Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Sådär,
Nu är min lilla macropad klar. Jag skall fästa den i ett Garminfäste på styret. Jag kan styra musik och de vanligaste funktionerna i Zwift. Samt växla fönster på datorn med alt+esc.

Det vanliga tangentbordet är alltid inom räckhåll men det skall bli skönt att slippa vrida sig. Framförallt är det gött att kunna byta musikspår och justera volymen enkelt när man sliter som mest. Det har varit rätt trist att vrida sig för att göra det tidigare.

Jag skall fixa med några ikoner som inte blev så bra men i övrigt är jag nöjd. Jag har aldrig haft någon dator med tonårs-gamingdator-LED, men har jag äntligen lite.

I morgon skall den testas skarpt.
IMG_4201.jpeg

IMG_4198.jpeg

Får problem med armbågarna när jag Zwiftar mycket, vad behöver man justera? Det blir ju lätt statiskt när man sitter länge och trampar.

Lurigt. Det beror väl på hur och varför du får ont. Är det ett ”hängande” eller ett ”brytande” som orsakar problemen? Typ? Så kanske sadelposition och/eller styre (position/bredd/placering av hoods/etc). Eller nåt.
Lyckas man få till en bekväm position för tuffare körning på trainer så är man nog hemma för att typ köra Sverigetempot. Själv har jag typ gett upp och är sugen på att köpa en rocker plate.

Pay once cry once eller vad de säger.

Men det gäller ju bara om man mer eller mindre vet att inköpet kommer vara välanvänt. Köper jag en trainer och inser att det är tråkigt ser jag hellre att min kostnad för användning är 300 per gång istället för 800.

du kan få köpa min kickr core om du vill.

Nu är ju detta tråd om Zwift....

Men har även skaffat Rouvy nu, någon som testat? De hade kampanj på årsplan på black friday 25%.

Jag mailade support angående kvitto, då fick jag istället 30% rabatt. Så har skaffat en 1 års plan för €105 Euro, givetvis används friskvårdsbidraget till detta! ;)

Har aldrig testat Rouvy, men behöver använda friskvårds...

Det är säkert nån som använder det men konsunsus bland de som går från RGT verkar vara indio vad det nu heter. Tror det eventuellt är gratis så då blir det svårt med friskvården

Hjälp!

Zwift funkar bra på min Apple TV, men när jag kör via iPad (iPad endast något år gammal) så är jag helt ensam i spelet, varför?? Försöker hitta någon obskyr inställning men det verkar inte finnas?

Hade intalat mig att det var slut på inomhuscykling och jag bara skule cykla ute oavsett väder och årstid. Men efter ha anmält mig till en snabb sub-grupp till nästa års Vättern så har jag insett att det inte kommer räcka att trampa ute i snöblasket i vinter. Därför har jag precis klicka hem en zwift hub one och hoppas kunna komma igång så fort som möjligt. Men eftersom jag vill fortsätta se mig själv som utomhuscyklist så hade det varit nice med en uppdelning på strava. Så till fråga. Kan man regga utomhus och zwift olika på strava för att man ska kunna få en ren utomhus-statestik? Vore toppen att enkelt kunna skilja på utomhusmilen från zwiftcyklandet.

Hade intalat mig att det var slut på inomhuscykling och jag bara skule cykla ute oavsett väder och årstid. Men efter ha anmält mig till en snabb sub-grupp till nästa års Vättern så har jag insett att det inte kommer räcka att trampa ute i snöblasket i vinter. Därför har jag precis klicka hem en zwift hub one och hoppas kunna komma igång så fort som möjligt. Men eftersom jag vill fortsätta se mig själv som utomhuscyklist så hade det varit nice med en uppdelning på strava. Så till fråga. Kan man regga utomhus och zwift olika på strava för att man ska kunna få en ren utomhus-statestik? Vore toppen att enkelt kunna skilja på utomhusmilen från zwiftcyklandet.
Skaffa ett till Strava-konto bara?

Jag skiter helt i att synca inomhuset till strava, det räknas ju ändå inte som cykling

Ett tips om ni inte köpt någon av de bra ramarna och hjulen i de lägre nivåerna (typ Aeroad, Uranium och Cannondale Evo, zipp 808, enve ses 3.4 mfl) är att göra det innan ni uppdaterar till gårdagens release då vissa av dessa har bumpats rejält i nivå och drops.

Ett tips om ni inte köpt någon av de bra ramarna och hjulen i de lägre nivåerna (typ Aeroad, Uranium och Cannondale Evo, zipp 808, enve ses 3.4 mfl) är att göra det innan ni uppdaterar till gårdagens release då vissa av dessa har bumpats rejält i nivå och drops.
Finns det mer nyanser än stjärnorna på ramar/hjul?
Dvs betyder ex fyra stjärnor på aero exakt samma sak på alla hjul?

Är det någon skillnad rent effektmässigt eller är alla förändring rent visuella? Tänker att farten som hålls beror på den output man själv levererar?

Finns det mer nyanser än stjärnorna på ramar/hjul?
Dvs betyder ex fyra stjärnor på aero exakt samma sak på alla hjul?
Ja, det finns flera nyanser. Fyra stjärnor betyder inte samma sak för alla hjul.

ZwiftInsider har gjort massor av tester av sådant.

Ja, det finns flera nyanser. Fyra stjärnor betyder inte samma sak för alla hjul.

ZwiftInsider har gjort massor av tester av sådant.

Och samma guider finns för lättast/klättring

Flera av de "attraktiva" modellerna har då precis hoppat upp ett antal snäpp. Visst, nu skall det väl gå snabbare att få xp och droppar men t.ex. Evo hoppade från 19 till 29 och mer än dubbelt så "dyr"

Stravas statistikpresentationer lämnar verkligen en hel del att önska. Trist då de har allt men av någon anledning väljer att inte göra något med det. Skulle inte vara svårt för dem att ge tillgång till alla möjliga sätt att filtrera och visa upp all den loggade data de har tillgång till om de ville.

Ang. utrustning i Zwift går jag 100 % på känsla och vad jag gillar på riktigt. Cyklar alltid på min Colnago, enkelt val utifrån urvalet och roligast då aldrig ägt någon IRL. Byter väl ibland mellan två hjulpar, men glömmer för det mesta bort det och cyklar på slätten med klättrarhjulen. Har miljoner i drops nu då inte finns något mer kul att göra av dem på.

Ja, jag har läst lite och det verkar så. Rätt trist då jag gärna vill logga zwiftandet men inte ha med det på totalen
Jag använder Strava endast för den sociala biten, segmenten och för en enklare överblick av statistiken. Sedan analyserar jag siffrorna på https://intervals.icu/. Där går det att lätt filtrera ut totalen på precis det sätt du vill.

Någon som vet hur det funkar att återaktivera sitt konto hos Zwift? Jag förnyade min preumeration via Apple abbonemang på min iPhone men det verkar inte ha slagit igenom hos Zwift. När jag loggar in på zwift står det att jag inte har någon subscription.. Har givetvis mailat Zwift men inte fått svar.

Någon som vet hur det funkar att återaktivera sitt konto hos Zwift? Jag förnyade min preumeration via Apple abbonemang på min iPhone men det verkar inte ha slagit igenom hos Zwift. När jag loggar in på zwift står det att jag inte har någon subscription.. Har givetvis mailat Zwift men inte fått svar.
Det blev så för mig också nu i höstas. Fick köra upp gratiskilometrarna första passet. Men sen, nästa gång jag loggade in, fungerade det som vanligt.

Vad är det för sida, vilka ligger bakom? Läser den data från Strava?

Kan inte gå in på den, blockern på jobbdatorn säger nej till den pga "säkerhetshot"
Det är en sida som analyserar ens aktiviteter avseende watt, tempo, puls, mm. Den kan t ex uppskatta FTP, CP, W', mm. Den drivs av en man som heter David Tinker.

Jag har använt den i några år och inte hört något om att den skulle vara skum. Jag gissar att det är blockern som är övernitisk.

Edit: Glömde ordet "inte" i stycket ovan...

Senast ändrad:
Har just skaffat trainer och kört ett pass med Zwift. Kul!

Nu undrar jag om någon har tips på billigt styrfäste för telefonen? Alltså köra companion-app. Blev lite fippligt att ha den på ett bord bredvid. Fästet kan ju egentligen vara hur dåligt som helst, skall inte köra det utomhus.

Alternativt fäster jag luren med gummiband men lite finare kan jag väl unna mig.

Billigt är i allmänhet skräp när kommer till sånt. Så väl bara googla och ta första bästa du hittar för billig peng från en icke (uppenbar) fuffenssida
Men här är ett ex.

Jag kör Biltemas - som är skit - men funkar bra till Zwift så enda nackdelen är att jag behöver plocka av det om vi ska ut

Jag kör Biltemas - som är skit - men funkar bra till Zwift så enda nackdelen är att jag behöver plocka av det om vi ska ut

Ah, perfekt. Att jag inte tänkte på Biltema. En bra ursäkt att åka till Biltema och köpa lite annan skit också.

Också biltema.

Har mjukt skal på telefonen, annars skulle jag inte vilja använda den.
Och har tur med att hållaren sitter väldigt bra i förhållande till volym/powerknapp.

Tillbaka
Topp