[OT] Varje höst väcks mitt habegär...

ja det är ju lite gungor och karuseller. automat minskar slitaget på kronans packning(ar) och uppdragsmekanismen vid regelbunden användning, men är det en klocka som bara används ibland är vitsen med det begränsad. för egen del bryr jag mig inte om en klocka är automat eller inte. andra faktorer är viktigare.

sen är du modig, har mycket grus i fickorna och vill ha något som inte är på folks märkeshysteriradar, men önskar ett verk som får även rolex utgåvor att framstå som alldagliga, titta på zenith. ska du trots allt ha ett kronografverk varför inte ha ett el primero som ger tiondelar istället för branchstandarden närmast löjliga åttondelar. rädd för servicekostnader får du inte vara.

Jag och mina syskon köpte en klocka till min mor för massa år sedan på nymans då sa dom i butiken köp en Tudor om du vill ha en Rolex men inte betala för en Rolex. Det uttalandet får stå för dom, vi köpte ett annat märke.

Min pappa lät sin gamla IWC fickur repareras i fabriken i Schaffhausen. Det var inga problem men billigt var det inte.... Så vissa tillverkare har nog yrkesstoltheten kvar (även om IWC säkert tillhör någon jätte/investor).

Min pappa lät sin gamla IWC fickur repareras i fabriken i Schaffhausen. Det var inga problem men billigt var det inte.... Så vissa tillverkare har nog yrkesstoltheten kvar (även om IWC säkert tillhör någon jätte/investor).

Tjena!

Dom tillhör Richemount Group som äger en hel drös med "lyxmärken". Klockor, kläder, smycken, jaktvapen, väskor m.m.
Men skulle nog säga att dom vårdar dom olika tillverkarna bra. Självklart handlar det om att tjäna pengar, men enligt mig så vattnar dom inte ut märkena och släpper massa smaklösa saker som köps av nyrika och influencers.
I princip allt dom säljer andas bra smak i mina ögon. Även om t.ex. Cartier släppt ett och annat rätt vulgo smycke. Men jämfört med t.ex. Gucci eller LV som bara kastar ut smaklösa grejer så är det ingenting.

Jag och mina syskon köpte en klocka till min mor för massa år sedan på nymans då sa dom i butiken köp en Tudor om du vill ha en Rolex men inte betala för en Rolex. Det uttalandet får stå för dom, vi köpte ett annat märke.
Det är ju precis så det är. Varför inte köpa en Tudor? Om nu inte den har en ETA i sig och då är det väl bättre med Ceritna eller nåt kanske...

För den som vill ha ett garanterat tidlöst och relativt underhållsfritt urverk står det ett solur i carporten annars. Om nu inte en klockgalning varit där och snott det...

Inkommande förslag hittils är därmed;
a. Hamilton
b. Grand Seiko
c. Certina/Tissot/Eterna m.fl
d. Zenith
e. Tudor
f. Solur!!
Absolut, absolut billigast om du vill köpa en ny klocka som kan servas är nog annars en kinesisk kopia på en eta 2824 eller 2892. Seagull gör en del fina klockor som inte ens är kopior, kopior som i att det inte står ETA eller nåt annat kopierat på verken. De kan servas med eta-delar annars

Absolut, absolut billigast om du vill köpa en ny klocka som kan servas är nog annars en kinesisk kopia på en eta 2824 eller 2892. Seagull gör en del fina klockor som inte ens är kopior, kopior som i att det inte står ETA eller nåt annat kopierat på verken. De kan servas med eta-delar annars
Kopior kan man väl inte hålla på med, lite skam i kroppen har man ändå ?

Apropå kopior så impulsköpte jag en Timex.
20231127_093422.JPG

Oblygt inspirerad av Longines Legend Diver
longines-l37744500-klocka.jpg

Som i sin tur är en reissue av deras egen design från 50-60-tal
47673_ig.jpg

/Johan

Den ovan nämnda Hamiltonen har tex ofta en kopierad ETA-2824 i sig. Oklart om det är ETA-eller någon annan som gör dem men patentet för verket har gått ut så spela roll vilken fabrik det kommer från?
Så är det väl inte? Låter underligt att Hamilton skulle använda kopior av ETA-verket när ETA och Hamilton har samma ägare sedan många år. I den jag visar ovan sitter ett H10-verk som baseras på ETA 2824 men som modifierats för en längre gångreserv, 60 h tror jag det är. Tidigare användes standard ETA 2824.

Men det finns Hamilton-kopior på marknaden som säljs som äkta så man får se upp lite om man köper beg.

Sånt här gör mig lika förbryllad som när folk vill veta vilken cykel för 50k man ska köpa, enda input den ska vara snabb. Hur långt är ett snöre liksom? Om du ska köpa en klocka for life är det nog bäst att du hittar en klocka du vill ha först och främst, oavsett olika hårda och mjuka parametrar. För all del, börja att titta på de tillverkare som rekommenderas här, men låt inte det begränsa dig. Tänk om det råkar vara Omega som tillverkar just den klockan som tickar dina boxar? Känns som de har dragit iväg i pris sista tio åren vilket kanske diskvalificerar dem enligt ditt urval, men vad gör det om 80(?) år?

Gör läxan. Surfa ohälsosamt mycket på klockor. Besök gärna lite butiker för att prova. Det kommer klarna. Du kommer hitta DIN klocka.

Haters gonna hate. Men jag tycker att detta är klockornas klocka.

Ett alternativ i/på samma spår (återanvänd text):
My plain DJane 1600 datejust. Not the best at anything but an overall winner. It ticks all boxes. It is vintage (this one from1967), it has a grey semi matte stepped dial, it is waterproof for real (regularly tested to 100m), it has a warm glowing plexi glass, there are spare parts in abundance - and it is as good as cash if stranded in a little village in Peru and you need to get out. It is discrete. It is classy. Alternating between an oyster bracelet (even with a divers extension), a jubilee bracelet or a leather strap you can use it at board meetings, for the beach and swim, tinkering with cars, etc. Suit, jeans, shorts, etc. You can be any age using it. Man or woman and/or anything in between. A versatile tool. Plain DJane.

PJ 1967.jpg

Stora likheter med en annan schweizare - Victorinox "Waiter". Den tunnaste de gör i 84mm-storleken. Har allt man egentligen behöver.
20210801_180441.jpg

20210801_175648.jpg

My plain DJane 1600 datejust. Not the best at anything but an overall winner. It ticks all boxes. It is vintage (this one from1967), it has a grey semi matte stepped dial, it is waterproof for real (regularly tested to 100m), it has a warm glowing plexi glass, there are spare parts in abundance - and it is as good as cash if stranded in a little village in Peru and you need to get out. It is discrete. It is classy. Alternating between an oyster bracelet (even with a divers extension), a jubilee bracelet or a leather strap you can use it at board meetings, for the beach and swim, tinkering with cars, etc. Suit, jeans, shorts, etc. You can be any age using it. Man or woman and/or anything in between. A versatile tool. Plain DJane.

Visa bilaga 668556

Stora likheter med en annan schweizare - Victorinox "Waiter". Den tunnaste de gör i 84mm-storleken. Har allt man egentligen behöver.Visa bilaga 668557
Visa bilaga 668555
Du är en klock-connoisseur av rang! ?

Haters gonna hate. Men jag tycker att detta är klockornas klocka.
Den är rätt snygg i sin helhet men typsnittet på "Air-King" gör ont i ögonen. Och så saknar den datum.

Haha, tvärtom så blir det rätt, arabiska siffror är det som gäller, därav alla mina är militärklockor :)
På vardagsklockor och finklockor ska det vara stavindex, på dykare punktindex och eventuellt arabiska siffror på "fältklockor".*

* Obs, åsikt!

Kan någon förklara 28800 vph. Vad är bra respektive dåligt?
28800 vibrations per hour, eller 4 Hz med SI enheter. Ganska vanligt tills ETA kom med sina 80 h verk, tror jag, som kör med 6 3 Hz.
med 4 Hz flyter visarna finare då de gör 8 hopp per sekund istället för 6 (med 3 Hz).
Vissa Hi-Beat urverk (Seiko?) kör på 36000 vph, 10 Hz, och flyter ännu finare.
För helt flytande visare måste du hav Seiko Spring Drive.

För att svara på din faktiskt fråga, kanske lite bättre precision (fast det varierar mycket med andra faktorer) och mindre hackig sekundvisare men kortare gångreserv.

Senast ändrad:
Fixade felskrivning ovan, ETAs Powermatic med 80 timmar gångerserv går såklart med 3 Hz, 6 "tick" per sekund.
Sen bör jag nog säga att jag faktiskt inte vet hur vanligt endera frekvens är, bara att ETAs tidigare verk, som 2824-2 till exempel, körde 4 Hz.

Visa bilaga 668556

Stora likheter med en annan schweizare - Victorinox "Waiter". Den tunnaste de gör i 84mm-storleken. Har allt man egentligen behöver.Visa bilaga 668557
Visa bilaga 668555
1600 är bannemig en av de bästa referenserna nånsin. I ett svagt ögonblick för tio år sedan sålde jag min med korrekt Oyster och bruten blå tavla och har ångrat mig sedan dess…

(Listan över sålt-och-ångrar blir längre och längre i eftertankens kranka blekhet)

Härlig och inspirerande tråd! Räddade ett gäng som legat orörda sedan tidigt 60-tal samt Seikon sedan tidigt 70-tal. Okej, Certinan är min från -98… Nya fina armband från @Singular (tack för snabb leverans och snygg sida ?). Armbandet på Omegan var panikköp på U&P… Sonen ville ha den till plugget… Vad jag lyckas få fram är att Omegan är från c:a 1950, Longines från -52, Seiko från -67. Någon som vet mer? Trevlig helg alla ?!

Bilagor

• IMG_3883.jpeg
    IMG_3883.jpeg
    1.1 MB · Besök: 103
Härlig och inspirerande tråd! Räddade ett gäng som legat orörda sedan tidigt 60-tal samt Seikon sedan tidigt 70-tal. Okej, Certinan är min från -98… Nya fina armband från @Singular (tack för snabb leverans och snygg sida ?). Armbandet på Omegan var panikköp på U&P… Sonen ville ha den till plugget… Vad jag lyckas få fram är att Omegan är från c:a 1950, Longines från -52, Seiko från -67. Någon som vet mer? Trevlig helg alla ?!
Det är jag som tackar. Snyggt!

Tar mig friheten att redigera din bild lite...

Omegan är sannolikt äldre - skulle säga 40-tal. Är boetten 32mm eller 35,5 (mätt utan kronan)? Är baksidan ren eller står det något där? Plexiglas kan stöka till det ibland rent optiskt - kan du se om det står "Swiss" eller "Swiss made" i den yttersta nedre kanten på tavlan - nedanför kl 6? Det är ingen "deal breaker" om det fattas på 40-tals-Omega då det var en övergångsfas.

Oavsett är den mycket populär och inte helt gratis. Det gäller även för Longinen - som ser ut att vara i fantastiskt trevligt skick. Seikon är kanonsnygg men ofta är förgyllda klockor lite handikappade av just det - att de är förgyllda.

Kommer nu med råd som du inte har bett om (sällan populärt eller bra) - lura på sonen Seikon istället. Omegan och Longinen bör inte utsättas för fukt/vatten eller överdrivet bruk innan du låtit en riktig urmakare ge dem en service. Det är inte så att Seikon inte behöver eller förtjänar en service (2500-3500kr) men den kommer inte vara värd det servicen har kostat. Har den affektionsvärde kan det vara läge - annars inte. Kör den tills att den tar slut.

IMG_3883b.jpeg

PS - Kronan på Omegan får inte bytas ut vid service då den är original för modellen. Om kronan på Longinen har Longines-märkning gäller samma där. Så inget onödigt/överdrivet glötande med vatten även efter service...

PS 2 - Instruera urmakaren att boetterna absolut inte får poleras på något sätt. De är i bra skick och en polering skulle sabba det.

Senast ändrad:
Tar mig friheten att redigera din bild lite...

Omegan är sannolikt äldre - skulle säga 40-tal. Är boetten 32mm eller 35,5 (mätt utan kronan)? Är baksidan ren eller står det något där? Plexiglas kan stöka till det ibland rent optiskt - kan du se om det står "Swiss" eller "Swiss made" i den yttersta nedre kanten på tavlan - nedanför kl 6? Det är ingen "deal breaker" om det fattas på 40-tals-Omega då det var en övergångsfas.

Oavsett är den mycket populär och inte helt gratis. Det gäller även för Longinen - som ser ut att vara i fantastiskt trevligt skick. Seikon är kanonsnygg men ofta är förgyllda klockor lite handikappade av just det - att de är förgyllda.

Kommer nu med råd som du inte har bett om (sällan populärt eller bra) - lura på sonen Seikon istället. Omegan och Longinen bör inte utsättas för fukt/vatten eller överdrivet bruk innan du låtit en riktig urmakare ge dem en service. Det är inte så att Seikon inte behöver eller förtjänar en service (2500-3500kr) men den kommer inte vara värd det servicen har kostat. Har den affektionsvärde kan det vara läge - annars inte. Kör den tills att den tar slut.

Visa bilaga 668718

PS - Kronan på Omegan får inte bytas ut vid service då den är original för modellen. Om kronan på Longinen har Longines-märkning gäller samma där. Så inget onödigt/överdrivet glötande med vatten även efter service...

PS 2 - Instruera urmakaren att boetterna absolut inte får poleras på något sätt. De är i bra skick och en polering skulle sabba det.
Hej,
Stort tack för svar! Spännande med Omegan. 40-talet alltså, kan nog stämma med tanke på tidigare ägare. Boetten är 35,5 mm utan krona, blank baksida och ingen ”Swiss” märkning under kl. 6. Kronan har Omega logo. Sonen är i övre tonåren och pluggar ekonomi/juridik ?. Tyckte den passade bra ?. Men fasen, då ska vi vara lite försiktiga.
Vi hade en duktig urmakare här i förortscentrumet förut, men de har såklart lagt ner. Bör väl gå att hitta någon duktig kring Stockholm annars (skulle gärna hitta urmakaren från Tyresö-butiken han hade precis gått urmakare-utbildning och var grymt ambitiös och insatt…)
Imponerande annars att klockorna går så fantastisk bra efter att ha legat obrukade i en byrålåda så länge (samma med min fars gamla Pierce klocka…)
Uppskattar verkligen dina råd och tips!
Trevlig lördag ?!

Speaking of urmakare i Stockholm, är det någon som har ett tips på någon för att serva lite mindre exklusiva klockor, typ min Seiko ovan som skulle behöva trycktestas och ngn certina som skulle behöva ett nytt glas osv.

Tillbaka
Topp