Den trevliga Wahoo Bolt-tråden!

Någon som kan tipsa om ett bra Pulsband som lirar med Bolt v1?
Ett billigt pulsband med både ANT+ och BT som funkar bra med åtminstone mina Garmin-apparater säljs av Netonnet för endast 199 SEK
Jag blev tvungen att köpa detta i vintras när jag upptäckte att mitt garminpulsbälte hängde kvar på en krok på landet. Sedan tog batteriet slut i garminpulsbältet och jag använder därför fortf Andersson-pulsbältet och är fortf nöjd med det. När det behövs är det även enklare att byta batteriet i Andersson-pulsbältet jmf med Garmins!

Senast ändrad:
Är det någon som vet om många anslutna sensorer (som inte används just då) leder till sämre batteritid? Skannar Bolt:en kontinuerligt efter de sensorer som inte är anslutna? Ska man ta bort de sensorer som inte används på ett specifikt pass?

Vet någon hur man byter språk i compqnion-appen? Nu sitter jag fast med tyska. Eller måste jag byta systemspråk till engelska?

Jag tänkte det borde varit uppe tidogsre i tråden men hittar inget.

Är det någon som vet om många anslutna sensorer (som inte används just då) leder till sämre batteritid? Skannar Bolt:en kontinuerligt efter de sensorer som inte är anslutna? Ska man ta bort de sensorer som inte används på ett specifikt pass?
Jag har två gepeessar, Roam o Bolt, tre cyklar med kadens och fart på var och en samt två pulsband. Allt är anslutet till bägge datorer. Kan inte säga att batteritiden är kortare än angivet men har åas inte stenkoll heller. Ser åtminstone inte att sökning pågår utan de ansluter direkt till närmaste grunkar.

Köpte precis en roam v2 på xxl, 25% nedsatt på redan bra pris, 2990:-, kampanj tills 24/8, vissa butiker har ett par ex, jag var i Länna.

Köpte precis en roam v2 på xxl, 25% nedsatt på redan bra pris, 2990:-, kampanj tills 24/8, vissa butiker har ett par ex, jag var i Länna.
Ni som har en Roam v2 eller Bolt v2. Funkar de att synka med bluetooth eller bara med wifi som Bolt v1?

Med synka menar jag när man ritat en ny rutt i komoot eller strava så måste Bolt v1 ha wifi för att synka över rutten.

Att bara synka över en cyklad runda från Bolt v1 till Strava/Komoot funkar med bluetooth men alltså inte när man skapar ny rutt.

Ni som har en Roam v2 eller Bolt v2. Funkar de att synka med bluetooth eller bara med wifi som Bolt v1?

Med synka menar jag när man ritat en ny rutt i komoot eller strava så måste Bolt v1 ha wifi för att synka över rutten.
Det är säkert enklare med Bluetooth.
Men du kan väl använda din telefon för internetdelning/Mobil hotspot/"vad det nu kallas"?

Det är säkert enklare med Bluetooth.
Men du kan väl använda din telefon för internetdelning/Mobil hotspot/"vad det nu kallas"?
Nope. Det går inte på Bolt v1. Den måste ha wifi. Funkar inte med ”vanlig” mobilildata från mobilen.

Btw @HåkanC Tack för tipset i tråden om pulsbandet från Andersson. Jag har kört det nu sen i somras. Funkar klockrent!

Nope. Det går inte på Bolt v1. Den måste ha wifi.
Jag uttryckte mig otydligt.
Vad jag menade är att du kan använda din telefon som en WiFi-"punkt" som din Bolt v1 kan koppla upp sig mot
Du ställer alltså in din telefon så att den fungerar som en sorts "router" genom att "omvandla":
4G <=> WiFi

På iPhone kallas det "internetdelning" och i Android har det fungerat sedan v2.2 och kallas(i Samsung): "Mobil hotspot"
Du hittar det under "Inställningar" i din telefon, läs mer:
Så här ställer du in Internetdelning på din iPhone eller iPad
eller
Aktivera Internetdelning på Android
eller
Internetdelning från Iphone och Samsung
liksom

Tack för tipset i tråden om pulsbandet från Andersson. Jag har kört det nu sen i somras. Funkar klockrent!
+1
Kul att det fungerar även för dig.

Senast ändrad:
Min Roam har fått för sig att stänga ner när det är 50% batteri kvar. Lite olägligt då jag kör efter karta på på okända vägar.
Har inte tillgång till wiffi så jag kan inte uppdatera.
Har någon en smart lösning?

Min Roam har fått för sig att stänga ner när det är 50% batteri kvar. Lite olägligt då jag kör efter karta på på okända vägar.
Har inte tillgång till wiffi så jag kan inte uppdatera.
Har någon en smart lösning?
händer det nu ute i kylan eller händer det när enheten är varm?

Min dricker batteri så in i h-vete när det är kallt (en V2a) men vet inte om det kan bero på kombinationen att jag också har en Inpeak wattmätare och en Wahoo hastighetssensor kopplad till den, kanske blir för mycket av det goda.

Kan också vara som så att det är batteriet som börjar bli dåligt. Hört talas om att det ska vara möjligt att byta batteri själv men att man kan behöva fulhacka och löda lite?

Senast ändrad:
Tack, en tanke jag haft. Kinesen på hörnan har rikt urval.
Ingen garanti tyvärr.
Skadar aldrig att höra med Wahoo - jag tycker att de har varit bra att ha att göra med och när jag googlar hittar jag enstaka liknande berättelser som din. Annars gjort fabriksåterställning, rensat ut ev skadade kartor och allt sånt man ska göra?

Det blir powerbankslösningen tills vidare.
Körde en runda idag o batteriet tog helt slut efter knappt 7 mil. Och laddade fullt på en halvtimme.
Alltså kasst batteri. 20240105_132040.jpg
?

7 mil? Köpte nyligt en ny v2. Endast kört den på min kicr core. Laddat en gång efter 7pass ca 350km. Då var det kvar över 20%. Så GPS kan vara boven. Mer energi inget är gratis.

7 mil? Köpte nyligt en ny v2. Endast kört den på min kicr core. Laddat en gång efter 7pass ca 350km. Då var det kvar över 20%. Så GPS kan vara boven. Mer energi inget är gratis.
Nä men den brukade hålla 12-15 timmar med GPS (det är det jag har den till) och diverse sensorer. Då är 3 timmar aningen snålt tycker jag.

Det längsta jag har använt min Bolt v2 var i somras då rullade i ca 16h, plus ett par timmar till stopptid. Med GPS, puls, fart och kadens-sensorer. Då var den nere på 2%. Så de håller rätt bra, faktiskt bättre än vad Wahoo anger. Vilket ju rätt udda, då man van vid att batteritider brukar vara något som överdrivs enormt

Senast ändrad:
Körde en runda idag o batteriet tog helt slut efter knappt 7 mil. Och laddade fullt på en halvtimme.
Alltså kasst batteri.
Trist
den brukade hålla 12-15 timmar med GPS (det är det jag har den till) och diverse sensorer. Då är 3 timmar aningen snålt tycker jag.
Hur gammal är "apparaten" och snabbt har denna batteridegradering hänt?

Alla batterier åldras ju och behöver förr eller senare bytas,
men om en såpass stor försämring händer snabbt blir åtminstone jag nyfiken på varför.

Ja då det händer så snabbt är det är inte omöjligt att det ändå kan vara något mjukvarufel. Så om har tur kan det ju ev. lösa sig med en ny uppdatering/återställning. Den kanske bara indikerar felaktigt att nere på kritiskt lågt läge och stänger av sig.

Trist

Hur gammal är "apparaten" och snabbt har denna batteridegradering hänt?

Alla batterier åldras ju och behöver förr eller senare bytas,
men om en såpass stor försämring händer snabbt blir åtminstone jag nyfiken på varför.
Jag med, men den har gissningsvis 6-7 år på nacken och köpt begagnat. Sitter på lvgcykeln som inte använts sedan september, typ. Men då fungerade den troligen som 'vanligt', körde en ~10milarunda innan hoj och laddat grunka hängdes undan.
Det blir nog till att införskaffa en ny V2 senare. De verkar vara billigast i SE när jag googlar.
Om inte nån happyit tröttnat på sin. Då har jag första tjing.
Bara så ni vet!

Edit; antar det är ett Li-Ion batteri som driver eländet. Och när de lägger av brukar det gå fort.

Senast ändrad:
den har gissningsvis 6-7 år på nacken och köpt begagnat. Sitter på lvgcykeln som inte använts sedan september, typ. Men då fungerade den troligen som 'vanligt', körde en ~10milarunda innan hoj och laddat grunka hängdes undan.
Laddade du den helt full då(100%)? Eller har den, ännu värre, suttit inkopplad på laddaren sedan dess?
Skall man långtidsförvara batteridrivna "apparater" kan det vara bra att begränsa laddningen hos batteriet ~55-60 innan man stänger av den.
Precis som för alla andra litiumbaserade batterier i telefon, laptop, cykelljus osv, osv
Att sedan under vanlig användning "duttladda", dvs ladda ofta men lite, skall vara ett bra sätt att förlänga livslängden på batteriet. Dvs att inte ladda upp till mer än 70-80% och inte ladda ur till mindre än 30-40%
Åtminstone enl
batteryuniversity_dst-cycles-web2-jpg.607639

"Cycling between 85 and 25 percent (green) provides a longer service life than charging to 100 percent and discharging to 50 percent (dark blue). The smallest capacity loss is attained by charging Li-ion to 75 percent and discharging to 65 percent."
Bild från: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Litiumbaserade batterier är känsliga, det finns många fler sätt än (onödig?) laddning/urladdning för att förkorta livslängden på dem. Men det gäller ju att hitta en balans som fungerar i praktiken. För varför har man skaffat sin batteridrivna "apparat"? För att använda den till det den är till för eller att maximera batterilivslängden?
antar det är ett Li-Ion batteri som driver eländet. Och när de lägger av brukar det gå fort.
Alla litiumbaserade batterier är väl i praktiken likadana map laddning, åldrande och liknande "känslighet".

Laddade du den helt full då(100%)? Eller har den, ännu värre, suttit inkopplad på laddaren sedan dess?
Skall man långtidsförvara batteridrivna "apparater" kan det vara bra att begränsa laddningen hos batteriet ~55-60 innan man stänger av den.
Precis som för alla andra litiumbaserade batterier i telefon, laptop, cykelljus osv, osv
Att sedan under vanlig användning "duttladda", dvs ladda ofta men lite, skall vara ett bra sätt att förlänga livslängden på batteriet. Dvs att inte ladda upp till mer än 70-80% och inte ladda ur till mindre än 30-40%
Åtminstone enl
batteryuniversity_dst-cycles-web2-jpg.607639

"Cycling between 85 and 25 percent (green) provides a longer service life than charging to 100 percent and discharging to 50 percent (dark blue). The smallest capacity loss is attained by charging Li-ion to 75 percent and discharging to 65 percent."
Bild från: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Litiumbaserade batterier är känsliga, det finns många fler sätt än (onödig?) laddning/urladdning för att förkorta livslängden på dem. Men det gäller ju att hitta en balans som fungerar i praktiken. För varför har man skaffat sin batteridrivna "apparat"? För att använda den till det den är till för eller att maximera batterilivslängden?

Alla litiumbaserade batterier är väl i praktiken likadana map laddning, åldrande och liknande "känslighet".
Blir en lite skev bild. Vem laddar och laddar ut en cykeldator så ofta?

Även en tungt använd enhet lär inte ha mera än 200-250 cykler per år. Så borde ha minst 90% batteri efter 4år.

Sedan kan man påpeka att du som användare nästan aldrig kan se spänningen på batteriet. Så om det står 100% laddat så kan ingenjören valt att det motsvarar 80% av batteriets kapacitet som ett designval att förlänga livslängden.

Andra saker som påverkar batteri livslängden är hur hårt dom laddas och laddas ur.

Är inte helt okomplicerat att designa in batterier på ett bra sätt i produkter.

Det där har ju Apple tagit fasta på sedan några år - min laptop laddar inte till mer än 80% (utifrån valda inställningar) och det är också vad som anges (har svårt att tro att man skickar med ett stort batteri och sedan mörkar den verkliga kapaciteten). Försöker göra likadant med min Bolt men den får man titta till då och då och det går så där.

Det där har ju Apple tagit fasta på sedan några år - min laptop laddar inte till mer än 80%
En sådan laddbegränsningsfunktion finns inbyggd i många fler apparater än endast de från Apple.
Windowsdatorer och både surfplattor och telefoner med Android hör till de jag har egen erfarenhet av.

har svårt att tro att man skickar med ett stort batteri och sedan mörkar den verkliga kapaciteten
+1

Försöker göra likadant med min Bolt men den får man titta till då och då och det går så där.
Jag brukar använda timer när jag laddar mina batteridrivna apparater utan inbyggd laddbegränsning

Men än en gång:
Varför har man sin batteridrivna apparat? För att använda den eller för att maximera batteriets livslängd?

IMG_9850.png

När jag cyklar inomhus och kopplar ihop min Elite trainer med Wahoo Bolt blir det alltid såhär: Datorn tycker att jag cyklar jättefort och jättelångt.

Finns det något jag kan göra för att kommunikationen mellan Wahoo och Elite ska fungera bättre?

Watt-siffrorna verkar mer rimliga.

Köpte precis en Bolt V2. Mycket smidig men den blir galen när jag är i ruttläge (guidad) och avviker. Idag låste den sig och jag lyckades forcera avstängning på något sätt. Fler som upplevt detta?

Tillbaka
Topp