Tubelesseländet

Tubelesseländet
Lite så....andra däck kommer inte lösa biffen.
Sen resonerar jag som så att saker som är jävliga hemma i garaget kommer inte vara mer medgörliga ute i fält. Omöjliga däck+fälgkombinationer vill inte jag stå med vid vägrenen vid ett eventuellt haveri.
å andra sidan punkar man så illa vid vägrenen att guckan inte tätar så behöver man ju lika förbaskat trycka i slang förutsatt att däcket fortfarande e helt nog för kunna åka på så då försvinner svårpoppade däcksproblemet endå :cool:

Tubelesseländet
å andra sidan punkar man så illa vid vägrenen att guckan inte tätar så behöver man ju lika förbaskat trycka i slang förutsatt att däcket fortfarande e helt nog för kunna åka på så då försvinner svårpoppade däcksproblemet endå :cool:
Hört talas om ansjovis/salami/korv? ( kärt barn har många namn)
Funkat de två (!) ggr jag har råkat ut för sån punka. Behöver inget däckavtagande, slangiläggande och däckpåläggande i kall vägkant utan går på två röda. ?

Tubelesseländet
(Kastar in en klabbe till i elden)

Kan det ibland till och med vara snabbare med slang? Kan det vara så att vissa lag kör slanglöst för att det är så deras sponsorer vill att dom ska göra? Att slanglöst är hett och och att Conti c/o gärna vill att TS ska svära över sina problem och köpa ett par nya däck? Och nya hjul?
Detta är jag helt övertygad om. Det är en konspiration!

Tubelesseländet
(Kastar in en klabbe till i elden)

Kan det ibland till och med vara snabbare med slang? Kan det vara så att vissa lag kör slanglöst för att det är så deras sponsorer vill att dom ska göra? Att slanglöst är hett och och att Conti c/o gärna vill att TS ska svära över sina problem och köpa ett par nya däck? Och nya hjul?
Precis så är det.
Precis som att fälgbromsar är premium(för pensionärer med tub)

Tubelesseländet

Nja, så lätt är det inte. På satans hjulen från helvetet var det långt ifrån lätt att få dit en slang utan den överhängande risken att den skadas vid montering. Sånt är så där kul när det drar in ett regn och börjar mörkna:)
Sen kan det också vara svårt att bygga nog med tryck för att faktiskt få däcket att poppa hela vägen runt med en liten handpump. Förvisso blir det cyklingsbart men rätt osoft när det slår i hjulet för däcket inte sitter 100.

Tubelesseländet
Obs. Befinner mig fortfarande i en influensadimma så jag vet inte riktigt vad jag svamlar om!

Men kanske en liiiiten konspiration?
Lider själv av sviterna från Covid vilket kan göra mig extra grinig men oavsett så ska det mkt till innan jag ger mig på tubeless igen. Då får det vara nå't som garanterat går att poppa med en minipump.

Tubelesseländet
Kör med slang på tubeless ready DT swiss LN hjul och har haft återkommande problem med att få Schwalbe One däcket att poppa efter slangbyte. Antar att det är fälgen som orsakar svårigheterna eller bör jag byta däck för att slippa det?

Tubelesseländet
Kör med slang på tubeless ready DT swiss LN hjul och har haft återkommande problem med att få Schwalbe One däcket att poppa efter slangbyte. Antar att det är fälgen som orsakar svårigheterna eller bör jag byta däck för att slippa det?
Dåligt tejpad fälg kan va värt att kolla med.

Tubelesseländet
Har du tagit bort ventilkäglan när du pumpat? Du får in mer luft då och gå gärna till din lbs. och använd deras tryckluft.

Tubelesseländet
Tror skogling försöker hålla sig till topic, men det blir så klart inte rätt. Antar att det är nån slags lvg? Jag har aldrig haft problem på mtb men det brukar hjälpa att trycka, bryta och massera lite innan trycket blir för högt.

Tubelesseländet
Dåligt tejpad fälg kan va värt att kolla med.
Provat att smörja däck-/fälgkant med såpvatten?
Tror skogling försöker hålla sig till topic, men det blir så klart inte rätt. Antar att det är nån slags lvg? Jag har aldrig haft problem på mtb men det brukar hjälpa att trycka, bryta och massera lite innan trycket blir för högt.
Tack för tipsen! Jag ska faktiskt kika på tejpen men hann inte byta idag, men det mest pga att jag lyckades spräcka en nyinsatt TPU slang när jag körde övertryck och hålet låg sedan på fälgsidan… Kanske hjälper med däckpoppning också.

När jag gör det hemmavid med såpa och fotpump går det ju bra äv om det kräver rätt absurda mängder såpa, men ute på vägen har jag varken möjlighet att pumpa övertryck eller smörja med såpa (fast det senare skulle jag iof kunna ta med lite av).

Ja ok det vart kanske off topic då jag kör lvg och med slang men försökte att inte starta en ny tråd i onödan och tänkte att det ändå var besläktat… typ.

Tubelesseländet
Nya hjul och nya däck (gravel thundero). Tidigare alltid lyckats montera tubeless med min vanliga fotpump men nu vägrar det att samarbeta. Kollade in secret tip enligt
men mitt problem är att däcksidan vägrar att stanna uppe mot kanten på fälgen som det så snyggt och enkelt visas i filmen. Fler tips? Slipper gärna att leta kompressor.

Tubelesseländet
Man kan dra rem eller snörre runt och om det behövs spänna in nåt runt med lagom diameter...på mtb en Pet flaska.

Gjorde det på ett däck som var helt snett pga hur det legat. Sen åkte jag och köpte en kompressor.

Är det bara lite som saknas så kan man trycka lite strategiskt så det fäster vid ventilen till att börja med

Tubelesseländet
Nya hjul och nya däck (gravel thundero). Tidigare alltid lyckats montera tubeless med min vanliga fotpump men nu vägrar det att samarbeta. Kollade in secret tip enligt
men mitt problem är att däcksidan vägrar att stanna uppe mot kanten på fälgen som det så snyggt och enkelt visas i filmen. Fler tips? Slipper gärna att leta kompressor.
Löste sig. Med ett jäkla frenetiskt pumpande och såpavatten.
Dock besviken att secret tip enligt filmen inte funkade alls. Däcket vägrade stanna upp och efter att ha lagt till såpavatten var ju den metoden definitivt helt körd.

Tubelesseländet
Har aldrig funkat för mig heller men man kan väl sätta en sida med slang först kanske om man vill trixa. Tror det blir bättre om det står ett tag m slang också. Hade aldrig problem att poppa gamla däck bara nya

Tubelesseländet
Jag har aldrig sett en sådan lista, eller något utöver rekommendationer om bredd på däcken.
Man får kanske lov att vara liiiite aktiv själv?
Exempelvis:

Du får gärna leta själv på just dina favoriter?

Tubelesseländet
så länge fälgen är utformad för slanglöst utgår jag i nådens år 2024 att nytillverkade tl-däck skall passa.

litar mer på min egen förmåga att få till det, än vad någon junior tabellnisse totat ihop. att man kan behöva höja fälgbasen med tejp respektive töja motsträviga kanttrådar är inbyggt i konceptet.

Tubelesseländet
Köpte nya (lätt beggade) hjul (Hyper Lün, fantastiskt fina och lätta) förra året med monterade 26mm Pirelli-däck slanglöst. Tänkte att det var dags att hoppa på slanglöst-tåget. Har kört slang på lvg i 12 år på flera olika cyklar, alltid Conti GP 4/5000 och har haft 2(!) punkteringar på dessa 12 år trots pendling med dödsgrus, och veckolånga turer med mestadels grusväg på somrarna. Så när jag ville ha lite bredare däck på mina nya hjul föll valet på 30mm Conti GP5000 TR. Första däcket hann jag rulla 11 mil på innan en sten på asfalt skar upp däcket så pass illa att typ all vätska sprutade ut. Som tur var tätade det tillräckligt så att jag kunde ta mig hem. Däcket var kört, så efter en dryg vecka blev det att bita i det sura äpplet och köpa ett nytt däck i butik. ETT däck för 995kr! Skulle cykla långt dagen efter så ingen tid att beställa på nätet för bättre pris. Tänkte att jag måste haft extrem otur då tidigare Conti-däck varit så grymma, men enbart en vecka senare hände exakt samma grej, bak igen. Liten vanlig sprättsten på asfalt och pschhh, rejält punka och däcket förmodligen oanvändbart som tubeless igen.

Har jag bara haft extrem otur, eller är Contis TL-däck så extremt dåliga mot punktering? Är det likadant med alla TL-däck? Jag är i valet och kvalet om jag ska köpa en ny uppsättning TL-däck av annat märke, eller helt enkelt gå tillbaka till slang. Ska köra Vättern i Juni så måste ta tag i beställning snart.

Kan också tilläggas att Conti-däcken dessutom verkar tappa trycket otroligt fort även o-punkade. De Pirelli som satt på hjulen när jag köpte behövde väldigt sällan pumpas så hjulen i sig verkar vara täta, men Contidäcken är i stort sett tomma efter 2 dygn..

Tubelesseländet
Köpte nya (lätt beggade) hjul (Hyper Lün, fantastiskt fina och lätta) förra året med monterade 26mm Pirelli-däck slanglöst. Tänkte att det var dags att hoppa på slanglöst-tåget. Har kört slang på lvg i 12 år på flera olika cyklar, alltid Conti GP 4/5000 och har haft 2(!) punkteringar på dessa 12 år trots pendling med dödsgrus, och veckolånga turer med mestadels grusväg på somrarna. Så när jag ville ha lite bredare däck på mina nya hjul föll valet på 30mm Conti GP5000 TR. Första däcket hann jag rulla 11 mil på innan en sten på asfalt skar upp däcket så pass illa att typ all vätska sprutade ut. Som tur var tätade det tillräckligt så att jag kunde ta mig hem. Däcket var kört, så efter en dryg vecka blev det att bita i det sura äpplet och köpa ett nytt däck i butik. ETT däck för 995kr! Skulle cykla långt dagen efter så ingen tid att beställa på nätet för bättre pris. Tänkte att jag måste haft extrem otur då tidigare Conti-däck varit så grymma, men enbart en vecka senare hände exakt samma grej, bak igen. Liten vanlig sprättsten på asfalt och pschhh, rejält punka och däcket förmodligen oanvändbart som tubeless igen.

Har jag bara haft extrem otur, eller är Contis TL-däck så extremt dåliga mot punktering? Är det likadant med alla TL-däck? Jag är i valet och kvalet om jag ska köpa en ny uppsättning TL-däck av annat märke, eller helt enkelt gå tillbaka till slang. Ska köra Vättern i Juni så måste ta tag i beställning snart.

Kan också tilläggas att Conti-däcken dessutom verkar tappa trycket otroligt fort även o-punkade. De Pirelli som satt på hjulen när jag köpte behövde väldigt sällan pumpas så hjulen i sig verkar vara täta, men Contidäcken är i stort sett tomma efter 2 dygn..
De punkor du beskriver hade ju blivit punka även med slang, så jämförelsen är mellan olika däck. Inte mellan slang och slanglöst.

Det går att sy igen mindre revor med fiskelina och laglappar för slang, även om det är lite bökigt. Köp tåligare däck istället. :sneaky:

Edit: Mindre hål som fortfarande är lite för stora för att täta med bara gucka lagas med en så kallad "salami". Det är en bit gummerat rep/snöre som man medelst speciellt verktyg trycker in (dubbelvikt) i hålet.

Tubelesseländet
Edit: Mindre hål som fortfarande är lite för stora för att täta med bara gucka lagas med en så kallad "salami". Det är en bit gummerat rep/snöre som man medelst speciellt verktyg trycker in (dubbelvikt) i hålet.
Eller, i svåra fall, två ansjovisar på nålen och i samma hål.

Kom ihåg att vi som kör slanglöst alla har erfarenhet av både slang och slanglöst. Vilket de räddhågsna slangförespråkarna inte verkar ha ?

Tubelesseländet

Jag har inte erfarenhet av Contis TL, så vågar inte säga om de är ömtåliga. Men som sagt ovan, punka hade du fått även med slang. Jag hade kanske provat ett annat fabrikat för peace of mind.

Att du tappar så otroligt mycket tryck är också ett ”akut” problem inför vättern. När jag kört VR brukar jag märka att däcken är märkbart mjukare vid målgång. Och då har jag kört latexslang som inte upplevs tomma efter två dygn i normala fall (men behöver pumpas).

Tubelesseländet
Jag har inte erfarenhet av Contis TL, så vågar inte säga om de är ömtåliga. Men som sagt ovan, punka hade du fått även med slang. Jag hade kanske provat ett annat fabrikat för peace of mind.

Att du tappar så otroligt mycket tryck är också ett ”akut” problem inför vättern. När jag kört VR brukar jag märka att däcken är märkbart mjukare vid målgång. Och då har jag kört latexslang som inte upplevs tomma efter två dygn i normala fall (men behöver pumpas).
Ja, jag känner ju också det. Funderar på att helt enkelt bara slänga in en slang i de däck jag har på just nu för att slippa strula/mecka en massa inför Vättern. Andra punkan är mer en skrapad reva än ett rent skärhål så det bör funka utan utgärd om jag slänger i slang. Så får jag se senare hur jag gör. Jag vill ju gärna köra fortsätta köra slanglöst då jag kört det länge på MTB utan problem..

Tubelesseländet

Jag har ett minne av att just Conti rekommenderade just sin egen tätningsvätska för deras slanglösa när de kom. Om det är annan dekokt för att kunna täta eller bara det vanliga försäljningssnacket kan man ju spekulera i.
Jag står just och skall kränga ett par Conti slanglöst på nya hjul och tänker täta med min vanliga Stans-soppa. Vi får väl se hur det blir.

Tubelesseländet
Kunde inte hålla mig.

IMG_7964.jpeg

Tillbaka
Topp