Hövding 3.0 - Bra eller kalkon?

AndreasDai

Aktiv medlem
Börjar med att säga att jag inte gjort väldigt mycket sökning än på denna "hjälm" men blev lite nyfiken på vad ni tror om Hövding 3.0?
Bra sida att läsa: https://www.if-sakerhet.se/cykelhjalm-hovding-3-0-airbag-for-cyklister.html

Det som är riktigt frestande är absolut att man slipper ha något på huvudet. Jag blir lätt varm och föredrar då hellre än passande mössa eller inget på huvudet. Denna skulle ju egentligen då lösa alla problem! (Tycker den är något för dyr just nu men)

Största funderingarna för mig är absolut:
  • Om man åker MTB eller helt enkelt trails/hopp/rejält gubbigt väglag i hög hastighet. Löser hjälmen ut? Någon som vet något om detta?
  • Om man skulle halka lita lätt men inte hamnar på marken. Löser den ut?
    Vad krävs det helt enkelt innan den utlöser? Reklamfilmerna visar ju att man flyger av styret, kastar sig osv.
Hittade att om man skulle ramla och den löser ut så täcker IF kostnaden för en ny Hövding. (Självrisk från hemförsäkringen om man inte betalar 249 kr/år till IF).
Står dock inget om det går att förnya efter 12 månader om man inte skulle ha utlöst den.

"Hövding är godkänd för personer över 15 år med huvudstorlek (omkrets) 52–59 cm (20,5–23,2”) och för halsmått upp till max 45 cm (17,7”) i omkrets."'
Längre batteritid skulle inte vara fel dock.. Står ca 15 timmar!

Även fast denna kanske skulle vara kalkon så tycker jag absolut det är mot rätt håll tekniken går.

Vad tycker ni?

EDIT:
Man ska alltid googla lite mer innan en tråd!
Om någon är nyfiken på ett svar på första frågan så läs denna: (Tack liquid_x)
Länk: https://hovding.com/se/faq/hovding-3/#q2207

1583845031241.png

Senast ändrad:
Skämt åsido är det inte en produkt för någon form av aktiv cykling utan snarare för A-B cykling.

Dessutom bör det om något vara varmare att ha något runt halsen än en väl ventilerad hjälm. Men det gäller ju sen version ett av hövding.

Nu har jag ingen som helst erfarenhet av Hövding, men om du lätt blir varm kan väl inte en stor halsduk vara bättre än en vanlig hjälm?

Nu har jag ingen som helst erfarenhet av Hövding, men om du lätt blir varm kan väl inte en stor halsduk vara bättre än en vanlig hjälm?
Förstår vad du menar, för mig fungerar det bra att köra med halsduk/buff men så fort något är på huvudet så blir jag väldigt varm.

Nu var det huvudsakligen inte därför jag startade tråden, mest nyfiken på åsikterna om den!

man blir varmare av att ha en sån pjäs kring halsen än att ha en luftig hjälm på huvudet.

hövding handlar om något annat; te x mode eller frisyrnoja

Hövding (en bra produkt tror jag!) kan lösa ut om du böjer dig hastigt för att låsa cykeln eller kör ner extra våldsamt för en trottoarkant. Jag har sett den lösa ut för ett potthål vid slussen, användaren blev förvånad, se bild.
poff.jpg

Den funkar så att den gissar när du är på väg att ramla, alltså gör den ingen som helst nytta om du kör in i nåt med skallen, säg en rejäl gren, eftersom det då saknas en förvarning i form av påbörjad vurpa.

Hövding (en bra produkt tror jag!) kan lösa ut om du böjer dig hastigt för att låsa cykeln eller kör ner extra våldsamt för en trottoarkant. Jag har sett den lösa ut för ett potthål vid slussen, användaren blev förvånad, se bild.Visa bilaga 405424
Den funkar så att den gissar när du är på väg att ramla, alltså gör den ingen som helst nytta om du kör in i nåt med skallen, säg en rejäl gren, eftersom det då saknas en förvarning i form av påbörjad vurpa.
Skulle den lösa för mig när man kör i ett potthål så skulle jag nog vända och byta kallingar.. Jävlar vad rädd man skulle bli.

Skulle den lösa för mig när man kör i ett potthål så skulle jag nog vända och byta kallingar.. Jävlar vad rädd man skulle bli.
Precis som Johan44 så har jag också sett en Hövding poppa oförhappandes. Vid stillastående när vederbörande skull titta ner i sin egen cykelkorg..en riktigt redig smäll.
Och en bekants hövding poppade vid cykling på gatsten i Gamla stan. En vurpa med trasiga byxknän och blodvite blev följden...kanske inte vad användaren hade tänkt sig?

Kollegan fastnade till på något sätt, i gångfart och tippade in i ett lågt buskage, var varken risk för liv eller lem. Men det var den hövdingen det. Om inte annat är det ju en bra affärsidé att låta försäkringsbolag ersätta nya makapärer för flera tusen spänn gång på gång.

Tur att man har huvudomkrets större än 59cm.

Tycker att det fungerar jättebra. Jag blir också lätt varm. Har en lätt framåtlutad pendlare och en large (medium passar också). Då sitter den så att jag får in luft vid halsen.

Poffade min första när jag cyklade över en ojämnhet i asfalten med lite för mkt tyngd på styret. Annars har den fungerat fint (hållt sig i skalet) men jag är försiktig uppför och nedför kanter m.m.

En ytterligare anledning till att jag gillar den kan vara att jag är lite fåfäng och inte gillar hjälmfrilla på kontoret.

Kollegan fastnade till på något sätt, i gångfart och tippade in i ett lågt buskage, var varken risk för liv eller lem. Men det var den hövdingen det. Om inte annat är det ju en bra affärsidé att låta försäkringsbolag ersätta nya makapärer för flera tusen spänn gång på gång.

Tur att man har huvudomkrets större än 59cm.
Jo det är absolut en risk som jag tog upp. Även fast man bara cyklar från A till B och i staden så kan "dumma" misstag hända utan att det är risk för skada.

Vi får helt enkelt hoppas på vidare utveckling och billigare priser i framtiden.

Vinden 5.0. Känns inte att man har på sig den. Inbyggd AC. Fungerar. För MTB.
Den kör vi på!

Du kanske ska prova en bra modern ventilerande hjälm! Biff har du ju redan och den kan vikas till pannband eller "mössa" beroende på hur kallt det är. Som pannband är bra vid värme då skallen är kroppens skorsten.

Du kanske ska prova en bra modern ventilerande hjälm! Biff har du ju redan och den kan vikas till pannband eller "mössa" beroende på hur kallt det är. Som pannband är bra vid värme då skallen är kroppens skorsten.
Det kommer absolut bli investering på en riktigt bra och modern hjälm mot sommaren. Har några jag ska testa!

Haha tror du fortfarande på den gamla myten? 7-10% försvinner via huvudet.
Det måste absolut vara en av de mest seg levande myter MEN den är faktiskt byggd på "fakta".

Förenklat: Fötterna och huvudet fungerar som kroppens termometrar. (Inte rent medicinskt men för hur vi upplever klimat och bekvämlighet) även drag från vind påverkar hur vi upplever kyla/värme väldigt mycket. (Använd buff! ? )
Kalla fötter = Du upplever det kyligt.
Det är så här exempelvis man dimensionerar klimatanläggningar för att få folk att "trivas".

Sedan hur det är på cell nivå har jag absolut ingen koll på!

Om det var någon som var intresserad... :rolleyes:

+1
Vad är det för hjälm du använt som du tycker har varit för varm? Visst uppfattar vi det saker och ting olika och är olika varma av oss. Men en modern lätt hjälm som är välventilerad märker jag själv inte av nämnvärt även i hyggligt varmt väder. Enda gången det kan vara jobbigt är när det börjar klia någonstans under hjälmen.

Jag gillar hövding. Varför jo för att det funkar med keps och det är det enda som skyddar mot sol för mig. Så alternativet är keps och hövding eller keps och utan hövding. Hjälm funkar inte. Har en mtb hjälm med längsta skärmen och det funkar knappt i solsken. Har kört över trottoarkanter och böjt mig ner utan att den löses ut. Det är nog stor skillnad på algoritmer i ver 1. 2. Och nu 3. Sen är det ju så att cykelhjälmar inte heller funkar alltid. Finns en del att läsa om hjälmar som inte skyddat eller gått sönder och skärmar som skurit upp ansiktet på folk så de är ju inte hundra de heller. Tur att det finns early adopter annars skulle ni cykla om kring på helstela hojar i stål. I’ll take one for the team...

Keps under hjälm har funkat fint för mig sen jag började motionscykla (2002). Enda undantaget hittills är när temperaturen går ner för mkt. Då blir det hjälmmössa istället för keps.

Keps under hjälp är standard i sol, regn, kombinerat med lämplig mössa i snö osv. Keps ger superkrafter i motiga väder. Älska keps! Nästan glad över begynnande flint som motiverar mer keps :)
(men skärmarna på hjälm är notoriskt usla, är de till för grenar mer än sol? Lvg-hjälmar saknar skärm, mtb har...)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp