Batteri 18650

Batteri 18650
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Elfa har, men de kostar rätt mycket mer än från
> Hong Kong.

Jo jag såg det nu, men dom är på typ 3.3V iställer för 4.2V som det står på detta.
Ursäkta trådkapningen JoRo...
// Larsa

Batteri 18650
"Hittade 8st fungerande efter att ha brutit upp ett kasserat laptopbatteri som jag hittade i batteriåtervinningen på jobbet. Fick "tipset" av en kille på Youtube. Funkar perfekt :-)

Batteri 18650
JoRo skrev:
-------------------------------------------------------
> "Hittade 8st fungerande efter att ha brutit upp
> ett kasserat laptopbatteri som jag hittade i
> batteriåtervinningen på jobbet. Fick "tipset" av
> en kille på Youtube. Funkar perfekt :-)

Underbart!
That's the spirit ;D
// L

Batteri 18650
Det brukar ju stå på om de har överspänningsskydd.

Om du skall installera batteriet i ett packet så kan det ju vara så att paketet har överspänningskydd och då räcker ju det.

Stalle

Batteri 18650
De har 18650 över disk ligger i Solna...kolla mer detaljer på deras sida.

Open source punktsvets. Skall vara riktigt bra enligt forum!
Oj, hade missat svaret, säkert ett bra köp, lite dyraste laget för mina behov tror jag.
Blev en "mobil" svets på Amazon, får väl se om den funkar tillräckligt bra. :)

Batteri 18650
det kanske här gällde en större packe, men för t ex lampbruk kan det vara smidigt med batterilådor för 4, 6 eller 8 celler.

en fördel med det är att man då och då kan ta ut cellerna för enkel-ladding. för att se hur de sköter sig och vid behov balansera upp.

Senast ändrad:
Batteri 18650
Oj, hade missat svaret, säkert ett bra köp, lite dyraste laget för mina behov tror jag.
Blev en "mobil" svets på Amazon, får väl se om den funkar tillräckligt bra. :)
Lyckades använda "svetsen" för att fixa en skaftdammsugare som hade ca. 15 sek batteritid med begagnade batterier, blir de dåliga ska jag köpa nya och göra om det var mest för att testa konceptet. Typ "tjänat in" priset
på svetsen redan jämfört med att köpa utbytesbatterier. =)

Har en AEG skruvdragare med ett dåligt batteripack jag tänkte ge mig på senare...

Tyvärr såg jag att de sänkt priset med 100kr sedan jag beställde! ;)

Skrev ut lite modulära batterihållare på 3D-skrivaren men de var lite tighta och svåra att "haka" ihop ordentligt, perfekt annars om man ska bygga batteripack i olika konfigurationer.

Batteri 18650
@42Hz ; apropå din aeg skruvdragare

när det gäller att ersätta batteri till en udda skruvdragare finns en betryggande mängd adapters numer. så länge volten oftast 18 stämmer. kör t ex makitabatterier på några äldre boschgrejor jag har i trädgården, och vars originalbatterier börjar bli trötta. de var förresten ingen lysande prestation ens som nya.

hittar man ingen adapter finns det strömavtagare med två sladdar plus och minus som man kan löda och skruva fast i sin äldre dragare med obsolet batteri.

man får förstås ha en laddare tillgänglig för batterilösningen man väljer.

Batteri 18650
verkligen! och det är först efter några användningsvarv man får reda på om de egentligen duger. bra att belasta dem på riktigt irl, och sedan singelladda och konstatera induviduella kapaciteten, liksom att de inte avviker för mycket.

Batteri 18650
Det finns flera säljare av 18650-batterier
Kjell säljer en intressant modell med inbyggd laddare med USB-C kontakt för laddning
841234_32088.jpg

Men den inbyggda laddkretsen gör ju också att batteriet blir dyrare, får lägre kapacitet och såpass längre att det kanske inte passar överallt där 18650-celler skall användas.
Men för tex en ficklampa i bilen med en 18650-cell, eller likn, är det ändå en bra idé tycker jag. Det gäller bara, som alltid, att komma ihåg att ladda batteriet regelbunder, typ varje höst.

Batteri 18650
Det finns flera säljare av 18650-batterier
Kjell säljer en intressant modell med inbyggd laddare med USB-C kontakt för laddning
841234_32088.jpg

Men den inbyggda laddkretsen gör ju också att batteriet blir dyrare, får lägre kapacitet och såpass längre att det kanske inte passar överallt där 18650-celler skall användas.
Men för tex en ficklampa i bilen med en 18650-cell, eller likn, är det ändå en bra idé tycker jag. Det gäller bara, som alltid, att komma ihåg att ladda batteriet regelbunder, typ varje höst.
En schysst multi-laddare för bla 18650-celler kostar ju typ 200-400 kr så då känns denna produkten rätt nischad, är väl främst om man är på språng och vill kunna ladda med mobilladdare/powerbank eller liknande.

Batteri 18650
En schysst multi-laddare för bla 18650-celler kostar ju typ 200-400 kr så då känns denna produkten rätt nischad, är väl främst om man är på språng och vill kunna ladda med mobilladdare/powerbank eller liknande.
Visst är det så
I mitt exempel tänkta jag ffa på pannlampan/ficklampan i handskfacket i bilen och möjligheten att ladda direkt från bilens USB-uttag. "Alla" bilar har väl haft USB-uttag de senaste ~15 åren?

Batteri 18650
Köper du en ny lampa idag så har den USB-C uttag för att laddas utan att plocka ut batteriet.

En Sofirn med ett 18650 batteri börjar på ungefär 200 kr. Wurkkos med 18650 några kronor till.

Batteri 18650
Kan meddela att batteribyte i AEG skruvdragarbatteriet gjorde den bättre än ny!
Bytte även till mer lämpliga batterier i skaftdammsugaren.
Go känsla att rädda trötta batterier istället för att slänga och köpa nytt. =)

Tenpower ICR18650-SG15 1500mAh - 30A - Reclaimed från NKON orkar mata båda maskinerna som drar lite mer amp. Får väl bytta ett betteripack av de gamla laptop.batterierna, bara luska ut vilken BMS man ska satsa på....

Bilderna innan bytet med de gamla 18650 laptop batterierna, funkade ett tag men de nya begagnade var en helt annan klass.

Bilagor

• IMG_20250101_174645322_HDR.jpg
    IMG_20250101_174645322_HDR.jpg
    564.3 KB · Besök: 63
  • IMG_20250101_174345069_HDR.jpg
    IMG_20250101_174345069_HDR.jpg
    722.5 KB · Besök: 56
  • IMG_20250101_174347233.jpg
    IMG_20250101_174347233.jpg
    685.9 KB · Besök: 59
Senast ändrad:
Batteri 18650
Kan meddela att batteribyte i AEG skruvdragarbatteriet gjorde den bättre än ny!
Bytte även till mer lämpliga batterier i skaftdammsugaren.
Go känsla att rädda trötta batterier istället för att slänga och köpa nytt. =)

Tenpower ICR18650-SG15 1500mAh - 30A - Reclaimed från NKON orkar mata båda maskinerna som drar lite mer amp. Får väl bytta ett betteripack av de gamla laptop.batterierna, bara luska ut vilken BMS man ska satsa på....

Bilderna innan bytet med de gamla 18650 laptop batterierna, funkade ett tag men de nya begagnade var en helt annan klass.
NKON är bra. Har köpt mycket celler däriftån genom åren! Snyggt att rädda prylar!

Batteri 18650
Gick häromdagen och funderade på om inte Happy har svar på hur jag fixar vår batteritrötta handdammsugare. Och så dyker den här tråden upp som svar på mina önskningar!

1. Jag behöver 7 st 16560. Har fått Nkon och akkuteile.de rekommenderat från andra håll. Har ni rekommendationer på fler leverantörer med liknande kvot mellan märkesbatteri som inte är pirat vs kostnad?

2. Sen var det det där med punktsvetsen... Funderar på hur jag löser det smidigast? Finns det någon i Stockholm som vill låna ut/hyra ut sin? Eller finns det någon billig som funkar bra för enklare ändamål? Jag är visserligen svag för nya verktyg, men ser inte punktsvetsande av batteripack som ett återkommande behov.

Batteri 18650
Gick häromdagen och funderade på om inte Happy har svar på hur jag fixar vår batteritrötta handdammsugare. Och så dyker den här tråden upp som svar på mina önskningar!

1. Jag behöver 7 st 16560. Har fått Nkon och akkuteile.de rekommenderat från andra håll. Har ni rekommendationer på fler leverantörer med liknande kvot mellan märkesbatteri som inte är pirat vs kostnad?

2. Sen var det det där med punktsvetsen... Funderar på hur jag löser det smidigast? Finns det någon i Stockholm som vill låna ut/hyra ut sin? Eller finns det någon billig som funkar bra för enklare ändamål? Jag är visserligen svag för nya verktyg, men ser inte punktsvetsande av batteripack som ett återkommande behov.
Det finns ju en del punktsvetsar att köpa på typ ebay eller så som mer eller mindre är ett kretskort med en 18650hållare och två metallspetsar. Har varit sugen på att köpa flera gånger men gjort samma bedömning som du, dvs inte köpt. Så jag kan inte säga något om funktion. Men jag tänker att det borde gå att läsa sig till på recensioner om de fungerar eller inte och hur tjockt nickelband man kan ha

Batteri 18650
Är det något allavarligt fel på ett 18650 som tar 10 timmar på sig att laddas. Ca 3600 mAh går det i.
Andra batterier som laddades samtidigt var klara efter ca 5 timmar. 0.3 A har jag för mig att det stod.
Laddades alla battericeller ur i serie/tillsammans och var de alla lika mkt laddade när urladdningen började och har de alla samma kapacitet?

För en battericell på hela 3,6Ah är 0,3A laddström lågt.
Jag har ingen aning om hur din laddare fungerar men med en såpass låg laddström kanske den har problem med att detektera att battericellen är fulladdad.
Men det är förstås enbart en gissning.

Tillbaka
Topp