Cycplus e-pump, bra eller fånig?

Höjdskräck

Aktiv medlem
Sitter o tittar på en liten elektrisk cykelpump. Denna verkar vara ett smidigt alternativ för oss som hatar att använda mini-pumpar med blåfrusna fingrar eller dyra engångspumpar (CO2).

Undrar om det är ngn som använder denna och kan säga om det finns några problem med den? Gissar att det inte går att byta ut batteriet på den, så det är väl en nackdel antar jag.

1704347049450.png

En kusin till mig köpte en cycplus i våras och han tycker att det är super smidigt att bära.
Helt okej med en punka på 700x25 klincher men han var inte nöjd med prestanda på en punka på 700x25 tubdäck. I princip full laddning och typ samma temperatur vid båda tillfällena så han har ingen teori om varför.
Men nöjd är han ? .

En kusin till mig köpte en cycplus i våras och han tycker att det är super smidigt att bära.
Helt okej med en punka på 700x25 klincher men han var inte nöjd med prestanda på en punka på 700x25 tubdäck. I princip full laddning och typ samma temperatur vid båda tillfällena så han har ingen teori om varför.
Men nöjd är han ? .
Tack!

Har hört att prestandan kan vara på gränsen för vissa däck på räser-cyklar som ju har ett mkt högre tryck än MTB. Nu kör jag nästan bara MTB så då är det nog inte ngn större fara. Kanske ingen apparat man poppar tubeless med dock. :ROFLMAO:

Jag säger också fånig, och att den löser ett icke-problem. Det är mycket jobbigare att cykla än att pumpa däck, speciellt med tanke på hur sällan man pumpar däck. Spara miljön från ännu en onödig elektronisk lågkvalitetsprodukt och behåll värdigheten genom att orka med att pumpa ett cykeldäck manuellt!

Jag säger också fånig, och att den löser ett icke-problem. Det är mycket jobbigare att cykla än att pumpa däck, speciellt med tanke på hur sällan man pumpar däck. Spara miljön från ännu en onödig elektronisk lågkvalitetsprodukt och behåll värdigheten genom att orka med att pumpa ett cykeldäck manuellt!
Absolut ett vettigt inspel! Slits mellan det och mina minnen från att pumpa med mini-pumpshelveten i iskyla. Speciellt när inte gucket sätter sig och man måste pumpa flera ggr.

Absolut ett vettigt inspel! Slits mellan det och mina minnen från att pumpa med mini-pumpshelveten i iskyla. Speciellt när inte gucket sätter sig och man måste pumpa flera ggr.
Tror dock inte det blir så mycket bättre med en sån här. Fortfarande lite pill och risk för krångel, men du får inte fördelen av att bli varm när du pumpar som en tok!?

Hur länge håller batteriet om du ska pumpa mtb-däck flera gånger om? Hur funkar det i kyla? Hur lång livslängd har pumpen innan man får kassera pga dålig batterikapacitet? Orkar man hålla koll på att man alltid laddat innan man cyklar iväg?

Kalla mig fånig :) men jag köpte en i höstas, jag betraktar den som en påfyllningsbar ersättare till 25g CO2 patroner, jag har tidigare kört med 1xpatron för korta pass och kompletterat med minipump för långstyrningar.

Har bara hunnit använda vid ett tillfälle på lvg däck, där funkade den bra. Jag skulle nog säga att den är mer lättanvänd än minipump/patron (Lättare att hålla den rätt positionerad på ventilen och att reglera tryck/pumpningen).
Men förvänta er inte att kunna "poppa" slanglöst med den.

För MTB hade jag satsat på en riktigt bra minipump som ger lite volym. Kör själv på Oneups 100 cc, primärt för jag har EDC verktygskitet i också. Den är helt ok men jag tycker munstycket sliter packningar väl fort. Bästa jag haft var en Biltema variant med utfällbart T-handtag. Enormt skönt med handtaget och mindre slit i ventilen.

När man väl behöver den ska den bara funka och där är den vanliga hederliga handjagaren svårslagen för sin tillförlitlighet.

På landsväg med högt tryck är Co2 patron plus pålitlig minipump som funkar att trycka högt med en fin kombo.

Co2 patron plus pump funkar så klart även på mtb, med Oneupkitet kan man även lossa munstycket och köra med patron föresten :)

Kalla mig fånig :) men jag köpte en i höstas, jag betraktar den som en påfyllningsbar ersättare till 25g CO2 patroner, jag har tidigare kört med 1xpatron för korta pass och kompletterat med minipump för långstyrningar.

Har bara hunnit använda vid ett tillfälle på lvg däck, där funkade den bra. Jag skulle nog säga att den är mer lättanvänd än minipump/patron (Lättare att hålla den rätt positionerad på ventilen och att reglera tryck/pumpningen).
Men förvänta er inte att kunna "poppa" slanglöst med den.
Tack! Bra att få erfarenheter från verkligheten. Tänker att om den kan ersätta patroner så är ju det åtminstone ett slag mot slit-o-släng-problematiken även om Cycplus-pumpen kan verka onödig.

Visa bilaga 673950

Landar väl på ungefär samma pris att köpa en enkel co2 pump och 55 extra "patroner"

Det är ganska många års punkteringar för min del
Inser att jag missledde er med min tidigare skrivning, jag köpte jag inte en Cyplus utan en ekvivalent pryl direkt från Kina, går på ca 400:-, det tillsammans med en del goda nät-recensioner fick mig att prova.

många verkar döma ut minipumpar utan att ha testat någon som ger högre volym. jag har pumpat väldigt mycket med topeak race rocket mt, som funkar bra men är onödigt dyr, tung och komplicerad.

nu har jag flera varianter av lezynes billiga, lättare och mer robusta "sport drive hv". de har en väldigt enkel konstruktion och går att skruva isär och serva om det kommer in smuts. och det är inga problem att pumpa mtb-däck.

för mig är det viktigt att pumpen jag har med på turen är bombsäker och okomplicerad.

många verkar döma ut minipumpar utan att ha testat någon som ger högre volym. jag har pumpat väldigt mycket med topeak race rocket mt, som funkar bra men är onödigt dyr, tung och komplicerad.

nu har jag flera varianter av lezynes billiga, lättare och mer robusta "sport drive hv". de har en väldigt enkel konstruktion och går att skruva isär och serva om det kommer in smuts. och det är inga problem att pumpa mtb-däck.

för mig är det viktigt att pumpen jag har med på turen är bombsäker och okomplicerad.

Jag använder en Topeak DX II till MTB. Efter att har använt några andra pumpar när jag cyklar med en grupp kan jag säga att den funkar mycket bättre och enklare än många andra minipumpar, framförallt än den med slang.

På min helstel MTB har jag en Topeak Micro Rocket bredvid flaskhållaren, riktigt snygg och lätt med 55 gram. Den kräver många slag, men är fortfarande lätt att använda.

För MTB hade jag satsat på en riktigt bra minipump som ger lite volym. Kör själv på Oneups 100 cc, primärt för jag har EDC verktygskitet i också. Den är helt ok men jag tycker munstycket sliter packningar väl fort.
Oj, jag har inte ens slitit ut min första.

Däremot har jag dragit av ett antal gummiband som man spänner fast den i hållaren med

Jag använder en Topeak DX II till MTB. Efter att har använt några andra pumpar när jag cyklar med en grupp kan jag säga att den funkar mycket bättre och enklare än många andra minipumpar, framförallt än den med slang.
poängen med slangen är att man inte risken minskar att bryta av ventilkärnan eller i värsta fall hela ventilen.

slang går väldigt lätt när en lärt sig tekniken att skruva av och på. på lezyne håller man en hand på pumphantaget och skruvar med andra handen på slangen så att hela pumpkroppen roterar.

poängen med slangen är att man inte risken minskar att bryta av ventilkärnan eller i värsta fall hela ventilen.

slang går väldigt lätt när en lärt sig tekniken att skruva av och på. på lezyne håller man en hand på pumphantaget och skruvar med andra handen på slangen så att hela pumpkroppen roterar.

På en MTB har jag aldrig haft problem med att (delar av) ventil går av. Och det är mycket snabbare att bara trycka pumpen på ventilen och att drar av. Om det är bara vid punka är extra skruvande ok för mig, men inte vid tubeless där man ofta behöver pumpa flera gånger i veckan.

Ägaren av pumpen med slang hade själva också problem med att hantera den. Vet dock inte om de berodde på pumpen eller ägaren.

Mitt problem med lezyne, förutom att jag aldrig minns hur man stavar det, är att man ofta råkar skruva lös ventilkäglan när man lossar pumpen.

Vet inte om jag gör något fel?

Mitt problem med lezyne, förutom att jag aldrig minns hur man stavar det, är att man ofta råkar skruva lös ventilkäglan när man lossar pumpen.

Enda felet du gör är att du inte drar åt ventilkäglan direkt när du öppnar den nya slangen.? Att man skruvar ur ventilkäglan är ett riktigt problem med Lezyne, så jag som bara kör sådana pumpar har för vana att alltid dra åt käglan så fort jag öppnar en ny slang.

Nej det är extremt vanligt. Jag har ventiler med inbyggt verktyg för att skruva i/ur ventilen. Drar alltid åt den lite extra innan jag sätter på en så Lezyne pump. Skruva inte heller ut ventilen till max. Tror det är då de har tensens att gängas ur (dock ej testat min teori).

Nej det är extremt vanligt. Jag har ventiler med inbyggt verktyg för att skruva i/ur ventilen. Drar alltid åt den lite extra innan jag sätter på en så Lezyne pump. Skruva inte heller ut ventilen till max. Tror det är då de har tensens att gängas ur (dock ej testat min teori).
Slang man inte dragit åt käglan på - stor risk för att skruva ur den.

Slang man dragit åt käglan på - noll risk för att skruva ur den.

Jag har kört men Lezynepump sedan åtminstone 2012 och har aldrig skruvat ut en ventilkägla på en slang där jag dragit åt den först, så jag känner 100% förtroende för det systemet. Men sen kanske det låter meckigt för vissa, och det får ju jag leva med.?

Enda felet du gör är att du inte drar åt ventilkäglan direkt när du öppnar den nya slangen.? Att man skruvar ur ventilkäglan är ett riktigt problem med Lezyne, så jag som bara kör sådana pumpar har för vana att alltid dra åt käglan så fort jag öppnar en ny slang.

Att du tror att jag har kapacitet att vara annat än efterklok är oroväckande.

Men!
Jag har börjat ta med mig en sån "ventilåtdragare" i verktygskittet iaf. Så man slipper bli stående med ventilkäglan i handen.

Visst finns det lezyne-pumpar där
Man kan ansluta co2 till slangen? Eöler har jag drömt det?

Att du tror att jag har kapacitet att vara annat än efterklok är oroväckande.

Men!
Jag har börjat ta med mig en sån "ventilåtdragare" i verktygskittet iaf. Så man slipper bli stående med ventilkäglan i handen.

Visst finns det lezyne-pumpar där
Man kan ansluta co2 till slangen? Eöler har jag drömt det?
Min ventilåtdragare är en nedslipad minipolygrip som kan allt från att dra åt ventilkäglor, dra loss damcyklars bultade hjul och lossa snabblänkar på kedjan (därav nedslipad).

Ingen aning om co2-grejen, men en av mina pumpar har en "krage" på slangen som agerar kombinerad ekernyckel och ventilkägelåtdragare.. Så vet du det.?

Min ventilåtdragare är en nedslipad minipolygrip som kan allt från att dra åt ventilkäglor, dra loss damcyklars bultade hjul och lossa snabblänkar på kedjan (därav nedslipad).

Ingen aning om co2-grejen, men en av mina pumpar har en "krage" på slangen som agerar kombinerad ekernyckel och ventilkägelåtdragare.. Så vet du det.?
nedslipad hur? "Tänderna" ?

Får kolla min pump sen, pinsamt om det finns en sån nyckel där ?

Fumpa är hipstervalet av såna elpumpar vad jag förstått, men det verkar inte vara jättemånga som väljer att ha dem för att fixa punktering i fält, utan åtminstone fumpan verkar mest användas för att automatiskt pumpa till exakt det tryckt man vill ha inför sitt cykelpass, för de som är väldigt noga med att ha exakt ett visst tryck. Till just den applikationen kan de nog vara rätt bra faktiskt, bara toppa upp trycket lite och göra det exakt.

De har en Fumpa Nano också som är tänkt att ha med sig i fält. Tror inte själv så mycket på den idén, jag kör med minipumpar men då jag sällan tävlar och oftast cyklar ensam eller med tålmodiga kompisar har jag inte så bråttom om jag får punka.

Fumpa är hipstervalet av såna elpumpar vad jag förstått, men det verkar inte vara jättemånga som väljer att ha dem för att fixa punktering i fält, utan åtminstone fumpan verkar mest användas för att automatiskt pumpa till exakt det tryckt man vill ha inför sitt cykelpass, för de som är väldigt noga med att ha exakt ett visst tryck. Till just den applikationen kan de nog vara rätt bra faktiskt, bara toppa upp trycket lite och göra det exakt.

De har en Fumpa Nano också som är tänkt att ha med sig i fält. Tror inte själv så mycket på den idén, jag kör med minipumpar men då jag sällan tävlar och oftast cyklar ensam eller med tålmodiga kompisar har jag inte så bråttom om jag får punka.
Ah, coolt! Made in Australia dessutom.

Tack, hade inte koll på dessa.

Har tänkt att en sån skulle kunna följa med på cykelresor utomlands istället för en fotpump

pumpa roadside efter en enstaka punka är ju varken särskilt tidsödande eller ansträngande.

när är det jobbigt då? enligt mig när man har pyspunka och inte finner det lämpligt att laga punkan på plats. det kan bli en fem-tio pumningar innan man är hemma. då skulle det vara attraktivt med en elektrisk pump, men med ett batteri som orkar upprepade pumpningar

(ot)för daglig pumpning hemma kör jag denna. inbyggda mätaren varit stabil, och den ger både bra volym vid låga tryck mtb, och orkar med trycket för lvg. den är också utmärkt till bilen.
IMG_0617.jpeg

pumpa roadside efter en enstaka punka är ju varken särskilt tidsödande eller ansträngande.

när är det jobbigt då? enligt mig när man har pyspunka och inte finner det lämpligt att laga punkan på plats. det kan bli en fem-tio pumningar innan man är hemma. då skulle det vara attraktivt med en elektrisk pump, men med ett batteri som orkar upprepade pumpningar

(ot)för daglig pumpning hemma kör jag denna. inbyggda mätaren varit stabil, och den ger både bra volym vid låga tryck mtb, och orkar med trycket för lvg. den är också utmärkt till bilen.
Visa bilaga 674281
Ohh... har det makita-systemet för diverse apparater så det där är kanske nåt jag "behöver".

Jag får punka så sällan och är lite av en weight weenie så jag har små minipumpar, vilket innebär man behöver köra ~500 pumprörelser innan man har tryck. Har man en fullstor pump i ramen så är det förstås inte så jobbigt, men med en liten minipump så kan det vara det jobbigaste man gjorde på det cykelpasset ?. När jag ska på ett pass då det känns lite mer viktigt att kunna pumpa upp fort brukar jag ta en lite större pump med i packningen, men pumpen som alltid finns med är liten.

Batteri-pumpar som klara 5-10 pumpningar är ganska stora. Fumpas 360-gram-pump klara 6 fullpump på en laddning, därav är de mer lämpliga för att ha i garaget och bara för att toppa trycket till exakt värde då laddningen räcker mycket längre då förstås. Deras nano-pump (100 gram) klarar bara 2 fullpump, dvs samma egenskaper som cyclus-pumpen i första inlägget.

Hemma kör jag med en manuell fotpump. Jag har tryckluft i garaget också, men tycker det är mysigt att pumpa manuellt och så är ju det den enda uppvärmning jag får inför ett cykelpass.

Det som talar för en sån liten eldriven pump är väl ifall den faktiskt klarar av att mäta trycket bra, så man kan slippa extern tryckmätare. Iaf för oss med okalibrerade tummar

Jag får punka så sällan och är lite av en weight weenie så jag har små minipumpar, vilket innebär man behöver köra ~500 pumprörelser innan man har tryck.
lezyne sport drive hv väger under 100 g och pumpar i min erfarenhet ett mtb-däck på 50-120 pumprörelser beroende på hur mycket punka det är.

pyspunka är asjobbigt ändå förstås, men inte själva pumpandet, utan avbrotten och packa upp och ner pump osv.

lezyne sport drive hv väger under 100 g och pumpar i min erfarenhet ett mtb-däck på 50-120 pumprörelser beroende på hur mycket punka det är.

pyspunka är asjobbigt ändå förstås, men inte själva pumpandet, utan avbrotten och packa upp och ner pump osv.
Jo en pump runt 100 gram är det vettiga alternativet. Weight weenie-alternativen och såna som är tillräckligt korta så de går packa i en liten sadelväska kräver betydligt fler pumprörelser (kör emellertid landsväg och grus, ej MTB). Den mest extrema pump jag har är Barbieri Nana för landsväg (29 gram), den funkar men man vill inte använda den i onödan. För grus där punka är mer vanligt förekommande och det är mer däckvolym har jag den mer rimliga Lezyne Pocket Drive HV, 90 gram.

Egentligen är det packbarhet än låg vikt jag är mer intresserad av, så funderar på skaffa BBB:s nya tvådelade Doubleshot BMP-102 och se om den är bra. Bara 12 cm lång hopfälld, 83 gram, men den är nog mer för landsväg än HV.

man packar i det läget inte gärna ner pumpen mellan varven. det brukar heller inte löna sig pumpa hårt, det ökar mest läckaget.

har för mobilt bruk några olika lezynepumpar, från minsta sub 100g hp, för lvg och brompton till den här golvpumpen som ändå inte är värre än 367g. den fixar bulliga mtb-däck på under 50 pumptag. och är dessutom en designmässig njutning i den högre skolan.

annars som absolut max ser jag 100 tag. mer än så, och det är läge ta med en pump med mer volym. vikt och kostnad är som jag ser det fördragbara.
.
IMG_1538.jpeg

Ohh... har det makita-systemet för diverse apparater så det där är kanske nåt jag "behöver".

Jag får punka så sällan och är lite av en weight weenie så jag har små minipumpar, vilket innebär man behöver köra ~500 pumprörelser innan man har tryck. Har man en fullstor pump i ramen så är det förstås inte så jobbigt, men med en liten minipump så kan det vara det jobbigaste man gjorde på det cykelpasset ?. När jag ska på ett pass då det känns lite mer viktigt att kunna pumpa upp fort brukar jag ta en lite större pump med i packningen, men pumpen som alltid finns med är liten.

Batteri-pumpar som klara 5-10 pumpningar är ganska stora. Fumpas 360-gram-pump klara 6 fullpump på en laddning, därav är de mer lämpliga för att ha i garaget och bara för att toppa trycket till exakt värde då laddningen räcker mycket längre då förstås. Deras nano-pump (100 gram) klarar bara 2 fullpump, dvs samma egenskaper som cyclus-pumpen i första inlägget.

Hemma kör jag med en manuell fotpump. Jag har tryckluft i garaget också, men tycker det är mysigt att pumpa manuellt och så är ju det den enda uppvärmning jag får inför ett cykelpass.
det låter som en beställning av makitapumpen kan vara förestående?

du kommer i så fall inte ångra dig. som jag nämnt är den också fullt duglig poppa slanglöst med, inte genom hög och snabb volym, utan genom stadig obönhörlighet som brukar hinna ikapp läckaget så snart däckets kant tätar någorlunda

en stor fördel är den exakta tryckangivelsen, synlig under förloppet. har kvar att möta en golvpump med mer än rudimentär noggranhet i det läget, visaren åker mest hit och dit...

Verkar vara ett bra pris på den där Makitapumpen ändå men man måste väl investera i laddare o batteri oxå om man inte redan har det? Eller går den att köra med sladd?

En fråga till @kais01 om Makitapumpen. Har några mindre batterier på 2 Ah från en skruvdragare över, duger det med såna eller krävs något kraftigare som minimum? Man kör ju aldrig några längre stunder tänker jag.

det låter som en beställning av makitapumpen kan vara förestående?
Njae, ska försöka hålla mig. Får lite klimatångest av att köpa allt för onödiga grejer, och den där hamnar nog under den kategorin för mig. Jag bytte tryckmätare på min ~18 år gamla lezyne steel drive för ett par år sedan, och den funkar tillräckligt bra för mina behov. Jag har en vanlig garage-tryckluftspjäs som jag använder till domkraft, mutterknack och sånt till bilen, plus att montera slanglösa däck, men det gör jag normalt bara två gånger per år.

Njae, ska försöka hålla mig. Får lite klimatångest av att köpa allt för onödiga grejer, och den där hamnar nog under den kategorin för mig. Jag bytte tryckmätare på min ~18 år gamla lezyne steel drive för ett par år sedan, och den funkar tillräckligt bra för mina behov. Jag har en vanlig garage-tryckluftspjäs som jag använder till domkraft, mutterknack och sånt till bilen, plus att montera slanglösa däck, men det gör jag normalt bara två gånger per år.

Låter som en coolare lösning.

En fråga till @kais01 om Makitapumpen. Har några mindre batterier på 2 Ah från en skruvdragare över, duger det med såna eller krävs något kraftigare som minimum? Man kör ju aldrig några längre stunder tänker jag.
prövade mina bl1815, föregångaren till bl1820 som du möjligen har?? det har dock sålts någon (vit?) snikvariant på samma batteri som inte går in någonstans än i skruvdragaren den såldes med.

hursom, en styrklack på bl1815 ena sida hindrar att det går in i kraftigare apparater typ tigersågar och konstigt nog även i luftpumpen. skulle killgissa att det just i det fallet är lugnt slipa bort klacken, antingen på batteriet eller maskinen.

kör du annat ekosystem än makita, finns det adapters att köpa på ebay och amazon.de mellan de större märkena. man bör inte ladda via dessa adapters, men på maskinen är det ok.

har t ex två gamla men välfungerande häcksaxar från bosch bara att deras batterier och sega laddare är milsvida efter makita. så kör makitabatterier på dem.

här är en bild på batteriet jag nyss testade på pumpen...
.
IMG_0223.jpeg

Det som talar för en sån liten eldriven pump är väl ifall den faktiskt klarar av att mäta trycket bra, så man kan slippa extern tryckmätare. Iaf för oss med okalibrerade tummar
Eftersom denna tråd nu mer eller mindre verkar handla om Lezyne minipumpar vill jag tipsa om att det till flera av dem går att byta slang(stump)en till en med inbyggd tryckmätare
11643646.jpg

Lezyne ABS Pen gauge
Den kostar en del (25,20 €), men för oss med okalibrerade tummar kan den minska risken för ett nytt slangbyte.

Det vet förstås inte jag heller.
Men om du kollar på bilden ovan så finns det en liten svart knapp längst ned på slangen, trycker man på den så sänks trycket i slangen och det går att skruva loss den utan att käglan följer med.

Tillbaka
Topp