Den trevliga Wahoo Bolt-tråden!

Freddie L

Aktiv medlem
Blev utsparkad av en randonör från Elemnt-tråden eftersom mina oskyldiga Bolt-frågor tydligen var ett försök att dölja något randonörproblem med Elemnten. Nåt med nån karta eller nåt. Jag vet inte riktigt vad randonörer har för problem.

Hursom. Eftersom det inte fanns en dedikerad Bolt-tråd kommer det en nu. För Boltgrejer, och om grejer till Bolten. Även för saker som liknar Bolten, och tom för jämförelser av Bolt med konkurrent.

Välkomna! (Även randonörer om de kan uppföra sig).

Freddie L

Aktiv medlem
Som de som följer Elemnt-tråden vet är jag svårt sugen på en Bolt, men oroas av en del rapporter om att den loggar dåligt i skogen. Jag cyklar mest skog, och om Gud vill en del trainer (funderar på Kickr Snap) i vinter.

Jensen använder hastighetssensorn och upplever då inga problem. Hur kan det funka? Fattar GPSen att den loggar fel iom att sensorn visar längre, och justerar? Det låter för bra för att vara sant?

LHelge

Ny medlem
Jag kör utan hastighetssensor till min Elemnt Bolt och upplever inte några problem med precision i skogen.

Skapar man en heatmap i Strava över skogsområden där man cyklar mycket så är det väldigt lite spridning. Då var min tidigare Garmin Edge 500 betydligt sämre.

Däremot upplever jag att det är en viss fördröjning på positionen som används för live segment. Både start och slut på segment triggas efter vart jag tror att de egentligen är. Möjligen påverkar det tiden man får direkt i cykeldatorn efter målgång, men jag upplever inte att det påverkar tiderna i Strava.

Annars är jag enbart positiv till Elemnt Bolt enda negativa jag kan komma på är att den passar dåligt i Garmin-fästen. Finns mycket större utbud av tredjepartsprodukter till Garmin.

Jensen

Aktiv medlem
LHelge sa:
Jag kör utan hastighetssensor till min Elemnt Bolt och upplever inte några problem med precision i skogen.

Skapar man en heatmap i Strava över skogsområden där man cyklar mycket så är det väldigt lite spridning. Då var min tidigare Garmin Edge 500 betydligt sämre.

Däremot upplever jag att det är en viss fördröjning på positionen som används för live segment. Både start och slut på segment triggas efter vart jag tror att de egentligen är. Möjligen påverkar det tiden man får direkt i cykeldatorn efter målgång, men jag upplever inte att det påverkar tiderna i Strava.

Annars är jag enbart positiv till Elemnt Bolt enda negativa jag kan komma på är att den passar dåligt i Garmin-fästen. Finns mycket större utbud av tredjepartsprodukter till Garmin.

Så kan det ju vara med för mig. Ska ju noteras att jag inte kör på strava segment live utan kollar de när jag kommer hem. Så inte omöjligt att det skulle vara så för mig angående segmenten.

Själv kör jag moddat garmin fäste :-)

Och vadå utkastad? :-)

Senast ändrad:

Freddie L

Aktiv medlem
Så kanske så att det kan vara skillnader mellan olika enheter eller användare? Funkar den så funkar den även utan hastighetssensorn troligen. Funkar den inte får man väl returnera?

Tänkte ändå köpa en bundle med kadens, hastighet och hr. Så jag kan ju prova lite olika.

mhenry

Aktiv medlem
Jag vet inte om du läste att jag skrev i den andra tråden att min Bolt inte visar rätt hastighet när träden tornar upp sig längs smalare vägar, men att allt ser rätt ut när filen är uppladdad på Strava. Men jag är randonnör, så vad vet jag.

Pepperazzi

Aktiv medlem
Jag har bara råkat ut för att den tappat kontakten en gång i slutet av en 200k-brevet. Sista kilometrarna var ett evigt pipande och ingen kontakt med omvärlden. I både i Elemnt och Strava så är det rätt raka streck in mot målgång. Möjligt att Bolten var lika trött som jag var mot slutet.
200k.JPG

I övrigt har den fungerat exemplariskt, både i skog och på väg.

Freddie L

Aktiv medlem
Väntar på leverans!

Funderar på om man ska ha Strava att samla sina aktiviteter i. Har ju kört Garmin länge, och känner mig rätt bränd när Garmin Connect bara strular på min IMac. Så kanske dumt att hoppas att Wahoo ska vara framtidssäkert. Strava kanske har större chans?

magnil

Medlem
Freddie L sa:
Väntar på leverans!

Funderar på om man ska ha Strava att samla sina aktiviteter i. Har ju kört Garmin länge, och känner mig rätt bränd när Garmin Connect bara strular på min IMac. Så kanske dumt att hoppas att Wahoo ska vara framtidssäkert. Strava kanske har större chans?
Varför inte flera? Tapiriik.com

Mayhem

Aktiv medlem
Klickade hem en ELEMNT Bolt under Black Friday rea som anlände idag. Tyvärr misstänker jag att det rör sig om ett måndagsexemplar då passformen på den blå gummibiten som täcker över USB-kontakten är högst bristfällig. Trycker in gummibiten i botten av kontakten så utsidan följer plasthöljets form, men kontakten jobbar sig långsamt utåt och efter en minut eller två har det uppstått en rejäl springa på sidan mot flärpen där jag är rädd att det kommer läcka in vatten. Beter sig era enheter likadant eller är det bara att reklamera?

Jensen

Aktiv medlem
Mayhem sa:
Klickade hem en ELEMNT Bolt under Black Friday rea som anlände idag. Tyvärr misstänker jag att det rör sig om ett måndagsexemplar då passformen på den blå gummibiten som täcker över USB-kontakten är högst bristfällig. Trycker in gummibiten i botten av kontakten så utsidan följer plasthöljets form, men kontakten jobbar sig långsamt utåt och efter en minut eller två har det uppstått en rejäl springa på sidan mot flärpen där jag är rädd att det kommer läcka in vatten. Beter sig era enheter likadant eller är det bara att reklamera?
min beter sig helt klart inte så, intryckt plupp stannar där tills man pillar ur den. Jag skulle helt klart reklamera den, ska ju ha en fullt fungerande enhet från början

anderski

Aktiv medlem
Ny firmware ute nu https://support.wahoofitness.com/hc/en-us/articles/115000410550-ELEMNT-BOLT-Software-Updates
27 Nov 2017
BOLT WB09-1815

UPDATES

Update BOLT to the latest maps via the map settings screen on the companion app
Configure auto-upload on a 'per site' basis
Choose to exclude zeros from the average power calculation
Upload to the web4trainer share site
Bug fixes and other improvements

OTHER ELEMNT FIXES

Improve accuracy of Auto lap Time triggers
Fix issue where temperature data lost after a workout end
Only write the sensors that are used to the FIT file
Fix issue where planned interval repeating intervals are lumped together
Fix issue where Strava goal appears for the wrong segment
Data Field: when workout time >10hrs, don't show seconds
Fix planned workout 10sec notifications or very short intervals
Fix wheel circumference issue for Elite Direto
Fix issues when performing 2nd spindown in same power cycle
Fix incorrect durations on some planned workouts
Planned Workout interval graph not showing unless workout is paused
Planned Workouts - Graph doesn't scale as difficulty percentage is changed
Planned Workouts - Laps created incorrectly after pause
Planned Workouts - Interval notifications should appear on KICKR page during a Planned Workout
Add support for web4trainer share site

Freddie L

Aktiv medlem
anderski sa:
Ny firmware ute nu https://support.wahoofitness.com/hc/en-us/articles/115000410550-ELEMNT-BOLT-Software-Updates
27 Nov 2017
BOLT WB09-1815

UPDATES

Update BOLT to the latest maps via the map settings screen on the companion app
Configure auto-upload on a 'per site' basis
Choose to exclude zeros from the average power calculation
Upload to the web4trainer share site
Bug fixes and other improvements

OTHER ELEMNT FIXES

Improve accuracy of Auto lap Time triggers
Fix issue where temperature data lost after a workout end
Only write the sensors that are used to the FIT file
Fix issue where planned interval repeating intervals are lumped together
Fix issue where Strava goal appears for the wrong segment
Data Field: when workout time >10hrs, don't show seconds
Fix planned workout 10sec notifications or very short intervals
Fix wheel circumference issue for Elite Direto
Fix issues when performing 2nd spindown in same power cycle
Fix incorrect durations on some planned workouts
Planned Workout interval graph not showing unless workout is paused
Planned Workouts - Graph doesn't scale as difficulty percentage is changed
Planned Workouts - Laps created incorrectly after pause
Planned Workouts - Interval notifications should appear on KICKR page during a Planned Workout
Add support for web4trainer share site
Jag har lite svårt att tolka innebörden, men inga större avgörande grejer för mig vad det verkar.

anderski

Aktiv medlem
Då var en ny uppdatering ute:
ELEMNT WB09-1929 - 19 March, 2018

FIXED: Instantaneous power data field is inverted instead of 3 second avg power
FIXED: Pages reset on boot
FIXED: GPS dropping after 3-4 hours
FIXED: Time on BoltApp showing an hour behind for users in Turkey
FIXED: Center LED remaining lit during left turns
FIXED: No elevation added when riding slowly
FIXED: Planned workout graph disappearing after changing pages
FIXED: 'Watts/KG - lap', 'Watts/KG - workout ' showing as N/A

anderski

Aktiv medlem
Ny uppdatering ute:
BOLT WF09-1937 - 3 June, 2018

FIXED: Favero Assioma average power and cadence incorrect
FIXED: PowerTap hub power meter data low
FIXED: Issue where user has to resync starred segments before each ride
FIXED: Current grade data could fluctuate on a steady climb
FIXED: bug with Garmin Vector power meter calibration
FIXED: bug causing issues with GPS accuracy during long rides (6+ hours)
FIXED: bug causing sensor disconnects and failure to recover sensor connection after disconnect
Revise French translation for new lap

OTHER ANDROID COMPANION APP FIXES

FIXED: 'Take me to' feature unable to search for specific addresses
FIXED: Ability to enable automatic uploads not working
FIXED: MapBox crash when changing pages

anderski

Aktiv medlem
Ny uppdatering igen då:
https://support.wahoofitness.com/hc/en-us/articles/115000410550-ELEMNT-BOLT-Software-Updates
BOLT WB09-2159 - 7 November, 2018

FIXED: ELEMNT/BOLT automatically switching to Pioneer pedaling monitor mode
FIXED: Pioneer calibration exiting automatically after cancelling
ADDED: Support to set crank length for Favero Assioma pedals
FIXED: GPS drops after 3-4 hours
FIXED: Auto pause not working
FIXED: ANT+ sensors not reporting battery levels
FIXED: Riding Best Bike Split routes changing CLIMB gradient, but not KICKR resistance
FIXED: Incorrect target Watts in planned workouts
FIXED: Bug causing unexpected power off or reboot
FIXED: Duplicate uploads to sharing sites
UPDATED: Japanese translations

Jag har kört med min ner till åtminstone -8 (om nu det kan kallas kyla?) många gånger utan problem, dock inte längre än ca 1,5 timmar.

tokur

Ny medlem
Kört flera gånger i -20°C, 1,5h pass utan några problem.
Men ser alltid till att ha minst 80% laddning vid start. Kylan är ju rätt elak med batterier.

Mayhem

Aktiv medlem
Fler än mig som upplever att Wahoos datorer blir mer och mer opålitliga? Fungerar överlag utan problem så länge man inte försöker koppla enheten till något annat än sensorer, men övrig konnektivitet är nu lika usel som Garmin var när jag övergav dem. Ständiga problem att ladda upp aktiviteter mot onlinetjänster och nedladdning av rutter, ny firmware och uppdatering av kartorna. Skulle inte rekommendera Wahoos datorer till någon idag och kommer nog prova en Stages Dash när jag känner mig ha råd med en…

Freddie L

Aktiv medlem
Nja, min Bolt är rätt stabil. Men jag laddar inte mycket hit eller dit, iofs. Det har hänt ett par gånger på några år att den inte synkar automatiskt mot Strava, och då får jag ”glömma enheten” och ”hitta den” igen. Senast i höstas tror jag. Däremot loggar den inte hundra i skogen. Jag har ännu inte orkat prova om det blir bättre med hastighetssensorn som Jensen kör. Tillräckligt bra för mig.

Jag rekomenderar nog fortfarande Bolten faktiskt. Otroligt smidig. Har man otur kan man få ett ex som loggar GPS-spåren lite sämre än förväntat. Om man bryr sig kan man väl fortfarande åberopa garantin.

Socket

Medlem
Relativt ny användare av bolten, haft den i ca sex veckor och endast för landsvägscykling. Tycker den funkar ypperligt, lätt att hantera och helt problemfri.

fyrbåk

Aktiv medlem
Min har slutat ladda upp automatiskt till strava efter avslutat pass sen ett par veckor tillbaka. Måste först in i wahooappen på mobilen, synka och sen uploada till Strava. I mer än hälften av fallen misslyckas dessutom uppladdningen till strava och jag får försöka om och om tills det går.

Freddie L

Aktiv medlem
Min har slutat ladda upp automatiskt till strava efter avslutat pass sen ett par veckor tillbaka. Måste först in i wahooappen på mobilen, synka och sen uploada till Strava. I mer än hälften av fallen misslyckas dessutom uppladdningen till strava och jag får försöka om och om tills det går.
För mig har det hjälpt att gå in i Elemnt-appen under inställningar och välja ”unpair”, sedan ”pair”. Sen har det fungerat igen. Har du provat det?

Svedberg

Medlem
Samma här!

För mig har det hjälpt att gå in i Elemnt-appen under inställningar och välja ”unpair”, sedan ”pair”. Sen har det fungerat igen. Har du provat det?
Ska provas, tack för tips.

anderski

Aktiv medlem
Inte upplevt så mycket problem , har fått reauteniticera till strava några gånger och 1 gång till wifi efter nån uppgradering.
Är det strul med uppladdning så brukar det funka att göra om det i wahoo appen, under aktiviteter.
förra året fick den spel under ett längre mtb segment, det är väl i stort sett allt.

Löken

Medlem
Min nya Bolt ser bra ut, lätt att komma igång med också! Lyckas inte installera Komoot, när jag ska logga in via wahoo-appen så händer bara inget. Tips någon?

Någon som förresten vet hur man exporterar rutter från Topo GPS till Wahoo?

HP

Medlem
Jag har också haft diverse problem de senaste veckorna, problem jag aldrig haft tidigare. Synkningen fungerar inte automatiskt, jag kan inte lägga till ny gxp och vid ett tillfälle har enheten slutat fungera och stannat med ”fryst” skärm.

Flurken

Aktiv medlem
Upptäckte att min slutat uppdatera. Tog bort och lade till Wi-Fi i appen så ploppade allt igång igen.
Nu när man betalar för strav, får man navigation som med rwgps om man använder stravas routes?

Jacke89

Aktiv medlem
Hej

Har ett problem med min bolt eller vart problemet nu sitter.

Tänkte synka över några segment från Strava som inte går, spelar ingenroll vilket jag stjärnmarkerar.. på sidan starred segments på bolten, trycker jag sync står synced 23 days ago ? Samt inga laddas upp då.

Var länge sedan jag la in några nya men det är väl så man gör.

Har parat om bolten
Har laddat om wifit på telefonappen
Jag har premium Strava

Vikdork

Aktiv medlem
Hej

Har ett problem med min bolt eller vart problemet nu sitter.

Tänkte synka över några segment från Strava som inte går, spelar ingenroll vilket jag stjärnmarkerar.. på sidan starred segments på bolten, trycker jag sync står synced 23 days ago ? Samt inga laddas upp då.

Var länge sedan jag la in några nya men det är väl så man gör.

Har parat om bolten
Har laddat om wifit på telefonappen
Jag har premium Strava
Är det segment med negativ fallhöjd så synkas dom inte över då strava tycker det är en säkerhetsrisk

anderski

Aktiv medlem
Hade samma problem förra veckan, kolla wifi kopplingen till bolt i wahoo appen.
Rätt mycket stul med förra fw update,7697 fick strula en hel del får att få igång wifi i bolt.
Sen brukar det hjälpa att göra om authenticerigen mellan bolt och strava i wahoo appen

Jacke89

Aktiv medlem
Jag har provat laddat om wifit har även testat ett annat Wi-Fi utan framgång.
Synkningen tar liksom inte.
Allt som har med strava segment att göra i appen är på.

Möjligen om man måste in och göra nått på strava?
ska kontakta supporten.

Bilagor

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag upptäckte av en slump att min syncar sig själv om jag avslutar träningspasset tillräckligt nära hemma.. med wifi inom räckhåll. Smidigt.

Men när man lägger in rutter. Att döpa om gpx-filen funkar ju uppenbarligen inte. Är det metadata-raden inuti filen man ska ändra eller var läser den namnet? Värdelöst med en lista rutter som bara heter datum.

Pepperazzi

Aktiv medlem
Rutter från? Min hämtar alla rutter från Strava utan problem. Behövs bara en start av Elemnt-appen, och rutterna finns på plats med namn och allt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer