Den trevliga Wahoo Bolt-tråden!

Sam00

Aktiv medlem
Du får ett spår att följa, men ingen turn by turn som du får om du laddar in en rutt i gatunätet från appen. Eller iaf inte om du laddar in rutter från t ex TF eller så. Jag tycker det funkar bra att navigera med den ändå, mycket tydligare än att göra samma sak med en Garmin.
Visa bilaga 426489
Får man upp live segmenten utan att behöva ladda upp nånting?

Nu vet jag inte om jag ska köpa 830 eller Bolt. Som ovan, tycker jag inte heller kartan ser speciellt bra ut på Bolten. Men kan inte komma ifrån att Garmin bara har 100 segment.

implor

Aktiv medlem
Du får ett spår att följa, men ingen turn by turn som du får om du laddar in en rutt i gatunätet från appen. Eller iaf inte om du laddar in rutter från t ex TF eller så. Jag tycker det funkar bra att navigera med den ändå, mycket tydligare än att göra samma sak med en Garmin.
Blir lite kluven. Kör på en mobil (med crap GPS) idag och komoot appen. Tycker det är nice att se avstånd och vart man ska svänga direkt i enheten. Underlättar när man cyklar flera att kunna säga "rakt fram 50m till och sedan höger" som guide till dom andra.

Verkar vara Roam man måste stiga upp på för att få den funktionen. Men 3500kr är jäkla massa pengar för lite kartor.

Har också kollat på Teasi One 4 som är en tysk GPS enhet. Den verkar man kunna få för 1400kr så små sugen att testa.

implor

Aktiv medlem
Det får du gärna utveckla, för jämför man med bilden i ditt inlägg ovan så verkar navigeringsbilden i en Garmin Edge mycket tydligare
Fast jämför du inte en 4000kr enhet med en 2000kr enhet?

Gissar han manar jämfört en 130 eller liknande svartvit modell.

En fördel med wahoo är om det blir att man korsar sin egen väg. Då är det tydligt vilken väg som man ska vidare på. Iofs så hjälper ju pilen i Garmin på samma sätt.

Vore dock nice om man bara kan ändra stil på markeringen (solid, Dash, pilar osv).

Rattnalle

Aktiv medlem
Det får du gärna utveckla, för jämför man med bilden i ditt inlägg ovan så verkar navigeringsbilden i en Garmin Edge mycket tydligare
Jag jämför med 830 tror jag, som kompisarna har. Det svärs en hel del över dåligt gränssnitt och att det om rutten slingrar sig runt sig själv inte görs skillnad på riktningar och liknande. Wahoo highlightar bara det närmaste med pilar och resten med ett streck så man ser vilken väg som är rätt när den korsar sig själv. Det verkar inte garminen göra med de spår mina kompisar sätter ihop själva. Plus kass pekskärm och lite kassa färger i solljus så den kräver hög ljusstyrka och därmed får den kort batteritid. Bolten har ju en reflektiv skärm där skärmen kan vara släckt i dagsljus, så den är lika lättläst i direkt sol som när det är molnigt.

Garmin vinner på att det finns overlays för trailforks och så men vi är helt överens om att för att följa en rutt och handhavande i skogen vinner Bolten stort.

Sedan bör det också noteras att jag på bilden har rutten rätt utzoomad så det är en hel kilometer framåt som syns där. Inzoomad blir det väldigt lätt att hitta rätt även med täta stigar. Navigering från appen med turn by turn på gator var också mycket tydligt och smidigt att hantera tyckte jag.

Angående strava och allt som har med det att göra så har jag ingen som helst aning.

Senast ändrad:

implor

Aktiv medlem
@Rattnalle

Kan låsa/ändra kartans orientering? Alltså så att spåret alltid blir "uppåt" eller "rakt fram" om du fattar min dåliga förklaring :).

implor

Aktiv medlem
Korrekt, som jag har den nu.

Eller inte när jag vrider styret, när jag cyklat så långt åt ett håll att gpsen registrerar det. Den verkar sakna annan kompass.
Ah okej!

I mobilen så kan jag stå still och vrida på styret för att se vilken stig som är "rätt" när man fått en knepig korsning. Men är kanske ingen dealbreaker så länge kartan orienterar sig själv.

anderski

Aktiv medlem
Är Elemnt Bolt daterad jämfört med Garmins motsvarande modeller? Ska man köpa nu eller vänta på en ny modell från Wahoo, och finns det nån info om när det kommer nya modeller från dem? Anledningen till att jag vill byta till Wahoo, är för att de 100 segmenten som kan sparas på min Garmin 820 inte räcker till. Vet att man kan ha fler på Bolt men hur många exakt kan man spara?

Jag är också trött på den dåliga pekskärmen på 820.
Jag har typ 270 segment sparade i min Bolt. Vet inte var gränsen går

Flurken

Aktiv medlem
Nytt problem med synkning till Strava. Laddar upp rutten till element-appen automagiskt. Klickar man på den där i historiken och väljer dela så står det att något gick fel vid strava-ikonen. Klickar man på strava-ikonen så laddar den upp den direkt. Har provat allt, uppdateringar, to bort och lägga till etc. Någon som sett/löst detta?

DH

Aktiv medlem
Jag har typ 270 segment sparade i min Bolt. Vet inte var gränsen går
Hur är tanken om man vill ta bort ett segment fr sin Wahoo Bolt device?
Vet du varför man inte kan deleta direkt fr devicet?
Jag har uppfattat man måste isf ta bort en sträcka i ELEMENT appen alt den programvara man använder för skapa segment/rutter?

anderski

Aktiv medlem
Ta bort stjärnmarkeringen i strava, så försvinner det vid nästa synkning.
Om vi talar strava segment.
Rutter funkar annorlunda, har inte koll på dem

Senast ändrad:

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Nu har jag en fundering, när mina senaste tre rundor har synkats till strava har det försvunnit några hundra meter och även lite av tiden jämfört med infon på bolten och i elemnt-appen. Snittfarten blev 0.4km/h snabbare i strava också (30.5 på enheten och 30.9 i strava).

Största problemet är att jag sover dåligt om nätterna då mitt snitt luras 😄

xyz-saft

Aktiv medlem
Nu har jag en fundering, när mina senaste tre rundor har synkats till strava har det försvunnit några hundra meter och även lite av tiden jämfört med infon på bolten och i elemnt-appen. Snittfarten blev 0.4km/h snabbare i strava också (30.5 på enheten och 30.9 i strava).

Största problemet är att jag sover dåligt om nätterna då mitt snitt luras 😄
Har du slagit på att du ska dölja var du bor i stava kanske det plockas bort några meter i början och slutet, och de brukar ju inte vara de snabbaste?

Freddie L

Aktiv medlem
Nytt problem med synkning till Strava. Laddar upp rutten till element-appen automagiskt. Klickar man på den där i historiken och väljer dela så står det att något gick fel vid strava-ikonen. Klickar man på strava-ikonen så laddar den upp den direkt. Har provat allt, uppdateringar, to bort och lägga till etc. Någon som sett/löst detta?
Ja, jag har också det problemet nu. Har inte försökt lösa det än, återkommer om jag får ordning på det!

Jensen

Aktiv medlem
Varit så för mig ett tag. Om jag tänker efter så typ från det att strava ändrade sitt sysyem så man måste vara premium för att få en del man förut fick gratis. De ändrade väll sitt api där med, undrar om det har ett samband.

EUNE

Medlem
Har ni något hemma hack för dylik lösning.

Steel is Real

Aktiv medlem
Varit så för mig ett tag. Om jag tänker efter så typ från det att strava ändrade sitt sysyem så man måste vara premium för att få en del man förut fick gratis. De ändrade väll sitt api där med, undrar om det har ett samband.
Samma problem här! Men inte varje runda, men det händer ibland. Rundan laddas upp direkt på Komoot och RWGPS, men Strava strular!
Jag är inte heller betalande på Strava. Är det det som är problemet?

EUNE

Medlem
Samma problem här! Men inte varje runda, men det händer ibland. Rundan laddas upp direkt på Komoot och RWGPS, men Strava strular!
Samma hos mig fast jag måste även göra en "retry" på RWGPS. Har inte orkat försöka lösa detta, utan går in och uppdaterar efter varje runda. Glad så länge kopplingen mellan app och dator funkar.

Flurken

Aktiv medlem
Nu när du säger det så undrar jag om det inte kom ungefär när jag tecknade premium, efter att de ändrade

Flurken

Aktiv medlem
Samma hos mig fast jag måste även göra en "retry" på RWGPS. Har inte orkat försöka lösa detta, utan går in och uppdaterar efter varje runda. Glad så länge kopplingen mellan app och dator funkar.
Fastnar också på rwgps för mig, men inte brytt mig lika mycken.

Jensen

Aktiv medlem
Sambon är betalande och samma problem där. Så känns mer som att något blivit galet när strava ändrade i api

anderski

Aktiv medlem
Har betalat rätt länge, strava synk strul har jag nån gång ibland. har väl vart 1-2 gånger i år.
åter authenticera från appen brukar hjälpa.

Sam00

Aktiv medlem
Har precis gjort ett köp på en Bolt på k&s här. Äntligen behöver man inte tänka på hur många segment man kan spara.

Undrar bara en sak. Om det finns flera segment på samma sträcka, kan man då ha alla aktiva på en gång? Alltså att kunna stänga av ett live segment när det börjar och sen köra ett annat som börjar efter. På Garmin brukar jag stänga av de segmenten som överlappar, och bara ha den som jag vill köra aktiv.

Är det bara att koppla enheten till telefonen för att synka segmenten? På Garmin måste jag koppla med kabel till datorn och köra Garmin Express för att synka. Vilket är jävligt jobbigt.

Mayhem

Aktiv medlem
Syncning görs med fördel direkt över WiFi, även om det också går via blåtand och app i telefonen.

anderski

Aktiv medlem
Undrar bara en sak. Om det finns flera segment på samma sträcka, kan man då ha alla aktiva på en gång? Alltså att kunna stänga av ett live segment när det börjar och sen köra ett annat som börjar efter. På Garmin brukar jag stänga av de segmenten som överlappar, och bara ha den som jag vill köra aktiv.
Ja, det går bra. Kan dock bli lite struligt i praktiken om man har många.
Finns en del småbuggar med detta oxå, beroende på åvilken firmvare version man har.
Jag brukar som regel se till att ha viktiga segment synkade, för det aktuella tillfället men är väl bara att testa då.

Sam00

Aktiv medlem
Är det samma fäste för Elemnt och Elemnt Bolt? Det står att Barfly 4 ska passa till Elemnt, och jag förmodar att det är samma fäste som Bolten. Har 35mm styre på mtb så det är svårt att hitta ett fäste.

Hade problem att fästa aero fästet som jag fick med, på vänster sida av mitt Vision 4D styre. Funkade knappt med Garmin utan gummit men går inte med det här. På vänster sida funkade det dock. Bara så att folk vet om de har samma styre. Så här blev det:
15953530902885668942519574275858.jpg

Mayhem

Aktiv medlem
Är det samma fäste för Elemnt och Elemnt Bolt?
Beror lite på vad du menar, själva quarter turn interfacet mellan datorn och fästet är ju samma men i övrigt är de inte identiska. Bolt kommer ju med ett fäste vars form matchar datorn för att helheten skall bli mer aerodynamisk. Fästet för Roam tror jag har liknande design men bör vara lite större eftersom datorn är det.

För styren där original och liknande fästen inte funkar finns ju sådana som fäster i styrstammens skruvar. Till exempel F3 FormMount som jag faktiskt har flera stycken av som inte används, om du (eller annan) är intresserad av att köpa loss ett…

Är det samma fäste för Elemnt och Elemnt Bolt? Det står att Barfly 4 ska passa till Elemnt, och jag förmodar att det är samma fäste som Bolten. Har 35mm styre på mtb så det är svårt att hitta ett fäste.

Hade problem att fästa aero fästet som jag fick med, på vänster sida av mitt Vision 4D styre. Funkade knappt med Garmin utan gummit men går inte med det här. På vänster sida funkade det dock. Bara så att folk vet om de har samma styre. Så här blev det:Visa bilaga 430972
Det är inte samma fäste för Bolt och roam men dom passar ändå.

kan du vrida i bolt på ett roam fäste utan att det tar i? Tveksamt säger jag. Tvärt om möjligen.
Köper man något som inte är aero o format för att bli ”ett” med roam eller bolt så lär det funka
kan du vrida i bolt på ett roam fäste utan att det tar i? Tveksamt säger jag. Tvärt om möjligen.
Köper man något som inte är aero o format för att bli ”ett” med roam eller bolt så lär det funka
Nej det förutsatte jag att alla hade koll på men så var det tydligen inte.

Sam00

Aktiv medlem
Beror lite på vad du menar, själva quarter turn interfacet mellan datorn och fästet är ju samma men i övrigt är de inte identiska. Bolt kommer ju med ett fäste vars form matchar datorn för att helheten skall bli mer aerodynamisk. Fästet för Roam tror jag har liknande design men bör vara lite större eftersom datorn är det.

För styren där original och liknande fästen inte funkar finns ju sådana som fäster i styrstammens skruvar. Till exempel F3 FormMount som jag faktiskt har flera stycken av som inte används, om du (eller annan) är intresserad av att köpa loss ett…
Jag tänkte köra på det sättet som jag monterat det ett tag och se hur det funkar. Det är till mtb jag behöver köpa ett nytt. Men där bryr jag mig inte om aerodynamik, utan bara att det passar i fästet. Sen spelar det ingen roll vad det är för typ. Barfly kollade jag på eftersom det passar till 35mm plus att jag ska köpa annat från Bikeshop, så det blir enklast att köpa därifrån.

Men jag hör av mig om det inte funkar för mig på det sättet som jag monterat det på lvg cykeln. Hur mycket skulle du vilja ha för ett sånt isåfall?

Senast ändrad:

Sam00

Aktiv medlem
Så alla fästen som passar vanliga Elemnt ska passa då om jag förstått rätt, alltså om man inte bryr sig om att det ska vara aero, utan bara så det sitter fast. Som Barfly eller det här:
Screenshot_20200722-090855_Samsung Internet.jpg

Sam00

Aktiv medlem
Provade den idag. Är väldigt nöjd med alla funktioner och speciellt sättet hur live segmenten fungerar. Men jag märkte att det fattades flera segment. Nu när jag kom hem såg jag att det bara synkats 60 av 96 segment. Försökte synca igen nu, men det förblir likadant. Nån som vet vad det beror på? Har aldrig haft såna problem med Garmin.

Jacke89

Aktiv medlem
Provade den idag. Är väldigt nöjd med alla funktioner och speciellt sättet hur live segmenten fungerar. Men jag märkte att det fattades flera segment. Nu när jag kom hem såg jag att det bara synkats 60 av 96 segment. Försökte synca igen nu, men det förblir likadant. Nån som vet vad det beror på? Har aldrig haft såna problem med Garmin.
Tjena

skulle synka över några igår med, men tog inte vissa, var minus lutning på dom som inte kom över, Är mest flacka segment inte direkt någon Downhill backe.

vettefan vart problemet sitter i

Steel is Real

Aktiv medlem

Hade problem att fästa aero fästet som jag fick med, på vänster sida av mitt Vision 4D styre. Funkade knappt med Garmin utan gummit men går inte med det här. På vänster sida funkade det dock. Bara så att folk vet om de har samma styre. Så här blev det:Visa bilaga 430972
Köp omedelbart Mayhem’s fäste eller ett nytt styre! Det där ser ju förjävligt ut😬

Freddie L

Aktiv medlem
Nu finns så många Wahoo-specifika fästen, men ett gammalt hack är att använda Garmins fästen. Vrid dem 90* och klipp av nån liten flärp så ska det fungera. Jag har inte provat, men har man redan ett fäste kanske det kan vara värt ett försök.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer