Köpte nya (lätt beggade) hjul (Hyper Lün, fantastiskt fina och lätta) förra året med monterade 26mm Pirelli-däck slanglöst. Tänkte att det var dags att hoppa på slanglöst-tåget. Har kört slang på lvg i 12 år på flera olika cyklar, alltid Conti GP 4/5000 och har haft 2(!) punkteringar på dessa 12 år trots pendling med dödsgrus, och veckolånga turer med mestadels grusväg på somrarna. Så när jag ville ha lite bredare däck på mina nya hjul föll valet på 30mm Conti GP5000 TR. Första däcket hann jag rulla 11 mil på innan en sten på asfalt skar upp däcket så pass illa att typ all vätska sprutade ut. Som tur var tätade det tillräckligt så att jag kunde ta mig hem. Däcket var kört, så efter en dryg vecka blev det att bita i det sura äpplet och köpa ett nytt däck i butik. ETT däck för 995kr! Skulle cykla långt dagen efter så ingen tid att beställa på nätet för bättre pris. Tänkte att jag måste haft extrem otur då tidigare Conti-däck varit så grymma, men enbart en vecka senare hände exakt samma grej, bak igen. Liten vanlig sprättsten på asfalt och pschhh, rejält punka och däcket förmodligen oanvändbart som tubeless igen.
Har jag bara haft extrem otur, eller är Contis TL-däck så extremt dåliga mot punktering? Är det likadant med alla TL-däck? Jag är i valet och kvalet om jag ska köpa en ny uppsättning TL-däck av annat märke, eller helt enkelt gå tillbaka till slang. Ska köra Vättern i Juni så måste ta tag i beställning snart.
Kan också tilläggas att Conti-däcken dessutom verkar tappa trycket otroligt fort även o-punkade. De Pirelli som satt på hjulen när jag köpte behövde väldigt sällan pumpas så hjulen i sig verkar vara täta, men Contidäcken är i stort sett tomma efter 2 dygn..