Lite uppdatering om någon undrar hur det gick (självklart inte). Men om man är extremt uttråkad så kanske det finns ett underhållningsvärde i det. Folk brukar ju även kunna engagera sig i allt från brödrostar till kommoder i detta forumet.
Fyra månader senare, filmen från Åre plus lite annat ligger kvar i Gopro'n och ska ingenstans tydligen. Kör några timmar då och då för att inte bryta ihop helt. Jag vet inte om det är jag som är lite svagt begåvad eller var problemet ligger egentligen.
Jag är visserligen inte akademiker men jag brukar fixa det jag behöver, Cad, Adobe Illustrator, musikprogram etc. Men när det gäller Gopro och mina 4k videor så känns det lite som att jag är fast i Kafka's "Processen".
Jag har alltså inte sysslat med Gopro tidigare men enligt efterforskningar så hade de 4k i varje fall i version 4, för ca 10 år sedan. Man tycker liksom att det här bara borde fungera vid det här laget.
Jag har nu testat 3 olika telefoner, 2 av dem sprillans med Android 13, 8 Gb ram, 256 Gb minne. Gopro's Quik app. Samma resultat. Överför och får typ stillbilder. Spelar ingen roll om det är 5 sekunders klipp. Man skulle kunna hävda att gamla enkla telefoner inte har hevc 256 codec. Men det var för 10 år sedan. I övrigt så är kraven från Gopro Android 10 och inget mer specas. Har även filmat i 2.7k och det fungerar, så det är inget codec problem. Känns mer och mer som att det är en "i" produkt, dvs det är inte meningen att det ska fungera om du inte har en iPhone för 25 papp, har du inte det så ska du till slut inse hur värdelös du är och bara ge upp.
Parallellt så kör jag på PC spåret. Jag lyckades nämligen lägga över en filmsnutt med usb-kabel till datorn. Men det spelar ingen roll eftersom det inte går att göra något med den heller. Testade ett antal program. Bland annat Gopro player. Att jag laddar ner gopro's egna program på en 4 år gammal dator och inte kan öppna en fil från en Gopro kamera är bortom min fattningsförmåga. Tydligen så har Gopro även dumpat detta program och inte uppdaterat det på evigheter enligt utomstående källor.
Kom fram till att datorn inte har denna fantastiska codec som tydligen "i" sidan hittade på från början och dess vägar ska ju helst aldrig mötas. Testade bland annat VLC player som enligt uppgift skulle sköta Hevc 265 codec biten men icke. Blev antingen svart ruta eller lite risiga stillbilder. Överallt läser jag att VLC har stöd men inte på just min dator alltså.
Så nu har jag skaffat mig ett Microsoftkonto och köpt mig lite fin-codec, 10kr skulle de ha för det. Därifrån hamnade jag på något sätt i Microsofts egna spelare. Där kunde jag öppna och spela denna filmsnutt i 4k. Det var fantastisk måste jag säga, en sådan klarhet och skärpa, sådana vackra färger. Jag kommer alltid att minnas det! Lyckan var dock kortvarig.
Sporrad av framgången så drog jag igång ett redigeringsprogram som heter Videoproc men det ville tyvärr inte använda codecen. Det ville inte heller VLC player.
Jag testar då Windows mediaspelaren igen och öppnar filen manuellt, det funkar inte. Filmen kodas inte rätt. Jag testar att gå till websidan igen och klickar på att köpa codec, visar då att jag redan har den, klickar på "öppna app", mediaspelaren startar och jag kan se filmen. Detta funkar en gång till men inte nu längre.
Här är det eventuellt något som jag inte förstår ang codec generellt. Om codec paketet som jag köpt från Microsoft installeras i Windows systemet och används av andra appar, eller om det bara berör Windows mediaspelare och andra program använder codec som installeras tillsammans med de programmen.
I vilket fall så kan jag inte få VLC player som ju ska hantera allt, att spela filen. Varken före eller efter codec installationen. Har även testat andra tips och trix. Letat up H.265 codec i inställningar och gjort reset. Valt VLC som standardspelare. Ingen skillnad.
Det positiva är väl att jag nu vet att den smått mytologiska 4k filmen verkligen existerar. Det finns inte heller någon prestandabrist i hårdvaran som skulle det göra omöjligt. Jag har också lärt mig en del om telefoner och datorer som jag inte var ett skit intresserad av.
Nu senast så gjorde jag en djupdykning i Gopro's support och då fanns det en rekommendation om att använda ett program som heter Handbrake för att koda om till H.264 som ska fungera även i verkligheten. Gopro, världens största tillverkare av actionkameror, rekommenderar mig alltså att använda ett franskt hobbyprojekt för kunna hantera en Gopro film.
Så där är jag nu. Det kommer ta ca 4 timmar att koda om 10 min video. Jag tror inte för en sekund att det kommer att fungera.