Drönare (kan bli drönartråden)

Visste inte ens att den här tekniken fanns. Spännande mojäng. Ser ju ut att bli hyfsade bilder också. Kan du justera avstånd, höjd etc. med vilken den följer?
Ja, man kan ställa in avstånd o höjd. Kommer säkert mer finlir i kommande uppdateringar gissar jag. Smidig sak och den hänger på skrämmande bra med bara kameran som "tracker". Ngt långsam som sagt så det går inte riktigt att stå på tyvärr (än).

Sorry, det var inte meningen att ställa till det så här i fattiga januari. ?

Ca 10 min flygtid. Ung 6-7 min i nollgradigt, man gör bäst i att ha den i innerfickan. Går dock inte att jämföra flygtiderna med en DJI. Du är färdig med din inspelning redan innan DJI-piloten ens har skruvat på pinnarna på controllern.

Sorry, det var inte meningen att ställa till det så här i fattiga januari. ?

Ca 10 min flygtid. Ung 6-7 min i nollgradigt, man gör bäst i att ha den i innerfickan. Går dock inte att jämföra flygtiderna med en DJI. Du är färdig med din inspelning redan innan DJI-piloten ens har skruvat på pinnarna på controllern.
Sålänge appen finns kvar, men sen går företaget spontant i konkurs och man har plötsligt 125g elskrot i praktiskt fickformat.

Men det känns som en verkligen man får räkna med för typ allt numera

Sålänge appen finns kvar, men sen går företaget spontant i konkurs och man har plötsligt 125g elskrot i praktiskt fickformat.

Men det känns som en verkligen man får räkna med för typ allt numera
Den går att flyga helt utan app (största fördelen enligt mig) men ska man komma åt inställningarna så krävs förstås att appen är igång.

Tror inte heller att detta är en evighetsmaskin och om några år kommer nå't nytt och då ligger förmodligen denna på hyllan o samlar damm.

Den går att flyga helt utan app (största fördelen enligt mig) men ska man komma åt inställningarna så krävs förstås att appen är igång.
Jäkligt stort +, speciellt också med tanke på att Wifi inte har den bästa räckvidden.

Hur landar man den då? :p

Och på tal om landa, är detta något som går att använda till sjöss?

Jäkligt stort +, speciellt också med tanke på att Wifi inte har den bästa räckvidden.

Hur landar man den då? :p

Och på tal om landa, är detta något som går att använda till sjöss?
Man sträcker ut handen, så landar den automatiskt i handen.

Den går inte att flyga över vatten eller över klippor/stup. Snö verkar funka men då gör det inte heller så mkt om den dimper ner.

Senast ändrad:
Hur ofta fick du stanna och plocka ned den ur träden? Såg ju ut som att den drog rätt in grenarna ett antal gånger...
Bara en gång av ca 10-15 krascher tror jag. Jag hittade den på marken annars.

Nu provocerade jag drönaren lite oxå för att se vad den går för. Den tål en hel del stryk men det "farligaste" är nog om den kraschar och faller ner i en vattenpöl vilket den var nära att göra en gång.

Den verkar dock krascha varje gång du kör i skogen? Funkar det bättre på vanlig stigcykling där det kanske inte går lika fort?

Den verkar dock krascha varje gång du kör i skogen? Funkar det bättre på vanlig stigcykling där det kanske inte går lika fort?
Som sagt, jag provocerade drönaren lite granna för jag ville veta var gränserna går. Men ju långsammare du kör desto mer håller den spåret. Det blir yvigare rörelser med mer fart. Bäst är så klart att köra där det är öppet.

Får man ta med den till bikeparken? På vintern verkar de flesta skidanläggningar ha förbud tyvärr, för i en öppen pist lär det ju fungera riktigt bra? Iaf om man inte kör ifrån den…

Får man ta med den till bikeparken? På vintern verkar de flesta skidanläggningar ha förbud tyvärr, för i en öppen pist lär det ju fungera riktigt bra? Iaf om man inte kör ifrån den…
Har aldrig stött på motstånd i Isaberg eller U-hamn i varje fall.

Lätt hänt att man kör ifrån den på skidor. Max fart 25 km/h.

Vad händer om man kör ifrån? Stannar den på plats eller försöker den hinna ikapp och riskerar att köra vilse?
Den stannar på stället och landar efter en kort stund. Oxå ett problem faktiskt nu kom jag på - om den landar på en stig i en park alltså. Man får snabba sig tillbaka innan ngn hinner köra över den. Den är så liten så den knappt syns för andra.

Edit: Den försöker faktiskt hänga på om man cyklar snabbare än 25 km/h och kommer i kapp om man saktar ner igen. Men ngnstans kommer man för långt i från och då stannar den.

Senast ändrad:
Klippte lite snabbt ihop några klipp och kryddade med skön jazz. Tydligen har det kommit ut en ny firmware update som gör att drönaren tar svängarna lite tightare. Har dock ej testat detta ännu. Väntar till våren tror jag...
Hmm, kan man ladda ner filmerna med kabel från den, eller är man låst till nån jä**a app?

Hmm, kan man ladda ner filmerna med kabel från den, eller är man låst till nån jä**a app?
Blev nyfiken själv o testade precis. Ja, det är bara att sätta i sladden. Man behöver inte ens trycka på ngn knapp, driven dyker upp direkt i utforskaren.

Appen funkar i och för sig väldigt bra annars om man vill ha ner filmerna direkt i mobilen.

Har dock hört att det kan vara problematiskt att hitta bilder via sladd och att man då måste ladda ner via appen. Men vem tar bilder med en sån här drönare?

Såg nån på youtube som testade att filma skidor och den tappade trackingen rätt fort. Hittar dock ingen som testat över vatten.. de säger ju att den bara ska användas över marken men nån borde ha testat :-)

Ny uppdatering nu med ”side track”, filma från sidan. Har inte testat den funktionen själv än men har hört att man inte kan köra allt för fort. Kul med lite nya funktioner annars.

Det jag skulle vara mest skeptisk till, och även anledningen till att jag inte riktigt känner att ”följande” drönare är riktigt mogna än, är att andelen längre sekvenser där man faktiskt är någorlunda i bild är rätt få. Blir extremt jobbiga filmer att titta på om varje moment bara är några sekunder långt.

@Höjdskräck är det samma med denna eller skulle den, en bra dag, kunna följa dig genom skogen i några minuter och hålla objektet inom det gyllene snittet?

Det jag skulle vara mest skeptisk till, och även anledningen till att jag inte riktigt känner att ”följande” drönare är riktigt mogna än, är att andelen längre sekvenser där man faktiskt är någorlunda i bild är rätt få. Blir extremt jobbiga filmer att titta på om varje moment bara är några sekunder långt.

@Höjdskräck är det samma med denna eller skulle den, en bra dag, kunna följa dig genom skogen i några minuter och hålla objektet inom det gyllene snittet?
Menar du side track? Har inte testat den funktionen än.

Bakifrån håller den åkaren i mitten av bilden. Så länge det inte kommer träd i vägen så hänger den på helt ok.

Menar du side track? Har inte testat den funktionen än.

Bakifrån håller den åkaren i mitten av bilden. Så länge det inte kommer träd i vägen så hänger den på helt ok.

Nej jag menar att den bara följer efter.

Kan du lägga upp ett klipp i skog där du känner att den presterar bra? Typ 30 sekunder iaf. Funkar det så är jag bra sugen.

Hur hanterar den stop och start? Dvs hur snabbt reagerar den på att man saktar ner för ett hinder och sen drar iväg igen?

Hallå!
Var har ni köpt Hover'n, ni som vågat slå till? Letat runt lite men vill gärna välja den minst suspekta sidan.
https://thehover.com/ är den officiella sidan. Väljer du Sverige så kommer du till https://eu.hoverair.com/?country=SE

Tror den finns på Amazon oxå men vet inte om priset skiljer.

Jag hade nog valt vit färg om jag fick välja om. Svart syns väldigt dåligt när den kraschar i terrängen. Finns i o för sig en pipfunktion numera.

Jag hade nog valt vit färg om jag fick välja om. Svart syns väldigt dåligt när den kraschar i terrängen. Finns i o för sig en pipfunktion numera.
Jag valde vit, tänkte inte på det här med vinter just då :-) Fast då kanske den inte blir använd så mycket ändå, och man borde kanske kunna måla batteriet i nån fräsig färg...

Men det verkar kommit en ny funktion, "-Added target tracking option in Orbit mode.", någon som hunnit testa om den hinner med runt en när man tex springer eller cyklar?

Ni som köpt, skulle uppskatta era tankar/synpunkter och kanske nån film också.

Har såklart läst Rays review men fingret har inte klickat köp än. Men är så sugen.

Och ni som köper måste såklart lägga upp material här. Inga krav på oscarsvärdiga produktioner.

Vill fortfarande se ett klipp på iaf 30 sekunder i skogsmiljöer där den fungerar bra, är bra sugen men misstänker att tekniken inte riktigt är mogen.

Testade side track-funktionen idag. Kör man i en slingrig bana så får drönaren fullständigt frispel. Fantastiskt kul att se hur stissig en drönare kan bli. :ROFLMAO:
Kör man rakt fram går det bättre. Den kan t o m åka bredvid ända upp till maxfart, som är 25 km/h.

Tillbaka
Topp