Bröt styret på pendlaren...

tmalm

Aktiv medlem
För ca en vecka sedan körde jag på en trottoarkant "lite hårt" på väg hem från jobbet, styret vred sig i stammen men det är ju lätt fixat och jag tänkte inte mer på det men på hemväg i onsdags, i sista uppförsbacken ca en km hemifrån ställde jag mig upp, spann loss i snön, ramlade och när jag ställde mig upp var det nåt som inte stämde riktigt...
DSC_9435.JPG

DSC_9437.JPG
DSC_9438.JPG
DSC_9436.JPG

Vänstersidan verkar intakt, den kan man sitta på men höger är ju lite knasig:-)

/T

Tänk att jag cyklade MTB med ett chinastyre i plast i början.

Då var jag ung och dum (under 35), tur att det inte blev nåt stökigare än Nick-spåret då.

Menade mest att det är ett välkänt namn bland kinesiska tillverkare som har funnits länge. Troligen hade du otur och fick ett dåligt styre.

Fast det är 700 utan distributörer, generalagenten, återförsäljare, reklamare, padelspelare etc. Borde motsvara åtminstone 2 å 8 om det satt ett märke på det. Barn nuförti'n kan väl bara bygga mobiltelefoner.

/T
Fast det är 700 utan distributörer, generalagenten, återförsäljare, kvalitetskontroll, reklamare, padelspelare etc.

Är det nu vi ska titta på den andra ändan av spektrat? Alla svindyra kolfibertillverkare med fräsiga varumärken vars produkter ändå går sönder gång på gång?

Ingen som heller tänkt fråga hur gammalt styret var? Var det monterat med momentnyckel enligt konstens alla regler både mot stammen och reglage?
Har tillverkaren / säljaren sökts för en kommentar? Garantiärende?

Kan det varit maximal otur bara?

Betalar man mer köper man sig ofta en större (ibland falsk) trygghet. Det är fullt rimligt men betyder inte att det inte också finns vettiga produkter bland direktköp från kinavarianterna. Upp till var och en att värdera de olika aspekterna.

Fast kolfiber blir inte utmattat som aluminium utan bryts bara av våld eller av att bli förstörd av att klämmas e.d.
Och där det bröts klämmer man aldrig fast något reglage.
Det måste brutits pga (krock)våld.

Fast kolfiber blir inte utmattat som aluminium utan bryts bara av våld eller av att bli förstörd av att klämmas e.d.

Det förutsätter att kolfibret / komponenten är komplett felfri utan "imperfections". Där det bröts ligger belastning medelst hävstång respektive fibrerna löper tvärs - utan att vara någon expert kan jag tänka mig att om du klämmer åt ett kolfiberrör för hårt på det tjockare området så kan det bli spänningar som ger försvagningar längre ut.

Men oavsett så har styret gått av, och det har även utsatts för våld (drämt i framhjulet så styret vred sig). Vi vet inget om hur hård smällen var osv. och kan spekulera bäst vi vill. Kontentan är att billiga kolfibergrejer pajar och dyra pajar, sen förhoppningsvis pajar de dyra mer sällan men det är också långt ifrån säkert....Enve....host, Canyon....spräcktral eller när deras nya kolstyre lanserades osv.

Fast det är 700 utan distributörer, generalagenten, återförsäljare, reklamare, padelspelare etc. Borde motsvara åtminstone 2 å 8 om det satt ett märke på det. Barn nuförti'n kan väl bara bygga mobiltelefoner.

/T
Ja det verkar ju ha gått bra. Du hade helt fel :)
Köp ett riktigt på någon rea eller kör alu!

Tänkte först lägga in en bild på kompisens arm efter en vurpa i hellas...
Mitt sår är en bagatell jämfört med hennes arm ...fy fan för kolfiber ..??

Längesedan Bike körde utmattningstester på kf-styren, men då var Syntace o Raceface bäst. Lite förvånande var ENVE inte så bra som dessa, där Syntace inte gick att bräcka inom rimlig tid. Kvalitetsskillnaderna var samma inom märkena för alustyren. Noname kinastyren var sopkass.

Prata med cykeltillverkare som sa att dom köpte in styren till sina cyklar för att det är sån viktig detalj att alla styren måste röntgas efter tillverkning och en sån röntgen var tydligen snuskigt dyr.

Kan tänka mig att dom billigaste kinastyren inte är så noga kontrollerade

Vill minnas att jag för länge sen såg en film när en krallig cykelcitymedarbetare bröt av ett kinastyre medelst handkraft, han provade sen med ett ”märkesstyre” och det gick inte alls. Nu hade de väl stark anledning att visa att de styren de säljer är bättre så de tog kanske sämsta möjliga nonamestyre att bryta av iofs…

Nu vet jag inte om kolfiber och aluminium utmattas på olika sätt men vad jag förstår utmattas även kolfiber av upprepade böjningar. Man designar naturligtvis komponenter för att tåla tillräckligt många cykler men såvitt jag förstår är det ett ändligt antal cykler.

Längesedan Bike körde utmattningstester på kf-styren, men då var Syntace o Raceface bäst. Lite förvånande var ENVE inte så bra som dessa, där Syntace inte gick att bräcka inom rimlig tid. Kvalitetsskillnaderna var samma inom märkena för alustyren. Noname kinastyren var sopkass.
De testerna var grymma!

/T

Nu vet jag inte om kolfiber och aluminium utmattas på olika sätt men vad jag förstår utmattas även kolfiber av upprepade böjningar. Man designar naturligtvis komponenter för att tåla tillräckligt många cykler men såvitt jag förstår är det ett ändligt antal cykler.
Googlade lite och det verkar vara lite otydligt. Sannolikt krävs extremt många mil för att något överhuvudtaget ska hända som kan detekteras så jag tar tillbaka min kommentar. När det gäller styren är utmattning inte en fråga :)

Utmattning för kolfiberlaminat är svårt att förutsäga, det är inte som en homogen metall där det uppstår en spricka, utan utmattningsbrott kan ske på många olika sätt och hur laminatet är gjort är helt avgörande som jag fått lära mig, lite slarv där och risken för brott ökar flerfalt Så kvalitetskontrollen som flera varit inne på är verkligen viktig när det gäller kolfiberkompositer. Finns en kille som sågat upp och undersökt många ramar och annat i kolfiber för att se kvaliteten på laminaten, han har postat ett antal klipp på youtube., luescherteknik heter hans kanal.

Tillbaka
Topp