Kolfiberhjul / får inte av däcket

Herr Thomas

Aktiv medlem
Reynolds kolfiberfälg 50mm och däck Continental GP atack 23 mm, det är omöjligt att få däcket av från fälgen.
Det är så tajt att det inte ens går att trycka ner däcksavtageren mellan fälg och däck. Jag funderar på hur man överhuvudtaget har lyckats montera däcket på fälgen.
Tips på hur man får av däcket tas tacksamt mot.

Mitt fel!
Däcket hade inte släppt från fälgen men när det väl hade gjort det gick det att både få in däcksavtagare och sen få av däcket.
Tyvärr var det sen svårt att återmontera då däcket var mycket svårt att få på fälgen igen. Jag lyckades ha sönder en slang innan jag lyckades.
På mina övriga cyklar (alufälgar allihopa) kan man i princip rulla på däcket med handkraft men det går inte här.

Av erfarenhet från en kompis som nyligen köpte en ny Canyon där det ingick Reynoldshjul!

Det är nästintill omöjligt att få både av och på däcket från fälgen, spelar ingen roll om det är fram eller bak. Jag har Reynolds Strike fälgar från 2014 och där är det lätt att kränga av/på däck.

Min kompis vill inte använda hjulen då det är snudd på omöjligt att få av däcket om man får punktering under rundan.

JohanSkane sa:
Av erfarenhet från en kompis som nyligen köpte en ny Canyon där det ingick Reynoldshjul!

Det är nästintill omöjligt att få både av och på däcket från fälgen, spelar ingen roll om det är fram eller bak. Jag har Reynolds Strike fälgar från 2014 och där är det lätt att kränga av/på däck.

Min kompis vill inte använda hjulen då det är snudd på omöjligt att få av däcket om man får punktering under rundan.

Man skall akta sig noga för TL-ready fälgar. De är hopplösa.

Bengt-re sa:
Generellt sett ja, men det finns variationer även bland dem.
Tex gick det enkelt att montera mitt nya Conti GP5000 25mm däck på mitt hjul med Kinlin XR-31T OC (TLR-fälg).

/Håkan

HåkanC sa:
Bengt-re sa:
Generellt sett ja, men det finns variationer även bland dem.
Tex gick det enkelt att montera mitt nya Conti GP5000 25mm däck på mitt hjul med Kinlin XR-31T OC (TLR-fälg).

/Håkan

Jo. Det kan gå, men jag ett hjul som ger mig däcksbytesångest. I kombination med vissa däck måste man försträcka nya däck på en mer lättmonterad fälg och därefter låta det stå en vecka pumpat till maxtryck. Sen går det med svårighet och envishet precis att få dit... hoppas att jag aldrig punkar ute med det hjulet....

Btw. Hur tusan fungerar hookless fälgar? Det låter ju helt galet, men eftersom det säjs så borde det fungera?!

JohanSkane sa:

Prova att ta bort original fälgband , tyvärr har reynolds tl-hjul ett tjockt vanligt fälgband i fälgarna ( åtminstonde på dom jag hjälpte polare med ) och det blir extremt svårt att montera däck .
Funkar bra efter tejpning men dom är fortfarande tajtare än vanliga hjul .

M

Manurhin2 sa:
JohanSkane sa:

Prova att ta bort original fälgband , tyvärr har reynolds tl-hjul ett tjockt vanligt fälgband i fälgarna ( åtminstonde på dom jag hjälpte polare med ) och det blir extremt svårt att montera däck .
Funkar bra efter tejpning men dom är fortfarande tajtare än vanliga hjul .

M

Tack för tipset men det har provats! Men kan kanske hjälpa någon annan.

JohanSkane sa:

Ja, det är en Canyon Aeroad med Reynolds tubeless ready hjul :-)
Att få av däcket går hyfsat enkelt när det väl har släppt från fälgen, det svåra är återmonteringen. Nog läge att ha med sig minst två extraslangar ute på rundorna.

Senast ändrad:
Det finns ju olika verktyg som skall underlätta monteringen av "besvärliga" däck
Tex
50405_00_c.jpg

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=50405;menu=1000,185,188;pgc[44]=151;page=2

311636_00_c.jpg

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=311636;menu=1000,185,188;pgc[44]=151

Problemet är att ha dem med sig när man cyklar

/Håkan

Jag väcker liv i min tråd igen.
Tidigare så har jag fått av framdäcket men jag sparade backdäcket, det var ju ingen brådska iom att det fortfarande var vinter och ingen cykling i sikte på länge.
Idag gav jag mig i kast med backdäcket och detta var om möjligt ännu mer överdjävligt. Hur jag än försöker lyckas jag inte ens få däcket att släppa från fälgkanten (in mot mitten av fälgen) så att jag kan få fäste med däcksavtagare. Däcket är som klistrat mot fälgkanten hur jag än bänder och sliter i det. Man får ju tyvärr inte mycket grepp i ett smalt racerdäck heller. Alla tips tas mot tacksamt hur jag löser detta.
Jag ska nog lyckas få av (och på) även det här däcket om det bara släpper från fälgkanten....

Efter att ha provat alla tänkbara knep föll jag till sist för föga och gav upp och åkte till Cykloteket. Cykelmecken trodde det skulle bli en enkel sak men icke så, tydligen rekord i svåravtaget däck. Hursomhelst, ett par timmar senare hämtade jag hjulet med däcket demonterat. Jag har även bytt till ett smalare fälgband då dom trodde detta kunde vara orsaken till att däcket satt så hårt fast.

Nu har jag stött på något mkt jävligare än Reynolds kullerbyttehjul .
Bontrager ngt carbon 29:or med egna plast-tl-fälgband med onödiga kanten rejält hög innanför kanttråden .
Slutade med att en fick hetsdra i däcket och en fick trycka ner 2 st spårmejslar i minimala glipan för att få ner kanttråden från sätet .
Hur f..n tänker folk? Konstruera fälgar med för stor dia på tl-hyllan och ovanpå det en rejäl kant för att göra det omöjligt att byta själv .
Helt värdelöst att använda i skogen då man inte klarar att laga punka .

Efter demontage av original fälgband och tejpning med dt-tejp funkade det nästan som det borde , iaf klart görbart , när vi idag tryckte ner ena däckssidan för att plocka ur slangen och fylla gucka. .

M

Manurhin2 sa:
Hur f..n tänker folk?
M
Brist på standard för däck -> säkerhetsrisk -> amerikanskt företag med stor omsättning -> göra allt för att slippa stämning.
Och likaväl som vissa däck är stora i kanttråden så finns det ju de som är för små (vad det nu var).

Nu har jag stött på något mkt jävligare än Reynolds kullerbyttehjul .
Bontrager ngt carbon 29:or med egna plast-tl-fälgband med onödiga kanten rejält hög innanför kanttråden .
Slutade med att en fick hetsdra i däcket och en fick trycka ner 2 st spårmejslar i minimala glipan för att få ner kanttråden från sätet .
Hur f..n tänker folk? Konstruera fälgar med för stor dia på tl-hyllan och ovanpå det en rejäl kant för att göra det omöjligt att byta själv .
Helt värdelöst att använda i skogen då man inte klarar att laga punka .

Efter demontage av original fälgband och tejpning med dt-tejp funkade det nästan som det borde , iaf klart görbart , när vi idag tryckte ner ena däckssidan för att plocka ur slangen och fylla gucka. .

M
Har råkat ut för precis samma problem och håller med om att sådan hjul är helt värdelösa eftersom man inte snabbt kan byta under rundorna/tävlingar!

Har råkat ut för precis samma problem och håller med om att sådan hjul är helt värdelösa eftersom man inte snabbt kan byta under rundorna/tävlingar!
Helt värdelöst, ingen blir glad av försäkringsbolagskanter och för stora mått.
Bontrager och Reynolds är jäv...t mkt på shitlist hos mig.
Reynoldshjulen är dessutom flexiga som messmör.

Hej.

Jag är väldigt sugen (och jag kommer ändå behöva göra det förr eller senare, förmodligen "förr" då däcken är rätt slitna) att lägga i lite tunnare gummi i däcken och FRAMFÖRALLT att byta från de trögrullade 25morna till de betydligt lenare 23 som jag har köpt.

När jag satte dit däcken var jag tvungen använda mig av olja, för det är ju förbjudt med däckavtagare när man sätter på däck på kolfiber DÅ kan jag inte låta bli att undra varför det är tillåtet att använda dem när man ska ta av däcken!?!?

Finns det ett sätt utan avtagare? Är väldigt paranoid att jag ska förstöra dem. När jag hade aluminium brydde jag mig knappt om att hämta däckavtagare, jag bara tog vad jag hade tillgängligt så nej jag lärde mig aldrig detta.

Enligt den här kvinnan ska det gå:
Märk väl att jag är väldigt intresserad av att lära mig dessa busknep för det innebär att man dessutom kan låta bli att ta med däckavtagare när man cyklar ut. Det är runt 20 gram det.

Senast ändrad:
Vi andra använder däckavtagare i plast på kolfälgar. Det fungerar utmärkt. Dock kan jag skriva under på allt djävulsskap med Reynolds Tubelessfälgar. Det är en sån lättnad att ha bytt till hjul där samma däck glider på med handkraft:)

Vi andra använder däckavtagare i plast på kolfälgar. Det fungerar utmärkt. Dock kan jag skriva under på allt djävulsskap med Reynolds Tubelessfälgar. Det är en sån lättnad att ha bytt till hjul där samma däck glider på med handkraft:)
Har nu utvecklat en talang för att göra det helt utan däckavtagare och det är jag förbannat stolt över för det är status och fame. Det ska man kunna! Det där med olja vet jag inte ens varför det ska behövas.

Allt handlar om att skapa slack.

Edit: Har dock väldigt ont i tummen idag

Däckavtagare (i plast) kan man använda när man skall ta ut en punkterad slang. Den har ju ändå hål i sig. När man monterar en ny, så vill man däremot inte riskera att klämma slangen med något verktyg.
Att riskera olja på däck och/eller bromsytor vill jag bestämt undvika.
Varför Manon tar av hela däcket vid punktering är helt obegripligt. Att hon börjar ta av, och slutar sätta på, däcket på motsatt sida från ventilen är också konstigt. Ventilen hindrar då däcket från att komma ända ner i skåran.
Slitna tummar brukar jag klara mig utan när det gäller kanttrådsdäck. Efter att ha tagit av CX-tuber är det en helt annan femma. Då kan det vara stora blåsor i flera dagar efter.

Däckavtagare (i plast) kan man använda när man skall ta ut en punkterad slang. Den har ju ändå hål i sig. När man monterar en ny, så vill man däremot inte riskera att klämma slangen med något verktyg.
Att riskera olja på däck och/eller bromsytor vill jag bestämt undvika.
Varför Manon tar av hela däcket vid punktering är helt obegripligt. Att hon börjar ta av, och slutar sätta på, däcket på motsatt sida från ventilen är också konstigt. Ventilen hindrar då däcket från att komma ända ner i skåran.
Slitna tummar brukar jag klara mig utan när det gäller kanttrådsdäck. Efter att ha tagit av CX-tuber är det en helt annan femma. Då kan det vara stora blåsor i flera dagar efter.
Du får väl ge ventilen en liten push då... Behövs inga mätare för att klara av detta.

Ni som pratar om "handkraft" osv. ni har aldrig tampats med ett Reynolds TL hjul.
Jag har aldrig stött på något liknande någonsin. När man dessutom väl fått på skiten, så är det en lika stor mardröm att få av däcket. Däcket sitter så hårt på fälgkanten att man börjar gråta och fingrarna blöder. Lyckas man till slut få upp en synlig så får man snabbt som attan försöka trycka in en däckavtagare och använda all sin kraft för att få en glipa mellan corden och fälgen och sen jobba fram och tillbaka för att öka detta mellanrum mm för mm innan man till slut får däcket att släppa lite grann. Då skulle man kunna tro att resten av däcket släpper men ååååååh nej, det är många svordomar kvar innan skiten är loss.

Det finns liksom nivåer i helvetet.

Sant, ventilen ska vara långt in. En klassisk miss är att skruva fast muttern innan man drar över däcket
Muttern??? :D
Det har man väl bara när man kör slanglöst.

Om man börjar ta av och slutar sätta på däcket vid ventilen, så vet man att man kan få däcket så djupt i kanalen som möjligt. Ingen ventil som hindrar.

Skiljer massor mellan olika däck o fälgar .Har gett upp temporärt med att försöka få på ett par 32mm Conti 5000 TL på ett par Slowbuildfälgar som det inte alls varit svårt att poppa upp ett par Schwalbe G-one på. Försöker tänja ut Contidäcken på ett par Mavicfälgar. Hoppas det räcker. Får väl testa ugnen annars....

Amrisarna och ETRTO är inte riktigt överens om dimensionerna på däck och fälg enligt ett dokument som går att hitta långt nere på Schwalbes hemsida. (Gitter inte leta upp det just nu) Kan ju ställa till problem.

4E9E0AC8-1A51-4B0F-B33F-954F28EED8AB.jpeg
Bump! Fast inte kolfiberfälg då..

Sitter och försöker få av ett WTB Byway 47 från en WTB Frequency Race i23 utan framgång, finnns inte en janne att få något mellan däck och fälg utom en supersmal smörkniv i plast som inte är duglig att bända upp med. Tips?

Tillbaka
Topp