade på ramen. Jag och de flesta andra satte dem på överröret.
Jo jag fattade att det var med glimten i ögat ? , jag tänkte bara att det kanske finns nån annan här i tråden som är lika nördig som jag och kanske var lite intresserad av vilka spårare vi har och så ?. Hoppas jag inte skrämmer bort cyklister som vill köra loppet med allt sånt här... men det är ju tid kvar än tills anmälan öppnar så tänkte man har råd att vara lite off topic ännu en tid.

Surfade lite på Migration gravel race och de kör med www.legendstracking.com som har 65 grams sändare som skickar på GPRS, dvs 2G-nätet. Det går hitta såna trackers på Amazon också, och de brukar vara billiga, typ 200 spänn styck. Finns en äldre 2G-version av den där TK905 som säljs ut billigt. Så det hade ju varit nice.

Problemet är att både 2G och 3G-näten är nedlagda i Sverige, om jag minns rätt var Storumans kommun en av de första ställena där näten las ned. Så nu måste man ha 4G stöd i spåraren om man ska köra via mobilnätet i Sverige.

2G kanske finns fortfarande kvar i någon del av Sverige men det är på sista versen, har för mig att hela nedläggningen ska vara klar 2025.

(Ett annat alternativ är spårare som kommunicerar via satellit, men då blir prisbilden en annan. Satellitspårare som Spot Gen4 kostar "bara" ett par tusenlappar, men abonnemanget är dyrt, om man kör det billigare månadsabonnemanget blir det typ 400 spänn årsavgift plus 200 spänn för en månad. Kanske Unmapping Sweden körde med det, www.followmychallenge.com som de använde har i alla fall både satellitspårare och 2G och 4G-spårare verkar det som. Satellitspårare har ganska låg uppdateringstakt, via standardabonnemang som snabbast var femte minut.)

Hursomhelst, det mesta av vikten i spåraren kommer från batteriet. Batteriet är som sagt 5000 mAh i våra och en vanlig batteribank på 5000 mAh väger ungefär lika mycket. Hur stort batteri man behöver beror på hur hög sändningstakt man har och hur länge man vill kunna sända. Dels drar GPS:en rätt mycket ström, men också radion, och radion drar mer ström om det är dålig täckning. Jag är ingen radio-expert men jag kan tänka mig att 2G var bättre på att vara strömsnål i fallet man behöver skicka minimalt med data och det är långt mellan basstationerna.

Vårt lopp har en maxtid på 38 timmar, och vi vill kunna uppdatera var ca var 10:e sekund. Från mina tester verkar det som att minsta batteristorlek med detta krav skulle vara ungefär 3000 mAh. Tyvärr är nästa steg nedåt i batteristorlek på 4G-spårsändare man kan få tag på betydligt mindre än så, och man vill nog ändå ha lite mariginal, kan tänka mig att batteri-kapaciteten kan variera en del och så vill vi ju att sändarna ska hålla många år.

Man måste sänka takten ganska rejält för att man ska spara mycket ström, så GPS:en hinner gå ned i viloläge. Radion är nog effektivare på spara om man skickar långsammare takt, men om GPS:en är igång hela tiden på max effekt så stjäl den betydligt mer ström än radion. Så vill man ha kombinationen 38 timmar var 10:e sekund så är det nog svårt komma undan med lägre vikt helt enkelt för att det krävs ett ganska stort batteri.

Senast ändrad:
Problemet är att både 2G och 3G-näten är nedlagda i Sverige, om jag minns rätt var Storumans kommun en av de första ställena där näten las ned.
Kollar man på Telias egen täckningskarta så finns ingen 3G-täckning i Storuman,
men 2G-täckningen är fortfarande god.

2G kanske finns fortfarande kvar i någon del av Sverige men det är på sista versen, har för mig att hela nedläggningen ska vara klar 2025.
Telia har ju inget eget 3G-nät (pga dålig ansökan en gång i tiden) men deras 2G-nät har fortf bra med täckning över hela landet.

Det blir annorlunda om två år...

Kollar man på Telias egen täckningskarta så finns ingen 3G-täckning i Storuman,
men 2G-täckningen är fortfarande god.
Ojdå, jag var banne mig säker på 2G redan var nedlagt i Storuman, men jag har uppenbarligen blandat ihop med nåt annat. Nåja på Telias hemsida läser jag nu att de kör 2G fram till slutet 2025. Det innebär alltså att för att detta inte ska ha varit en onödigt dyr investering (2G-sändarna är betydligt billigare än 4G) så måste vi arrangera loppet åtminstone till 2026 ?

Jag har ögonen på den här tråden. Jag har dessutom semester i augusti. Jag äger en riktigt bra grushoj och allt som behövs för "bikepacking extremely light". Jag är inte alls otränad, och har 5 månader på mig för att fixa resten av fysiken...

Jag har nu till slut smygöppnat anmälan på hemsidan. Komsi komsi ?

Vi har samma generösa återbudspolicy på XL som för vanliga loppet, dvs man kan ge återbud och få pengarna tillbaka (om man vill) så sent som 18:00 dagen innan loppet även om man anmäler sig idag. Vi hoppas det ska göra att folk vågar anmäla sig tidigt, vilket gör att intresset ökar (startlistan syns på hemsidan) och sannolikheten ökar för att fler anmäler sig.

Vi vill förstås inte att man anmäler sig på ren spekulation, men har man seriös avsikt att delta anmäl er gärna tidigt, det ökar chansen att det kommer fler. Det här är inte ju inte ett lopp i nära populationscentrena i södra Sverige, utan i inlandet i norr och dessutom ultradistans, vilket innebär att oavsett hur bra lopp man har så är ändå största utmaningen att få folk att komma.

Senast ändrad:
En liten fråga angående denna matregel och frakt av matpaket.

Endast på ett ställe längs banan är det tillåtet att ha egen mat eller utrustning utplacerad i förväg (eller tillhandahållen av medhjälpare), och om man övernattar ska stället vara övernattningsplatsen. I övrigt får man inte ha egen langning eller på annat vis i förväg utplacerade resurser. Anledningen att det tillåts på ett ställe är att göra det praktiskt för de som har boende i Hemavan eller annan plats längs banan att använda det för övernattning, och de som inte har det kan då välja att kompensera genom att frakta upp matpaket och annat i förväg.

Kommer det finnas en officiell "neutral" plats att frakta matpaketet till? Och behöver frakten av matpaketet ordnas på egen hand? Tänker att det kan bli lite krångligare för mig som (troligtvis) kommer till start med tåg och saknar bil, körkort och medhjälpare, jämfört med de som bor mer lokalt eller kommer till start med bil. :giggle:

Senast ändrad:
Jag tror XL kommer bli fullanmält innan 1 maj, såg att det redan är 6 st som betalat.
Jo sådant här lockar mycket folk med. Själv ordnar jag ett dylikt lopp med ungefär samma koncept här på andra sidan av Bottenviken, det blev fullanmält i en vecka. Jag ser framemot för en fin rutt och bra äventyr på XL ??

En liten fråga angående denna matregel och frakt av matpaket.

Endast på ett ställe längs banan är det tillåtet att ha egen mat eller utrustning utplacerad i förväg (eller tillhandahållen av medhjälpare), och om man övernattar ska stället vara övernattningsplatsen. I övrigt får man inte ha egen langning eller på annat vis i förväg utplacerade resurser. Anledningen att det tillåts på ett ställe är att göra det praktiskt för de som har boende i Hemavan eller annan plats längs banan att använda det för övernattning, och de som inte har det kan då välja att kompensera genom att frakta upp matpaket och annat i förväg.

Kommer det finnas en officiell "neutral" plats att frakta matpaketet till? Och behöver frakten av matpaketet ordnas på egen hand? Tänker att det kan bli lite krångligare för mig som (troligtvis) kommer till start med tåg och saknar bil, körkort och medhjälpare, jämfört med de som bor mer lokalt eller kommer till start med bil. :giggle:

Planen för denna första upplaga är att inte ha den typen av service, men jag har öppnat en Discord-grupp som anmälda deltagare kommer få en inbjudan till så småningom där man kan snacka ihop sig mellan deltagare om sådant utan att det är synligt över hela internetz. "Neutral plats" lär bli Högfjällshotellet, har pratat med dem inför och ska ta kontakt igen lite senare när vi börjar se hur mycket folk det blir så ingen blir förvånad.

Jag ska testköra hela banan själv i juni och min plan är att ta allt jag behöver på cykeln, inklusive mat, men övernatta på Högfjällshotellet. Jag tänker mig att det är "bas-konceptet" och det hade varit så för alla om det inte vore för att Hemavan är ett semester-paradis där många runtom i Norrland har stugor och det vore dumt av oss att göra reglerna så hardcore att man förbjuder folk att använda dem, jag tror vi skulle få färre deltagare då helt enkelt. Och då för att göra det någorlunda rättvist har vi lagt till det där att man kan frakta upp matpaket i förväg om man ordnar det själv, men det är inte förväntat att alla ska göra så.

Blir det ett stort behov av frakt så kan vi försöka ordna något. Utmaningen vi har häromkring förutom att få folk att köra lopp, är att få folk att vara funktionärer, så vi ligger alltid lågt på funktionärer och vi har för XL inte tagit höjd i anmälningsavgiften för att betala någon. Jag skulle kunna köra själv om det inte vore för att jag på fredagen är ute och stakar banan för motionsloppen 30 - 116 km och lördag så är jag tävlingsledare, tidtagare, fotograf och råddare för de loppen efter jag släppt iväg XL-startfältet. Det blir en intensiv helg för oss alla ?.

Jag ska emellertid hålla ett öga på hur många intresserade det finns, och se om jag kan tjata mig till nån som kan köra matpaket, men som sagt jag kan inte 100% lova något redan nu. I så fall blir det så att folk kan lämna grejer vid starten, och så körs de iväg under dagen upp till Hemavan. Hmm... kanske det går skicka med bussen :unsure: ? Jag ska lägga ner lite energi i frågan, jag inser ju att det vore en bra service att ha.

Å andra sidan har det också risk att "urarta" till att folk ska skicka tält och alltmöjligt och så ska allt fraktas tillbaka sen igen så det kan bli en ganska stor grej att rådda om man ska göra det fullfjädrat. Vågar inte lova nåt i detta läge.

Senast ändrad:
Jag tror XL kommer bli fullanmält innan 1 maj, såg att det redan är 6 st som betalat.
Det vore mycket trevligt, men om det är som det brukar vara så kommer det en handfull direkt när man öppnar anmälan (de som redan bestämt sig och väntar bara på att jag ska få tummen ur och öppna anmälan), sen kommer det inget, och sen inget, och sen inget, tills det börjar närma sig och då kommer det fler. Jag brukar lägga ett par tusenlappar på en facebook-reklamkampanj i början av sommaren och det brukar faktiskt ge en del utdelning (i övrigt har vi ingen reklambudget så om någon känner någon som kan vara sugen på denna typ av lopp, tipsa gärna!).

Detta är ju dock ett ultradistanslopp så anmälningsmönstret kan ju vara lite annorlunda. Många planerar denna typ av lopp väldigt långt i förväg för man kan inte köra så många och det kan vara lång resa till start. Så kanske det blir fler än jag tror tidigare än jag tror... hoppas på det :giggle:

Planen för denna första upplaga är att inte ha den typen av service, men jag har öppnat en Discord-grupp som anmälda deltagare kommer få en inbjudan till så småningom där man kan snacka ihop sig mellan deltagare om sådant utan att det är synligt över hela internetz. "Neutral plats" lär bli Högfjällshotellet, har pratat med dem inför och ska ta kontakt igen lite senare när vi börjar se hur mycket folk det blir så ingen blir förvånad.

Jag ska testköra hela banan själv i juni och min plan är att ta allt jag behöver på cykeln, inklusive mat, men övernatta på Högfjällshotellet. Jag tänker mig att det är "bas-konceptet" och det hade varit så för alla om det inte vore för att Hemavan är ett semester-paradis där många runtom i Norrland har stugor och det vore dumt av oss att göra reglerna så hardcore att man förbjuder folk att använda dem, jag tror vi skulle få färre deltagare då helt enkelt. Och då för att göra det någorlunda rättvist har vi lagt till det där att man kan frakta upp matpaket i förväg om man ordnar det själv, men det är inte förväntat att alla ska göra så.

Blir det ett stort behov av frakt så kan vi försöka ordna något. Utmaningen vi har häromkring förutom att få folk att köra lopp, är att få folk att vara funktionärer, så vi ligger alltid lågt på funktionärer och vi har för XL inte tagit höjd i anmälningsavgiften för att betala någon. Jag skulle kunna köra själv om det inte vore för att jag på fredagen är ute och stakar banan för motionsloppen 30 - 116 km och lördag så är jag tävlingsledare, tidtagare, fotograf och råddare för de loppen efter jag släppt iväg XL-startfältet. Det blir en intensiv helg för oss alla ?.

Jag ska emellertid hålla ett öga på hur många intresserade det finns, och se om jag kan tjata mig till nån som kan köra matpaket, men som sagt jag kan inte 100% lova något redan nu. I så fall blir det så att folk kan lämna grejer vid starten, och så körs de iväg under dagen upp till Hemavan. Hmm... kanske det går skicka med bussen :unsure: ? Jag ska lägga ner lite energi i frågan, jag inser ju att det vore en bra service att ha.

Å andra sidan har det också risk att "urarta" till att folk ska skicka tält och alltmöjligt och så ska allt fraktas tillbaka sen igen så det kan bli en ganska stor grej att rådda om man ska göra det fullfjädrat. Vågar inte lova nåt i detta läge.
Själva grundtanken och det som tilltalar mig med unsupported-regelerna är att förutsättningarna ska vara så lika som möjligt för alla deltagare. Att ta hjälp utifrån med förvaring av matpaket och boende i egen stuga som inte alla har tillgång till gör att förutsättningarna blir mindre lika. Det var därför jag undrade om det kommer finnas någon neutral plats för dem som inte har vänner eller tillgång till privat stuga i området.
Om det skulle ordnas någon organiserad frakt till en neutral plats kan en förutbestämd storlek på paketet bestämmas i förväg för att undvika skrymmande paketet, typ skokartong. Jag planerar förstås att köra oavsett om det organiseras frakt eller inte. Jag behöver bara planera för lite mer volym/vikt vid ena alternativet. :giggle:
Anmäld!

Senast ändrad:
Själva grundtanken och det som tilltalar mig med unsupported-regelerna är att förutsättningarna ska vara så lika som möjligt för alla deltagare. Att ta hjälp utifrån med förvaring av matpaket och boende i egen stuga som inte alla har tillgång till gör att förutsättningarna blir mindre lika. Det var därför jag undrade om det kommer finnas någon neutral plats för dem som inte har vänner eller tillgång till privat stuga i området.
Om det skulle ordnas någon organiserad frakt till en neutral plats kan en förutbestämd storlek på paketet bestämmas i förväg för att undvika skrymmande paketet, typ skokartong. Jag planerar förstås att köra oavsett organiseras frakt eller inte. Jag behöver bara planera för lite mer volym/vikt vid ena alternativet. :giggle:
Anmäld!
Det är bra feedback, vi vill veta vad folk tycker och få förslag på förbättringar.

Att vi inte har det är inte för att vi tycker det är en dålig idé, utan att det är lite besvärligt att få till med den begränsade organisation och budget vi har, och att det kanske blir bara fem deltagare eller så som skulle använda sig av tjänsten och man vill inte göra nåt dyrt i det läget. Men jag ska dra lite i det. Kommer i så fall sannolikt inte ha en färdig lösning förrän det börjar närma sig lite, för det är ohyggligt svårt att få frivilliga att boka in sig flera månader i förväg. Smidigast alternativ vore nog om var och en själv kan skicka grejer med bussen utan att behöva blanda in funktionärer, ska ta reda på om det går att göra på nåt bra sätt.

Hur nära inpå går det bra att anmäla sig? I mån av plats så klart. Tidsmässigt knapert för mig om jag inte lyckas lösa ledighet för helgen innan det.

Hur nära inpå går det bra att anmäla sig? I mån av plats så klart. Tidsmässigt knapert för mig om jag inte lyckas lösa ledighet för helgen innan det.
Det går anmäla sig senast 20:00 dagen innan (2:a augusti). Och det går avanmäla sig så sent som 18:00 dagen innan. Villkoren är inte riktigt som Vätternrundan-lägga-all-risk-på-deltagaren, men anledningen att de är sååå relaxade är att vi kör samma betalsystem och villkor som för vanliga motionsloppet för enkelhetens skull. Det är så klart snällast mot oss och andra deltagare att anmäla sig tidigt så man har koll på hur många som kommer, men man kan ha en god anledning att anmäla sig sent, bättre än att inte komma alls :giggle:.

Om jag orkar kommer jag kanske dela upp det i två separata anmälningssidor till nästa år och ha lite mindre generösa regler för XL, inte för arrangörföreningens skull egentligen, utan för deltagarnas skull så de vet att de andra deltagarna är helt seriösa med sin anmälan vilket är lite mer viktigt när det är relativt få deltagare. Men vi har inte haft några större problem med motionsloppet, visst, om det blir dåligt väder kommer lite färre och de blir en del sena återbud, men merparten kommer ändå. Så det är nog lika bra köra på med de här villkoren tills vi får någon anledning att ändra. Jag tror det dröjer innan vi får problem med mass-uppköp av platser och svarta-marknaden-försäljningar ?.

Vi har 18 nu så det blir nog kanske fullt (25) ändå, det hade jag inte trott.

Det kan hända att vi höjer med några platser om vi når taket. Grejen är ju att några stycken troligen har otur och blir sjuk eller bryter lårbenshalsen eller nåt under säsongen, och får man ett avhopp säg i juli så är det inte troligt att någon annan tar den platsen, eftersom man brukar gilla planera såna här långa distanser långt i förväg.Så kanske släpper på några platser extra, men är man sugen på att köra är det nog säkrast att agera ganska snart verkar det som.

Tror inte på att underhålla en reservlista för denna typ av lopp, eftersom ett lopp som detta kräver en del förberedelse och logistik för deltagaren så man måste veta långt i förväg att man verkligen har en plats.

Med det sagt, om någon blir tvungen hoppa av så rapportera till oss så fort som möjligt ändå så kan vi göra platsen ledig, man vet aldrig, nån kan ju välja hoppa på sent ändå.

23! Tror arrangören felberäknat intresset en smula. Det är 5 månader till start, anmälan har varit öppen i bara ett par dagar, och det är nästan fullt.

Jag är inte alls förvånad att så många visar intresse. Jag hade personligen inte brytt mig om att åka bil en massa mil för att vara med på ett 115km-lopp, men det här är ju något helt annat.
Fundering: Det är ingen tävling, så varför herr/damklass? Alla har exakt samma utmaning framför sig, och samma tidsrymd. Målet är att klara det under 38 timmar. Så... Ja? Varför inte en klass - "deltagare"?

23! Tror arrangören felberäknat intresset en smula. Det är 5 månader till start, anmälan har varit öppen i bara ett par dagar, och det är nästan fullt.

Jag är inte alls förvånad att så många visar intresse. Jag hade personligen inte brytt mig om att åka bil en massa mil för att vara med på ett 115km-lopp, men det här är ju något helt annat.
Fundering: Det är ingen tävling, så varför herr/damklass? Alla har exakt samma utmaning framför sig, och samma tidsrymd. Målet är att klara det under 38 timmar. Så... Ja? Varför inte en klass - "deltagare"?
Jo nu är det fullt. Intresset var mycket riktigt långt högre än jag trodde vilket är jättekul. Men även om jag hade trott att det var jättehögt så skulle antalet platser vara runt 25, vi vill inte ha för mycket att rådda första året. Kan vara visst värde i att låta det vara lite "exklusivt" också, det kommer ju fler år. Men, om någon absolut vill köra men inte hann anmäla sig så skicka oss ett mejl, övre gränsen är inte stenhård, men man ska vilja tillräckligt mycket så orkar skicka ett mejl åtminstone ?.

Angående funderingen om klasser fast det inte är en tävling, så här har vi tänkt: att det inte är en tävling är av legala skäl och att vi i detta läge som arrangörer inte har kapacitet att ansluta oss till någon sportorganisation som skulle kunna sanktionera den här formen av lopp. SCF, som sanktionerar vårt motionslopp, håller inte på med ultracykling. Vi ville göra nåt som funkar för oss att arrangera och som är tillräckligt inbjudande för vanligt folk att komma och köra på en plats i landet där cykelkulturen inte är jättestor, så det kan inte vara för elitistiskt.

Sen vill vi att det att det ska vara lite anspänning för deltagarna och kännas lite seriöst ändå, kanske lite mer tävlingslikt än vad det typiska "gravel event:et" är. Enligt min personliga smak är många gravel events för mycket bara social cykling, och för lite episkt test av min kapacitet som cykelmotionär, så vi ville bidra med något i den senare kategorin. (Mycket inspiration kommer från Unmapping Sweden för övrigt.)

Man plockar in väl valda element från tävling och bygger ihop ett koncept enligt tycke och smak. I ena änden av spektrat så skulle man kunna ha ingen gemensam start öht utan man kunde komma och köra när man ville, och man skulle kunna skippa tidtagning, eller så skulle man kunna ha tvingande uppsamlingsstopp osv, det finns flera varianter. Vi har emellertid valt att plocka in egentligen så många tävlingsmoment man kan men samtidigt vara ansvarsfull och hålla sig på rätt sida lagen, som för övrigt inte är tydligt skriven i dessa sammanhang och innefattar en del godtycke så det handlar lite om att följa tradition och inte sticka ut för mycket (inte för många deltagare t ex). Och också vägt in att inte göra det för tjorvigt. Vi har inte åldersklasser till exempel.

Av tradition delar man emellertid upp män och kvinnor i egna klasser i allt som är eller liknar tävling med fysisk prestation, och vi gör det i motionsloppet redan och såg ingen anledning att göra det annorlunda här. Min erfarenhet från många år i idrottsrörelsen är att kvinnliga deltagare faktiskt vill ha en egen klass även när man kör på exakt samma villkor som männen. Av praktiska skäl så har vi bara en maxtid och en bana, och den är från motionärsperspektiv hyfsat tuff även för män, så för kvinnor är det således ännu tuffare. Det är inte idealt, men det var den här avvägningen vi hamnade på.

Nu blev det bara två tjejer av 25, jag hade trott att det skulle vara liiiite mer blandning. Jag tror emellertid inte att vi ökar chanserna att få fler tjejer att ställa upp genom att ta bort klassindelningen.

Att tandem också är en klass är en liten specialere, som finns för att jag personligen har en tandemcykel och är tandemcykelfantast, jag trodde inte på allvar att någon faktiskt skulle ställa upp i den klassen. Men på vanliga motionsloppet har vi faktiskt haft en (=två) deltagare i tandemklassen, så kanske kommer ett ekipage något år till XL också. Där skiljer vi inte på män eller kvinnor.

Tack för ett synnerligen utförligt svar på en kanske helt onödig fundering!

Det här äventyret är något jag nu har som en extrem morot. Att sköta träningen exemplariskt kommande månader blir högsta prio. Har dessutom börjat kika på om jag ändå inte skulle "unna mig" en lättare gruscykel än stålhojen jag har just nu.

Kan bli ett dyrt lopp, det här.

Tror hemligheten bakom intresset för loppet är att det är en rimlig distans - tillräckligt långt för att vara utmanande, men inte omöjligt löjligt långt och avskräckande. Sedan att det är en rundbana med start och mål på samma ställe. Det underlättar logistiken enormt.

Då det gäller boende i Hemavan för de som föredrar säng över dike så har vi ett samarbete med Högfjällshotellet. De är emellertid mitt inne i sin högsäsong så vi har inte hunnit prata ihop oss om detaljerna än. Men preliminärt kan jag säga att det kommer finnas ett själv-service-kök i god vandrarhemsstil och cykelförvaring i anslutning till boendet, och så vitt jag förstår så checkar man in via app så man kan komma precis när som helst. Vet inte än om man måste boka i förväg men jag kommer lobba för att man ska kunna ta boendet spontant på plats, så om man till exempel tror att man är hård nog att köra allt i ett svep men i Hemavan inser att det är man inte alls, då kan man smidigt få sig en sängplats där och då.

(Sommar är lågsäsong i Hemavan så det finns inte så mycket bemanning och många boenden håller stängt)

Tillbaka
Topp