[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Midjelampa? Visste inte ens att det fanns. ? Funkar det bra när det snöar? Tycker man blir irriterande bländad av snöflingorna med en vanlig pannlampa.

Japp mycket bättre vid nederbörd. Man slipper bli förblindad av upplysta regndroppar / snöflingor framför ögonen.

Ultraspirelampan har rejäl flood i närzon, så den lyser rätt kort - som sagt där kan jag tycka att skulle velat ha mer kräm då hade bara midjelampa varit ett alternativ nästan alltid. Nu blir det med pannlampa som komplement ofta i lägsta läget för att kunna belysa saker längre fram / runt omkring.
Finns som sagt en något kraftigare 850 modell också.
Tror att i öppna miljöer där det inte är en massa tät mörk skog runt stigen att 600 säkert räcker mycket bättre :)

Sen finns Kogalla som har en lite annan take, där är det magnetfästen så man kan sätta ledarna lite varstans

Blir dock dyrt med moms och tull så det blev Ultraspire först att leka med.

Japp mycket bättre vid nederbörd. Man slipper bli förblindad av upplysta regndroppar / snöflingor framför ögonen.

Ultraspirelampan har rejäl flood i närzon, så den lyser rätt kort - som sagt där kan jag tycka att skulle velat ha mer kräm då hade bara midjelampa varit ett alternativ nästan alltid. Nu blir det med pannlampa som komplement ofta i lägsta läget för att kunna belysa saker längre fram / runt omkring.
Finns som sagt en något kraftigare 850 modell också.
Tror att i öppna miljöer där det inte är en massa tät mörk skog runt stigen att 600 säkert räcker mycket bättre :)

Sen finns Kogalla som har en lite annan take, där är det magnetfästen så man kan sätta ledarna lite varstans

Blir dock dyrt med moms och tull så det blev Ultraspire först att leka med.
Pannlampa och (kraftigt) regn/snö är ingen bra kombination. Lapphandskar bländar bra.

Har dock aldrig testat midjelampa. Har slarvat bort min chest mount...

Har idag ett par joggingskor som jag nog får ge upp på, det är nog inget större fel på dem, men mina tår håller på och säga upp sig. I morse fick jag blota högra stårtånageln på en ansenlig mängd blod.
Det är ett par Saucony Guide 14(eller 15) och sett till utformningen är jag ganska nöjd med dom. Storleken passar men är kanske i minsta laget, upplever att jag inte har någon plats att "glida" framåt när man typ ska bromsa sig ner för en brant backe utan tårna mosas fram istället.

Ska man satsa på samma modell fast en större storlek eller kan det vara så att det behövs en kraftigare sko om man springer lite i terrängen?

Har idag ett par joggingskor som jag nog får ge upp på, det är nog inget större fel på dem, men mina tår håller på och säga upp sig. I morse fick jag blota högra stårtånageln på en ansenlig mängd blod.
Det är ett par Saucony Guide 14(eller 15) och sett till utformningen är jag ganska nöjd med dom. Storleken passar men är kanske i minsta laget, upplever att jag inte har någon plats att "glida" framåt när man typ ska bromsa sig ner för en brant backe utan tårna mosas fram istället.

Ska man satsa på samma modell fast en större storlek eller kan det vara så att det behövs en kraftigare sko om man springer lite i terrängen?
Börja med att se till att snöra skorna ordentligt. Det kan låta lite larvigt, men undertecknad löste sitt problem med mosade tånaglar vid långpass så. Trots knappt två decennier med löpning knöt jag inte skorna noggrant nog, och det ledde till att foten gled fram i skon ibland. Utan att jag störde mig på det, tills 10 000 repetitioner av att slå i fram hade börjat massakrera tårna på långpasset...

Börja med att se till att snöra skorna ordentligt. Det kan låta lite larvigt, men undertecknad löste sitt problem med mosade tånaglar vid långpass så. Trots knappt två decennier med löpning knöt jag inte skorna noggrant nog, och det ledde till att foten gled fram i skon ibland. Utan att jag störde mig på det, tills 10 000 repetitioner av att slå i fram hade börjat massakrera tårna på långpasset...
Ja kanske ska testa en gång till, för jag upplever inte problemet när jag sprungit på mer preppade slingor eller asfalt.
Igår blev det rätt påtagligt, sprang lite längre och mer kuperat än jag brukar och sen var det ganska halt i nysnön. Så man gick på mer broms än normalt kanske.

Ja kanske ska testa en gång till, för jag upplever inte problemet när jag sprungit på mer preppade slingor eller asfalt.
Igår blev det rätt påtagligt, sprang lite längre och mer kuperat än jag brukar och sen var det ganska halt i nysnön. Så man gick på mer broms än normalt kanske.
Av erfarenhet kan jag säga att risken för blånagel ökar markant när det är kallt. Inte mycket att göra något åt men kanske värt att ha i åtanke vid skoval.

Någon som har koll på vad som plogas i Hellas/Erstavik? Själva huvudvägen mellan Älta och stallet vid vattnet antar jag. Men hur är det med den från Erstaviksvägen till skjutbanan t.ex. Om en vill försöka få till en runda bortom den halvröjda asfalten.

Någon som har koll på vad som plogas i Hellas/Erstavik? Själva huvudvägen mellan Älta och stallet vid vattnet antar jag. Men hur är det med den från Erstaviksvägen till skjutbanan t.ex. Om en vill försöka få till en runda bortom den halvröjda asfalten.
Har inte varit där senaste veckan, men cykelbanan längs med ältavägen är ju sopsaltad, så där kan du köra intervaller. ? Sen plogas alltid grusvägen Älta-Erstavik-Drevinge, men den lär ju vara lite slirig.

Även jag har gått över till långsammare löpning (typ under 135 i puls vilket är nästan Maffetone-lågt). Inte så mycket för några revolutionerande träningseffekter, utan som ett sätt att inte dra på mig skador. Har trassliga knän och fick en stressfraktur i foten efter mitt senaste försök att växla upp löpningen (i augusti).

Nu har jag en plan att hålla mitt pulstak (med varning i klockan) och öka veckomängden med 5 km varje månad (så länge det känns bra). För maj är det 35 km per vecka som gäller, typiskt fördelat på tre till fyra pass.

Lite enahanda upplägg, men jag ska försöka bygga en bas nu och sen lägga in lite mer variation till hösten eller nästa år.

Har ofta vovven med mig, men hon är inte så förtjust i distanser över milen. Särskilt inte nu när det börjar bli varmare.

/J

Följer upp min post från i våras om långsamlöpning för att bygga bas.

Har gått både bra och obra. Trots uteslutande lågt tempo och blygsam mängd har jag inte lyckats hålla mig helt skadefri utan har fått ta några pauser. Knäna är fortfarande en begränsande faktor och har varken blivit bättre eller sämre trots att jag inte gått över 35 km/vecka. Känns inte aktuellt att sikta på något lopp med tillhörande upptrappning av träningsintensitet. Räknar med att lunka på även 2024.

Med det sagt så blev totalen 2023 ändå nån sorts framgång. Passerade 120 joggade mil på gårdagens pass.

/J

Sliter med gubbvad, så långsamlöpning o rehab, är på schemat. Går både bra o dåligt, framförallt långsamt, man vill ju slippa den här skiten.

Har gått både bra och obra. Trots uteslutande lågt tempo och blygsam mängd har jag inte lyckats hålla mig helt skadefri utan har fått ta några pauser. Knäna är fortfarande en begränsande faktor och har varken blivit bättre eller sämre trots att jag inte gått över 35 km/vecka. Känns inte aktuellt att sikta på något lopp med tillhörande upptrappning av träningsintensitet. Räknar med att lunka på även 2024.

Med det sagt så blev totalen 2023 ändå nån sorts framgång. Passerade 120 joggade mil på gårdagens pass.

/J

Mer specifikt vad är problemen? Inte sällan sitter boven någon annanstans än i knäna.

/J

120 mil är rejält, jag själv når nog enbart runt 50.

Jag experimenterar med två ggr i veckan sedan mitten av juli för att se om jag kan hålla mig skadefri och öka långsamt men jag är lite odisciplinerad med tempot (vilken kan straffa sig), det har gått enligt plan hittills men alldeles för tidigt att ropa hej. Känner att jag börjar få allt svårare att hålla igen. Känns ändå skönt att numera ha cykling som huvudsport/fokus så att jag inte blir så besviken om det går åt h-vete. Tror även att jag har 2025 som någon sorts mål för att köra lite lopp igen.

Hoppas att du får bukt med skadeproblematiken.

Mer specifikt vad är problemen? Inte sällan sitter boven någon annanstans än i knäna.

Segdraget problem med hopparknä (ont i senan senan som fäster in i knäskålens nederkant) sen 2019 när jag gick på lite för hårt med löpningen. Ganska flitig med att köra prehab för detta och det har blivit mycket bättre men inte helt bra. Löpstegsanalys visar inget alarmerande utan springer hyfsat "korrekt" och "snällt" enligt den.

Vet inte riktigt vart man skulle vända sig för en kompetent root cause analysis. Vårdcentral och idrottsskademottagning har inte varit vidare intresserade...

/J

Segdraget problem med hopparknä (ont i senan senan som fäster in i knäskålens nederkant) sen 2019 när jag gick på lite för hårt med löpningen. Ganska flitig med att köra prehab för detta och det har blivit mycket bättre men inte helt bra. Löpstegsanalys visar inget alarmerande utan springer hyfsat "korrekt" och "snällt" enligt den.

Vet inte riktigt vart man skulle vända sig för en kompetent root cause analysis. Vårdcentral och idrottsskademottagning har inte varit vidare intresserade...

/J

Ont på utsidan eller insidan av benet? Typ av smärta? Gör det ont konstant eller kommer snygande under passet!

Hopparknä / löparknä osv. är slasktermer som folk använder lite hur som helst tyvärr.

Inte sällan beror smärtor runt knäskålen på att folk springer quadriceps dominant istället för att gluteus som är störst, starkast och uthålligast får göra jobbet. Du vill få till ordentlig höftextension och se till att du landar med fötterna rakt under dig snarare än framför.
En bra cue för att hitta känslan i rumpmusklerna är att gå framåt och tänka dig att du har en matta du står på som du vill skjuta bakåt för varje steg genom att bibehålla hyfsat rakt ben och spänna rumpan allt du orkar för att driva bak benet med stjärten :)
Svårt att förklara, lättare att visa haha men poängen är att hitta anspänningen i rumpan vid varje insättning och frånskjut och extendera höften.

/J

Kör du någon sorts löparstyrka ?, det gör stor skillnad för knäna enligt mig .
Jag ligger på cirka 45km / veckan och kör iallafall löparstyrka 1-2 gånger i veckan annars brukar jag känna av i knäna direkt

Kör du någon sorts löparstyrka ?, det gör stor skillnad för knäna enligt mig .
Jag ligger på cirka 45km / veckan och kör iallafall löparstyrka 1-2 gånger i veckan annars brukar jag känna av i knäna direkt
Jodå, inte så att jag gymmar tungt, men kör ett program hemma några gånger i veckan. Tror också att det är därför det är såpass mycket bättre. Kör också mer stiglöpning nu än när problemen började då jag låg på ca 7 mil asfalt i veckan.

Tipsa gärna om övningar eller program för "löpstyrka". Jag kör mest lite olika utfall, (enbens)squats, hopprep och tåhävningar.

/J

Tipsa gärna om övningar eller program för "löpstyrka". Jag kör mest lite olika utfall, (enbens)squats, hopprep och tåhävningar.
Tycker det låter bra! Jag hade lagt till något för tibialis anterior och möjligtvis fötterna (ex. balansera på ett ben när du trycker ihop hålfoten) bara. Om du har svaga höftböjare så kan ju det också vara något att jobba på.

Hmmm, hoppas verkligen jag kommer slippa övningar för löpstyrka, stretching och sådant för att hålla mig hyfsat skadefri, jag är mycket mentalt vek för sådant men imponeras över andra med disciplin, det är ju så fruktansvärt själsdödande hemskt tråkigt så då fokuserar jag på cyklingen istället (vilket ej verkar ge mig skador). ? Hoppas att tex regelbunden terränglöpning ändå angriper löpsteget på lite olika sätt samt att kombineringen med cyklingen hjälper till.

Senast ändrad:
Hmmm, hoppas verkligen jag kommer slippa övningar för löpstyrka, stretching och sådant för att hålla mig hyfsat skadefri, jag är mycket mentalt vek för sådant men imponeras över andra med disciplin, det är ju så fruktansvärt själsdödande hemskt tråkigt så då fokuserar jag på cyklingen istället (vilket ej verkar ge mig skador). ? Hoppas att tex regelbunden terränglöpning ändå angriper löpsteget på lite olika sätt samt att kombineringen med cyklingen hjälper till.
Inte för att vara sån, men "tråkig" träning blir tyvärr mer nödvändigt med åldern. Det är inte bara att bomba på (som man gjort). Att cykla är skonsamt men ger inte kroppen den träning/belastning som krävs för löpning.

Så lite återkoppling på min fråga om löpkadens, har försökt att ha lite mindre swagger när jag löpt nu och använda armarna framåt. Tycker fortfarande det är svårt men det går åt rätt håll.

Igår körde jag 5km, försökte trycka på och hålla uppe kadensen vilket funkar bra. Men när jag joggade ner på ett lägre tempo sjunker den igen.

Förutom 180 som känns unobtainium för mig, vad kan en vettig löpkadens vara för en amatör som mig?

1702985896173.png

använda armarna framåt.
Fokusera inte på kadensen, fokusera på löpteknik/ergonomi. Du ska inte pendla framåt med armarna när du är uppe i "fart", armar/sprint-arms är bra vid start, ryck, backe, annars ska de vara _nära_ kroppen, ovan brösten. Pendlande armar gör att du får vaggande/roterande rörelse i överkroppen, som benen måste kompensera för, vilket inte är ekonomiskt. Finns massa teknikövningar att testa.

- Tänk centerlinje genom kroppen/ryggraden, armar ska vara nära, händer högt
- Sträck på kroppen, tänk Massajkrigare
- Trampa rakt ned med fram foten
- Dra tillbaka bakfoten kvickt och ganska högt

Efter ett tag när, det känns bekvämt, så har kadensen ökat av sig själv.

Så lite återkoppling på min fråga om löpkadens, har försökt att ha lite mindre swagger när jag löpt nu och använda armarna framåt. Tycker fortfarande det är svårt men det går åt rätt håll.

Igår körde jag 5km, försökte trycka på och hålla uppe kadensen vilket funkar bra. Men när jag joggade ner på ett lägre tempo sjunker den igen.

Förutom 180 som känns unobtainium för mig, vad kan en vettig löpkadens vara för en amatör som mig?

Visa bilaga 671710
Tycker också att 180 känns klurigt/hysteriskt men möjligt man kan vänja sig, ligger oftast mellan 160-170 själv.

Jodå, inte så att jag gymmar tungt, men kör ett program hemma några gånger i veckan. Tror också att det är därför det är såpass mycket bättre. Kör också mer stiglöpning nu än när problemen började då jag låg på ca 7 mil asfalt i veckan.

/J

Brukar köra marathon.se löparstyrkprogramm som tar cirka 30 minuter.

BENBÖJ.
o 10 st vanliga, rätt långsamma
o 10 st snabba
o 10 st med upphopp

• BÅTEN. Paddla 20 tag (10/sida)

• RYGGLYFT. Med klapp under bröst, 20 st

• UTFALLSSTEG ÅT SIDAN.

• EXPLOSIVT HOPP. 15 st

• HÖFTLYFT PÅ ETT BEN. 20 st (10/sida)

• SIDOPLANKA MED HÖFTLYFT. 10/sida

• RAK PLANKA. mountinclimber, 20 st (10/ben)

• TÅHÄVNINGAR. 20 st

• UTFALL BAKÅT. upp med balans, spark fram 20 st, 10/sida

• ENBENSBÖJ. 20 st (10/sida)

• SIDOHOPP PÅ ETT BEN. 20 st

• BORDET. Hand möter fot. 20 st

• ARMHÄVNINGAR. 20 st

• TRICEPSARMHÄVNINGAR. 12 st

• FOT ÅT SIDAN. 20 st, 10/ben

• VINDRUTETORKAREN variant. Ut, över, in. 20 st

• KINGHOPPET. 15 st, ner, hopp ut, hopp in, upp

Visa bilaga 671710
Sorry på förhand men: 175+

Fokusera inte på kadensen, fokusera på löpteknik/ergonomi. Du ska inte pendla framåt med armarna när du är uppe i "fart", armar/sprint-arms är bra vid start, ryck, backe, annars ska de vara _nära_ kroppen, ovan brösten. Pendlande armar gör att du får vaggande/roterande rörelse i överkroppen, som benen måste kompensera för, vilket inte är ekonomiskt. Finns massa teknikövningar att testa.

- Tänk centerlinje genom kroppen/ryggraden, armar ska vara nära, händer högt
- Sträck på kroppen, tänk Massajkrigare
- Trampa rakt ned med fram foten
- Dra tillbaka bakfoten kvickt och ganska högt

Efter ett tag när, det känns bekvämt, så har kadensen ökat av sig själv.
Håller inte med om armpendlingen. Nyttan med armens pendling (vid annat än sprint/ryck) är kompensation för rotationen som uppstår vid varje frånskjut. Så pendlingen ska vara "lagom" för att gratis neutralisera kroppens rotation. Det tar för de flesta lite tillvänjning att få till, många springer naturligt med för lite armpendling och kompenserar rotationen med bålen istället. Det är onödigt, när man med en avslappnad axel kan låta armen gunga fram och tillbaka lagom mycket av sig självt och göra samma arbete utan nämnvärt muskelarbete.

Man kan prova att springa lite med armarna tryckta hårt mot bröstet, och sen med dem hängande raka längs med kroppen och händerna fast på utsidan av låren. Behovet av att kompensera för rotationen med överkroppen brukar kännas ganska tydligt i båda fallen.

Med det sagt, överdriven aktiv armpendlingen är inte heller bra (annat än för sprint/ryck/backe/...). Man vill ha en avslappnad rörelse som tar upp hela rotationskompensationsbehovet. Det blir billigast och ger bäst balans

Senast ändrad:

Visa bilaga 671710
Som sagts tidigare så är nog inte kadens något vidare mål i sig, den får bli vad den blir. Jag springer själv rätt mycket, är dryga 1,90 lång och har snittkadens runt 153 oavsett om det går i 2:40 eller 5:30 per km.

Så pendlingen ska vara "lagom" för att gratis neutralisera kroppens rotation.
Japp, det blir pendling, men minimal sådan, för att kompensera. Armar/händer _nära och högt_, när man är i fart.
Armar är även en balansgrej, de blir vidare/längre från kroppen vid stökigt underlag.
Se bara på en dansör/sös hur armar/händer långt från kroppen, bromsar/motverkar rotation.

Lagom är bäst.

Japp, det blir pendling, men minimal sådan, för att kompensera. Armar/händer _nära och högt_, när man är i fart.
Armar är även en balansgrej, de blir vidare/längre från kroppen vid stökigt underlag.
Se bara på en dansör/sös hur armar/händer långt från kroppen, bromsar/motverkar rotation.

Lagom är bäst.

Ja, det här är nog ett område där det figurerar lite olika teorier varje fall (armpendling) så det kan kanske vara lite vanskligt att med bestämdhet hävda någon sanning. ? Men både det och frekvensen på benen är två intressanta områden.

Senast ändrad:
Det är ju fantastiskt hur man kan komplicera en så enkel sak som löpning. ?
Armpendlingen bekymrar mig inte särskilt mycket även om jag var med på en löpskolningssession för något år sedan då han hade skolningsövningar för just armpendling och pratade en hel del om detta. Eftersträvar nog mera en naturlig känsla utan överdrivna rörelser med lite undantag för backar då man kanske har ett litet extra fokus. Frekvensen för benen är ett mer intressant område tycker jag, har åtminstone ett par rutinerade bekanta som rekommenderar ca 180 men jag antar att kroppslängd och sådant spelar in här. Det blir ju lite som en golfsving också, folk svingar olika men olika tekniker kan ändå fungera.

När jag försökt köra sprintintervaller ner mot 3-min-tempo så funkar det inte alls om jag inte jobbar ordentligt med armarna också. Det går helt enkelt inte att komma upp i den farten annars.

När jag försökt köra sprintintervaller ner mot 3-min-tempo så funkar det inte alls om jag inte jobbar ordentligt med armarna också. Det går helt enkelt inte att komma upp i den farten annars.

Ändå så visade man i en studie (latmask yt sammanfattning, återfinns även i Hutchinson artikeln jag länkade tidigare)
att löparna på en 30m all out sprint endast tappade 1.6% utan armar jämfört med armpendel.

Finns flera liknande studier där löparna fått hålla händerna bakom huvudet och liknande och de flesta pekar på minimala förluster när armpendeln sätts ur spel.

Klart det är skillnader men man ska nog inte dra på för stora växlar gällande armpendeln.
Lite tillbaka till kadens och löpsteg generellt, ofta om det känns bra, så är det bra. Man ska akta sig för att överkorrigera något som potentiellt inte är ett problem.

Från Hutchinsons artikel (tack för länken!): "...when their arms were restricted they instead twisted their torsos back and forth to counteract the rotation of the lower body (as shown in this video clip). So arm swing isn’t the only way of balancing angular momentum, but it’s the simplest and most obvious one."

Det går att kompensera för (den i sammanhanget ganska lilla) rotationen i varje steg på flera sätt, t.ex. med bålen, men armarna anses oftast bäst. Troligen för att den metoden är energieffektiv.

Det går att springa på många sätt, en del sätt är för individen mindre skadebenägna och mer energieffektiva än andra sätt. Både justerad armpendling och stegfrekvens är bara metoder för ett bättre löpsteg och utan egenvärde i sig. En bättre stegfrekvens är tom. mer en konsekvens av ett bättre löpsteg, än det motsatta.

Lugn avslutning på joggåret med vovven idag. Strava stannade på 126 mil fördelat på 141 pass. Större mängd men lägre tempo än något tidigare år (dock i princip ingen cykling). Får se om det går att addera lite kvalitet 2024.

20231231_105532-EDIT.jpg

Gott nytt år
/Johan

Årets första 6 km avklarades igår. Var bra klädd så -28 gick bra. Värmeväxlaren gjorde jobbet (trots att den ville halka ned).
Vad har du för handskar ? Hadde några arbetshanskar avsedda för kylrum igår när jag sprang men frös om fingrarna började inte kännas bra förrän efter 4 km .Här var de minus 13 grader bara

Tillbaka
Topp