El-växlar på gravelcykel?

Vad avgör premiumstämpeln? Priset?
elväxlarna ;)

Som Manurhin2 skriver så gör elväxlarna samma sak hela tiden, år in och år ut. Varför skulle annars Sram med AXS hålla på att ta över på alla gruscyklar jämfört med mekaniskt Shimano? Inte äter de vajrar heller som Shimanos 11-delade.

Ser ingen anledning att välja mekaniskt före elektroniskt om man har pengar till de.

elväxlarna ;)

Som Manurhin2 skriver så gör elväxlarna samma sak hela tiden, år in och år ut. Varför skulle annars Sram med AXS hålla på att ta över på alla gruscyklar jämfört med mekaniskt Shimano? Inte äter de vajrar heller som Shimanos 11-delade.

Ser ingen anledning att välja mekaniskt före elektroniskt om man har pengar till de.
Bråka inte med surgubbarna, varför skulle dom lyssna på en cykelmekaniker?

elväxlarna ;)

Har man gjort en 20k investering MÅSTE det ju va bra.?

Japp, de bara går och går. Och när man byggde ihop cykeln själv var det ju rätt trevligt att slippa hålla på med intern vajerdragning. Trådlösa växlar varje dag i veckan för mig, tack.

Frågan är bara om eller när de trådlösa bromsarna kommer. Med bromsvätskebehållaren och en servomotor på oken.

Jag tycker både elcyklar och elväxlar är bra grejer. Det råder ingen tvekan om elväxlars goda prestanda, och att de blivit ett viktigt verktyg för racing på elitnivå så man kan växla fastän man håller på mata ut två kilowatt. Det är också betydligt enklare att växla 2x om en dator sköter framväxlingen åt en. Och trådlösheten gör det enklare för folk att bygga ihop cyklar och de är enklare att ta isär om man ska packa ned dem för att resa.

Jag tycker emellertid det är synd att de håller på ta kål på high-end mekaniska växlar. För mig är cykel mer än ett idrottsredskap, och jag tycker det är något fint och tidlöst med en cykel som inte behöver ström för att fungera. Jag tror det finns rätt mycket potential i hydrauliska växlar för övrigt. Rotor hade nåt på gång, men de är tyvärr för små för att kunna finjustera produkten och få volym på det.

Sen vill jag hävda att mekaniska växlar inte är såååå dåliga. Det är lite som när skivbromsarna kom på landsvägscyklarna och helt plötsligt gick det inte få stopp på en cykel med fälgbroms längre.

Mekaniska växeln kommer förstås inte försvinna, men det kan hända att de inte blir så bra som de kunde ha blivit om de stora företagen fortsatt utveckla high-end-varianter. Det kommer finnas coola tredjepartsväxlar i exklusiva material från småfirmor med en CNC-fräs och en 3D-skrivare, men det blir nog svårt att nå nivån av driftsäkerhet som de tre stora kan med sina utvecklingsbudgetar (och patent-budgetar inte minst).

Senast ändrad:
Frågan är bara om eller när de trådlösa bromsarna kommer. Med bromsvätskebehållaren och en servomotor på oken.

Det kanske var menat som ett skämt, men hursomhelst trådlösa bromsar kommer nog inte hända, dels innebär det en del säkerhetsproblem, och så finns det inte mycket att vinna. Man behöver hyfsat starka servomotorer så det blir tungt och bulkigt. Den enda påtagliga fördelen är att det blir trådlöst och potentiellt enklare att montera. Om man kan få bort hydrauliken helt och hållet är det ju en vinst, men det gör man nog inte även med servo.

Att elväxlarna är trådlösa är lite konstigt på sitt vis, jag tyckte det var bättre design när de satt ihop och allt drevs med bara ett batteri istället för flera batterier utspridda på cykeln och radiosignaler som nån säkert har hackat, men det handlar nog mest om att kunna göra cykelramarna enklare och cykelmonteringen effektivare i fabrik. Det får ju emellertid den trevliga sidoeffekten att de blir enklare för amatörmekanikern och smidigare att montera isär (fast så länge man har hydraulik från styret är nog skillnaden ganska liten).

De och så alla de som har svårt att lära sig växla.
Jag har en typ av situation (fotande då jag cyklar uppför och backens lutning varierar) där jag helst växlar bak med vänsterhanden, d.v.s. med handtaget på höger reglage. Det upplever jag är väldigt mkt enklare med elväxlar. Lägg till ointresse för och värdelöshet på växeljustering (hänger sannolikt samman) samt att jag slipper byta växelvajer gör att elväxlar för min del är värda den extra kostnaden.

Vad gäller känsla föredrar jag nog elväxlar. Enda gången jag känslomässigt föredrar mekaniska är när jag har tjockare handskar. Då tycker jag mekaniska är tydligare med vad som är upp- och nerväxling.

Att elväxlarna är trådlösa är lite konstigt på sitt vis, jag tyckte det var bättre design när de satt ihop och allt drevs med bara ett batteri istället för flera batterier utspridda på cykeln och radiosignaler som nån säkert har hackat, men det handlar nog mest om att kunna göra cykelramarna enklare och cykelmonteringen effektivare i fabrik. Det får ju emellertid den trevliga sidoeffekten att de blir enklare för amatörmekanikern och smidigare att montera isär (fast så länge man har hydraulik från styret är nog skillnaden ganska liten).
Ja det fanns tydligen någon tillverkare som hette Shimano förr som hade trådade elektroniska växlar, vet inte vad som hände med dom?

Elväxel på gravel för gamla gubbar som åker en helgrunda. Det är ju mer komiskt än tragiskt men helvete vad lättpåverkade gubbar är under en högkonjunktur.

Jag är inne på tredje säsongen med elväxlat (sram axs) på en av mina gravelhojar. Tycker inte det tillför något prestandamässigt öht. Shimano mekaniskt växlar både snabbare och mer krispigt.
Men det är ju skönt att slippa komma ihåg att byta vajer efter 500mil.

Tror att dom försvann när dom inte anammade nya tekniken, kabel 2023?
Ja precis, gamla Campagnolo och Shimano-elväxlar satt ihop med kabel, men de nya varianterna har trådlösa reglage precis som SRAM. Cykelramstillverkarna håller ju på plocka bort möjligheten att dra annat än bromsslang från styret så man vill inte vara den siste grupp-tillverkaren kvar som behöver kabel.

Ofrånkomligt men lite knasigt. Det är som man inte orkar bygga ihop en hel cykel i fabriken längre. Men det är klart, det är ju viktigt att hålla nere priset ?

Det är mer att hitta en nivå där funktionen är tillräckligt bra men så enkel och robust konstruktion som möjligt. För en del är det singlespeed, det finns de som cyklar Tour Divide på ss, för andra som mig är det mekaniska utanpåliggande växlar.
Där tycker jag du satte rätt nivå.

Jag är inne på tredje säsongen med elväxlat (sram axs) på en av mina gravelhojar. Tycker inte det tillför något prestandamässigt öht. Shimano mekaniskt växlar både snabbare och mer krispigt.
Men det är ju skönt att slippa komma ihåg att byta vajer efter 500mil.
Grattis?
Du måste vara den 1a jag hört om som har vajer/hölje som inte ändrar form och skitar ner sig?

Grattis?
Du måste vara den 1a jag hört om som har vajer/hölje som inte ändrar form och skitar ner sig?
Jag hade naken exponerad vajer på undersidan diagonalröret på min cyclocross-gruscykel. Det var ingen höjdare, kom mycket skit som la till friktion och växlarna började långsamt reagera sämre. Jag bytte till ett elite sealed kit så man har en liner hela vägen och det gjorde hela skillnaden.

Numera är det mindre vanligt med utanpåliggande vajrar så man råkar sällan ut för det problemet, men då kan man å andra sidan råka ut för att vajerhöljet har för många och/eller för tvära kurvor så man får en massa friktion därigenom vilket leder till sämre prestanda. Det är inte ovanligt med halvkassa installationer av mekaniska växlar som gör att de presterar mycket sämre än de kan göra, och därav får de lite dåligt rykte.

Och så har ju mekaniska växlar egenskapen att även felinställda eller med snett växelöra så fortsätter de fungera på nåt slags vis så folk fortsätter köra med dem och blir bara mer och mer irriterande på att de rasslar, hoppar två växlar, kräver två klick för att växla osv. Hade nästan varit bättre om de varit mer digitala så folk tvingades hålla dem i trim.

På landsvägscyklarna har jag fortfarande exponerad vajer under diagonalröret och eftersom miljön är mindre skitig så upplever jag inget problem med det. Fördelen med exponerad vajer är att man slipper friktion och slack. Jag har kört långt mer än 500 mil utan att behöva byta vajer eller höljen, men det beror nog på hur mycket man växlar. Jag cyklar mest själv och det är inte jättekuperat där jag bor så jag behöver inte växla så mycket.

För den som tycker att elväxlar verkar intressant men onödigt dyrt men ändå vågar chansa säljs det billigare alternativ hos AliE
L-Twoo eRX
2x12/2x11 för 7.073,18SEK

Vem blir 1st på Happy med ett användaromdöme?

Nja, även om jag inser fördelarna med elväxlar är det en stor förbättring med helkapslade lågfriktionsvajrar+höljen. Jag har har haft några olika varianter under årens lopp och cyklat långt mer än 500mil med dem utan problem eller justering.
De är såpass långlivade att jag inte behöver byta särskilt ofta, men de som är vanliga nu är
Jagwire Elite Sealed bra både för mekaniska växlar och bromsar

trådlösa bromsar kommer nog inte hända, dels innebär det en del säkerhetsproblem, och så finns det inte mycket att vinna. Man behöver hyfsat starka servomotorer så det blir tungt och bulkigt. Den enda påtagliga fördelen är att det blir trådlöst och potentiellt enklare att montera. Om man kan få bort hydrauliken helt och hållet är det ju en vinst, men det gör man nog inte även med servo.
Redan i maj 2021 beviljades Shimano patent för elstyrda skivbromsar
Shimano-lever-patent-6c819d8.jpg

Här spekulerar de en del om varför Shimano gör så här
Ytterligare en anledning kan vara att "blockera", eller åtminstone försvåra för, andra tillverkare från att ta fram elstyrda skivbromsar.

Elväxlar är säkert jättebra, men de är ju tokdyra.

Jag köpte två kompletta Force-grupper (utan vevar) för runt 7500 styck. En mekanisk 105 grupp kostade inte avsevärt mycket mindre ny då.

Med Apex Axs kommer vi dessutom se elektriskt i ännu större utsträckning.
Tyvärr envisas Shimano med att fortfarande kräva kablage och annat dumt .
Har Axs på graveln, racern och mtbn. Racern står på trainern och har inte laddats sen i somras. Så när batteriet var urladdat för ett tag sen var det bara ta ett batteri från graveln eller mtbn så var man igång igen.
Trådlöst med en batteristandard är helt överlägset.

Efter modern geometri på mtb och dropperstolpe är elväxlar done right en av de största behållningarna av utvecklingen.

Inget fel på bra mekaniskt men elväxlat är överlägset.

Grattis?
Kollade just; som @HåkanC kör jag Jagwire, dock den mer blygsamma pro-varianten.
Gruscykeln har rullat 1850 mil och lvgcykeln 1550 mil med samma vajrar och höljen.
De har bägge hydrauliska så där finns inga vajrar. Det här med töja sig och skita ner sig känns som en ursäkt mer än ett problem.

Kollade just; som @HåkanC kör jag Jagwire, dock den mer blygsamma pro-varianten.
Gruscykeln har rullat 1850 mil och lvgcykeln 1550 mil med samma vajrar och höljen.
De har bägge hydrauliska så där finns inga vajrar. Det här med töja sig och skita ner sig känns som en ursäkt mer än ett problem.
Kanske, men så sitter jag med 2 etapgrupper också?
Exakt likadant motstånd mot elväxlar som mot fälgbromsar skulle jag påstå.
Skillnaden är att idag åker elväxlarna och njuter med fälgbromsarna, om dom ens finns, åker och skäms?

Redan i maj 2021 beviljades Shimano patent för elstyrda skivbromsar
Shimano-lever-patent-6c819d8.jpg

Här spekulerar de en del om varför Shimano gör så här
Ytterligare en anledning kan vara att "blockera", eller åtminstone försvåra för, andra tillverkare från att ta fram elstyrda skivbromsar.
Coolt! Det där kände jag inte till.

Tyvärr så gödslas ju patentverket med massa patent som inte är allvarligt menade att göra något av, det handlar mer om att lägga patentmattor och blockera. Det är väldigt illa faktiskt, regelverket runt patent skulle behöva en del reformer (till exempel att patent slutar gälla om man inte realiserat en produkt inom en viss tid) men det är tyvärr politiskt omöjligt att genomföra.

Tror inte så mycket på att trådlösa bromsar kommer i närtid. Däremot tror jag att ABS kan bli verklighet, de finns ju redan på elcyklar. Låsningsfritt bakhjul på gruscykel och MTB skulle kunna göra verklig skillnad. Och så skulle vi kunna få samma diskussion återigen med nästa elektroniska utveckling.

Sen kanske det kommer lite mer standardiserat elsystem i cyklar så allt el drivs av samma batteri, cykeldatorer, cykellysen, elväxlar, abs. Mer integrerat. Och mycket dyrare förstås. Elcyklarna leder utvecklingen där också men det kan nog flyttas över till manuelltrampade cyklar.

Senast ändrad:
Kanske, men så sitter jag med 2 etapgrupper också?
Exakt likadant motstånd mot elväxlar som mot fälgbromsar skulle jag påstå.
Skillnaden är att idag åker elväxlarna och njuter med fälgbromsarna, om dom ens finns, åker och skäms?
Min senaste ännu ocyklade cykel har fälgbromsar. Stål dessutom och är den 3:e med Force 2X11 ?

Tror inte så mycket på att trådlösa bromsar kommer i närtid. Däremot tror jag att ABS kan bli verklighet, de finns ju redan på elcyklar. Låsningsfritt bakhjul på gruscykel och MTB skulle kunna göra verklig skillnad. Och så skulle vi kunna få samma diskussion återigen med nästa elektroniska utveckling.
Tyvärr funkar ju dagens abs system (för motorcyklar) riktigt dåligt på grus. Speciellt på bakhjulet. Det känns som du är på is när abs:en griper in.
Därför har många motorcyklar ett offroadläge där bla abs på bakhjulet är avstängt.

Tyvärr funkar ju dagens abs system (för motorcyklar) riktigt dåligt på grus. Speciellt på bakhjulet. Det känns som du är på is när abs:en griper in.
Därför har många motorcyklar ett offroadläge där bla abs på bakhjulet är avstängt.

Funkar inte mycket bättre på bilar heller, om man inte har så man kan justera den själv men finns väl ingen standardbil som har. Förr kunde man stänga av det men en knapp i alla fall.

Fattar inte har ni såna problem med att växla att ni behöver elväxlar? För mej med mekaniska e de bara å klicka på briftern så flyttar sig växeln? Funkar bra varje gång . ?

Fattar inte har ni såna problem med att växla att ni behöver elväxlar? För mej med mekaniska e de bara å klicka på briftern så flyttar sig växeln? Funkar bra varje gång . ?
Fattar inte har ni såna problem med att växla att ni behöver brifters? Med oindexerade ramreglage e de bara å vrida till önskat läge så flyttar sig växeln. Funkar bra varje gång.

Jag tror jag kan minnas tre tillfällen då bekanta uteblivit från cykelturer för att de glömt att ladda batteriet till sina elväxlar. Samtidigt noll tillfällen då bekanta uteblivit från cykelturer för att deras växelvajer spontant gått av sen förra gången de cyklade.

Tillbaka
Topp