Minns inte om jag skrev något vettigt men till skillnad från många här tycker jag inte man kan få för mycket ljus och en hög maxeffekt innebär ofta att man mest ändå kör på mittenläget för att få vettig batteritid.
Testade lite olika lampor när det var dags och landade i bland annat en Silva Trailspeed 5R
Trail Speed 5R från Silva är en pannlampa för löpare. R står för Run och med denna modell får du en lätt och smidig pannlampa med ett lättviktsbatteri på 2.0 Ah och ljusstyrka på 1200 lumen. Batteriet väger bara 85 gram, tillsammans med pannlampan blir totalvikten 178 gram...
www.outnorth.se
Gillar den med undantag för lite dumheter som att usb c laddkontakten ligger uppåt exponerad för regn och snö när man fäst den åt "rätt" håll i bandet
Sen tycker jag batteritiden inte riktigt lever upp till specen - men som sagt merparten av tiden kör jag den i mittenläget.
Plus för skönt pannband.
Har en Compass R också, gillar att man enkelt kan byta batteri men tycker knappen är lite pulig respektive gillar inte riktigt att hjässbandet behös för att den ska sitta bra. Men helt klart en bra lampa.
Hade jag köpt ny nu hade det nog blivit en Petzl Nao RL för jag är nyfiken på reactive lighting i praktiken. Swift RL skulle vara kul att prova som "kompalternativ".
Annars snöat in lite på midjelampor. Köpte en Ultraspire Lumen 600 v4 i höstas och gillar konceptet skarpt men skulle vilja ha liiiite mer kräm.
Verkligen stor skillnad på djupseendet med midjelampa men man får ju bara lyse ditt höfterna pekar och kompletterar man med pannlampa och eldar på så dränker man lätt midjelampans sken och är tillbaka på samma "platta" ljusbild.
Ångrar att jag inte köpte 850 modellen även om skillnaden kanske inte är så stor i praktiken. Men på lättlöpt där det stigen är tydlig och man inte behöver spana framåt hela tiden är midjelampa grymt nice.