Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
Tror inte du blir missnöjd! Fatbiken blev extremt kapabel när jag satte på dämpargaffeln, verkligen en allt-i-allo-cykel. Funkar både för mysturer i nysnö och småbröt på de lokala endurostigarna.
Drog en runda idag. Känns som en helt annan cykel med framgaffeln. Nu kan man jhu hucka och hoppa utan att lida av svåra ryggradskompressioner. LIKE IT. Har inte fått till tuningen av gaffeln än, men första spontana intrycket är rejält positivt.

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Finns ju Mastodon Pro Gen 3 med för typ samma pengar. ?
Jag kunde inte hitta den inom EU för samma pengar tyvärr.

Köpte min Wren på rea för 699 eur och mastodonen låg på strax över 10k sek. Det verkar råda konsensus om att Mastodon är en bättre gaffel och Wren lider av kvalitets problem... Men fan jag gillar gimmick-faktorn på Wren plus att service är super enkel.

Fatbike Q&A.
Jag kunde inte hitta den inom EU för samma pengar tyvärr.

Köpte min Wren på rea för 699 eur och mastodonen låg på strax över 10k sek. Det verkar råda konsensus om att Mastodon är en bättre gaffel och Wren lider av kvalitets problem... Men fan jag gillar gimmick-faktorn på Wren plus att service är super enkel.
Finns väl hos alexfatbikeshop?
1709057187132.png

Men jag håller helt med om gimmickfaktorn, cool gaffel!

Fatbike Q&A.
Du har ju fått en schysst gaffel till ett bra pris, så det tycker jag inte. Mastodon finns ju bara i 100 eller 120 också.
Det är väl inga problem att be dom ställa Mastodonen på tex,140mm innan dom skickar den (om det nu är det man vill ha). Eller så delar man på den själv och ställer den exakt den längd man vill ha. Man flyttar distanser i gaffeln för att den ska bli den längd man vill ha.
Därmed inte sagt att Wren är ett dåligt köp.

Fatbike Q&A.
Byte till oval 32t, bu eller bä?
Har svårt att komma överens med den låga utväxlingen på fetingen och skulle ett snäpp högre (och gärna lite tätare växlar men det blir ev en senare fråga)
Så är jag inne på rätt väg med tankegången?

Fatbike Q&A.
Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
8FAT LTD NX 1X12 USX 23 måste väl vara ett bra köp va
Jag tycker det, med god marginal mest skoj per spenderad krona av alla mina cyklar. Det som går att anmärka på:

• Ingen dropper, men förberett för invärtes kabeldragning.
• SRAM Level duger fint om man ska ut på tur, men imho inte för mer aggressiv stigkörning.
• Mulefüt-fälgarna är kinkiga att tejpa för tubeless, sitter små hål som måste tejpas över längs med kanterna, utöver den breda tejpen i mitten.
• NX är lite sladdrig men går att åtgärda genom att byta till B-bult från X01/XX1.

Min kom med JJ 4.8 så jag kan inte uttala mig om Gossan, men de står som 60 tpi folding i pdf:en så det är iaf inte kanttråd...

Fatbike Q&A.
8FAT LTD NX 1X12 USX 23 måste väl vara ett bra köp va, om man vill pusha en kompis att komma till insikt... :-)
"Rätt" axlar, 12 vxl (och vem behöver 10 kugg på minsta?), skaplig geometri.
Men däcken, Innova-Pro Gossan, någon som har koll? Kan man köra dom tubeless?
Edit: Och någon som hittat geometritabellen för den?
Innan Innova-däcken så levererades dom med JJ Performance, dvs varianten som inte funkar TL. Innova är för övrigt tillverkare av Surlys Bud&Lou.

Fatbike Q&A.
Bla tack vare detta forum har jag såhär i slutet av säsongen blivit sugen på en fatbike. Jag velade för länge för att hinna slå till på Whites rabatterade fjolårsmodeller innan min storlek var slut (XL). Ser nu att årets modeller verkar komma in i lager på XXL där de har klivit upp till 27,5".

Tektrobromsarna är ju inte superupphetsande men kanske duger. Vad tror ni, kan den billigaste modellen vara ok eller bör man uppgradera ett snäpp? Tacksam för alla kloka inspel! :)

Fatbike Q&A.
Bla tack vare detta forum har jag såhär i slutet av säsongen blivit sugen på en fatbike. Jag velade för länge för att hinna slå till på Whites rabatterade fjolårsmodeller innan min storlek var slut (XL). Ser nu att årets modeller verkar komma in i lager på XXL där de har klivit upp till 27,5".

Tektrobromsarna är ju inte superupphetsande men kanske duger. Vad tror ni, kan den billigaste modellen vara ok eller bör man uppgradera ett snäpp? Tacksam för alla kloka inspel! :)

Jag har samma modell bromsar på min feting, och de har hitills fungerat ypperligt. men då bombar jag inte ned för backar, utan det är mest stigcykling och bikepacking jag kör med min.

Fatbike Q&A.

Gå inte för detta i din storlek. Välj något med axlar fram och bak.
9fat https://www.xxl.se/white-9fat-ltd-nx-1x12-24-fatbike-unisex/p/1218982_1_Style
8fat https://www.xxl.se/white-8fat-ltd-nx-1x12-usx-23-fatbike-unisex-bla/p/1194839_1_Style

Också 27.5x4.8!

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Hjälp! Jag har uppgraderat mig till problem...

Kedjan tar alltså i på de två-tre lättaste växlarna... Jag hade väl på känn att det skulle bli så men valde att ignorera det när jag beställde :-)
Jag vill helst inte loss med lagren och flytta distanser, dels för att gängorna bjöd upp till kamp när lagren installerades, samt att nu sitter ju vevarna så fint centrerade runt ramen.

Återstår att hitta en annan klinga allstå, har ni några tips på vad som passar (och som går att få tag på)?

28 kugg är nästan ett krav, speciellt nu när monsterhjulen blev ännu lite högre. Bak har jag redan en 52a.

På drevet står det RR28HCSP och detta är vad jag beställde:

1x HOPE Crank EVO Fatbike Crankset FAT 120 mm black 175 mm
1x HOPE Chainring Direct Mount Spiderless Retainer Ring Narrow Wide 1-speed 28 Teeth
1x HOPE Bottom Bracket BSA 68/73/83/100/120 mm for 30 mm Spindle purple

IMG_3699.JPG

IMG_3701.JPG

Hjälp!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp