Hövding 3.0 - Bra eller kalkon?

fast truckerkeps och träskor är ju omni:)
Nu har jag fövisso aldrig hört omni användas löst utan bara som förled så jag är inte helt säker på vad du menar men jag skulle ändå säga att det nog är ganska få som skulle vara nöjda med ett par träskor om de frågar expediten i affären efter ett par platåskor. Men, visst, jag kan godkänna även en person med hjälm, truckerkeps och träskor.

det fungerar alltså inte jättebra, utan snarare tveksamt hjälpligt.
Beror väl på vad du menar att den ska fungera till. Cykla över trottoarkanter eller skydda huvudet vid en krasch. Om den löser ut en gång i onödan kanske inte är så farligt om den är bättre när det gäller. Är nog en del som råkat utlösa airbag i bilen i onödan också.
Jag tycker om min men börjar den lösa ut oftare får jag kanske kika på vanlig hjälm igen...

Beror väl på vad du menar att den ska fungera till. Cykla över trottoarkanter eller skydda huvudet vid en krasch. Om den löser ut en gång i onödan kanske inte är så farligt om den är bättre när det gäller. Är nog en del som råkat utlösa airbag i bilen i onödan också.
Jag tycker om min men börjar den lösa ut oftare får jag kanske kika på vanlig hjälm igen...
Beror ju på när den löser ut. Om den blåser upp när du åker utför en alpväg kan det nog sluta med träfrack.

Jag gillar hövding. Varför jo för att det funkar med keps och det är det enda som skyddar mot sol för mig. Så alternativet är keps och hövding eller keps och utan hövding. Hjälm funkar inte. Har en mtb hjälm med längsta skärmen och det funkar knappt i solsken. Har kört över trottoarkanter och böjt mig ner utan att den löses ut. Det är nog stor skillnad på algoritmer i ver 1. 2. Och nu 3. Sen är det ju så att cykelhjälmar inte heller funkar alltid. Finns en del att läsa om hjälmar som inte skyddat eller gått sönder och skärmar som skurit upp ansiktet på folk så de är ju inte hundra de heller. Tur att det finns early adopter annars skulle ni cykla om kring på helstela hojar i stål. I’ll take one for the team...
Satan, jag cyklar ju på helstela stålcyklar och utan sönderskuret ansikte! Ibland när det är soligt har jag på mig glasögon med mörka glas. Kommer jag få en kolfiber-FS och truckerkeps på köpet med en hövding, eller kommer det först i version 4?

Skämt åsido så känns hövding som en extremt komplicerad och dyr lösning för att undvika hjälmfrisyr, som dessutom verkar fungera skitdåligt säkerhetsmässigt. Om man cyklar utan hjälm måste ju frisyren dessutom bli kass av fartvinden... Värmen låter som en kass ursäkt i jämförelse med en välventilerad hjälm.

Satan, jag cyklar ju på helstela stålcyklar och utan sönderskuret ansikte! Ibland när det är soligt har jag på mig glasögon med mörka glas. Kommer jag få en kolfiber-FS och truckerkeps på köpet med en hövding, eller kommer det först i version 4?

Skämt åsido så känns hövding som en extremt komplicerad och dyr lösning för att undvika hjälmfrisyr, som dessutom verkar fungera skitdåligt säkerhetsmässigt. Om man cyklar utan hjälm måste ju frisyren dessutom bli kass av fartvinden... Värmen låter som en kass ursäkt i jämförelse med en välventilerad hjälm.

Man har ju rätt att ändra sig. Om två år cyklar jag säkert runt på en stålcykel med en keps under hjälmen och tycker det är bästa lösningen. ?

Jag skulle inte vilja få den att blåsa upp om jag åker nerför en backe i säg 40 km/h på väg till jobbet heller.
Inte jag heller. Men det var inte heller så dramatiskt som man kan tro. Det poffade och jag undrade först vad det var som lät, tills jag kände att det kramade om halsen och jag upptäckte att jag fått en keps...

En dålig id

Den var svår...

ab856a5fc3cb7104e01fac561bfc864d.jpg

Blir lite räddad av del dåliga upplösningen men det KAN vara en truckerkeps och buffalo KAN nog klassas som platåsko.

Edit: Sorry missade sista och viktigaste kriteriet! Fail skulle man kunna säga. Drar mig tillbaka och fortsätter se reprisen av ITT på Paris-Nice!

ab856a5fc3cb7104e01fac561bfc864d.jpg

Blir lite räddad av del dåliga upplösningen men det KAN vara en truckerkeps och buffalo KAN nog klassas som platåsko.

Edit: Sorry missade sista och viktigaste kriteriet! Fail skulle man kunna säga. Drar mig tillbaka och fortsätter se reprisen av ITT på Paris-Nice!
Skönt att du insåg ditt misstag så jag slapp vara dryg och påpeka det. ?

"Sofia Svensson framhåller att andra tester visar att inte heller en vanlig cykelhjälm fungerar vid högre hastigheter."

Någon skillnad måste det väl ändå vara mellan att ha ett skydd på huvudet och inte ha ett skydd på huvudet...

Har tydligen blivit en nyhet i massmedia idag. Dagens Industri, Ny Teknik, SDS och säkert flera andra. Undrar hur man känner sig på Fosielund Holding AB nu. De köpte ju ut Hövding från börsen. F.ö grattis till de som lyckades komma ur sina positioner i Hövding.

Har tydligen blivit en nyhet i massmedia idag. Dagens Industri, Ny Teknik, SDS och säkert flera andra. Undrar hur man känner sig på Fosielund Holding AB nu. De köpte ju ut Hövding från börsen. F.ö grattis till de som lyckades komma ur sina positioner i Hövding.

Kan man inte göra en retroaktiv Elon Musk och häva köpet för att Hövding visste om problemerna?

Fast det är ju inga nyheter egentligen, att Hövding inte fixar alla situationer. Bättre än ingen hjälm, säkert bättre än en vanlig hjälm i vissa specifika situationer, men sämre i många andra är väl vad vi konstaterat i tidigare Hövding-trådar.

Det räcker med att de uppvisar avsaknad av förmåga att ta till sig konstruktiv kritik för att undvika deras produkt. Men som du antyder går de ett (eller flera) steg längre.
Ja, otrevligt när de börjar med att hota journalister. Att produkten är tveksam är väl en sak, men när metoderna börjar lukta maffia.....

Kalkon.

Själv känner jag inget tvång att använda Hövdings fina luftkudde men det är väl bra att de kan kränga (dyrt!) till en del vardagscyklister som annars inte skulle använda hjälm?

Inget för MTB eller liknande "Nej. Hövding är enbart avsedd för cykling. (Med cykling avses stadscykling och landsvägscykling, men inte extremcykling såsom BMX-, terräng-, bergs- och trickcykling.)" från https://hovding.com/se/faq/hovding-3/#q2207
Eftersom hövding SKA lösa ut när bäraren faller, dvs befinner sig i fritt fall, så kommer den lösa ut varje gång man hoppar. När man hoppar befinner man sig ju per definition i fritt fall.

Själv känner jag inget tvång att använda Hövdings fina luftkudde men det är väl bra att de kan kränga (dyrt!) till en del vardagscyklister som annars inte skulle använda hjälm?
Jag tror vi gått igenom det tidigare i tråden att den som vill får väl använda en hövding och det är bättre än inget. Grejen är deras hot mot journalister och råd&rön(!) och mörkande av funktionsbrister och rena tekniska brister.

har bekanta som tycker att det är ett absolut måste att ha hjälm när man cyklar i stan, ens om man tar en pool-cykel 500 meter, men som själva cyklar med hövding.
Så det finns nog bra många som istället hade haft en riktig hjälm.

Tillbaka
Topp