Hövding 3.0 - Bra eller kalkon?

Det var en annan fjant som yrade om att kör mc i 300?
Ber om ursäkt i så fall.

Jag tror det är annat som imponerar här.

Jag förstår att det kan verka orimligt för dig och att det skapar ett behov att kalla mig fjant samt påstå att jag yrar. I framtiden kanske du kan försöka bidra med inlägg innehållandes konkret substans?

EDIT: Och för att fortsätta rätta till dina faktafel, så kör jag inte mc i 300, jag har kört mc i 300km/h.

Jag förstår att det kan verka orimligt för dig och att det skapar ett behov att kalla mig fjant samt påstå att jag yrar. I framtiden kanske du kan försöka bidra med inlägg innehållandes konkret substans?

EDIT: Och för att rätta till dina faktafel, så kör jag inte mc i 300, jag har kört mc i 300km/h.
Ja? Verkar folk imponerade?

Argumentet om ökat risktagande är lika gammalt som hjälmkrigen på internet. Kan fortfarande inte se att det skulle vara nåt tungt argument mot egen hjälmanvändning. Det handlar ju bla inte bara om mitt eget risktagande och min egen kompetens.

Argumentet om ökat risktagande är lika gammalt som hjälmkrigen på internet. Kan fortfarande inte se att det skulle vara nåt tungt argument mot egen hjälmanvändning. Det handlar ju bla inte bara om mitt eget risktagande och min egen kompetens.
Speciellt om man själv är av åsikten att risken ökar enormt med hjälm....det bör i så fall slå knut på den upplevda logiken? ?

När det handlar om frågor som gäller säkerhet värdesätter jag fakta och logik högt och diskrediterar känsloargument och subjektivitet. Om jag har gett intrycket av att 'hitta på saker', vore jag tacksam om du kunde påpeka specifika exempel så att jag kan förstå och rätta till det.
Det var precis det jag gjorde i inlägg #358, med exempel och allt.

Kan fortfarande inte se att det skulle vara nåt tungt argument mot egen hjälmanvändning.

Inte jag heller. Använder kruka både i skogen och på asfalten, den sistnämnda fram tills för ett par dagar sedan i airbag-form från ett Malmöbolag.

Fakta är objektiva och konstanta medan upplevelser är subjektiva och varierar mellan olika individer. Mitt inlägg om mc-åkande är (förutsatt att det är sanning) fakta.
Men du poängterar att _du_ aldrig skulle göra det. Har vi då att göra med fakta eller en åsikt?
Av samma anledning som att jag kört runt 300km/h med min sportmotorcykel, med full säkerhetsutrustning, även om det vid en vurpa lika självklart skulle innebära en enkelbiljett till Sankte Per som om jag körde endast iklädd badshorts, så skulle jag aldrig göra det i badshorts.

När det handlar om frågor som gäller säkerhet värdesätter jag fakta och logik högt och diskrediterar känsloargument och subjektivitet.
Man hör även hur rationellt du resonerar angående säkerhet här:
även om det vid en vurpa lika självklart skulle innebära en enkelbiljett till Sankte Per som om jag körde endast iklädd badshorts, så skulle jag aldrig göra det i badshorts.

Ser du verkligen inte ens en liten gnutta humor?

att mer skydd ger risk för ökat risktagande hos vissa individer är ju inte direkt kontroversiellt.

det kan vara svårare att visa att risktagandet inte fanns där redan från början. att skyddet i de fallen har en positiv effekt är inte heller kontroversiellt.

man bör enligt mig se cykelhjälm som ett rimligt grundskydd oavsett om det varit svårt visa på nyttan i diverse populationsbaserade studier vars kvalitet vi vet föga om.

för övrigt har jag tyvärr träffat ett par grönsaker efter cykelolyckor och skador mot huvudet. försiktiga äldre människor som med sannolikhet inte varit i den belägenheten hade de haft cykelhjälm.

en ivrig förfäktare av hjälmfri cykling var cykelgurun jobst brandt. även han blev grönsak efter ett fall.

en ivrig förfäktare av hjälmfri cykling var cykelgurun jobst brandt.
Stämmer inte
Han påstod alltid att hjälm var bra att använda vid cykling,
men han gjorde det inte själv
a933726c4bcbf4072d12a93fec08c0e9_original.jpg

Ett julklappstips i sista minuten!

Betalvägg ?

Men man får ta del av ingressen, där har dom fått till det
tl;dr

Företaget hade redan innan Konsumentverkets granskning problem med kommunikationen och kundservicen. "Risken är snarare att Hövding framstår som konspirationsteoretiska och att detta skadar bolagets trovärdighet på lång sikt, även om det skulle vinna i domstol mot Konsumentverket."

EDIT: Och för att fortsätta rätta till dina faktafel, så kör jag inte mc i 300, jag har kört mc i 300km/h.
Om det var på trike så är du min nya idol?

kom i dagens flöde. en del intressanta kommentarer att begrunda. bland annat en omfattande lista på situationer där den inte fungerar. skrämmande läsning.

kalkon är säkerställt som jag ser det.

Senast ändrad:
Visst kan han vara dryg, hans kunnighet gör honom ändå läsvärd. Det är ju inte precis gott om profiler av hans dignitet.
allt enligt principen de bästa ostarna har de största hålen? ?

men läs jobst brandt med viss skepis. mycket är bra, en del är lysande, nästan allt är intressant, men mer än önskvärt tyvärr åt charlatanhållet. och personangreppen ständigt återkommande, på ett faktiskt helt olämpligt sätt. bicycling närmade sig detta problem när de skrev en runa efter hans död. på ett ändå respektfullt och balanserat sätt. ovanligt rättframt i sammanhanget.

"His contributions to cycling were many, and he had a notorious online presence. Brandt was an early and prolific newsgroup user, particularly in rec.bicycles.tech. He wrote many posts on cycling technology, and his interaction with other users is legendary. Smart, opinionated, and with no apparent lack of self-confidence, Brandt would tear apart anyone who dared challenge him or offered what he felt were lazy or sloppy explanations for cycling technology or phenomena. Brandt would feel he was using his engineering expertise to correct misinformed common knowledge and had little patience for those who could not offer a solid foundation to support their arguments. He was a complicated and occasionally contradictory presence, just as likely to discount one rider’s subjective observations as to promote his own as evidence in an argument."

om du vill djupdyka i hans översitteri och oneliners finns ett överskott av dessa här. han får berättigat motstånd just när det gäller hjälmar.
.
Jag hittade inget om hjälmar men istället det här, och det är inte så dumt sett med dagens ögon:

Not to mention that the brakes currently offered won't take a larger
tire either thanks to the fashion of "tight" and therefore, more rigid
frames...BS. If riders would stop riding on spaghetti sized tires in
the image of, "I'm so fast I need all these gimmicks", people who
actually ride bicycles could walk into a store and get a bicycle that
whose frame will accept a reasonable tires, have clearance for a
little snow or dirt on the tire and have enough clearance between seat
tube and rear wheel to not get a finger jammed in there when lifting
the bicycle.

Jag hittade inget om hjälmar men istället det här, och det är inte så dumt sett med dagens ögon:

Not to mention that the brakes currently offered won't take a larger
tire either thanks to the fashion of "tight" and therefore, more rigid
frames...BS. If riders would stop riding on spaghetti sized tires in
the image of, "I'm so fast I need all these gimmicks", people who
actually ride bicycles could walk into a store and get a bicycle that
whose frame will accept a reasonable tires, have clearance for a
little snow or dirt on the tire and have enough clearance between seat
tube and rear wheel to not get a finger jammed in there when lifting
the bicycle.
jo det finns som sagt mycket intressant och riktigt att läsa.

finns ett par poster om cykelhjälmar. ett fyndigt inpass från en meningsmotståndare han sedan på sedvanligt sätt brutalt försöker mosa ner; är om man skulle föredra att ha hjälm om man låter en tegelsten falla mot huvudet från 4 fots höjd:)

brandt konstaterar utifrån refererade studier att det förefaller väletablerat att cykelhjälm vid en krasch som medför besök på akutmottagning minskar risken för död med en tredjedel, risken för allvarlig neurokirurgisk skada med två tredjedelar. men som vi också hört från annat håll att det varit svårt att skala upp detta i populationsstudier.

det citeras rapporter om hur hjälmlagar i t ex australien inte påverkat statistiken. däremot har cyklisternas antal minskat.

han drar därför baklänges slutsatsen att det för den enskilde är så liten risk att det inte lönar sig att använda hjälm i statistisk mening. utom som han säger; vid mountainbiking.

synd för honom att det nog hade varit lönt med hjälm i hans eget fall. särskilt med tanke på den uppenbart riskabla cykling han ägnade sig åt.

ett stort hål i osten där.

Tillbaka
Topp