Får inte på dubbdäck på en White GX LTD. Vad har jag för alternativ?

Bele

Aktiv medlem
Får inte på Schwalbe Marathon Winter, vare sig 35 eller 42 mm, på framfälgen (har inte testat bak ännu). Om det förmodan skulle gå med såpa etc så är det inget riktigt alternativ, då cykeln är tänkt för vinterpendling och en punktering då med all säkerhet inte skulle gå att fixa under färd. Jag har flera andra hjul, men de är QR och på den här är det thru axle. Tacksam för inspel på olika lösningar.

Får inte på Schwalbe Marathon Winter, vare sig 35 eller 42 mm, på framfälgen (har inte testat bak ännu). Om det förmodan skulle gå med såpa etc så är det inget riktigt alternativ, då cykeln är tänkt för vinterpendling och en punktering då med all säkerhet inte skulle gå att fixa under färd. Jag har flera andra hjul, men de är QR och på den här är det thru axle. Tacksam för inspel på olika lösningar.
Gucka ist för slang, mask vid ev. punka?

Gucka ist för slang, mask vid ev. punka?

Gucka har jag inte använt hittills, tycker det verkar meckigt. Vad menar du med mask vid ev. punka?

Pendlingen är drygt två mil och det vore riktigt illa att bli stående i en massa minusgrader och blåst vid punka. Som tur är får man sällan punka med dubbdäck, men när det inträffar måste det gå att fixa. Jag har inga extra kläder och är tunnt klädd.

Har inte testat dem, har en annan typ också i plast men har någon gång varit tvungen att använda riktiga för mc för att få på ett däck. Annars med trånga däck gäller det att vara noga att de verkligen ligger i mitten hela vägen innan man försöker ta det sista, brukar krävas att ett järn håller däcket i spänn samtidigt som man trycker in däcket och sen inte släpper spänningen.

Har inte testat dem, har en annan typ också i plast men har någon gång varit tvungen att använda riktiga för mc för att få på ett däck. Annars med trånga däck gäller det att vara noga att de verkligen ligger i mitten hela vägen innan man försöker ta det sista, brukar krävas att ett järn håller däcket i spänn samtidigt som man trycker in däcket och sen inte släpper spänningen.

Jag har varit noga med att de verkligen ligger i mitten hela vägen. Har hittills bara misslyckats med ett Nobby Nic på en fälg, trots ganska många kombinationer av däck och fälg. 42 mm verkade lite lättare, men fortfarande alldeles för svårt.

Är det de blåa? Såg veka ut ? Har marathon winter 35mm på pendelcykeln och inget jag inte kunnat kränga på med att bara vända en vanlig svart däckavtagare i plast för att tvinga på det sista.

Har fått på Marathon winter på ett flertal fälgar. Det här är första gången jag går på pumpen.

Jag lirkade på både 30 och 35mm med handkraft utan verktyg. Gick väldigt lätt. Men jag har tidigare god erfarenhet av Schwalbes däcks-smet. Gick då lättare. Testa vanlig diskmedel. Funkar det kan du ta med dig däcks-smet i en liten flaska.

Har fått på Marathon winter på ett flertal fälgar. Det här är första gången jag går på pumpen.
Märkligt ändå. Är konstruktion på fälgen "grund"? Vet att jag haft problem med att kränga däck på ett hjulpar jag har hemma där däcket inte kan kliva ner i mitten speciellt mycket och gjort det extra bökigt.
Fast å andra sidan tycker man ju ha sett och läst folk skiftat till däck flitigt på white cyklarna så.

Märkligt ändå. Är konstruktion på fälgen "grund"? Vet att jag haft problem med att kränga däck på ett hjulpar jag har hemma där däcket inte kan kliva ner i mitten speciellt mycket och gjort det extra bökigt.
Fast å andra sidan tycker man ju ha sett och läst folk skiftat till däck flitigt på white cyklarna så.

Får kolla på det imorgon. GX lite har andra fälgar och på dem är det inga som helst problem att montera Marathon winter.

Men jag har tidigare god erfarenhet av Schwalbes däcks-smet
Schwalbes "easy fit" montage vätska är bra, särskilt skumgummi "munstycket" för applicering. Jag gick bet på mina Continental dubbdäck utan det. Särskilt att få kanttråden att sätta sig var ett elände på ett par av mina hjul. Att laga punka aspekten struntar jag i på min korta pendelsträcka. Öht att montera dubbdäck är verkligen pest, när man kommer från sina sommarhjul.

Gucka har jag inte använt hittills, tycker det verkar meckigt. Vad menar du med mask vid ev. punka?

Pendlingen är drygt två mil och det vore riktigt illa att bli stående i en massa minusgrader och blåst vid punka. Som tur är får man sällan punka med dubbdäck, men när det inträffar måste det gå att fixa. Jag har inga extra kläder och är tunnt klädd.
Däckreperation för laga punktering från utsidan när man kör TL.
Bilden visar ett bildäck men det är samma verktyg, mask (baconstrip osv) för cykel bara i mindre format.
Finns även riktigt smidigt format i form av Dynaplug om man vill vara riktigt bekväm på pendlingen för snabbt laga.
286636780_max.jpg

Menar du att de är svåra att få på fälgen? Så att du inte kan byta slang under pendlingen?

Är tubeless ett alternativ? Själv har jag inte cyklat mer än ett par timmar med TL uppsättning vintertid men har inte märkt att muc off vätskan skulle frysa på den tiden. Men cykeln kanske står ute vid jobbet?

Hade också stora problem med dubbdäck på en 20-tummare. Fick verkligen se till att dra med mig däcket hela vägen och hålla ner det i mittskåran för att få dit det. Men när jag väl klarat första kom jag på hur jag skulle göra. Gick åt många svordomar...

Du verkar ju rutinerad och har fått på dubbdäck tidigare, och om det inte är din egen förmåga det handlar om låter det som du behöver byta fälg/hjul(/däck?) till något som fungerar. Jag har ännu inte träffat på en sådan kombination men många pratar ju om att de finns. Som du beskriver måste det ju funka att laga på pendlingen.

Slanglöst verkar fungera utmärkt ända tills det slutar fungera. Att krångla med plugg och annat när det är -5 vette fan, om man jämför med att bara byta slang lite snabbt.

Jag har alltid med mig ett förstärkningsplagg samt ett par handskar (gummihandskar jag kan dra utanpå cykelhandskarna ofta) som jag direkt tar på vid punka, varpå jag snabbt och effektivt byter innan jag börjar frysa. Förstärkningsplagget behöver vara med i händelse av att man kraschar eller dylikt också kan jag tycka. Sen krävs det att man övat och har rutin för att det ska fungera i skarpt läge. Har en kompis som bryter/ringer taxi om han får punktering...?

Jag hade grava problem med ett däck. Införskaffade en sån https://www.cykelkraft.se/dacktang-...fq_IDLWfqEkvrWIxUYybONSqiz9jLxmIaAnhqEALw_wcB och det gjorde susen. Sen töjer sig däcken en aning vid användning så när jag senare tog av/på samma däck gick det mycket lättare och fungerade fint med vanliga plastavtagare.

Går också i god för det verktyget (även om jag har Kool Stops variant). Släng med det i lagningskitet under vintern så är på säkra sidan.

Är det bara jag som upplevt smw som vedervärdiga i monteringsdelen, har haft två olika (26 och 20 tum) som varit hemska att få på, men efter en säsong ramlat av fälgen...

Är det bara jag som upplevt smw som vedervärdiga i monteringsdelen, har haft två olika (26 och 20 tum) som varit hemska att få på, men efter en säsong ramlat av fälgen...
Samma första gångerna med Schwalbe-dubbdäck. Samma gäller Ice Spiker pro på många flgar

Continental contact spike är betydligt lättare att montera än marathon winter i min erfarenhet. Men oavsett så skulle jag nog hellre ha typ punkasprej eller nån tubeless lösning istället för att byta slang iallafall i första hand

Jag tror mig inte vara bättre på att kränga på däck än random Happy-snubbe, men mina halvdollars är att kolla om fälgtejpen är ovanligt tjock och isåfall tejpa om med en tunnare/färre varv.
Alternativ två är att kränga på däcket/n på en annan fälg som går att få på däcket på, helst bara med både vilja våld och vaselin, sedan låta däcket sitta ett par dar, kanske kränga av det och på det på samma fälg igen, innan ett nytt försök på "det rätta" hjulet.
Eller byt däck. Jag rekommenderar Michelin stargrip, dubbfritt så garanterat aldrig någon "dubb-genom-däcket punka", tysta så mer ok att ha på tidigt och sent på säsongen, mycket tryggare än alla icke vinterdäck under vintern. Bygger dock högt och brett för sin angivna bredd

Hur gör du om nåt annat på cykeln pajjar?

Continental contact spike är betydligt lättare att montera än marathon winter i min erfarenhet. Men oavsett så skulle jag nog hellre ha typ punkasprej eller nån tubeless lösning istället för att byta slang iallafall i första hand
Jag har motsatt erfarenhet. Continentals vinterdäck, med och utan dubb, har har varit sjukt dryga att montera (på mina LB AR46) och har haft en tendens att inte vilja sätta sig på plats riktigt om man inte kör med diskmedel eller liknande.

Jag har motsatt erfarenhet. Continentals vinterdäck, med och utan dubb, har har varit sjukt dryga att montera (på mina LB AR46) och har haft en tendens att inte vilja sätta sig på plats riktigt om man inte kör med diskmedel eller liknande.
Ja fälgar varierar ju också hur tighta dem är

Precis själv monterat Schwalbe Marathon Winter och det var som vanligt ett litet h... att få på.

Funderar på att köpa Continental Contact Spike till nästa säsong.

Jag hade grava problem med ett däck. Införskaffade en sån https://www.cykelkraft.se/dacktang-...fq_IDLWfqEkvrWIxUYybONSqiz9jLxmIaAnhqEALw_wcB och det gjorde susen. Sen töjer sig däcken en aning vid användning så när jag senare tog av/på samma däck gick det mycket lättare och fungerade fint med vanliga plastavtagare.
+1, en av de bättre investeringarna för att underlätta cykelmekandet. Inga blåsor på händerna, och inga ömma tummar, helt otroligt smidigt!

Värsta helvetet jag har haft var att kränga SMW 35mm på ett par Fulcrum Racing 5 med 15mm innerbredd.

Senast ändrad:

Yes. Montera dem på Bromptons originalfälg är nog det svåraste däckmontage jag gjort. Extra vidrigt med dubbarna på nya däck som är så vassa också. Men nästa gång man gör det går det mycket lättare, de verkar töja sig lite.

När man drar på gummilister på båtar så värmer man dom i vatten innan, samma metod borde fungera med däck

Jag värmde mina däck på värmekablarna i badrummet och kylde fälgen utomhus innan jag monterade med såpvatten. Gick okej i motsättning till hur det var och bara göra det med allting kallt ute i garaget. Däck brukar väl sen vara lite lättare att få på nästa gång, tex vid fältreparation. Gummit har töjt sig lite på fälgen under tiden.

Yes. Montera dem på Bromptons originalfälg är nog det svåraste däckmontage jag gjort. Extra vidrigt med dubbarna på nya däck som är så vassa också. Men nästa gång man gör det går det mycket lättare, de verkar töja sig lite.
Ja, problemet för mig är att de istället verkar töjt sig väl mycket och därför inte satt kvar på fälgen säsong två....

Tillbaka
Topp