Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
Samma nav så..
Har ingen XD-kassett att prova med, än.
Original och XD
20231206_170157.jpg
20231206_170200.jpg

Fatbike Q&A.
Är.mest troligt jag som sett fel eller skrivit fel, för nu när jag tittar på deras hemsida så hittar jag inte dem

Det funkar bra att beställa direkt från deras sida. Jag beställde ett par dubbade Jonny 5 light 26x5 där när det var tokrea där för några år sedan. Men innan jag hade fått hem dem så hade ganska mycket avgifter tillkommit och det blev inte så billigt som jag hade hoppats.
Tänkte att det kunde vara värt att nämna när jag fick intryck av att du nämnde cake eater som ett billigt alternativ.

Fatbike Q&A.
Det funkar bra att beställa direkt från deras sida. Jag beställde ett par dubbade Jonny 5 light 26x5 där när det var tokrea där för några år sedan. Men innan jag hade fått hem dem så hade ganska mycket avgifter tillkommit och det blev inte så billigt som jag hade hoppats.
Tänkte att det kunde vara värt att nämna när jag fick intryck av att du nämnde cake eater som ett billigt alternativ.

Billigast är de inte för det är JJs än så länge, men kommentarerna i däcktråden (länk finns lite längre upp) om deras egenskaper med snö och blött underlag gör att jag tvekar. Om jag nu inte väljer att behålla Dillinger 5orna som sitter på som vinterdäck och skaffar 29 fälg och däck för sommarbruk
Surlys Bud & Lou kombo finns på listan tillsammans med dunder/flowbeist combon från 45nrth

Fatbike Q&A.
Var någonstans kan man hitta en lista för vett och etikett när det kommer till att köra feting i/på skoterspår?

Edit: har sökt efter lokala föreskrifter, men hittar ingenting inte ens generella.

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Ser inte vilken skada det skulle göra?!? Är jag ignorant? :)

Om du menar skada på marken, så är det inte det jag är ute efter utan snarare vilka "trafik" regler som gäller.
Dvs huruvida jag kan fortsätta trampa när det gäller möte eller att bli passerad av en skoter, eller om jag skall köra åt sidan och låta dem passera osv.

Fatbike Q&A.
Jag brukar cykla i skoterspår men har heller inte tittat efter några föreskrifter. Nu kanske det inte är så skotertätt område jag bor på. Jag har aldrig fått någon tillsägelse eller dylikt. Finns det utrymme för cyklister så tycker jag självklart man ska få cykla i spåren! Man lär förstöra naturen betydligt mindre än en skoter… :-)

Fatbike Q&A.
Även om det inte på något sätt är olagligt att cykla på skoterleder så brukar det finnas enstaka förare som tycker att jag inte har där att göra. (Men merparten tycker det är skitfränt och stannar gärna glatt för att surra en stund!).
För att blidka den första kategorin brukar jag ändå ta ett steg åt sidan om leden är smal eller om det finns risk att jag upptäcks sent. Det är dumt att att göra något av hävd bara för att man vet att man har rätten på sin sida liksom...
Kikar man i lagen så har skotrar väjningsplikt mot både gångare och skidåkare så jag tänker att långsamma cyklister är samma typ av objekt som skoteråkare har lärt sig ta hänsyn till längs lederna.

Fatbike Q&A.
Häromkring hälsas det glatt på idioten på cykel :-)
Synd bara att de flesta häromkring tycks byta skotrar som en annan byter kalsonger, det blir inte direkt lättcyklat efter högkammsmattorna även om de körs lugnt...
Men ska väl inte klaga, hade ju själv en sån på min nu sålda turbokonverterade Nytro...

Fatbike Q&A.
Bor i ett ganska skotertätt område, hitills så har jag dock inte sett någon under mina turer (även om spåren är uppkörda)
Tänkte mest vara förutseende så man inte förstör för ev andra cyklister och förhoppninsvis håller skoterförarna lugna.

Fatbike Q&A.
Jag körde en tur i söndags, med 5-10 cm snö på marken. Det var ca -8 i luften. Jag hade dock förvånansvärt dåligt grepp med mina JJ 4.0 . Min kompis som hade 2.8 Maxxis-minioner hade bättre fäste.

Det känns som fatbiken liksom inte riktigt kom ned till själva marken utan gled ovanpå mer; har någon av er upplevt detta med?
Så kan det absolut bli. Ibland är mer marktryck bättre. Moddig, lös eller "sockrig" snö är det svårt att få grepp på.

Fatbike Q&A.
Var någonstans kan man hitta en lista för vett och etikett när det kommer till att köra feting i/på skoterspår?

Edit: har sökt efter lokala föreskrifter, men hittar ingenting inte ens generella.
Jag kör med hänsyn. Hör jag en skoter komma så är jag beredd på ett möte (jag är undantaget, liksom). Är det smalt ställer jag mig på sidan och väntar. Och hejar. Det har funkat bra hittills.

Fatbike Q&A.
Fatbike i skoterspår. Blev dock lite tjafs med en skoterförare idag… Personen i fråga passerade oss lite väl aggressivt. Visst saktade personen ner något, men bara så onödigt gasa på för fullt precis vid sidan om vid smala skoterspår…
IMG_8133.jpeg
IMG_8134.jpeg

Fatbike Q&A.
Att en centimeter hit eller dit ska göra sån skillnad... Har gått från 6 till 7 cm stam på Duden så nu känns den mycket bättre när jag står upp, men jag tycker styrningen blev sååå mycket långsammare. Kan det stämma eller har jag drabbats av hjärnspöken? Sitter angleset på den vilket kanske påverkar också...?

IMG_3400.JPG

Fatbike Q&A.
Att en centimeter hit eller dit ska göra sån skillnad... Har gått från 6 till 7 cm stam på Duden så nu känns den mycket bättre när jag står upp, men jag tycker styrningen blev sååå mycket långsammare. Kan det stämma eller har jag drabbats av hjärnspöken? Sitter angleset på den vilket kanske påverkar också...?

Visa bilaga 672032

Har inte Canyon något liknande som Salsas alternator system? För i så fall kanske du skulle kolla där och sätta den i främre läget, för att se vad som händer?

Edit: Jomenvisst...

Bilagor

• Skärmbild från 2023-12-21 13-52-14.png
    Skärmbild från 2023-12-21 13-52-14.png
    94.3 KB · Besök: 60
Fatbike Q&A.
Är däcken verkligen så feta? :D

Om inte annat så kan det vara värt ett försök. För på Mukluken, om man har den i innerläget så blir cykeln mer lättstyrd, medans ytterläget gör den mer stabil och inte lika responsiv.
Dålig bild men 4,8" måste nog sitta i bakre...
Men den kändes ju OK innan, det är nu efter 1cm längre stam jag stör mig på det :-)

IMG_2440.JPG

Fatbike Q&A.
Tight värre, så du får nog fortsätta att vänja dig vid den trögare styrningen, om du inte vill hosta upp med pengar för ett nytt styre eller mindre däck ;)
Mindre däck kommer aldrig på fråga! ;-) Och med nuvarande superfäste så vill jag ha axeln i bakre hålet för klättringar också.
Är väl bara att vänja gammelhjärnan är jag rädd för...

Fatbike Q&A.
vilken q-factor är det på det vevpartiet, jag har ju ett race face som ligger på nästan 230mm.
Undrar om det inte finns några sidor tillbaka i den här tråden, jag vet att jag har mätt åt någon tidigare...
Och nu har jag bytt till kolfiberversionen (för att få 175mm vev) och har för mig det då minskade ytterligare ett par millimeter. Låt mig leta lite :-)

Fatbike Q&A.
vilken q-factor är det på det vevpartiet, jag har ju ett race face som ligger på nästan 230mm.

Edit: Japp, 206mm på kolfiberversionen:

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Jag hittade tunna skärbrädor för 17 kr på Eko igår; så jag köpte två. Frågan är hur man bäst monterar den? Min tanke är att sätta den ungefär som på bilden och fästa med buntband "seatstays" samt mot sadelröret. Sen runda av hörnen lite.
Det blir ju inget som täcker supermycket av bakhjulet, men det är kanske bättre än inget?

DSC_1533.JPG

Fatbike Q&A.
Tips på tillräckligt lättflytande olja till hydraliska bromsar mottages tacksamt.
Vart så kallt idag när jag skulle till affären att frambromsen fastnade med ett lätt tryck mot skivan. (hjulet gick att snurra men det var trögt)
Så jag behöver något som pallar med -30 eller lägre...

Edit: det är Tektro HD-M275/HD-M276 bromsar som avses

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Tips på tillräckligt lättflytande olja till hydraliska bromsar mottages tacksamt.
Vart så kallt idag när jag skulle till affären att frambromsen fastnade med ett lätt tryck mot skivan. (hjulet gick att snurra men det var trögt)
Så jag behöver något som pallar med -30 eller lägre...

Edit: det är Tektro HD-M275/HD-M276 bromsar som avses
Jag har inget svar på din fråga. Jag bara ställer frågor tillbaka.
Har du ny och fräsch olja, eller har den varit med ett tag och fåll lite lite vatten i sig?
Själva oljan borde ju inte expandera även om den blir seg i kyla. Men det kanske inte är att den expanderat? Hur kändes själva bromshantaget? kändes det som att du hade luft i bromsen så att det gick att trycka ända in till styret, eller kändes den stum ovanligt långt ut?

Fatbike Q&A.
Jag har inget svar på din fråga. Jag bara ställer frågor tillbaka.
Har du ny och fräsch olja, eller har den varit med ett tag och fåll lite lite vatten i sig?
Själva oljan borde ju inte expandera även om den blir seg i kyla. Men det kanske inte är att den expanderat? Hur kändes själva bromshantaget? kändes det som att du hade luft i bromsen så att det gick att trycka ända in till styret, eller kändes den stum ovanligt långt ut?

Den har nog varit med ett tag, om inte förra ägaren bytte för jag har då inte gjort det under den tiden jag har haft fetingen.
Bakbromsen fungerade utan problem, medans den främre hade ett lite glapp innan det tog, sen vart det mer eller mindre tvärstopp på handtaget och hjulet låste sig.
Som jag sade i förra inlägget så vart det trögrullat efter jag släppte handtaget.
Nu har den stått inne i värmen några timmar och nu fungerar det som det skall igen, så att det är kylan är imho utom allt tvivel.

Fatbike Q&A.
Den har nog varit med ett tag, om inte förra ägaren bytte för jag har då inte gjort det under den tiden jag har haft fetingen.
Bakbromsen fungerade utan problem, medans den främre hade ett lite glapp innan det tog, sen vart det mer eller mindre tvärstopp på handtaget och hjulet låste sig.
Som jag sade i förra inlägget så vart det trögrullat efter jag släppte handtaget.
Nu har den stått inne i värmen några timmar och nu fungerar det som det skall igen, så att det är kylan är imho utom allt tvivel.
Att det är kylan tvivlar jag inte på. Frågan är mer om det är bromsvätskerelaterat, vattenrelaterat eller någonting mekaniskt som kärvar.

Tillbaka
Topp