Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.

"The Moonlander’s wheel and tire combo is enormous. In fact, when we measured from the ground up, the wheel stood just over 31 inches uncompressed"

Äh, vad är det att skryta om, det gör ju mina också :-)

(men bredden tänker jag inte diskutera...)

IMG_3719.JPG

Fatbike Q&A.
Spännande framnav, men det kanske är by design, man kör helt enkelt med två bakhjul kompletta med kassett, och om det ena går sönder så bara byter man fram/bak?
1725387759041.png

Fatbike Q&A.
Moonlander V2 finns nu att få tag på i europa, så vem på forumet blir först?

Fatbike Q&A.
Moonlander V2 finns nu att få tag på i europa, så vem på forumet blir först?

Nja… fast det är klart, kilopriset bli ju inte så farligt… :-)

Fatbike Q&A.
Och du stillar dessutom behovet av fetare däck... ;)
Lite märklig känsla, men jag känner jag nått min fetgräns med Taigan nu, Snowshoe 2XL på i99 fälg, mer än jag nånsin lär behöva. Är ju inte så att jag ska ut på expedition så om inte de funkar stannar jag på soffan!
Det som upptar min tankeverksamhet nu är om jag ska sälja mina br2250 hjul eller spara dom ifall jag snubblar över något annt kul projekt... :-) Fast har ju dessutom ett par extra fälgar från sånna hjul över nu, dom kanske man borde sälja?

Fatbike Q&A.
Lite märklig känsla, men jag känner jag nått min fetgräns med Taigan nu, Snowshoe 2XL på i99 fälg, mer än jag nånsin lär behöva. Är ju inte så att jag ska ut på expedition så om inte de funkar stannar jag på soffan!
Det som upptar min tankeverksamhet nu är om jag ska sälja mina br2250 hjul eller spara dom ifall jag snubblar över något annt kul projekt... :-) Fast har ju dessutom ett par extra fälgar från sånna hjul över nu, dom kanske man borde sälja?
Tjing på hjulen!!!

Fatbike Q&A.
Tannus.png

Nog för att Fatbikes är en Niche inom en niche och att reservdelar osv kan bli lite dyrare, men det här är rent ut sagt löjligt...

Letade tire inserts för fetingar (mest för att ha något att göra) och så dyker denna upp.

Fatbike Q&A.
blir nog inte så mycket billigare om man köper dem direkt från tillverkaren, med tanke på frakt, tull och moms...

Sen att de är enda tillverkaren av inserts till fetingar (som jag hittat iaf) gör inte saken bättre.

Fatbike Q&A.
blir nog inte så mycket billigare om man köper dem direkt från tillverkaren, med tanke på frakt, tull och moms...

Sen att de är enda tillverkaren av inserts till fetingar (som jag hittat iaf) gör inte saken bättre.
https://hucknorris.com/ kanske eller dog dom samtidigt som Pole?
Jag har iaf ett par sånna liggande tror jag.

Fatbike Q&A.
Hej fellow tjockcykelutövare.
Har en tes som jag vill lägga ut och få lite inspel på:

Ofta när jag möter andra cyklister i skogen som cyklar på "smala" cyklar så fälls ofta kommentarer som
"Går det inte långsamt?" eller "Blir inga KOMs på den där va?". Jag upplever det som att det finns ett mantra i MTB världen att fatbikes är långsamma och jag tror att detta har upprepats om och om igen till den punkt att det blivit en universell sanning.

Min upplevelse ligger inte i linje med denna "sanning". Tycker det går ungefär lika fort på min fatbike jämfört med min Trailcykel. Detta kan jag jag backa upp med data från strava där det inte skilljer sig nämnvärt i medelsnittshastighet mellan mina 2 cyklar. Den enda skillnaden är att komforten på fatbiken är ... bättre :) Fatbiken klättrar dessutom 10 gånger bättre och är överlag bättre på att hantera teknisk terräng.

Har försökt kolla på lite data och om man kollar på bicyclerollingresistance.com så ligger inte fatbike däcken alls sämre till jämfört med de grövre "smala" däcken de har testat.

Låt oss ta ett exempel:

45nrth Van helga @ 8psi - 43 watt effektförlust
Schwalbe Hans Dampf @ 25psi - 40 watt effektförlust

Ponera sedan att Hans dampf är ett relativt lätt däck, många jag känner bränner runt med betydligt bredare och tyngre däck typ Maxxis DHR/DHF och Assegai som har ungefär samma massa som de lättare fatbike däcken och i vissa fall mjukare gummi.

Tillbaka till tesen: Vad upplever ni? Tycker ni att "smala" däck går betydligt fortare? Tror ni som jag att det är ett socialt fenomen där ett påstående felaktigt upprepas tills det får fäste hos gemene man/kvinna?

Shoot.

Fatbike Q&A.

Ofta när jag möter andra cyklister i skogen som cyklar på "smala" cyklar så fälls ofta kommentarer som
"Går det inte långsamt?" eller "Blir inga KOMs på den där va?". Jag upplever det som att det finns ett mantra i MTB världen att fatbikes är långsamma och jag tror att detta har upprepats om och om igen till den punkt att det blivit en universell sanning.

Min upplevelse ligger inte i linje med denna "sanning". Tycker det går ungefär lika fort på min fatbike jämfört med min Trailcykel. Detta kan jag jag backa upp med data från strava där det inte skilljer sig nämnvärt i medelsnittshastighet mellan mina 2 cyklar. Den enda skillnaden är att komforten på fatbiken är ... bättre :) Fatbiken klättrar dessutom 10 gånger bättre och är överlag bättre på att hantera teknisk terräng.

Har försökt kolla på lite data och om man kollar på bicyclerollingresistance.com så ligger inte fatbike däcken alls sämre till jämfört med de grövre "smala" däcken de har testat.

Låt oss ta ett exempel:

Ponera sedan att Hans dampf är ett relativt lätt däck, många jag känner bränner runt med betydligt bredare och tyngre däck typ Maxxis DHR/DHF och Assegai som har ungefär samma massa som de lättare fatbike däcken och i vissa fall mjukare gummi.

Tillbaka till tesen: Vad upplever ni? Tycker ni att "smala" däck går betydligt fortare? Tror ni som jag att det är ett socialt fenomen där ett påstående felaktigt upprepas tills det får fäste hos gemene man/kvinna?

Shoot.

Ute i skogen eller på grusvägar så stämmer det imho att de inte är långsamma, utan snarare tvärt om.
På asfalt däremot är det en annan femma...
har flera gånger blivit omkörd av äldre pensionärs damer på sina gamla damcyklar från 80talet, helvitte vad de pinnar på...

Fatbike Q&A.

Låt oss ta ett exempel:

Shoot.
Jag cykla inte för att komma fram fort, mest för att det är roligt. FAT BIKE = roligt. :)

Men du har rätt det går inte långsammare. :)

Fatbike Q&A.

Jag trodde också att det var tungt och trögtrampat innan jag skaffade en själv. På asfalt och grustransport är det helt klart ingen raket, men i skogen rullar den finfint. Jag har snuddat vid kom ett par gånger på fatbiken, men det går förstås alltid att klämma ut lite extra med den heldämpade utför. Men det beror mer på dämpningen än däcken, upplever jag.

Fatbike Q&A.
Visst är det 104 BCD på Samox? Du borde ha en sådan här.

Hittar inte direkt någon info om Samox setet vare sig hos Salsa eller Samox själva.

Infon hos salsa säger Samox Direct mount 30t

Hos Samox finns inte ens modellen som det verkar vara (TAM 38)

Edit: kan slänga iväg ett mail till både Salsa och Wolftooths support, båda har varit guld hitills de gånger jag har bett dem om info för något.

Fatbike Q&A.
Hej👋🏼 Snart är vintersäsongen i full gång🚴🏼‍♂️ Finns det några som preppar fatbikespår för vinterbruk och har någon bra att använda? Kör själv ett spår på ca20km med snöskoter och olika "packare" efter. Börjar säsongen med denna och packar snönIMG-20210309-WA0002.jpegByggde en prototyp för något år sedan, som först plogar bort ny snö sedan trycker till och gör räfflor i snön så det skall frysa bättre. Bilder på den:P_20220218_142224.jpgP_20220218_202225.jpg

har ca 50kg på den som extra vikt när man fått en bra botten.

Nu har jag börjat bygga v2 av den som skall klara allt genom säsongen och vara lätt att använda för de som vill hjälpa till. Först en plog som skall vara lyftbar sedan 3st däck med fälg som packar och sist kommer det att vara en plattare med v mönster under som även skall gå att pressa ner och använda däcken som vikt vid behov. Spåret blir 65cm brett.
Här är bild på början av byggetIMG20241201102206.jpg
Blir att hämta mera järn till stag och plastskiva till packaren som nästa.

Lägg gärna bilder eller idéer på era🙂

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Dags att börja fippla med trycket och hitills så verkar runt 8 psi fram och 10 bak funka bäst hitills med den lilla mängden snö som trillat ned hitills i denna delen av landet.

Vad kör ni andra på och hur lågt vågar man gå utan att riskera slangen? (Har inte brytt mig om att bråka med gucka och slanglöst)

Tillbaka
Topp