Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Att det är kylan tvivlar jag inte på. Frågan är mer om det är bromsvätskerelaterat, vattenrelaterat eller någonting mekaniskt som kärvar.
Har liknande erfarenhet fast tvärtom på min Dude, bytte från 70mm till 40mm och nu känns den jätterapp!Att en centimeter hit eller dit ska göra sån skillnad... Har gått från 6 till 7 cm stam på Duden så nu känns den mycket bättre när jag står upp, men jag tycker styrningen blev sååå mycket långsammare. Kan det stämma eller har jag drabbats av hjärnspöken? Sitter angleset på den vilket kanske påverkar också...?
Visa bilaga 672032
Körde med wattpedaler på Duden några turer i somras för att jämföra mot mätaren på vevpartiet, det var en scary upplevelse :-) Då är jag ändå ganska van att sitta fast på grushojen, men på den har man ju oftast mer än bara styrfart.Gör ett nytt försök att prova med clipless pedaler på någon annan cykel än gruscykeln. Förra gången jag provade med clipless på fatbiken var för kanske tre eller fyra år sedan och som också var första gången jag provade den typen av pedaler. Tröttnade då efter första rundan efter att ha ramlat och böjt växelörat. Får se hur jag gillar det nu! Passade på att experimentera nu när det är snö ute och risken för att slå sig vid eventuellt vurpa är mindre. Provade att stegra över där jag också lyckades få ut båda fötterna utan större problem! Visst är det överlägset med clipless när man ska ta i för kung och fosterland, men annars så känner jag faktiskt inte ett så stort behov av att sitta fast… Svårt beslut! :-)Visa bilaga 674932
Ja precis! Såg du någon skillnad i max effekten då? :-)Körde med wattpedaler på Duden några turer i somras för att jämföra mot mätaren på vevpartiet, det var en scary upplevelse :-) Då är jag ändå ganska van att sitta fast på grushojen, men på den har man ju oftast mer än bara styrfart.
Justerade ner Sigeyin en par procent om jag minns rätt? Pedalerna fick bli "mallen" för tjockisen, grusbiken och MTBn, det skilde några procent på alla förutom på trainern (vilket var tur då den inte kan justeras)Ja precis! Såg du någon skillnad i max effekten då? :-)
Jag tänkte mer om du såg att du fick ut mer effekt just av att du satt fast. :-)Justerade ner Sigeyin en par procent om jag minns rätt? Pedalerna fick bli "mallen" för tjockisen, grusbiken och MTBn, det skilde några procent på alla förutom på trainern (vilket var tur då den inte kan justeras)
Aha :-) Nä försökte köra långa jämna effekter för att lätt kunna jämföra, så nått maxande var aldrig aktuellt...Jag tänkte mer om du såg att du fick ut mer effekt just av att du satt fast. :-)
Jag brukar också leta färdiga fatbikehjul ibland, men då 26” typ 100-110mm breda som inte kostar knark, men har hittills gått bet på det.Någon som vet vars man kan hitta färdigbyggda 29+ fälgar som passar en feting?
mina googlefu skills suger på denna punkten och jag har ingen kunskap eller verktyg för att sätta ihop ett par egna.
Jag pumpar med whatever, mäter tyck med:Tror du att någon av dessa kommer att vara användbar för en fatbike?
Jag har ganska högt tryck, men jag måste ändå stanna upp och byta varje gång. Skulle vara trevligt att få ett digitalt mått på det föredragna trycket.
Nejdå, det pågår ju ändå till söndag e.m. (globala varianten alltså)kanske lite sent fat viking
Åhh, det hade varit skoj. Men här är det värdelöst cykelföre så jag hade nog inte kommit längre än ett par km på en helg.kanske lite sent fat viking
Ican har på lager verkar det som, med lite rabatt nu.Någon som vet vars man kan hitta färdigbyggda 29+ fälgar som passar en feting?
mina googlefu skills suger på denna punkten och jag har ingen kunskap eller verktyg för att sätta ihop ett par egna.
Hej.
Är på jakt efter en Fatbike för att enbart cykla vintertid/snö. Bor långt upp i norr så det är minst 6 månader per år...alltså minst 4,5" breda däck
På sommaren cyklar jag på asfalt med en annan cykel.
Hur står sig tex, Silverback mot White?
Silverback:
White:
8FAT LTD NX 1X12 USX 23, fatbike - Fatbikes - 8FAT LTD NX 1X12 USX 23, fatbike | XXL
Läs mer om 8FAT LTD NX 1X12 USX 23, fatbike. Trygg handel med prisgaranti och 28 dagars öppet köpwww.xxl.se
...eller finns det andra bättre cyklar på lager någonstans i ungefär samma prisklass ~ 16000 SEK
Jag är 187cm och tror jag behöver storlek XL
Har för mig att det finns några fina på Köp o Sälj nu. Och nån Trek Farley på Blocket.Hej.
Är på jakt efter en Fatbike för att enbart cykla vintertid/snö. Bor långt upp i norr så det är minst 6 månader per år...alltså minst 4,5" breda däck
Silverback:
White:
8FAT LTD NX 1X12 USX 23, fatbike - Fatbikes - 8FAT LTD NX 1X12 USX 23, fatbike | XXL
Läs mer om 8FAT LTD NX 1X12 USX 23, fatbike. Trygg handel med prisgaranti och 28 dagars öppet köpwww.xxl.se
...eller finns det andra bättre cyklar på lager någonstans i ungefär samma prisklass ~ 16000 SEK
definitivt inte XL. L med respektabel felmarginal.Hej.
Silverback:
White:
Rikta hjulen.true the wheels, do not know exactly how this is called på svenska.
Ok, tack för info.Jag har Silverback scoop ifrån Jesaja!
Hittade en demo cykel för 900 euro i rätt storlek. Ville ha en Kona Wo då de var stora i ramen , men hittade ingen som hade en xl hemma och ville skicka till Sverige.
Silverbacken funkar helt ok, men räkna med nya däck som är bättre i snön.
10-delade växlarna fungerar bra och är billigt att byta om de tar slut, Shimano bromsarna är väl inga höjdare. Möjligen inte i inbromsade än.
Vikten är 15 kilo med pedaler, slanglöst och Schwalbe dubbdäck. Slangarna vägde 500 gram styck...
Jag är 194 cm.Ok, tack för info.
Jag cyklade en Silverback Scoop en dag i december. Kommer dock inte ihåg om det var en L eller en XL.
Jag har försökt kolla på mina bilder men ser inget på cykeln...
Hur lång är du?
Och storlek, passar XL?
Jag har storlek 58 på min Cannondale landsväg och jag är 187cm...
Då får vi hoppas på ny färgsättning bara och inget revolutionerande, för annars blir det ju jobbigt... ;-)2025 års modell på väg? :)
Den jäveln var jag :)Nån som vet vad den stela gaffeln på en Dude väger? (med det så passande namnet Rude)
Nån jävel postade ikväll en Dude med en Wren gaffel på, som jag ju hade glömt bort vid det här laget! Hoppas den är för tung... :-)
Jag har ju jagat gram på min Dude och även om den nu tjockat på sig med fetare däck, dropper och wattmätare så känns +1,5kg inte rätt...Den jäveln var jag :)
Den stela gaffeln väger 706,5 gram.
Wren 150mm väger 2280 gram.
En viktökning på 1574 gram. Ganska saftigt, men kan nog vara värt det om man som jag tänker tackla de lite tuffare stigarna framöver.
Jodå, iaf enligt dokumenten här https://wrensports.com/products/inverted-fat-bike-suspension-forkOch inte sväljer den där gaffeln 26x5,05" så man kan ha en på Taigan, eller...?
Jamen kolla! Fast måste nog ligga lågt tills de fetare fälgarna dyker upp till den, och se vad det gör för "komforten" först...Jodå, iaf enligt dokumenten här https://wrensports.com/products/inverted-fat-bike-suspension-fork
Rätt eller fel beror jhu på hur man tänker använda cykeln. Upplevde absolut inget behov av en dämpad framgaffel så länge snön låg. Nu när det blivit barmark och man kan kötta på ordentligt så upplever jag den stela gaffeln som ett rejält tillkortakommande. Jag har en förhoppning om att fatbiken kommer bli lite av en året runt cykel. Det viktpåslag som görs kan mycket väl vägas upp av bättre egenskaper på teknisk stig.Jag har ju jagat gram på min Dude och även om den nu tjockat på sig med fetare däck, dropper och wattmätare så känns +1,5kg inte rätt...
Och inte sväljer den där gaffeln 26x5,05" så man kan ha en på Taigan, eller...?