[OT] Varje höst väcks mitt habegär...

Hej,
Stort tack för svar! Spännande med Omegan. 40-talet alltså, kan nog stämma med tanke på tidigare ägare. Boetten är 35,5 mm utan krona, blank baksida och ingen ”Swiss” märkning under kl. 6. Kronan har Omega logo. Sonen är i övre tonåren och pluggar ekonomi/juridik ?. Tyckte den passade bra ?. Men fasen, då ska vi vara lite försiktiga.
Vi hade en duktig urmakare här i förortscentrumet förut, men de har såklart lagt ner. Bör väl gå att hitta någon duktig kring Stockholm annars (skulle gärna hitta urmakaren från Tyresö-butiken han hade precis gått urmakare-utbildning och var grymt ambitiös och insatt…)
Imponerande annars att klockorna går så fantastisk bra efter att ha legat obrukade i en byrålåda så länge (samma med min fars gamla Pierce klocka…)
Uppskattar verkligen dina råd och tips!
Trevlig lördag ?!

Seiko - om man kollar vilket verk som sitter i så kan man se vad det finns för nyare verk som passar. Så om det gamla skulle gå sönder kan man köpa ett nyare och sätta i.

Min gamla SKX013 med trasigt verk fick sig en transplantation. Köpte en Seiko 5 på Tradera och satte över verket. Får se om jag orkar sätta över tavla och datumhjul, sonen gillar den som den är nu.

Bilagor

• 20231130_193004.JPG
    20231130_193004.JPG
    908 KB · Besök: 97
Någon som själv servar sina klockor? Jag gjorde ett taffligt försök att "serva" ett ETA 2824 verk, såg enkelt ut på youtube, men delarna är närmast mikroskopiska så kom inte längre än till rotor och uppdragsmekanism. Ett trasigt Seiko 5 verk (7S26) togs också isär men där gick det ännu sämre. Inte ens att byta visare och tavla är ngon enkel procedur, förstörde ena visaren på Seikon.

Någon som själv servar sina klockor? Jag gjorde ett taffligt försök att "serva" ett ETA 2824 verk, såg enkelt ut på youtube, men delarna är närmast mikroskopiska så kom inte längre än till rotor och uppdragsmekanism. Ett trasigt Seiko 5 verk (7S26) togs också isär men där gick det ännu sämre. Inte ens att byta visare och tavla är ngon enkel procedur, förstörde ena visaren på Seikon.

Aldrig i livet, man behöver så mycket specialoljor och mikroskopiska verktyg. Det mest avancerade jag gjort är detta, att byta verket i Seikon.

Seiko - om man kollar vilket verk som sitter i så kan man se vad det finns för nyare verk som passar. Så om det gamla skulle gå sönder kan man köpa ett nyare och sätta i.
Stort tack för tips ?! Får se hur länge den lever. Kommer inte användas i ”svåra” miljöer… Blir mer som kontorsklocka. Gillar att använda prylar som funkar ?

Läst att högre frekven
Bytt glas, lite visare, lite "moddning" men har inte vågat skruva ner något armbandsur, en fickur har jag testat skruva lite mer på men även om de är större är det fortfarande pilligt! Skulle aldrig våga ge mig på ett fint ur! =)

Surfade på klockforum ett par timmar idag för att sätta mig in i saken lite. Tidigare i tråden nämndes det att Seiko har problem med att leverera reservdelar - har det alltid varit så? Hur illa är det med vintage Grand Seiko exempelvis?

Bonusfråga: hur utbrett är trickle-down effekten i (japanska) klockvärlden? Är en billig Seiko från 2010 mer tekniska avancerat än en Grand Seiko från 1960?

Senast ändrad:
Bonusfråga: hur utbrett är trickle-down effekten i (japanska) klockvärlden? Är en billig Seiko från 2010 mer tekniska avancerat än en Grand Seiko från 1960?
Knappast :)

Edit. Jag är inte så kunnig i det här så andra får gärna utveckla men som jag förstått är flera av verken som finns i Grand Seiko de mest avancerade som tillverkats. Billiga Seiko från 2010 är 7S26 och det är ett bra, pålitligt verk med bra uppdragsmekanism men ett av de enklast, ljusår från de som sitter i Grand Seikos.

Senast ändrad:
Är det någon som vet var man får tag i ett urverk till en Seiko skx009? Det gamla läcker tid, samt har urusel gångreserv.
Jag gjorde en aning research för SKX007. Enligt vad jag fick fram så finns det ett verk som passar och som går att få tag på, kanske Ebay. I skrivande stund har jag inte kalibern dock.
Jag löste dock mina problem med att få klockan avmagnetiserad av Klockmaster varefter den har gått bra igen.

Edit: Ska tydligen funka med NH36 (som tydligen bara är en obrandad 4R36).

Senast ändrad:
Jag gjorde en aning research för SKX007. Enligt vad jag fick fram så finns det ett verk som passar och som går att få tag på, kanske Ebay. I skrivande stund har jag inte kalibern dock.
Jag löste dock mina problem med att få klockan avmagnetiserad av Klockmaster varefter den har gått bra igen.

Edit: Ska tydligen funka med NH36 (som tydligen bara är en obrandad 4R36).
nh36 kanske passar med lite trix. Tydligen är det inte samma längd på axeln till kronan (kronhals, heter det så? ). Avmagnetiserad? Det där låter intressant. Förklara gärna mer.

nh36 kanske passar med lite trix. Tydligen är det inte samma längd på axeln till kronan (kronhals, heter det så? ). Avmagnetiserad? Det där låter intressant. Förklara gärna mer.
Jag har ju inte testat så vet inte mer än vad jag lyckats hitta på nätet tyvärr.

Fjädern i urverket kan bli magnetiserad så att den, om jag förstått det rätt, typ fastnar i sig själv (?). Det gör att den inte kan hålla tiden.
En välutrustad urmakare kan avmagnetisera klockan och då åtgärda problemet.

Minns inte på rak arm om symptomet var att den gick för fort eller för långsamt.

stämmer. Det sitter såvitt jag vet 7S26 i SKX007, det gör det i vart fall i SKX013.
Antingen köper man en begagnad Seiko 5 som har samma verk på Tradera, eller så letar man nytt verk. Det går att uppgradera till NH36, men man får bl a byta kronan och slipa ner den till rätt längd, så det är inte en "drop-in-replacement".

att inte seiko inte har tycks ha verk eller reservdelar till en storsäljare som skx007 samstämmer bra med deras rykte. och det är väl inte många år sedan den slutade tillverkas..?

vi har trots det flera skx007 i familjen...

Man kan ju tycka att det borde finnas uppgifter på hur lång axeln till konan ska vara för att ett nh36 ska passa en skx009/7. Alla youtube klipp verkar rekommendera att man ska köra lite på känn. Men det måste ju vara lätt hänt att det trycket på för mkt när man skruvar in kronan. Sedan verkar det här med att montera vidare inte vara så enkelt.

på g ett bättre köpläge för oss som inte ser på klockor som investeringar? varit fetishartade priser på vissa nu ett tag...
.

Senast ändrad:
Idag kör vi ett nyförvärv! Uppenbar rolexhomage men jag älskar den här klockan. Perfekt storlek på handleden. Har blekt bezeln även på denna.

Bilagor

• IMG20231214073932.jpg
    IMG20231214073932.jpg
    644.2 KB · Besök: 134
  • IMG20231214073555.jpg
    IMG20231214073555.jpg
    651.8 KB · Besök: 131
Väldigt lite Breitling i tråden, finns det inga Göteborgare på happy?

Är inte göttlaborgare men kunde inte motstå den här när den såldes per auktion för en femma och fimp för många år sedan. "Full set" som det kallas när allt från originalköpet finns med. Totaldöd på marknaden då. Idag halvdöd men det har börjat rycka lite svagt i brattekretsar kring dessa. För mig är det egalt - då jag köpte den av nostalgiska skäl. Hade man en sådan här i slutet av 80-talet var man kung på Stockholms inneställen. Lite extra uppknäppt skjorta och en galet stor mobiltelefon på det och du var "hemma".

Inte mycket bling på denna från 1989. Jag brukar kalla den ett exempel på "Game of thrones-estetik" - innan någon visste vad det var. Medeltida vapen möter ufo.

Gamla bilder

26323480973_2a53233b62_b.jpg

26860162571_1060846181_b.jpg

26323481213_b9a0e57e70_b.jpg

Är inte göttlaborgare men kunde inte motstå den här när den såldes per auktion för en femma och fimp för många år sedan. "Full set" som det kallas när allt från originalköpet finns med. Totaldöd på marknaden då. Idag halvdöd men det har börjat rycka lite svagt i brattekretsar kring dessa. För mig är det egalt - då jag köpte den av nostalgiska skäl. Hade man en sådan här i slutet av 80-talet var man kung på Stockholms inneställen. Lite extra uppknäppt skjorta och en galet stor mobiltelefon på det och du var "hemma".

Inte mycket bling på denna från 1989. Jag brukar kalla den ett exempel på "Game of thrones-estetik" - innan någon visste vad det var. Medeltida vapen möter ufo.

Gamla bilder

ÄLSKAR Chronomat!

Gamla bilder

Men varför det där lilla bihanget till klocka?!

Men varför det där lilla bihanget till klocka?!

Det är en del av 12-timmars-konspirationen. Illuminati bestämde sig tidigt för att förvirra världen genom att driva igenom 12-timmarsvisning av tid som standard för klockor. Själva såg de till att ha tillgång till 24-timmarsvisning och därmed få dubbelt så mycket gjort.

Hur kommer det sig att trots att vi vet att ett dygn har 24 h aldrig funderar på vem som stulit de 12 timmar som inte visas på 99 procent av alla klockor... (!?)

Vi som har koll på det här ser till att ha en 24-timmarsvisning tillgänglig. Det är galet hur mycket som döljs för er andra som lyder under oket av 12-timmarskonspirationen.

Det är en del av 12-timmars-konspirationen. Illuminati bestämde sig tidigt för att förvirra världen genom att driva igenom 12-timmarsvisning av tid som standard för klockor. Själva såg de till att ha tillgång till 24-timmarsvisning och därmed få dubbelt så mycket gjort.

Hur kommer det sig att trots att vi vet att ett dygn har 24 h aldrig funderar på vem som stulit de 12 timmar som inte visas på 99 procent av alla klockor... (!?)

Vi som har koll på det här ser till att ha en 24-timmarsvisning tillgänglig. Det är galet hur mycket som döljs för er andra som lyder under oket av 12-timmarskonspirationen.
Alternativ lösning.

D492B6BA-CB1B-4A88-BE80-63511BE01AA0.jpeg

Gamla bilder

Inte mycket som slår en brattefredag!

Tillbaka
Topp