Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
Gummi och allt annat påverkas också av kyla. Allt blir trögt. En på jobbet tryckte på lysknappen i taket på sin bil. Den gick in, men gick inte ut igen.

Fatbike Q&A.
Att det är kylan tvivlar jag inte på. Frågan är mer om det är bromsvätskerelaterat, vattenrelaterat eller någonting mekaniskt som kärvar.

Den har stått inne under natten, och jag har nyss tagit den på en tur till affären. På ditvägen så var det lugnt, men inte på hemvägen...
Kylan gjorde att däcken förlorade sin elasticitet och specifikt frambromsen var trögjobbad.

Så oavsett vad det är så skall jag kolla frambromsen, och byta olja runt om. Kvarstår problemet så får jag felsöka vidare och i värsta fall köpa nya.

Edit: för nyfikna så pratar jag om en temperatur på runt -35c för tillfället.

Fatbike Q&A.
Att en centimeter hit eller dit ska göra sån skillnad... Har gått från 6 till 7 cm stam på Duden så nu känns den mycket bättre när jag står upp, men jag tycker styrningen blev sååå mycket långsammare. Kan det stämma eller har jag drabbats av hjärnspöken? Sitter angleset på den vilket kanske påverkar också...?

Visa bilaga 672032
Har liknande erfarenhet fast tvärtom på min Dude, bytte från 70mm till 40mm och nu känns den jätterapp!

Fatbike Q&A.
Gör ett nytt försök att prova med clipless pedaler på någon annan cykel än gruscykeln. Förra gången jag provade med clipless på fatbiken var för kanske tre eller fyra år sedan och som också var första gången jag provade den typen av pedaler. Tröttnade då efter första rundan efter att ha ramlat och böjt växelörat. Får se hur jag gillar det nu! Passade på att experimentera nu när det är snö ute och risken för att slå sig vid eventuellt vurpa är mindre. Provade att stegra över där jag också lyckades få ut båda fötterna utan större problem! Visst är det överlägset med clipless när man ska ta i för kung och fosterland, men annars så känner jag faktiskt inte ett så stort behov av att sitta fast… Svårt beslut! :-)
IMG_8165.jpeg

Fatbike Q&A.
Gör ett nytt försök att prova med clipless pedaler på någon annan cykel än gruscykeln. Förra gången jag provade med clipless på fatbiken var för kanske tre eller fyra år sedan och som också var första gången jag provade den typen av pedaler. Tröttnade då efter första rundan efter att ha ramlat och böjt växelörat. Får se hur jag gillar det nu! Passade på att experimentera nu när det är snö ute och risken för att slå sig vid eventuellt vurpa är mindre. Provade att stegra över där jag också lyckades få ut båda fötterna utan större problem! Visst är det överlägset med clipless när man ska ta i för kung och fosterland, men annars så känner jag faktiskt inte ett så stort behov av att sitta fast… Svårt beslut! :-)Visa bilaga 674932
Körde med wattpedaler på Duden några turer i somras för att jämföra mot mätaren på vevpartiet, det var en scary upplevelse :-) Då är jag ändå ganska van att sitta fast på grushojen, men på den har man ju oftast mer än bara styrfart.

IMG_3092.JPG

Fatbike Q&A.
Någon som vet vars man kan hitta färdigbyggda 29+ fälgar som passar en feting?
mina googlefu skills suger på denna punkten och jag har ingen kunskap eller verktyg för att sätta ihop ett par egna.

Fatbike Q&A.
mina googlefu skills suger på denna punkten och jag har ingen kunskap eller verktyg för att sätta ihop ett par egna.
Jag brukar också leta färdiga fatbikehjul ibland, men då 26” typ 100-110mm breda som inte kostar knark, men har hittills gått bet på det.

Fatbike Q&A.
Jag beställde mina från slam69, som jag tror var den enda som nappade på att bygga custom hjul med feta nav. Hope Fatsno-nav med Halo fälgar.
Men jag måste erkänna att de inte blivit jättemycket använda, det är ändå roligare med feta däck på nåt sätt.

Fatbike Q&A.
Tror du att någon av dessa kommer att vara användbar för en fatbike?
  1. https://www.bikester.se/lezyne-cnc-micro-floor-drive-digital-hvg-pump-M123834.html?vgid=G663573
  2. https://www.bikester.se/lezyne-royal-pressure-digital-golvpump-M965295.html?vgid=G1400865
Jag har ganska högt tryck, men jag måste ändå stanna upp och byta varje gång. Skulle vara trevligt att få ett digitalt mått på det föredragna trycket.
Jag pumpar med whatever, mäter tyck med:
Den kan man ju ha i fickan också, brukar börja med för högt tryck i garaget och sen släppa ur luft när däcken fått rätt temperatur...

Fatbike Q&A.
Ican har på lager verkar det som, med lite rabatt nu.

Fatbike Q&A.
Hej.

Är på jakt efter en Fatbike för att enbart cykla vintertid/snö. Bor långt upp i norr så det är minst 6 månader per år...alltså minst 4,5" breda däck
På sommaren cyklar jag på asfalt med en annan cykel.

Hur står sig tex, Silverback mot White?

Silverback:
White:

...eller finns det andra bättre cyklar på lager någonstans i ungefär samma prisklass ~ 16000 SEK

Jag är 187cm och tror jag behöver storlek XL

Fatbike Q&A.
Hej.

Är på jakt efter en Fatbike för att enbart cykla vintertid/snö. Bor långt upp i norr så det är minst 6 månader per år...alltså minst 4,5" breda däck

Silverback:
White:

...eller finns det andra bättre cyklar på lager någonstans i ungefär samma prisklass ~ 16000 SEK

Jag har samma längd som dig och kör med en large.
Kan rekommendera att du besöker Canyon för deras storleksguide (både längd och innerbenlängd) och sen tar det därifrån.
De flesta tillverkare har dessutom en storleksguide som kan vara en bra riktlinje.

Har ett svagt minne av att @MagerValp och någon mer kör med White och det skall finnas minst en på forumet med en silverback (har tyvärr glömt användarnamnet)

Fatbike Q&A.
Har aldrig sett en Silverback i verkligheten och det saknas info om geo och vikt, men de ser väl relativt likvärdiga ut. Har du lite is i magen kan du däremot göra ett riktigt kap på xxl, jag köpte ju min White 8FAT NX för halva priset (7500 kr) för ganska exakt ett år sedan på rean.

Fatbike Q&A.
Jag kollade specen på Silverback och den verkar ju vara rätt lik ledig med 8FAT LTD från White, förutom en växel mindre då...
Jag rullar på en White här uppe i Umeå och är inne på tredje vintersäsongen och dryga 400mil, köpte den också på rea för typ 10kkr. Allt har funkat fint, har bara behövt byta drivlina men det behöver man ju göra på alla cyklar pga slitage.

Fatbike Q&A.
Hej.

Silverback:
White:

Har för mig att det finns några fina på Köp o Sälj nu. Och nån Trek Farley på Blocket.

Fatbike Q&A.
Kona Woo?

Har hittat en på 30% rea.
Kan det vara något? Hur är den jämfört med Kona Wo?

Och storlek, passar XL?
Jag har storlek 58 på min Cannondale landsväg och jag är 187cm...

Fatbike Q&A.
Hej.

Silverback:
White:

definitivt inte XL. L med respektabel felmarginal.
Jag har varit nöjd med min 8FAT LTD. Behövde inte göra fler justeringar än någon annan cykel.
Kommer antagligen behöva sanera hjulen* inom en snar framtid. *true the wheels, do not know exactly how this is called på svenska.

White 8FAT LTD
Canyon Dude

också Kona Wo

det finns också detta(gavia race), men det saknar geometridiagram

edit Ja för Kona Wo/Woo. 2022 och därefter.
Woo bättre än Wo. Men beror på prisskillnaden.

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Jag har Silverback scoop ifrån Jesaja!
Hittade en demo cykel för 900 euro i rätt storlek. Ville ha en Kona Wo då de var stora i ramen , men hittade ingen som hade en xl hemma och ville skicka till Sverige.
Silverbacken funkar helt ok, men räkna med nya däck som är bättre i snön.
10-delade växlarna fungerar bra och är billigt att byta om de tar slut, Shimano bromsarna är väl inga höjdare. Möjligen inte i inbromsade än.
Vikten är 15 kilo med pedaler, slanglöst och Schwalbe dubbdäck. Slangarna vägde 500 gram styck...

Fatbike Q&A.
Jag har Silverback scoop ifrån Jesaja!
Hittade en demo cykel för 900 euro i rätt storlek. Ville ha en Kona Wo då de var stora i ramen , men hittade ingen som hade en xl hemma och ville skicka till Sverige.
Silverbacken funkar helt ok, men räkna med nya däck som är bättre i snön.
10-delade växlarna fungerar bra och är billigt att byta om de tar slut, Shimano bromsarna är väl inga höjdare. Möjligen inte i inbromsade än.
Vikten är 15 kilo med pedaler, slanglöst och Schwalbe dubbdäck. Slangarna vägde 500 gram styck...
Ok, tack för info.

Jag cyklade en Silverback Scoop en dag i december. Kommer dock inte ihåg om det var en L eller en XL.

Jag har försökt kolla på mina bilder men ser inget på cykeln...

Hur lång är du?

Fatbike Q&A.
Hmm, är Dude på väg att utgå, eller är det en ny modell runt hörnet?

Visa bilaga 681090

Förhoppningsvis så är det en ny modell på ingång, men med tanke på att de plockade bort de båda andra modellerna till årets säsong och har i stort sett kört den nya CF8 till rabatterat pris under hela tiden den varit tillgänglig så har åtminstone jag inte några höga förhoppningar...

Fatbike Q&A.
Framväxeln ändrades från vajerdragning i överrör till vajedragning i underrör efter ett par år, och försvann helt när det blev 27,5.
I övrigt bara komponenter som ändrats vad jag vet.

Sista chansen dök upp ungefär när det blev endast ett fåtal kvar på small i färgen "Out Of The Dunes". Kanske är det bara det det beror på?

Fatbike Q&A.
Nån som vet vad den stela gaffeln på en Dude väger? (med det så passande namnet Rude)
Nån jävel postade ikväll en Dude med en Wren gaffel på, som jag ju hade glömt bort vid det här laget! Hoppas den är för tung... :-)

Fatbike Q&A.
Nån som vet vad den stela gaffeln på en Dude väger? (med det så passande namnet Rude)
Nån jävel postade ikväll en Dude med en Wren gaffel på, som jag ju hade glömt bort vid det här laget! Hoppas den är för tung... :-)
Den jäveln var jag :)

Den stela gaffeln väger 706,5 gram.
Wren 150mm väger 2280 gram.

En viktökning på 1574 gram. Ganska saftigt, men kan nog vara värt det om man som jag tänker tackla de lite tuffare stigarna framöver.

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Den jäveln var jag :)

Den stela gaffeln väger 706,5 gram.
Wren 150mm väger 2280 gram.

En viktökning på 1574 gram. Ganska saftigt, men kan nog vara värt det om man som jag tänker tackla de lite tuffare stigarna framöver.
Jag har ju jagat gram på min Dude och även om den nu tjockat på sig med fetare däck, dropper och wattmätare så känns +1,5kg inte rätt...
Och inte sväljer den där gaffeln 26x5,05" så man kan ha en på Taigan, eller...?

Fatbike Q&A.
Jag har ju jagat gram på min Dude och även om den nu tjockat på sig med fetare däck, dropper och wattmätare så känns +1,5kg inte rätt...
Och inte sväljer den där gaffeln 26x5,05" så man kan ha en på Taigan, eller...?
Rätt eller fel beror jhu på hur man tänker använda cykeln. Upplevde absolut inget behov av en dämpad framgaffel så länge snön låg. Nu när det blivit barmark och man kan kötta på ordentligt så upplever jag den stela gaffeln som ett rejält tillkortakommande. Jag har en förhoppning om att fatbiken kommer bli lite av en året runt cykel. Det viktpåslag som görs kan mycket väl vägas upp av bättre egenskaper på teknisk stig.

Fatbike Q&A.
Tror inte du blir missnöjd! Fatbiken blev extremt kapabel när jag satte på dämpargaffeln, verkligen en allt-i-allo-cykel. Funkar både för mysturer i nysnö och småbröt på de lokala endurostigarna.

Tillbaka
Topp