Tips och råd inför köp av trail/downcountry cykel

krabbe

Aktiv medlem
Tjabba!

Som rubriken lyder så söker jag lite tips inför köp av en trail/downcountry cykel inför våren. Jag har genom åren kört en hel del mtb av olika slag och olika typer av åkstil men främst downhill och liknande stök. Min senaste mtb var en nukeproof reactor 27.5" med 140 mm slag fram och bak. När Nukeproofen införskaffades hade jag i åtanke att köra en hel del stökig stigcykling samt att kunna bränna ner för berg så som Järvsö osv. Men efter att ha kört den i Järvsö, Flottsbro och andra liknande ställen upptäckte jag att ren och skär nedförsåkning inte riktigt är min grej längre och stigcyklingen började ta över och det var där jag hade det som roligast. Men jag märkte fort att slaglängden för vad jag vill att cykeln ska vara bra på stod i min väg. Så nu är jag på jakt efter något nytt som passar det jag vill göra på en mtb och det är stökig stig där det både går upp och ner. Jag har kikat en del på renodlade xc cyklar men tycker slaglängden är för kort då jag fortfarande gillar att ösa på när det går nerför och vill ha något som känns mer lekfullt och har en "bekvämare" geo och det hela har kokat ner till att en trail/downcountry cykel är det jag söker. Men det är en jäkla djungel där ute på nätet och kryllar av olika märken och modeller. Men det som jag främst funderar på är inte vilket märke jag ska välja utan vilken geometri som passar det jag vill göra med cykeln och där har jag inte så mycket kunskap och vänder mig därför till er för råd och hjälp. För att få rätt hjälp, tips och råd är ju en bra beskrivning av vad jag vill få ut av cykeln vettigt så följde kommer en beskrivning av vad för typ av cykling jag vill utöva och några krav jag har när det kommer till komponenter.

Stigcykling, allt från hyffsat slätt till stökig stig med inslag av brötiga stenar, rötter och annat skit likt den typ av terräng man hittar kring hellas.
Tuffa stökiga klättringar följt av kortare brötiga nedförsåkningar men fokuset ska nog främst ligga på platt och uppför då det nog blir mest av den varan om man som jag bor i Stockholm.
Men trots att det kommer bli mycket platt och uppför för min del så gillar jag när en cykel känns lekfull och är lätt att bunnyhoppa med då jag kommer från en dirt/downhill bakrund och den lekfulla sidan finns kvar.
Så jag vill nog inte att cykeln ska vara allt för lång baktill eller allt för flack framtill, gärna någon däremellan så den inte upplevs allt för nervös nerför men inte heller för slö/klumpig uppför.
Fjädring: fram och bak mellan 130-120mm
Material på ram: kolfiber
Dropper: Ja
Låsbar fjädring från styret: gött men inte nödvändigt
Hjul: 29"
Jag: 178cm lång, 33 bast, väger under 70kg

Tar gärna emot renodlade tips på kompletta cyklar men även generella råd kring hur jag ska tänka angående geometri och storlek.
Budget högst dryga 40 kakor
Tack på förhand:)

Lite över budget. Men verkar vara en riktigt bra cykel.

Annars är ju Spuren ett bra alternativ.

Kika på Revel Ranger! Jag har kört på den i snart 2 år utan några problem med lager eller annat (självklart servad..) Riktigt härligt länkage som gör den väldigt bekväm men också poppig och kapabel att dundra på lite om man så vill.

Lite över budget. Men verkar vara en riktigt bra cykel.

Annars är ju Spuren ett bra alternativ.

Kan man hugga en Spur GX för strax över 40 är det nog inte så mycket att fundera på.

Jag hade ganska mycket samma funderingar förra året och nästan exakt samma kriterier. Som tur var ju Happyrides firande då så passade på att pröva alla cyklar (typ iaf) där. Transition Smuggler var definitivt en av mina favoriter, men utanför min budget. Testade flera andra, och tog anteckningar vad jag gillade och inte, sen drog hem och summerade geometrier (och även komponenter) och korrelerade mot mina intryck. Sen ut på Blocket + K&S här etc och kollade vad som fanns med rätt geometri. Till slut blev det en Propain Hugene som jag är sjukt nöjd med! Klarar mycket köttigt men ändå lekfull.

Jag har en YT Izzo core 2 och det är ju svårt att slå pris prestanda där. Ville hellre ha en spur eller en rocky mountain element men för halva priset och som hellas-hoj är ju izzon toppen.

Stig 115 som nämns i länkad tråd ser trevlig ut på pappret. Om jag kunde hitta den som Kinaram vore det intressant.

YT izzo ser så väldigt nice ut, vinklarna är toppen.
Trek Top Fuel har också riktigt bra vinklar, men man får betala en del för märke, tyvärr..
Spur var också med på min shortlist ett tag.
Men sen fick jag chansen att köpa en cannondale scalpel se, xc raket med 120mm slag, den perfekta kombon för det jag cyklar.

YT izzo ser så väldigt nice ut, vinklarna är toppen.
Trek Top Fuel har också riktigt bra vinklar, men man får betala en del för märke, tyvärr..
Spur var också med på min shortlist ett tag.
Men sen fick jag chansen att köpa en cannondale scalpel se, xc raket med 120mm slag, den perfekta kombon för det jag cyklar.

Du menar att man inte betalar för märke på Transition och Cannondale?

Top Fuel 9.8 med GX AXS T-type och kolfiberhjul kostar 85k ord pris
En Spur med vanlig GX och alu hjul 85k ord pris

Den länkade hojen tidigare är ju ett kap för 40 och Trek brukar ju nästan aldrig ligga på 50% rabatt så där har de ju varumärket att tacka kanske.

När jag kikade runt innan jag köpte nytt för något år sedan var prisbilden annorlunda mot nu.
Cannondale är svindyra, men jag fick en bra deal och dubblade min budget. ?

Senast ändrad:
Jag har en Tallboy 5 som jag gillar mycket. Så mycket att jag bytte från en TB 4 till en TB 5. Är enda gången jag köpt en lika cykel/ram när jag bytt. Den är utanför din budget men du kanske kan hitta en begagnad Tallboy 4 för ca 40kkr.
När man läser tester så tycker en del att Tallboyen har lite sävlig fjädring (mindre xc aktig) bak, jämfört med Spur, Izzo mfl. Om det stämmer skulle jag inte vilja ha en cykel med mer xc aktig fjädring bak. Jag tycker Tallboyen är gränsfall när det går fort å stökigt utför, man blir trött fort. Men sjukt rolig ? Den är sjukt låg vilket kan vara dåligt i stökig terräng. Jag bytte från 175 vevar till 165 vilket gjorde den mycket bättre på att trampa i stökig terräng.
Mitt tips är hellre en 130 hoj än en 120 med xc aktig fjädring ?

Senast ändrad:
Skulle säga YT Izzo, Transition Spur eller nya Scott Spark 900-serien. Köpte själv en Scott Spark och är så jäkla nöjd. Pedaleffektiv som få, men samtidigt extremt stabil utför. Perfekt för Hellas.

Skulle säga att Spark är ett bra alternativ om du uppskattar Twinloc, och dessutom vill kunna köra ett eller annat XC-lopp, medan Izzo/Spur kanske är lite mer poppiga och mer åt ”Trail”-hållet.

Här är ett riktigt bra test, om du inte redan sett det:

Jag har en Top Fuel och är ruskigt nöjd, med den har jag flera utförs KOM häromkring och tävlas regelbundet i Xcup med.

Polarna som är av samma kaliber utför och uppför kör:

Allebike Alpha (denna går fortast just nu)
Scott Spark
Specialized Epic Evo

Skulle även lägga till Orbea Oiz i samma lista, den hade jag köpt nu. Tror även nya Allebike Majestic kommer bli sjukt intressant om den får 120/120mm.

Jag har en Top Fuel och är ruskigt nöjd, med den har jag flera utförs KOM häromkring och tävlas regelbundet i Xcup med.

Polarna som är av samma kaliber utför och uppför kör:

Allebike Alpha (denna går fortast just nu)
Scott Spark
Specialized Epic Evo

Skulle även lägga till Orbea Oiz i samma lista, den hade jag köpt nu. Tror även nya Allebike Majestic kommer bli sjukt intressant om den får 120/120mm.

Bevisar väl egentligen att de flesta moderna DC/långslagig XC/kortslagig trail eller vad man nu vill kalla dem är väldigt kompetenta. Blir nog inte helt fel vad man än väljer.

Går i samma tankar som TS och liknande budget. IZZO Uncaged 11, som finns på utförsäljning just nu, ligger väldigt nära till hands. Inte den lättaste specen och 140mm gaffel, men mycket för pengen verkar det som.

Går i samma tankar som TS och liknande budget. IZZO Uncaged 11, som finns på utförsäljning just nu, ligger väldigt nära till hands. Inte den lättaste specen och 140mm gaffel, men mycket för pengen verkar det som.
Tycker att den ser sjukt bra ut! Men inte som en DC cykel. Den är ju utrustad med trail/all-mountain dämpare så den blir nog bättre för det. Ramen ska ju vara ganska trampvänlig dock så det kanske blir bra ändå.

Specen är nog det bästa jag har sätt på länge. Känns ganska exakt vad jag hade velat ha för min stigcykling.

Länk: https://www.yt-industries.com/products/outlet-sale/606/izzo-29-uncaged-11/

Tycker att den ser sjukt bra ut! Men inte som en DC cykel. Den är ju utrustad med trail/all-mountain dämpare så den blir nog bättre för det. Ramen ska ju vara ganska trampvänlig dock så det kanske blir bra ändå.

Specen är nog det bästa jag har sätt på länge. Känns ganska exakt vad jag hade velat ha för min stigcykling.

Länk: https://www.yt-industries.com/products/outlet-sale/606/izzo-29-uncaged-11/

RXF34 hade möjligtvis varit ett mer självklart val på IZZO, Men då kanske det inte blivit tillräckligt "uncaged"

Bevisar väl egentligen att de flesta moderna DC/långslagig XC/kortslagig trail eller vad man nu vill kalla dem är väldigt kompetenta. Blir nog inte helt fel vad man än väljer.
Ingen tvekan om att moderna cyklar är galet kompententa, men tycker personligen att det finns tillräckligt med geometriskillnader inom en kategori för att för att det ska vara värt att ha i åtanke och pröva sig fram.

För utom geo får man tänka på att om gränsen för xc gaffel går vid 120mm så när man kommer till 130mm så blir det svårt med full xc kit.

Om man ser DC som en tungt kittad short travel så är det lite lättare.

Tack för alla fina tips!
Transition spur låter helt klart intressant och ska kollas närmare på.
Den är kul helt klart.. Testade den och hade sen en Sentinel i två år. Lacken är inte den bästa och Sentinelen käkade en del lager. Reveln är ganska lik men med skönare länkage och bättre lack. Men båda kul cyklar!

Tillbaka
Topp