[OT] Varje höst väcks mitt habegär...

Då var det helg. Svidar om från Casio till Seiko. Bar Seikon under många år och nu under hösten har den gjort comeback. Som cyklist är den tung och obekväm. Casion gör allt jag vill att en klocka ska göra inkl alarm så jag kommer upp på morgonen. Bekväm nog även på stökiga stigar men såklart inte lika stilig som dykaruret.

Sen en tid med nya band från Singular.

✌?️

IMG_7299.jpeg

Senast ändrad:
Jag har upptäckt och dokumenterat flera sådana här skrämmande sammanhang.

"The Swiss cheese conspiracy" - som handlar om hur Schweiziska staten överförde tyska raketforskare till USA efter andra världskriget och hur dessa sedan placerade Omega på månen. Det är kossor, ostar, nazister, bankirer och NASA i en salig blandning. Klockan borde ha hetat Omega Cheesemaster!

"Thierry Nataf - dark lord of the Omega Speedmaster case back" som visar hur Thierry Nataf har placerat sitt onda imperium i Schweiz för att ta över världen. Se vad han gjorde med Zenith! Ockult, kult och vansinne!

"The Helium escape valve heist" - hur klockvärlden bidrar till hur helium missbrukas och hur gaser sakta läcker från våra dykarur. Det tynger oss mer och mer. Har ni inte också noterat hur urmakare ofta talar i falsett? Skakande är bara förnamnet...

In this post I would like to put forward the history behind Swiss cheese world domination. It is time to get the full story scope out in the open.

During the late 1950ies the Swiss government put a lot of funds into lobbying and science. This has not been known in wider circles. Of course - as Switzerland is renowned for its secrecy. Looking at state budgets from that time though one can easily see how money was poured out. Less known is that the money first went into the pockets of PR and lobbying companies and then later into the US and NASA as well. A very successful investment it has turned out I might add…

The objective - a cunning plan to make Switzerland world cheese leaders.

The Swiss had just like their closest neighbors, the Swedes (with which the Swiss often get confused), come thru the second great war unharmed. Despite this Switzerland did not have much going for it at that time. They had some banks, a couple of old watch companies and a few cows gracing the green valley alp sides producing milk for the local cheese makers.

Powerful Swiss politicians wanted Switzerland to move upwards in the world pecking order but their ideas could not reach far beyond banks, watches and cows. One of the more liberal politicians though had a nephew who worked at a PR bureau of some renown and asked for (well paid) advice.

The PR bureau put in months of work and came up with a campaign to get Switzerland known all over the world and the country’s economy blooming. The scope they came up with was mind blowing. The pitch went something like this:

“Everyone knows the moon being made out of cheese. That is a universal fact.” The PR people continued – “Our task shall be to convince everybody that it is made of Swiss cheese. Not just any cheese – Swiss cheese” “We see a lot of potential in this.” “We shall put a man on the moon within the next decade – to prove it is made of pure Swiss cheese!”

The politicians looked at each other. Someone said – “We got the banks with all their money, we got the cows - and we know how to make cheese. Someone said – “Can we incorporate our watch industry into this? To get everybody onboard?”

The PR guys looked at each other and said that last part would not be easy but they could try.

Leap forward some years.

I guess you all know what happened. The US of A had picked up almost all the German rocket scientist after the war and conveniently found room for them within their own rocket program. Many of them had come thru the neutral Switzerland on their way to the US. Many of them had long relations to the Swiss. They formed a large contingent within what became NASA.

A large proportion of what NASA spent on the moon program actually came from Swiss bankers. They had the Kennedys on their payroll, they had the scientists, the astronauts, and they of course had the cows.

The rest is history. NASA went to the moon. The astronauts wore Swiss watches while they collected cheese samples from the moon’s surface. And you all know that – Neil (Gruyere) Armstrong’s words - “One small step for (a) man – a giant Swiss cheese for mankind” is forever etched into the minds of all humanity.

This being a watch site - a post would not be complete without a look at the back of the iconic LE Omega Cheesemaster: s most grail like interpretation – the extremely rare first prototype and misspelled “Cheesmaster”. The intention of the watch was to discretely commemorates the Swiss Cheese and watch industry’s roll in this giant PR scheme. The misspelling of “Cheesemaster” - though - forever giving Omega fan boys a hard cheese on.

The explanation to the red pentagram is connected to a much more sinister part of this story. It will be reviled in a later post.

39109295732_6d8225095b_o.png

Front side showing the blackened and aged cheese structure of the moon.

25664877015_9342884544_o.jpg

If making a pentagram on the caseback of a Speedmaster you get the letters anhpacdoiotcoheor inside the pentagram points.
Spell that backwards and you get:
roehoctoiodcaphna

Roeh oct o iod caphna

Roeh is the seventeenth letter in the ancient Greek alphabet and means 100.
oct is latin for times
o is latin for and
iod Greek for more
caphna is ancient latin for drop

100 times and more caphna

Caphna means drop as in water drop and the Hebrew word for drop is Nataf.

100 times and more Nataf

And people talk about conspiracy theory

Take theory and say it fast and it sounds like Thierry.

I say no more...

The dark lord Thierry Nataf have his own religion and a cult following him. Before finding out the pentagram riddle I just did not know he had his evil eye pointing at Omega. For a long time I have suspected it though as the modern Speedmasters have gotten uglier and uglier - thus bearing his unmistakable mark of antimateria and evil. The destroyer of Zenith moves on!

dubai1.jpg
dubai2l2.jpg

Senast ändrad:
Tar gärna tips på urmakare kring Göteborg, jag bor bara några stenkast från Gaston i Partille, men... han är ju så erkänt duktig och trygg i det han gör att han unnar sig att säga nej till jobb som han inte tycker är kul! :)
Ingen som har tips förutom Partille? Helt fel håll för min del men kanske får bli så? En gammal 60-tals omega behöver service .)

If making a pentagram on the caseback of a Speedmaster you get the letters anhpacdoiotcoheor inside the pentagram points.
Spell that backwards and you get:
roehoctoiodcaphna

Roeh oct o iod caphna

Roeh is the seventeenth letter in the ancient Greek alphabet and means 100.
oct is latin for times
o is latin for and
iod Greek for more
caphna is ancient latin for drop

100 times and more caphna

Caphna means drop as in water drop and the Hebrew word for drop is Nataf.

100 times and more Nataf

And people talk about conspiracy theory

Take theory and say it fast and it sounds like Thierry.

I say no more...

The dark lord Thierry Nataf have his own religion and a cult following him. Before finding out the pentagram riddle I just did not know he had his evil eye pointing at Omega. For a long time I have suspected it though as the modern Speedmasters have gotten uglier and uglier - thus bearing his unmistakable mark of antimateria and evil. The destroyer of Zenith moves on!

Visa bilaga 671119Visa bilaga 671121
ser inte det där pentagrammet misstänkt likt ut en logga för konkurrenten zenith? kanske de gillar ost även där....?‍?

Väldigt lite Breitling i tråden, finns det inga Göteborgare på happy?
Fem års studietid i Göteborg, inte tillräckligt för att fördra de blingigare Brattarna. Men en lite tooligare flyg-Breitling har jag i lådan. Inte så mycket handledstid däremot, och batteriet hade visst dött upptäckte jag.
IMG_4654.jpeg

Fem års studietid i Göteborg, inte tillräckligt för att fördra de blingigare Brattarna. Men en lite tooligare flyg-Breitling har jag i lådan. Inte så mycket handledstid däremot, och batteriet hade visst dött upptäckte jag.
Visa bilaga 672207
Jag har fått tjänst i Göteborg… det börjar klia lite i fingrarna redan!

Vad är det som gör värdet på en sådan Klocka om den är äkta? Gick in på Audemars hemsida och hittade inget särskilt speciellt med dem i jämförelse med andra exklusiva klockor med "in house" verk.

Senast ändrad:
Tjena!

Stor humor det där, den klockan är tokfejk. Subdials som tyder på billigt quartzverk, vit datumhjul till den tavla stämmer inte m.m.
Datumhjulet ser ut att vara lite felplacerat.
Skärmavbild 2024-01-05 kl. 11.02.35.png

Edit: Blev tvungen att uppdatera bilden med några avvikelser som går att finna.
SVT har varit i kontakt med Polisen där Polisen fortfarande hävdar att de fått klockans äkthet bekräftad.

Senast ändrad:
Datumhjulet ser ut att vara lite felplacerat.
Visa bilaga 674098Visa bilaga 674099

Tjena!

Utöver det så ser loggan ut som skit, övre pushern sitter inte rätt, skruven kl 4 sitter inte flush med bezel, den äkta har inte 24h visning på subdial. Det är så sjukt många saker som avslöjar att det är en kopia för nån tusenlapp så det är ett jäkla frågetecken att polisen lyckats tro att den är äkta. "Experten" är definitivt ingen expert.

Har en Tissot PRS200 från 99/00 i använt bruksskick som bara ligger i lådan. Någon här som skulle vara intresserad eller var säljer jag den lättast/snabbast?
Har nog inte används dom senaste 15 åren så behöver nog ett nytt batteri och service?

Bilagor

• IMG_3038.jpeg
    IMG_3038.jpeg
    492.9 KB · Besök: 83
En bekant aviserade försäljning av sin SKX009 då det var jag som fick honom att fastna för modellen, och i och med att jag har saknat min sedan den återförenades med sin naturliga miljö (botten av Medelhavet) så var jag snabb på att slå till.

Jubileelänken som man får på köpet är ju lika rasslig som valfritt smycke från flingpaket, och jag vet exakt vad jag vill ersätta den med..

1706185907674.png

.. men inte var man köper den! Någon som vet var man hittar mörkblåa 22mm gummiband med deployment clasp utan att beställa från Kina? Tråkigt att @Singular inte har sådana då hans natoband tidigare skänkt mycket nöje..

Jag skänkte faktiskt med EXAKT ett sånt (blått, 22mm...) med den SKX007 jag sålde åt en vän för ett par veckor sedan. Sjuk slump!

Har inte ex Bonetto något liknande...?

Tar mig friheten att redigera din bild lite...

Omegan är sannolikt äldre - skulle säga 40-tal. Är boetten 32mm eller 35,5 (mätt utan kronan)? Är baksidan ren eller står det något där? Plexiglas kan stöka till det ibland rent optiskt - kan du se om det står "Swiss" eller "Swiss made" i den yttersta nedre kanten på tavlan - nedanför kl 6? Det är ingen "deal breaker" om det fattas på 40-tals-Omega då det var en övergångsfas.

Oavsett är den mycket populär och inte helt gratis. Det gäller även för Longinen - som ser ut att vara i fantastiskt trevligt skick. Seikon är kanonsnygg men ofta är förgyllda klockor lite handikappade av just det - att de är förgyllda.

Kommer nu med råd som du inte har bett om (sällan populärt eller bra) - lura på sonen Seikon istället. Omegan och Longinen bör inte utsättas för fukt/vatten eller överdrivet bruk innan du låtit en riktig urmakare ge dem en service. Det är inte så att Seikon inte behöver eller förtjänar en service (2500-3500kr) men den kommer inte vara värd det servicen har kostat. Har den affektionsvärde kan det vara läge - annars inte. Kör den tills att den tar slut.

Visa bilaga 668718

PS - Kronan på Omegan får inte bytas ut vid service då den är original för modellen. Om kronan på Longinen har Longines-märkning gäller samma där. Så inget onödigt/överdrivet glötande med vatten även efter service...

PS 2 - Instruera urmakaren att boetterna absolut inte får poleras på något sätt. De är i bra skick och en polering skulle sabba det.
I
Ingen som har tips förutom Partille? Helt fel håll för min del men kanske får bli så? En gammal 60-tals omega behöver service .)
Magnussons i centrum är den enda urmakaren jag känner till nuförtiden.

En bekant aviserade försäljning av sin SKX009 då det var jag som fick honom att fastna för modellen, och i och med att jag har saknat min sedan den återförenades med sin naturliga miljö (botten av Medelhavet) så var jag snabb på att slå till.

Jubileelänken som man får på köpet är ju lika rasslig som valfritt smycke från flingpaket, och jag vet exakt vad jag vill ersätta den med..

Visa bilaga 677347

.. men inte var man köper den! Någon som vet var man hittar mörkblåa 22mm gummiband med deployment clasp utan att beställa från Kina? Tråkigt att @Singular inte har sådana då hans natoband tidigare skänkt mycket nöje..
de finns i tyskkand, ebay eller ja und nein. de är inte helt behagliga på handleden, lite feta i ytan.

de finns i tyskkand, ebay eller ja und nein. de är inte helt behagliga på handleden, lite feta i ytan.
Har haft ett sånt innan och tyckt det var helt ok, då köpte jag det från ebay nånstans långt bort. Tänkte bättra mig nu och beställa från EU, men till och med ebay.de listar endast säljare från Kina. Så nu blir det ironiskt nog ett för 37 kr inkl frakt från Aliexpress, trots att jag gärna hade betalat 350 för något lokalt och snabbare.

Har haft ett sånt innan och tyckt det var helt ok, då köpte jag det från ebay nånstans långt bort. Tänkte bättra mig nu och beställa från EU, men till och med ebay.de listar endast säljare från Kina. Så nu blir det ironiskt nog ett för 37 kr inkl frakt från Aliexpress, trots att jag gärna hade betalat 350 för något lokalt och snabbare.
Risken är väl ändå rätt stor att den ursprungligen nog också hade tillverkats i Kina, bara att den kostat 10ggr mer. ;)

Tillbaka
Topp