VARNING för bedragare på Köp och sälj

Jag kan tänka mig att omdömessystem finns på en massa plattformar för att skapa en känsla av trygghet. Dvs. det levererar inte riktigt det folk tror, men känslor trumfar verkligheten vilket gör att allt känns bra.

Frågan om ett omdömessystem är dock intressant, men man kanske ska utforma det på något annat sätt än skriftliga omdömen eller klickbara stjärnor. Men HUR DÅ?

Sen är det stor skillnad mellan att hitta/stoppa bedragare och att minska risken för att råka ut för en strulpelle. Den senare är lite svårare att fånga upp då det till viss del handlar om förväntningar (hur snabbt man svarar, skickar något, osv) och om kommunikation (vanligt med missförstånd, olika tolkningar, osv).
Kommer inte ihåg, men är det bank-ID på Happyride? Blocket kör med det.

Kommer inte ihåg, men är det bank-ID på Happyride? Blocket kör med det.
Ja, det är bank-id här. Det har implementerats en hel del säkerhetslösningar här senaste åren, och min upplevelse är att rena bedrägerier minskat rejält sedan dess. Det var massor av trådar om det för några år sedan.
Om man ska bedöma av trådarna på senare tid så är det snarare struliga köpare med orimliga förväntningar eller som inte gjort sin research som är största problemet numer. Jag är tveksam till att ge dem ett extra verktyg för ”hämnd”.

Sedan får man ju skilja på renodlade säljsajter som Tradera, Blocket, etc och happy som är ett community.

Det är även så att det blir lite av en sport att göra så trevliga affärer som möjligt när man säljer på Tradera och då få bra omdöme. En köpare som inte blir nöjd är inget kul då tar jag mycket hellre tillbaka och säljer igen, förlusten skulle ju bli helt obetydlig för mig. Men det har aldrig hänt att någon köpare reklamerat på de ungefär 70 försäljningar jag gjort trots att jag skriver om möjligheten i meddelandet med betaluppgifter.
Nu är ju Tradera en anonymiserad och renodlad säljsajt, dvs du har väldigt liten möjlighet att ta reda på nåt om säljaren innan affär. Dessutom auktionsupplägg, dvs lägger du bud är du tvungen att köpa (utan att veta vem du handlar av). Då fyller omdömen en funktion.

På happy har du alla möjligheter i världen att kommunicera med säljaren och bilda dig en uppfattning innan affär, kolla upp att den du handlar av verkligen existerar, att kontaktuppgifter stämmer, osv.

Sometimes before you swish , you kan check the swish number on internet if it has anmäla . I swish to someone and then discover that 9 more people swish that number and blev lurad. I think on hitta .se we can check
Jag brukar alltid kolla upp personen med telefonnr (och personnummer vilket jag brukar att få via kontraktet?) och personen i fråga har ett företag som ändå omsätter lite och verkar vara reko på alla andra sätt

Jag vet inte vad du menar med "börja leva rövare" men om personen vägrar svara så är det väl inte så mycket man kan göra annat än att hänga ut. Frågan är om man tycker det är värt det.

Antar du betalat i förskott?

Går det inte att sälja bromsarna för ungefär samma pengar som ett par sådana du behöver kostar? Kan ju vara ren okunskap men att någon varit inloggad men vägrar återkoppla tyder ju på att man är medveten om att man gjort fel...
Levat rövare =skriva vem det är här. Mycket annat finns väl inte att göra, och är inte rimligt i denna situationen. Centrum monterade bromsar är lite dyrare än directmount och framförallt lär det bli svårt att sälja iom att det är en standard som aldrig tog sig riktigt. Jag var mest nyfiken på hur ni andra hade gjort i min situation

Har du inte fått se vad du köpte innan du köpte det?

Jag vet inte vad skillnaden är, finns risk att säljaren inte heller har koll, att sticka huvudet i sanden efter affären är slutförd är väl inte helt kosher.

Å andra sidan brukar jag inte heller ge köpare en garanti att prylen passar köparens ändamål.
Jag fick se att allt var i kartonger fortfarande då gruppen var ny, men bilden var inte så skarp så jag såg inte vad det var för standard på bromsinfästningen, därav min tydliga fråga till säljaren vilka bromsar det var.
Det handlar ju inte om att säljaren skulle lämna någon garanti heller, utan mest om att det är rövigt gjort att sälja saker som man vet är fel. Och att inte svara.

Jag fick se att allt var i kartonger fortfarande då gruppen var ny, men bilden var inte så skarp så jag såg inte vad det var för standard på bromsinfästningen, därav min tydliga fråga till säljaren vilka bromsar det var.
Det handlar ju inte om att säljaren skulle lämna någon garanti heller, utan mest om att det är rövigt gjort att sälja saker som man vet är fel. Och att inte svara.
Vad fick du för svar på direct mount frågan? Eller uteblev svar och du fortsatte köpet?

Misstag sker hela tiden. Köpte ett 8000kr vevparti och det visa sig att BCD i annonsen inte stämde överens med verkligheten. Blev en svindyr läxa men säljaren bad om ursäkt för misstaget och kompenserade litegrann.
Fast det är skillnad på ett ärligt misstag och att fula sig / vara tjyv.

Att inte svara, gud vissa har svårt för det på detta forum. Ibland skriver man på en annons för man vill köpa, bara ge mig nummer så swishar jag, men får inget svar alls. Så det finns verkligen konstiga personer.

Misstag sker hela tiden. Köpte ett 8000kr vevparti och det visa sig att BCD i annonsen inte stämde överens med verkligheten. Blev en svindyr läxa men säljaren bad om ursäkt för misstaget och kompenserade litegrann.
Så är det absolut missar sker utan avsikta att luras, det avgörande är hur man som säljare agerar om man gjort fel. Senaste jag köpte var ett par tempopinnar med växelreglage, stod 10s i annonsen och jag frågade dessutom för säkerhets skull. När jag sen fick dem visade det sig vara 9s, mejlade säljaren och fick direkt svar och det hela löstes på mindre än fem minuter så att båda jag och säljaren blev nöjda. Den säljaren skulle absolut fått ett bra omdöme av mig trots fel i annonsen.

Levat rövare =skriva vem det är här. Mycket annat finns väl inte att göra, och är inte rimligt i denna situationen. Centrum monterade bromsar är lite dyrare än directmount och framförallt lär det bli svårt att sälja iom att det är en standard som aldrig tog sig riktigt. Jag var mest nyfiken på hur ni andra hade gjort i min situation
Finns nog inte mycket att göra tyvärr, hänga ut kan man ju men det känns nog för de flesta lite olustigt ändå när det inte är ett rent bedrägeri och då gäller även polisanmälan. Dessutom tjänar det inte mycket till. Enda man kan göra är att stämma civilrättsligt och det är knappast aktuellt för mindre summor, även om man vinner målet förlorar man totalt genom den tid och energi det tar.

Med ett omdömessystem hade antagligen saken lösts direkt, antingen prisavdrag som köparen accepterar eller att säljaren tar tillbaka och säljer igen. Men som det nu är har säljaren inget egentligt incitament till det, åtminstone inget ekonomiskt.

Senast ändrad:
Vad fick du för svar på direct mount frågan? Eller uteblev svar och du fortsatte köpet?

Att inte svara, gud vissa har svårt för det på detta forum. Ibland skriver man på en annons för man vill köpa, bara ge mig nummer så swishar jag, men får inget svar alls. Så det finns verkligen konstiga personer.
Säljaren ska såklart ta tillbaka varan om det är nåt annat än det han påstått sig sålt. Antar att du hade användning för det ändå eftersom du gick med på kompromiss.

Och en sådan sak som direct mount är något man som säljare vet att de flesta inte har så då gäller att man i annonsen antingen visar en bild där det tydligt syns vilket fäste det är eller att det står i beskrivningen, helst båda. Missas det tycker jag det borde vara en självklarhet att säljaren tar tillbaka även i de fall köparen inte frågat innan om vilket fäste det är.

Ja, det är bank-id här. Det har implementerats en hel del säkerhetslösningar här senaste åren, och min upplevelse är att rena bedrägerier minskat rejält sedan dess. Det var massor av trådar om det för några år sedan.
Om man ska bedöma av trådarna på senare tid så är det snarare struliga köpare med orimliga förväntningar eller som inte gjort sin research som är största problemet numer. Jag är tveksam till att ge dem ett extra verktyg för ”hämnd”.

Sedan får man ju skilja på renodlade säljsajter som Tradera, Blocket, etc och happy som är ett community.
Tack för svar.

Mina 2cent.. Har handlat en del på Sweclockers (dataforum/prylar). Där finns det en tråd med ”good/bad” som man kan både läsa och be om att få bli omnämnd Efter gjord transaktion. Funkar bra utan bank-id och större insatser.
ex:

Bilagor

• IMG_3424.png
    IMG_3424.png
    187.4 KB · Besök: 163
Bankid gör det omöjligt för återfallsförbrytare eftersom vi blockar bedragare. Skulle vilja påstå att problemet med bedrägerier i princip försvunnit sedan vi började med det. Däremot förekommer en del affärer där köpare och säljare inte är överrens, och "slarviga" säljare som tar en evighet på sig att skicka också.

Innan det infördes var det en och samma person som lurade folk om och om igen, både här, på sweclockers och på nån hifisida. Han erkände allt i rättegång och blev också dömd för det.

Vid misstänkta annonser görs en bakgrundskoll om det är möjligt och det blockas därför en del i förebyggande syfte också, på gott och ont, också för att undvika försäljning av stöldgods. Ser man till nedlagd tid är det antagligen väldigt bra utdelning på det jobbet dessutom.

Med det sagt är jag alltså lite skeptisk till vad ett omdömessystem skulle tillföra och om det står i proportion till hur mycket jobb det skulle vara att införa och sedan administrera.

De försök som gjorts med omdömestrådar har inte rönt så mycket intresse.

Med det sagt är jag alltså lite skeptisk till vad ett omdömessystem skulle tillföra och om det står i proportion till hur mycket jobb det skulle vara att införa och sedan administrera.

Jag tror ni i framtiden kommer vara tvungna att införa någon form av lösning som minskar risken för köpare. Som det nu är är det i princip helt riskfritt för oärliga säljare så länge de inte går över gränser för vad som är åtalbart och jag har svårt att se att det kommer att hålla i längden så stort som K & S blivit och med ökat antal köp på distans. Dessutom spiller det över på forumdelen, det är tydligt när man läser i de trådar som startats av missnöjda köpare.

Jag håller med. Själv har jag varit för omdömen ganska länge. Men med tanke på hur många affärer jag gjort här i stort sett utan problem, har jag insett att behovet inte längre finns. I min erfarenhet har det alltid gått smidigt oavsett om jag varit på säljar eller köparsidan.

Av de sidor jag använt för att handla, har den här utan tvekan varit säkrast.

Jag tror ni i framtiden kommer vara tvungna att införa någon form av lösning som minskar risken för köpare. Som det nu är är det i princip helt riskfritt för oärliga säljare så länge de inte går över gränser för vad som är åtalbart och jag har svårt att se att det kommer att hålla i längden så stort som K & S blivit och med ökat antal köp på distans. Dessutom spiller det över på forumdelen, det är tydligt när man läser i de trådar som startats av missnöjda köpare.
Definiera gärna vad du menar med ”oärliga säljare så länge de inte går över gränsen för vad som är åtalbart”. Jag tror jag vet vad du menar, men i mina ögon (och erfarenhet fr diverse trådar här senaste året) så bottnar det ofta i att köparen inte undersökt varan tillräckligt noga. Utgå inte från att säljaren har full koll på allt hen säljer eller att din definition av ny/bra/fint skick är samma som säljarens, ställ frågor, begär bilder om nåt är tveksamt eller extra viktigt, kolla upp att telefonnummer och adress stämmer, osv.

"

"Absolut, vad behöver du direkt Mount eller?" på frågan om det var centrummonterad.
Det kan ju mycket väl ha varit så att det varit en kommunikationsmiss, det säger jag inte. Men det uteblivna svaret är väl kanske det som stör mig i sammanhanget.

Finns nog inte mycket att göra tyvärr, hänga ut kan man ju men det känns nog för de flesta lite olustigt ändå när det inte är ett rent bedrägeri och då gäller även polisanmälan. Dessutom tjänar det inte mycket till. Enda man kan göra är att stämma civilrättsligt och det är knappast aktuellt för mindre summor, även om man vinner målet förlorar man totalt genom den tid och energi det tar.

Med ett omdömessystem hade antagligen saken lösts direkt, antingen prisavdrag som köparen accepterar eller att säljaren tar tillbaka och säljer igen. Men som det nu är har säljaren inget egentligt incitament till det, åtminstone inget ekonomiskt.
Jag är inget fan egentligen till att hänga ut heller. Ofta känns det ju som om det är en kommunikationsmiss. Sen om jag hade varit den säljande parten hade jag nog känt lite mer ansvar för situationen och försökt styra upp det.
Men jag får väl hoppas att karman kommer och tar motparten i fråga i slutändan ?

Jag är inget fan egentligen till att hänga ut heller. Ofta känns det ju som om det är en kommunikationsmiss. Sen om jag hade varit den säljande parten hade jag nog känt lite mer ansvar för situationen och försökt styra upp det.
Men jag får väl hoppas att karman kommer och tar motparten i fråga i slutändan ?
Ja man får hoppas det i väntan på att ett omdömessystem införs så att sådant här försvinner.

Ja man får hoppas det i väntan på att ett omdömessystem införs så att sådant här försvinner.
Vilket då försvinner?
Jag läser att köparen bara sett bild på en kartong, ställt en fråga hen inte kan tolka eller förstå innebörden av svaret (inte jag heller) men istället för att stanna upp och be om ett förtydligande av svaret, fullföljt affären, nu försöker köparen hålla säljaren ansvarig för att hen sålde bromsar som inte passar.

Sorry, men jag tycker köparen inte säkerställt att det är rätt vara som var till salu.

Varit där, gjort det, lärde mig något av det.

Mina 2cent.. Har handlat en del på Sweclockers (dataforum/prylar). Där finns det en tråd med ”good/bad” som man kan både läsa och be om att få bli omnämnd Efter gjord transaktion. Funkar bra utan bank-id och större insatser.
ex:
Ja det är väl vanligt med såna trådar det kör väl alla knark/doping forum med sen länge.

”Gröna mig efter avslutad affär” ?

Jag menar om någon varit med om att polisen inte vill ta emot en anmälan för att de tycker att om det inte har gått en vecka från att jag har hört av personen som säljer kan de inte utesluta att de rör sig om något annat än bedrägeri. Jag förklarade för polisen att jag gjort cirka 2000 affärer på distans senaste deciennet och blivit blåst en gång tidigare och är cirka 99,9% säker på det blivit så nu också tyvärr även om det inte gått en vecka.

Med tanke på antalet nervösa som skriver här efter att nån säljare inte svarat på några timmar eller nån dag, är det nog troligt att polisen får in en hel del anmälningar också som senare dras tillbaka efter några dagar då det visat sig att säljaren blivit sjuk eller nåt annat i livet kommit emellan, så är det nog inte så förvånande att de ber folk ha lite is i magen.

Hur är det med säkerheten när jag har en dyr cykel som jag säljer via Happys köp o sälj där en nyregistrerad person är intresserad och vill att jag ska skicka cykeln? Räcker det att jag får in pengar först tex via Swish eller finns det fallgropar?

Hur är det med säkerheten när jag har en dyr cykel som jag säljer via Happys köp o sälj där en nyregistrerad person är intresserad och vill att jag ska skicka cykeln? Räcker det att jag får in pengar först tex via Swish eller finns det fallgropar?
Swish är safe. Pengarna går direkt in på ditt konto.

Men för bådas bästa, detta gäller BÅDE som säljare och köpare. Att namnen på swish är samma som den person du gör affär med. Och inte någon jävla påhittad faster, låtsaskompis eller morsa som mottagare/skickar...

Gör du affär med Johan så ska det stå Johan på Swish :)

Och ska du skicka en cykel och en dyr sådan. Var tydlig och poängtera i förväg att köp ej kan ångras eller säljes i befintligt skick och anmärk då på om det eventuellt är något som är fel med cykel, ev. repor etc. Så inte motpart kan komma efteråt o säga "du, styret skulle va kolfiber men detta är aluminium" eller att flaskhållarna saknas...

Är folk villiga att betala i förskott via Swish så varför inte? Använd kontraktsfunktionen här på Happy också så blir det bra.

Man blir så trött! Alla dessa som engagerar sig så energiskt, för att blåsa andra. Borde leka blindbock med dom och försöka hjälpa dessa vilsekomna individer att hitta nya vägar i deras liv!

ot, men la ut ett kylskåp och en soffa på fb marketplace, och blir bombad med spammers med den gemensamma egenskapen att de har cyrilliska bokstäver, och frågar om varan är kvar utan att nämna den vid namn.

gjorde missen att svara den första, och fick omedelbart ett 'frestande' erbjudande från x att firmabilen y skulle hämta samt betala kontant.

inte upplevt detta på blocket. där finns istället de vanliga käre bror-skambudsprutarna. hur är det på köpochsälj här??

Tillbaka
Topp