El-växlar på gravelcykel?

Fattar inte har ni såna problem med att växla att ni behöver elväxlar? För mej med mekaniska e de bara å klicka på briftern så flyttar sig växeln? Funkar bra varje gång . ?
Trots att det är bra så kan det bli bättre. Till exempel kan du få fler växlingspositioner som klättringsknappar, spurtknappar eller växling från tempopinnar.

Fattar inte har ni såna problem med att växla att ni behöver brifters? Med oindexerade ramreglage e de bara å vrida till önskat läge så flyttar sig växeln. Funkar bra varje gång.
Funkar kass för mej med friktion men mkt större skillnad mellan index (britters) å friktion än mellan el och mekanisk

Fattarjämförelsen men tycker inte alls de e samma

Jag tror jag kan minnas tre tillfällen då bekanta uteblivit från cykelturer för att de glömt att ladda batteriet till sina elväxlar. Samtidigt noll tillfällen då bekanta uteblivit från cykelturer för att deras växelvajer spontant gått av sen förra gången de cyklade.
Jag kan inte minnas ett enda tillfälle när någon bekant uteblivit pga havererad växelvajer eller tomt batteri. Däremot 3 tillfällen med vajerbrott och ett med batteritorsk under rundans gång.

Dock är varesig mitt eller ditt inlägg något bra argument för eller mot elväxlar eftersom det till syvende och sist handlar om personliga preferenser, lite som tidigare Shimano vs Campagnolo ”debatter”.

Där finns fördelar med båda, också nackdelar och hur man vill använda sin (gravel)cykel hoppas jag påverkar valen mer än andras (förutfattade ) åsikter på forumen.

Jag körde bara vajerväxlat fram tills för 3 år sedan men när det skulle byggas ny gravel tidigare i år var Di2 absolut givet. Inte nödvändigtvis för växlingsprestanda utan alla andra funktioner som integration med cykeldatorn, bygga med tempopinnar och behålla växling i bromshandtagen, relativt snabbt kunna byta mellan 1x/2x, etc Tycker man inte det är onödigt ”lull lull” har jag full förståelse för att man inte väljer Di2 (eller AXS), men det måste inte resultera i dikotomin att det ena systemet är tekniskt underlägset och det andra onödigt komplicerat.

Trots att det är bra så kan det bli bättre. Till exempel kan du få fler växlingspositioner som klättringsknappar, spurtknappar eller växling från tempopinnar.
Det finns en bra tråd om varför avsaknaden av klättrings- och spurtknappar för cykling till en högre nivå.

Fattar inte har ni såna problem med att växla att ni behöver brifters? Med oindexerade ramreglage e de bara å vrida till önskat läge så flyttar sig växeln. Funkar bra varje gång.
Fattar att det är ett skämt, men på pendlarcykel tycker jag ramreglage är bra. De är verkligen kungen av robusthet, de är normalt underhållsfria. Och billiga.

Det gäller dock att man inte har för många växlar för då blir det pillrigt. Det beror lite på var man bor om man behöver många växlar eller ej, jag behöver det definitivt inte. Min pendlarcykel har bara 5 växlar bak för den är 40 år gammal (originalvajern sitter i), men 7 skulle funka bra också. Jag tror inte jag skulle vilja ha fler än så utan indexering.

Det finns några enstaka cyklar som säljs med ramreglage nya:

Fattar att det är ett skämt, men på pendlarcykel tycker jag ramreglage är bra. De är verkligen kungen av robusthet, de är normalt underhållsfria. Och billiga.
Jag har i modern tid haft 2 cyklar med (indexerade) ramreglage, deras vädersystem största brist var att de var 9- & 10-delade och därmed behövde en helt egen lina av slitdelar mot familjens övriga cykelpark.

Om man tävlar låter la de bra. Annars e de mycket skrik för lite ull ??‍♂️

Å asdyrt då

Asdyrt? En komplett Shimano 105 mekanisk grupp ligger på runt 10 k.
Det går att hitta elektroniska för mindre och marginellt mer. Extra knappar kostar en dryg tusing till Axs som du kan sätta var du vill trådlöst.

Snackar vi mtb så visst går det att komma rätt mycket billigare undan med mekaniskt beroende på nivå man lägger sig på, men samtidigt är det inte omöjligt dyrt heller.

men det måste inte resultera i dikotomin att det ena systemet är tekniskt underlägset och det andra onödigt komplicerat.
Det spelar ingen roll vad mekaniska-växlar-lovers som jag själv tycker, för det kommer bli så här inom 5 år:

Antingen köper man en billig eller en begagnad cykel, eller så köper man elväxel. Mekaniska växlar kommer försvinna från mid-range till high-end, men kommer finnas kvar på billiga cyklar för att elväxlar är dyrt. Genren med high-end mekanisk kommer försvinna helt, och Campagnolo kommer så småningom kursa eller bara göra hjul för att de är kassa på elektronik och marknaden för high-end mekanisk försvinner.

Det är min framtidsprojektion. Jag hoppas jag har fel, men det har jag nog inte.

Det går att hitta elektroniska för mindre och marginellt mer. Extra knappar kostar en dryg tusing till Axs som du kan sätta var du vill trådlöst.

Snackar vi mtb så visst går det att komma rätt mycket billigare undan med mekaniskt beroende på nivå man lägger sig på, men samtidigt är det inte omöjligt dyrt heller.
Fast ja tycker att de e fantasipriser å betala tiotusen för en halvfin grupp när man kan få en fantastisk DA för några tusen begagnat

Så jo, ja tycker elväxlar e svindyrt. Tror en DA Di2 kostar mellan 40 å 50 papp

Så de e ju upp till var å en va man vill satsa på

Mycke som blivit ocycklingsbart här som va världselit för 20-30 år sen. Sen e ja tveksam till att elväxlar e de som vinner lopp i eliten också, men ja e inte elit utan motionär så killgissar såklart

Hoppas de blir som @atorger säjer för då blir de ännu mer mekaniska gruppectill salu som e helt fantastiska

Senast ändrad:

Det gäller dock att man inte har för många växlar för då blir det pillrigt. Det beror lite på var man bor om man behöver många växlar eller ej, jag behöver det definitivt inte. Min pendlarcykel har bara 5 växlar bak för den är 40 år gammal (originalvajern sitter i), men 7 skulle funka bra också. Jag tror inte jag skulle vilja ha fler än så utan indexering.

Det finns några enstaka cyklar som säljs med ramreglage nya:
Hade varit intressant med en plus/minus-tråd där man seriöst gick igenom fördelar och nackdelar. Som jag ser det kokar det hela ned till hur frekvent man vill byta växel, för mig har ramväxlar enbart fördelar, överlägsna skulle jag säga och jag har det på alla mina med bockstyre. Har också originalvajrar.

Senast ändrad:
Det spelar ingen roll vad mekaniska-växlar-lovers som jag själv tycker, för det kommer bli så här inom 5 år:

Antingen köper man en billig eller en begagnad cykel, eller så köper man elväxel. Mekaniska växlar kommer försvinna från mid-range till high-end, men kommer finnas kvar på billiga cyklar för att elväxlar är dyrt. Genren med high-end mekanisk kommer försvinna helt, och Campagnolo kommer så småningom kursa eller bara göra hjul för att de är kassa på elektronik och marknaden för high-end mekanisk försvinner.

Det är min framtidsprojektion. Jag hoppas jag har fel, men det har jag nog inte.
Där tror jag du har fel. Det finns en värld utanför rika och överkonsumerande Sverige och västvärlden där efterfrågan på enklare mekaniska lösningar kommer att bestå även om Shimano mfl överger den. Det finns ju redan uppstickare även om de inte syns här. Än.

Men kan det inte ligga en del åtminstone i att för cyklar som slits hårt och går i lera och smuts är man mindre benägen att gå över till mera komplicerade konstruktioner? För mig känns det så och när jag gick in på Shimanos hemsida hittade jag bara en grupp med el-växlar inom gravel och inga på mtb men på landsväg är allt över 105 enbart el och 105 går också att få i el-version. Men jag följer inte det här precis så kanske missat något?
Du kollar på fel märke. Shimano är klappkass när det kommer till el+mtb. Kanske kolla på faktiska cyklar istället för en tillverkare av komponenter?
Det är bara outliers som kör Shimano på high-end nu pga detta. De flesta märken har istället valt att gå Sram transmission.

Där tror jag du har fel. Det finns en värld utanför rika och överkonsumerande Sverige och västvärlden där efterfrågan på enklare mekaniska lösningar kommer att bestå även om Shimano mfl överger den. Det finns ju redan uppstickare även om de inte syns här. Än.
Ja, billiga lösningar. Billiga cyklar kommer inte försvinna. Men gubbs kommer inte sluta vilja ha dyra cyklar. Och om du vill ha en dyr fin cykel som är lättvikt och allt det där fast ändå enkel som en gammeldags räsercykel var så kommer det försvinna. Man kommer fortfarande kunna köpa en tung entry-level cykel med lite färre växlar och så, men valet att köpa en värstingcykel som antingen är elektronisk eller mekanisk kommer inte finnas kvar tror jag.

Du kollar på fel märke. Shimano är klappkass när det kommer till el+mtb. Kanske kolla på faktiska cyklar istället för en tillverkare av komponenter?
Det är bara outliers som kör Shimano på high-end nu pga detta. De flesta märken har istället valt att gå Sram transmission.
Men varför i så fall? Shimano har garanterat resurserna och kunskapen att ta fram elektriska växlar för mtb.

Fast ja tycker att de e fantasipriser å betala tiotusen för en halvfin grupp när man kan få en fantastisk DA för några tusen begagnat

Så jo, ja tycker elväxlar e svindyrt. Tror en DA Di2 kostar mellan 40 å 50 papp

Så de e ju upp till var å en va man vill satsa på

Mycke som blivit ocycklingsbart här som va världselit för 20-30 år sen. Sen e ja tveksam till att elväxlar e de som vinner lopp i eliten också, men ja e inte elit utan motionär så killgissar såklart

Hoppas de blir som @atorger säjer för då blir de ännu mer mekaniska gruppectill salu som e helt fantastiska
Men nu jämför du begagnade mekaniska med nya elektroniska? Går ju att köpa en bättre begagnad Force AXS grupp för 6-8k

Om man tävlar låter la de bra. Annars e de mycket skrik för lite ull ??‍♂️

Å asdyrt då
Jmf man priser på Shimano GRX-grupper (tråden började ju åtminstone om gravel) så är den dyraste gruppen den nya mekaniska GRX 2x12 RX820 som kostar från hela 1.403,36 €

GRX Di2 2x11 RX815 kostar från 1.236,34 € och mekaniska GRX 2x11 RX810 från 1.011,55 €

Mekaniska 2x11 är alltså inte särskilt mkt billigare (<225€) jmf med GRX Di2.
Men mekaniska 2x12 är onödigt dyrt, åtminstone än så länge.

Jmf man priser på Shimano GRX-grupper (tråden började ju åtminstone om gravel) så är den dyraste gruppen den nya mekaniska GRX 2x12 RX820 som kostar från hela 1.403,36 €

GRX Di2 2x11 RX815 kostar från 1.236,34 € och mekaniska GRX 2x11 RX810 från 1.011,55 €

åh jäklar, missat det

Ja. Haha. Inte nån stor skillnad direkr

Att Sram tar marknadsandelar beror mycket hur cykeltillverkare får tillgång på komponenter. Shimano är ofta knepigare att köpa av. Längre framförhållning och kräver större volymer.

Kanske, men frågan är vilken nivå de kommer ligga på kvalitetsmässigt; de som nu finns är åt det enklare (sämre) hållet.

Köpa grupper löst som privatperson är extremt dyrt. Det är OEM-priserna som räknas på fabriksbyggda cyklar, och de publiceras tyvärr inte. Skulle vara intressant att veta vad skillnaden är där. Men jag tror nog att om man inte är beredd att gå ned i antal växlar så kommer det ändå vara så dyrt med det senaste att det lilla extra kostnaden för elväxel är inte ett problem.

Cyklar överlag har blivit mycket dyrare senaste åren, det sitter inte bara i elväxlarna.

Senast ändrad:

Bra där HåkanC. Svart på vitt. Hård fakta. Inga killgissningar!

Kanske, men frågan är vilken nivå de kommer ligga på kvalitetsmässigt; de som nu finns är åt det enklare (sämre) hållet.
Är de verkligen det? Minns, men hittar inte, positiva recensioner av nyare taiwanesiska grupper. Och det är kanske klokt att komma ihåg att Shimano inte var särskilt premium innan de snodde Suntours koncept.

edit, kommateringen…

Senast ändrad:
Köpa grupper löst som privatperson är extremt dyrt. Det är OEM-priserna som räknas på fabriksbyggda cyklar, och de publiceras tyvärr inte. Skulle vara intressant att veta vad skillnaden är där. Men jag tror nog att om man inte är beredd att gå ned i antal växlar så kommer det ändå vara så dyrt med det senaste att det lilla extra kostnaden för elväxel är inte ett problem.

Cyklar överlag har blivit mycket dyrare senaste åren, det sitter inte bara i elväxlarna.
Nu glider svaret iväg från el-växlar på gruscyklar. Men för att ge svar och göra ett lite förtydligande av komponenter. Kanske kan vara intressant för fler att ta del av.

Det finns oftast olika prisnivåer på komponenter. Cykelhandlare har ett pris. Tillverkare(OEM) har ett annat pris. OEM-priserna är lägst. Hur mycket rabatten blir är olika. Ibland mycket lägre andra gånger lite lägre eller inte alls. Ofta även beroende på hur stora inköpsvolymerna är. Det sista är något de stora Internetförsäljarna drar nytta av. Mer är lika med billigare. Ofta kommer de även först i kön på nya eller restade produkter. Inte allt för sällan håller därför de stora Internetbutikerna lägre priser!

Utan att avslöja för mycket kan jag ändå berätta att vissa komponenter kräver ett minimuminköp för 15 000 000 SEK. Det gör det svårt/omöjligt för mindre (nystartade) tillverkare. Andra exempel, en ramtillverkare har minimumorder på 20 000 000 SEK, sen tillkommer frakt och eventuell tull och moms. Räntekostnader och låsta tillgångar blir snabbt rätt häftiga. Man ser fort att cykeltillverkning blir möjligt och gynnar stora aktörer.

Man kan luras att tro att en mindre cykeltillverkare (under en miljard SEK/år) enkelt tjänar grova pengar på sina cyklar, tack vare lägre inköpspriser på komponenter. Det är en klassisk urban legend. Först när det blir en väl inarbetad, strömlinjeformad organisation med högt jämt flöde, börjar det gå bra. Men då ska åren av utveckling och utan ekonomisk framgång täckas.

Senast ändrad:
åh jäklar, missat det

Ja. Haha. Inte nån stor skillnad direkr
Bra där HåkanC. Svart på vitt. Hård fakta. Inga killgissningar!
Och som @glitch skrev i #99 kostar Shimano 105 2x12 ännu mindre
Shimano 105 2x12 R7100 mekanisk kostar från 923,32 €
Shimano 105 2x12 R7150 Di2 kostar från 945,37 € inkl batteri o laddsladd åtminstone
Alltså endast 22 € mer för Di2!
Båda är iofs med rabatt/Sonderangebot, men jag undrar om de räknar med att sälja några mekaniska 105-grupper med de priserna?
Vi får hoppas att GRX 2x12 priserna sänks till samma nivå

Senast ändrad:
Jag tror jag kan minnas tre tillfällen då bekanta uteblivit från cykelturer för att de glömt att ladda batteriet till sina elväxlar. Samtidigt noll tillfällen då bekanta uteblivit från cykelturer för att deras växelvajer spontant gått av sen förra gången de cyklade.
Jag har uteblivit från en runda (en 30-milare) p.g.a. att växelvajern gick av i samband med att jag växlade då jag gjorde rent cykeln på kvällen före turen. Noll uteblivna turer p.g.a. urladdat batteri. Gissningsvis cyklat ungefär lika mkt med elväxlar och mekaniska.

Jag har uteblivit från en runda (en 30-milare) p.g.a. att växelvajern gick av i samband med att jag växlade då jag gjorde rent cykeln på kvällen före turen. Noll uteblivna turer p.g.a. urladdat batteri. Gissningsvis cyklat ungefär lika mkt med elväxlar och mekaniska.

Jag har svurit många gånger över kasst indexerade växlar, växlar som börjat växla dåligt på grund av slitage på vajer / hölje / knepiga kabeldragningar / reglage som hängt upp sig mm.
Ibland har nån tur ställts in / avbrutits / ändrats så annan cykel fick användas.

Jag har noll missade turer på grund av havererade elväxlar, nån gång har jag tagit ett batteri från någon av de andra cyklarna då en cykel stått länge sen sist och inte laddats för jag fick spontanfeeling.
När jag har bytt mellan olika hjulpar / kastat upp cykeln i trainern har jag indexerat växlarna med app från mobilen under aktivitet då jag dessutom får till smutta växlingar under last, inte bara i mekstället.

Svinskönt med elväxlat på längre turer när fingrar är kalla och händer blivit svaga av kölden.

Just sayin....

Finns det en gräns för hur mycket teknik och smarta funktioner man vill ha på sin cykel?
Inte om de funkar utan att man som cyklist behöver tänka på de när man cyklar. Ta Sram Transmission t.ex. Behöver inte slå av på kraften eller tänka när du ska växla, bara trycka på knappen så sköter växeln resten. Finns inget mekaniskt system som klarar de lika bra.

Att Sram tar marknadsandelar beror mycket hur cykeltillverkare får tillgång på komponenter. Shimano är ofta knepigare att köpa av. Längre framförhållning och kräver större volymer.
Till viss del säkerligen. Speciellt iom att du får helkit med RS+Sram.
Men det faktum att Shimano inte erbjuder något el-alternativ är garanterat en bidragande faktor. De flesta vill inte betala lika mycket för en hoj med XT som du får ge för en med X01 Transmission.

Inte om de funkar utan att man som cyklist behöver tänka på de när man cyklar. Ta Sram Transmission t.ex. Behöver inte slå av på kraften eller tänka när du ska växla, bara trycka på knappen så sköter växeln resten. Finns inget mekaniskt system som klarar de lika bra.
Hur är det med snabbt utför följt av kurva och brant uppför med Transmission?

Hoppas verkligen du har fel, för i min mening är elväxlar att polera en bajskorv. Problemet är ju inte vajern, utan att den satans växelmekanismen sitter på utsidan, mitt i skiten och eländet.

Personligen kan jag förstå att man köper en ny cykel med elväxlar, men jag fattar inte vad det är som driver folk att uppgradera från utmärkta mekaniska växlar, för helt ohemula summor. Vad är det för problem man försöker lösa?

Vet du vad som också är svinskönt? Det är ett par varma vantar ?. Elvantar kanske?

Skulle kännas superkonstigt och rätt omständigt att cykla runt med elvantar på våren / sommaren / hösten. Är man ute länge i växlande temperaturer är det liksom inte särskilt konstigt att fingrar blir stela / kalla respektive man får svagare nypor.

Men elvantar är supernice på vintern. :)

Det roliga med den här tråden är att alla som har elväxlat säger att mekaniska är bra också, men el bars klart mycket bättre, medan dem som inte har el eller ens provat tjatar om hur förträffligt mekaniskt är, hur dyrt och onödigt el är osv.

Undra var vi sett det mönstret tidigare? ;-)

Skulle kännas superkonstigt och rätt omständigt att cykla runt med elvantar på våren / sommaren / hösten. Är man ute länge i växlande temperaturer är det liksom inte särskilt konstigt att fingrar blir stela / kalla respektive man får svagare nypor.

Men elvantar är supernice på vintern. :)

Det roliga med den här tråden är att alla som har elväxlat säger att mekaniska är bra också, men el bars klart mycket bättre, medan dem som inte har el eller ens provat tjatar om hur förträffligt mekaniskt är, hur dyrt och onödigt el är osv.

Undra var vi sett det mönstret tidigare? ;-)
Det finns två ( eller kanske flera) poänger med elvx. Den första som jag ser det är att om man inte klarar av att lära sig växla smidigt är de säkert en hjälp. Den andra för de som lever av att cykla där 10-delar eller 100-delar har betydelse att ’aldrig’ missa en växling (för inga växlar eller haverier har nånsin missats i professionella tävlingssammanhang med elväxlar?) Sen finns förstås tekniknörden med goda tillgångar.
Vi andra enklare typer klarar oss nog utan.

Tillbaka
Topp