Tubelesseländet

galab

Aktiv medlem
Tubelesseländet
De som säljer tubelessdäck och -hjul borde alltid informera vilka kombinationer som fungerar!
Min historia: Kör sedan flera år på Reynolds Assault LE hjul. Provat köra Conti 5000 TL däck - det funkade, men de slets väldigt fort och var punkteringsknsliga. Sen blev det slang under ett par år. Inför kommande år ville jag prova tubeless på nytt. Köpte Schwalbe Pro One TLE 32 mm. - Men det är omöjligt att få i ett uns av luft i dem. Har prova med att först lägga i slang för att få upp ena däcksidan på fälgsidan. Även lagt på såpvatten och sen även Schwalbes vätska för att underlätta. Sist nu även att lägga i dubbla fälgband. Inget funkar (har pump med högtrycksbehållare). Har provat med tre olika verkstäder (Abrahamsbergs cykel, Jarla Sport och Cykloteket) - ingen klarar av att få luft i dem. Beskedet är att fälg och däck inte fungerar ihop. Vänder mig till Schwalbe fabriken som meddelar att mina däck funkar till alla TL fälgar. Hör med Reynoldsagenten för Europa i Munchen. Dessa hjul funkar med alla TL däck.... Men de hänvisar till svenska agenten i Växjö. De säger att det är svårt ibland, men har ingen lösning - mer än ett extra fälgband (som jag nu provat utan framgång).
Alltså - det ska fungera, men det fungerar inte.
Nu undrar jag om någon haft liknande problem och möjligen har en lösning. Finns hållbara TL däck 30-32 mm som funkar med Reynolds Assault LE??

Tubelesseländet
Enligt ett dokument jag hittade på Schwalbes hemsida hände det nåt med måtten för några år sedan och dessutom var åtminstone då inte amrisarna riktigt överens med ETRTO utan skulle givetvis gå sin egen väg.
Om jag hittar det skall jag editera här. Fast det har du nog ingen glädje av.
Men jag kör slanglöst med just Schwalbe Pro One 30 mm på Hunt utan minsta problem…

Edit, hittade inte dokumentet som var ett protokoll men däremot finns dina fälgar med i listan nedan
Och med anmärkningen att däcken kan vara besvärliga att poppa (gul prick) - endast med kompressor. Kolla även bredden på tejp.

Senast ändrad:
Tubelesseländet
Har tillfälligt gett upp och kör med slang. Köpte min Fairlight med Schwalbe monterat tubless (pandemin med långa leveranstider för en vanlig kund), inga problem med dem. När däcken blev utslitna tänkte jag att det inte skulle bli några problem med "samma som sist". Jag har aldrig varit nära att få upp däcken.

Tubelesseländet
För mig var inte DET problemet, utan att det är omöjligt att få i någon luft. Däcksidorna flyttar sig inte mot fälgkanterna alls, inte ens vid pumpning med kompressor.
Är däck och fälgar rena? Använder du monteringsvätska-som smörjer? Blåser du utan ventilinsats när du ska poppa? Arbetar du däcken fria så inte kanten ligger uppe på ventilen? Klär du dig varmt och äter ordentligt?

Tubelesseländet
Enligt ett dokument jag hittade på Schwalbes hemsida hände det nåt med måtten för några år sedan och dessutom var åtminstone då inte amrisarna riktigt överens med ETRTO utan skulle givetvis gå sin egen väg.
Om jag hittar det skall jag editera här. Fast det har du nog ingen glädje av.
Men jag kör slanglöst med just Schwalbe Pro One 30 mm på Hunt utan minsta problem…

Edit, hittade inte dokumentet som var ett protokoll men däremot finns dina fälgar med i listan nedan
Och med anmärkningen att däcken kan vara besvärliga att poppa (gul prick) - endast med kompressor. Kolla även bredden på tejp.
Tack för det. Men vilken är skillnaden mellan Assault LE, som jag har, och SE, som finns med i din förteckning?

Tubelesseländet
Är däck och fälgar rena? Använder du monteringsvätska-som smörjer? Blåser du utan ventilinsats när du ska poppa? Arbetar du däcken fria så inte kanten ligger uppe på ventilen? Klär du dig varmt och äter ordentligt?
Däcken är helt nya och rena. Fälgen ska jag kolla nu. Har lagt på Schwalbes monteringsvätska, ja. Har pumpat både med och utan ventilsats. Nej kanterna ligger inte på ventilen. Ha ha.

Tubelesseländet
Har tillfälligt gett upp och kör med slang. Köpte min Fairlight med Schwalbe monterat tubless (pandemin med långa leveranstider för en vanlig kund), inga problem med dem. När däcken blev utslitna tänkte jag att det inte skulle bli några problem med "samma som sist". Jag har aldrig varit nära att få upp däcken.
Där ser man! Jag är inte ensam alltså. Det är riktigt dåligt att inte handlarna eller tillverkarna eller helst både ock redovisar kompatibiliteten. Vem vill köpa ett däck som inte funkar som avsett?

Tubelesseländet
Ett trick är att spänna in mitten av däcket med ett band när det monteras. Eller kanske vränga det ut och in så att gummit formar sig och däcket blir "bredare" efter några dagar och lättare sluter tätt mot fälgen?

Tubelesseländet
Tack för det. Men vilken är skillnaden mellan Assault LE, som jag har, och SE, som finns med i din förteckning?
LE är vad jag kan goggla mig fram till, rätt gamla. Inte heller ser jag att de skall vara gjorda för slanglöst till skillnad från SE eller SL där det står att de är för slanglöst. Men jag kanske inte hittar rätt information?

Tubelesseländet
LE är vad jag kan goggla mig fram till, rätt gamla. Inte heller ser jag att de skall vara gjorda för slanglöst till skillnad från SE eller SL där det står att de är för slanglöst. Men jag kanske inte hittar rätt information?
Jo mina är nog drygt 5 år gamla, satt på Canyon Endurance vid köp. Och dom såldes som tubeless ready.

Tubelesseländet
Har själv bara gjort så på kraftigare däck men vet att andra använt metoden på cykeldäck
41-1024x768.jpg

Tubelesseländet
Vill du ha problemfritt tubeless? Sälj Reynoldshjulen. Har aldrig bråkat så med ett par hjul. Har sedan dess haft / har ett antal tubeless lvg-hjul och alla har funkat kalas med däck som var omöjliga på Reynolds.

Delar misären drömmer fortfarande mardrömmar....

Tubelesseländet
Dubbla fälgband?? Då blir det ju bara ännu större.
Bort med fälgbanden och tejpa *ett* var v tubeless-tejp.
Ditt problem är ju uppenbarligen att fälgbanan är "för stor".
Sedan det vanliga diskmedel-vatten eller nåt special-smörjning på däckskanten och försök poppa "som vanligt".
Sedan kan du klaga igen.

Tubelesseländet
Vill du ha problemfritt tubeless? Sälj Reynoldshjulen. Har aldrig bråkat så med ett par hjul. Har sedan dess haft / har ett antal tubeless lvg-hjul och alla har funkat kalas med däck som var omöjliga på Reynolds.

Delar misären drömmer fortfarande mardrömmar....
Kanske pga måttdifferenser mellan ETRTO och amrisarna. De är förhoppningsvis överens numera. Schwalbe justerade något mått ”inåt” för ett par år sedan.

Tubelesseländet
Dubbla fälgband?? Då blir det ju bara ännu större.
Bort med fälgbanden och tejpa *ett* var v tubeless-tejp.
Ditt problem är ju uppenbarligen att fälgbanan är "för stor".
Sedan det vanliga diskmedel-vatten eller nåt special-smörjning på däckskanten och försök poppa "som vanligt".
Sedan kan du klaga igen.
Verkar logiskt att diametern på hjulets nederkant i den del som däcket ligger emot ökar om man har två fälgband. Mitt problem är ju att däcket inte poppar upp vid pumpning inte svårighet att kränga på det - vilket går väldigt lätt.

Tubelesseländet
Har vänt däcket ut och in - och det gick att få i luft. Får stå i natt och försöker i morgon att få i luft med rättvänt däck.

Tack för tipset!
Kul om det funkar för det var bara en ide jag fick, jag töjde ut ett bildäck med en lite annan metod och det gick sen att montera men man kunde inte vänta för länge för gummit gick tillbaka till sin ursprungliga form efter ett tag..

Tubelesseländet
När jag har haft problem att poppa ett nytt däck med vanlig pump (har ingen kompressor) har jag satt i en slang pumpat upp så att däcket sätter sig. Sen låter jag det stå över natten, för att sen ta ur slangen, men ser till att ena sidan sitter kvar i kanten.
Sen har jag kunnat poppa med pump.

Tubelesseländet
Styva däck är nog svaret på min fråga. Jag kan se att det blir svårare att få tätt i poppningen.

Innan jag skaffade kompressor poppade jag med pump. Ett par däck hade jag problem med för att paketering hade missformat dem. Jag höll på med remmar å skit. Det funkade men i det fallet hade nog ett par dagar med slang i varit smartare.

Till sist fick jag ett bryt och köpte kompressor. Inget jag ångrar när antalet hjul i familjen ökat dramatiskt.

Tubelesseländet
En metod som jag använt några gånger på slappa däck är fylla en sektion av däcket med luft och sedan hoppar förhoppningsvis andra halvan av däcket upp på fälgen.
Det gäller att tajta till en sektion av däcket mot fälgen och skapa lite lufttryck i denna. Ändarna av sektionen försluts hjälpligt med tex ihoprullade strumpor som trycks ner mot däcket in i fälgbanan.
Med en luftkompressor skapas ett luftkammare som får däcket att hoppa upp på fälgkanterna/skuldrorna och tajtar resten av däcket mot fälgen och sist trycker lufttrycket upp sektionsändarna och rusar ut i det resterande av däcket.
Kan vara lite trixigt att få till tryck på ändpunkterna samtidigt som däcksektionen tajtas mot fälgen. Med hjälp av både händer och knän brukar det dock gå. Kan även fungera med golvpump.

Föredrar dock däck som passar fälgen med minst antal svordomar.

Tubelesseländet
En metod som jag använt några gånger på slappa däck är fylla en sektion av däcket med luft och sedan hoppar förhoppningsvis andra halvan av däcket upp på fälgen.
Det gäller att tajta till en sektion av däcket mot fälgen och skapa lite lufttryck i denna. Ändarna av sektionen försluts hjälpligt med tex ihoprullade strumpor som trycks ner mot däcket in i fälgbanan.
Med en luftkompressor skapas ett luftkammare som får däcket att hoppa upp på fälgkanterna/skuldrorna och tajtar resten av däcket mot fälgen och sist trycker lufttrycket upp sektionsändarna och rusar ut i det resterande av däcket.
Kan vara lite trixigt att få till tryck på ändpunkterna samtidigt som däcksektionen tajtas mot fälgen. Med hjälp av både händer och knän brukar det dock gå. Kan även fungera med golvpump.

Föredrar dock däck som passar fälgen med minst antal svordomar.
Spänna in slangen med remmar och Pet flaskor.....funkar

Tubelesseländet
Jag har också problem med mina Reynoldshjul vilket jag har beskrivet i den här tråden

Senast ändrad:
Tubelesseländet
Har sett en del som har en mellantank som pumpas med en vanlig golvpump, en smart lösning som alternativ till eldriven kompressor med tank.

Problemet med hjul som Reynoldshjulen är att du i regel behöver ta ur ventilkärnan för att få nog med flöde för att däcket ska sätta sig, när du sen skruvar av slangen så måste man vara snabb som en konra med att då in ventilkärnan igen innan däcket tappat så mycket luft att det drar ihop sig i mitten igen. Så är det bara att börja pumpa upp boostern igen och börja om. Den delen är rätt mycket smidigare med en kompressor om den ger nog med konstantflöde.

Tillbaka
Topp