Fatbike Q&A.
nu behöver vi ett extra hjul att matcha
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
nu behöver vi ett extra hjul att matcha
whitebikes.com
whitebikes.com
Tack! Då blir det ett köp för mig med.Samma nav så..
Har ingen XD-kassett att prova med, än.
Original och XD
Visa bilaga 669462Visa bilaga 669463
Det funkar bra att beställa direkt från deras sida. Jag beställde ett par dubbade Jonny 5 light 26x5 där när det var tokrea där för några år sedan. Men innan jag hade fått hem dem så hade ganska mycket avgifter tillkommit och det blev inte så billigt som jag hade hoppats.Är.mest troligt jag som sett fel eller skrivit fel, för nu när jag tittar på deras hemsida så hittar jag inte dem
![]()
Cake Eater
Fast rolling studdable fat bike tires, plus tires, fat bike tires, winter tires, studded bike tires.www.terrenetires.com
Det funkar bra att beställa direkt från deras sida. Jag beställde ett par dubbade Jonny 5 light 26x5 där när det var tokrea där för några år sedan. Men innan jag hade fått hem dem så hade ganska mycket avgifter tillkommit och det blev inte så billigt som jag hade hoppats.
Tänkte att det kunde vara värt att nämna när jag fick intryck av att du nämnde cake eater som ett billigt alternativ.
Ser inte vilken skada det skulle göra?!? Är jag ignorant? :)Var någonstans kan man hitta en lista för vett och etikett när det kommer till att köra feting i/på skoterspår?
Edit: har sökt efter lokala föreskrifter, men hittar ingenting inte ens generella.
Ser inte vilken skada det skulle göra?!? Är jag ignorant? :)
Så kan det absolut bli. Ibland är mer marktryck bättre. Moddig, lös eller "sockrig" snö är det svårt att få grepp på.Jag körde en tur i söndags, med 5-10 cm snö på marken. Det var ca -8 i luften. Jag hade dock förvånansvärt dåligt grepp med mina JJ 4.0 . Min kompis som hade 2.8 Maxxis-minioner hade bättre fäste.
Det känns som fatbiken liksom inte riktigt kom ned till själva marken utan gled ovanpå mer; har någon av er upplevt detta med?
Jag kör med hänsyn. Hör jag en skoter komma så är jag beredd på ett möte (jag är undantaget, liksom). Är det smalt ställer jag mig på sidan och väntar. Och hejar. Det har funkat bra hittills.Var någonstans kan man hitta en lista för vett och etikett när det kommer till att köra feting i/på skoterspår?
Edit: har sökt efter lokala föreskrifter, men hittar ingenting inte ens generella.
Att en centimeter hit eller dit ska göra sån skillnad... Har gått från 6 till 7 cm stam på Duden så nu känns den mycket bättre när jag står upp, men jag tycker styrningen blev sååå mycket långsammare. Kan det stämma eller har jag drabbats av hjärnspöken? Sitter angleset på den vilket kanske påverkar också...?
Visa bilaga 672032
Bakaxeln menar du? Jag måste nog ha den i bakre hålet för att få plats med hjulet.Har inte Canyon något liknande som Salsas alternator system? För i så fall kanske du skulle kolla där och sätta den i främre läget, för att se vad som händer?
Bakaxeln menar du? Jag måste nog ha den i bakre hålet för att få plats med hjulen
Dålig bild men 4,8" måste nog sitta i bakre...Är däcken verkligen så feta? :D
Om inte annat så kan det vara värt ett försök. För på Mukluken, om man har den i innerläget så blir cykeln mer lättstyrd, medans ytterläget gör den mer stabil och inte lika responsiv.
Dålig bild men 4,8" måste nog sitta i bakre...
Men den kändes ju OK innan, det är nu efter 1cm längre stam jag stör mig på det :-)
Visa bilaga 672035
Mindre däck kommer aldrig på fråga! ;-) Och med nuvarande superfäste så vill jag ha axeln i bakre hålet för klättringar också.Tight värre, så du får nog fortsätta att vänja dig vid den trögare styrningen, om du inte vill hosta upp med pengar för ett nytt styre eller mindre däck ;)
Mindre däck kommer aldrig på fråga! ;-) Och med nuvarande superfäste så vill jag ha axeln i bakre hålet för klättringar också.
Är väl bara att vänja gammelhjärnan är jag rädd för...
Dålig bild men 4,8" måste nog sitta i bakre...
Men den kändes ju OK innan, det är nu efter 1cm längre stam jag stör mig på det :-)
Visa bilaga 672035
Undrar om det inte finns några sidor tillbaka i den här tråden, jag vet att jag har mätt åt någon tidigare...vilken q-factor är det på det vevpartiet, jag har ju ett race face som ligger på nästan 230mm.
vilken q-factor är det på det vevpartiet, jag har ju ett race face som ligger på nästan 230mm.

Man slipper serva stolpen? Men den blir ju ändå större än sån där liten sak som folk sätter på sina gafflar...Det enda den där kommer att skydda är ju sadelstolpen, verkar onödigt? :-)
"Den lilla på gaffeln" skyddar ju faktiskt mot crap i ögonen, hade själv en sån en vinter på en cykel med däck som kastade mycket snö i vissa förenMan slipper serva stolpen? Men den blir ju ändå större än sån där liten sak som folk sätter på sina gafflar...
Jag kan ju skarva på den andra skärbrädan med iofs.
Kör ner den hela vägen så skyddar den vevlager och drivlina.Man slipper serva stolpen? Men den blir ju ändå större än sån där liten sak som folk sätter på sina gafflar...
Jag kan ju skarva på den andra skärbrädan med iofs.
Precis, fick inte en enda bäver i käften idag."Den lilla på gaffeln" skyddar ju faktiskt mot crap i ögonen, hade själv en sån en vinter på en cykel med däck som kastade mycket snö i vissa fören
Jag har inget svar på din fråga. Jag bara ställer frågor tillbaka.Tips på tillräckligt lättflytande olja till hydraliska bromsar mottages tacksamt.
Vart så kallt idag när jag skulle till affären att frambromsen fastnade med ett lätt tryck mot skivan. (hjulet gick att snurra men det var trögt)
Så jag behöver något som pallar med -30 eller lägre...
Edit: det är Tektro HD-M275/HD-M276 bromsar som avses
Jag har inget svar på din fråga. Jag bara ställer frågor tillbaka.
Har du ny och fräsch olja, eller har den varit med ett tag och fåll lite lite vatten i sig?
Själva oljan borde ju inte expandera även om den blir seg i kyla. Men det kanske inte är att den expanderat? Hur kändes själva bromshantaget? kändes det som att du hade luft i bromsen så att det gick att trycka ända in till styret, eller kändes den stum ovanligt långt ut?
Att det är kylan tvivlar jag inte på. Frågan är mer om det är bromsvätskerelaterat, vattenrelaterat eller någonting mekaniskt som kärvar.Den har nog varit med ett tag, om inte förra ägaren bytte för jag har då inte gjort det under den tiden jag har haft fetingen.
Bakbromsen fungerade utan problem, medans den främre hade ett lite glapp innan det tog, sen vart det mer eller mindre tvärstopp på handtaget och hjulet låste sig.
Som jag sade i förra inlägget så vart det trögrullat efter jag släppte handtaget.
Nu har den stått inne i värmen några timmar och nu fungerar det som det skall igen, så att det är kylan är imho utom allt tvivel.