Den trevliga Wahoo Bolt-tråden!

Sam00

Aktiv medlem
Tjena

skulle synka över några igår med, men tog inte vissa, var minus lutning på dom som inte kom över, Är mest flacka segment inte direkt någon Downhill backe.

vettefan vart problemet sitter i
Brukar det vara så ofta då? Det är nog en dealbreaker om segmenten inte funkar som de ska. Det skulle vara synd om det är så, för annars är den grym.

anderski

Aktiv medlem
Strava har ju bannlyst segmen nedför, kan vara så armin ine impelmenterat det då. Var väl över ett år sedan typ.

anderski

Aktiv medlem
Nu finns så många Wahoo-specifika fästen, men ett gammalt hack är att använda Garmins fästen. Vrid dem 90* och klipp av nån liten flärp så ska det fungera. Jag har inte provat, men har man redan ett fäste kanske det kan vara värt ett försök.
Går tom lirka ned den utan, , lite trixigt att få i och fick bända lätt med mejsel för att få ur, men går nog bra om man filar en del. Gjorde så innan jag fick mitt raceware fäste

HåkanC

Aktiv medlem
Jag kommer ju bli långsam igen om jag går tillbaka till ett vanligt styre.
Troligen inte
Åtminstone inte vad gäller aerodynamiken, det finns vindtunneltester som visar att "vinsten" med ett aerostyre i bästa fall är fråga om bråkdelar av en(1) W!
Men med ett ett(1) till två(2) cm smalare styre kan man "spara" 15W, mer än med zipphjul (vilka ger ~10W)
Aero_smalare_styre - Tour - 9-2017.jpg

Åtminstone enl vindtunneltest av tidningen Tour 9-2017

Jacke89

Aktiv medlem
Brukar det vara så ofta då? Det är nog en dealbreaker om segmenten inte funkar som de ska. Det skulle vara synd om det är så, för annars är den grym.
Är väl något nytt dom börjat med har flertalet med svag minus lutning Till mera extrema tex -0.2 till -6

Senast ändrad:

Sam00

Aktiv medlem
Men då borde väl inte de segmenten funka alls längre. Eller är det kanske så att man bara inte kan synka längre, men det fortfarande går att köra om man har såna på enheten.

Frågan är varför tiderna fortfarande registreras hos strava. Borde inte alla segment med negativ lutning vara borttagna då? De som fattades idag när jag cyklade var negativa. De kom inte upp på själva enheten men jag kunde se på Strava efteråt att det registrerats.

Sam00

Aktiv medlem
Troligen inte
Åtminstone inte vad gäller aerodynamiken, det finns vindtunneltester som visar att "vinsten" med ett aerostyre i bästa fall är fråga om bråkdelar av en(1) W!
Men med ett ett(1) till två(2) cm smalare styre kan man "spara" 15W, mer än med zipphjul (vilka ger ~10W)Visa bilaga 431219
Åtminstone enl vindtunneltest av tidningen Tour 9-2017
Jag skämtade såklart. Bryr mig inte så mycket om aerodynamik. Den breda plattformen passar mina stora händer perfekt, både på sidorna och mot mitten.

Undrar hur de tänkte när de designade aero styren, när de aerodynamiska vinsterna är så obetydliga. De passar åtminstone bättre på en aero-cykel. Intressant att smala styren sparar så mycket, men det måste vara jävligt obekvämt.

Freddie L

Aktiv medlem
Ok. Jag har ju verkligen varit dålig på att använda finesserna på Bolten, så nu tänkte jag att jag äntligen skulle ta tag i det och aktivera live-segmenten åtminstone. Och kanske prova att köra efter ett spår nån gång.

Nu får jag det inte att fungera, visst är det så att jag behöver ha Premium på Strava?

Sam00

Aktiv medlem
Ok. Jag har ju verkligen varit dålig på att använda finesserna på Bolten, så nu tänkte jag att jag äntligen skulle ta tag i det och aktivera live-segmenten åtminstone. Och kanske prova att köra efter ett spår nån gång.

Nu får jag det inte att fungera, visst är det så att jag behöver ha Premium på Strava?
Jo, det måste man ha.

implor

Aktiv medlem
Nu finns så många Wahoo-specifika fästen, men ett gammalt hack är att använda Garmins fästen. Vrid dem 90* och klipp av nån liten flärp så ska det fungera. Jag har inte provat, men har man redan ett fäste kanske det kan vara värt ett försök.
Finns en adapter till garmin fästen.

Jacke89

Aktiv medlem
Har blivit mph på min bolt vart ändrar jag tillbaka till km/h? har skummat igenom appen men hittar inte eller så är jag blind.

n3wton

Aktiv medlem

Segmenten man vill se live får dessutom inte luta utför som jag förstått det. Höll själv på att bli galen över att det inte synkade men förstod sen att det berodde på det. Ska tydligen vara Strava som bestämt det så, om jag inte missuppfattat något.

Sam00

Aktiv medlem
Segmenten man vill se live får dessutom inte luta utför som jag förstått det. Höll själv på att bli galen över att det inte synkade men förstod sen att det berodde på det. Ska tydligen vara Strava som bestämt det så, om jag inte missuppfattat något.
Ja det är så. Jag har kollat igenom alla mina segment och tagit bort alla där det är under -0,25 % lutning på. Nu funkar alla segment som vanligt igen. Men nu har flera av mina favorit segment försvunnit.

Förresten är jag jättenöjd med Bolten. Mycket bättre än min gamla Garmin 820.

n3wton

Aktiv medlem
Ja det är så. Jag har kollat igenom alla mina segment och tagit bort alla där det är under -0,25 % lutning på. Nu funkar alla segment som vanligt igen. Men nu har flera av mina favorit segment försvunnit.

Förresten är jag jättenöjd med Bolten. Mycket bättre än min gamla Garmin 820.
Samma här. Men man förstår ju varför.. När man kör nerför en av stans brantaste backar och ser att man ligger bra till är det lätt att passera sin bekvämlighetszon en aning..

Fick hem min Bolt igår men har stött på lite patrull när jag försökte uppdatera kartan. Den laddar hem den till ungefär 95% i appen men får aldrig över den till Bolten. Någon som varit med om något liknande problem?

Mayhem

Aktiv medlem
Fick hem min Bolt igår men har stött på lite patrull när jag försökte uppdatera kartan. Den laddar hem den till ungefär 95% i appen men får aldrig över den till Bolten. Någon som varit med om något liknande problem?
Ladda hem uppdateringar till kartor kan vara segt som fasen. Tror dessutom att nyare versioner av kartorna är betydligt större än äldre, så prova att ta bort ett gäng länder du aldrig kommer besöka och försök igen? Jag tog bort allt utom Sverige för att uppdateringar skall gå smidigare att få in, andra länder laddar jag in först när de behövs…

implor

Aktiv medlem
Har bolt eller roam ljud uppläsning av svängar?

typ ”sväng höger om 25m”.

min iPhone 7 med komoot fick spunk igen igår så höll på att hiva skiten i en bäck.

Flurken

Aktiv medlem

min iPhone 7 med komoot fick spunk igen igår så höll på att hiva skiten i en bäck.
Bolt ”blirpar” med olika ljud beroende hur man skall svänga och visar med dioderna om jag inte missminner mig, har bara använt funktionen enstaka gånger.

implor

Aktiv medlem
Bolt ”blirpar” med olika ljud beroende hur man skall svänga och visar med dioderna om jag inte missminner mig, har bara använt funktionen enstaka gånger.
Ok!
Lite kluven om jag ska ta en bolt eller roam. Kör enbart skog med mtb.

hur exakt är GPS i skogen? iPhone 7 är ett skämt, tyckte jag var i älven och simmade igår.

Ladda hem uppdateringar till kartor kan vara segt som fasen. Tror dessutom att nyare versioner av kartorna är betydligt större än äldre, så prova att ta bort ett gäng länder du aldrig kommer besöka och försök igen? Jag tog bort allt utom Sverige för att uppdateringar skall gå smidigare att få in, andra länder laddar jag in först när de behövs…
Tack för tipset (y)
Har testat att ta bort alla kartor och läsa in Sverige igen men det vill ändå inte riktigt funka. Kan man koppla in den med kabel till datorn och försöka den vägen?

Jensen

Aktiv medlem

ingen dator pratar så att säga. Men piper till och dioderna ovanför displayen visar höger eller vänster,eller om du kör fel.

roam kan skapa en ny rutt som leder dig tillbaka rätt på spåret du lagt in att du vill köra. Bolt visar bara åt vilket väderstreck banan ligger. Så rent navigationsmässigt är ju roam ett steg upp

Mayhem

Aktiv medlem
Har testat att ta bort alla kartor och läsa in Sverige igen men det vill ändå inte riktigt funka. Kan man koppla in den med kabel till datorn och försöka den vägen?
Nej mig veterligen endast via telefonappen. Starta om både enheten och appen antar jag att du redan provat, så finns nog inte så mycket annat att göra än att vänta och prova igen senare.

mac74

Ny medlem
Hur funkar turn by turn på Bolt i skogen?

Läst att det inte var "äkta" utan körde bara på data i GPX filen.

Exempel så skulle jag vilja kunna importera en "random" GPX till komoot för att sedan flytta över till Bolt. Skulle det fungera och få navigering?
Jag laddar ner en rutt som GPX från någon annan, importerar in i Komoot, sparar om filen till mitt Dropboxkonto, från iphone väljer jag sedan filen (från dropbox appen) och väljer att öppna den med Wahoo appen. Synkar och väljer sedan rutten i appen. Nu får jag Turn by Turn och det har funkat jättebra.

Flurken

Aktiv medlem
Jag laddar ner en rutt som GPX från någon annan, importerar in i Komoot, sparar om filen till mitt Dropboxkonto, från iphone väljer jag sedan filen (från dropbox appen) och väljer att öppna den med Wahoo appen. Synkar och väljer sedan rutten i appen. Nu får jag Turn by Turn och det har funkat jättebra.
Kan inte komoot mosa in den direkt i bolten så som gwgps kan?

Bprct

Aktiv medlem
Nån som har problem med rassel i sin bolt?
Köpte en stealth edition, kanonbra förutom att den inte går att använda utan hörselskydd. Skakar man på den så hör man att nåt är löst i den. XXL tog hem en ny åt mig, exakt samma fel på den.
Konstigt då flera polare har den grå varianten och den är helt tyst.
Enligt wahoo är detta normalt 🙄

Mayhem

Aktiv medlem
Någon mer än jag som har problem all tredjeparts sync efter senaste uppdatering av app/firmware? Ladda över mellan enhet och app funkar men ingen av dem verkar längre ladda upp till någon av de tjänster jag har anslutna (Strava, Xert, Dropbox, Apple Health). I appen anges status för varje tjänst under varje event som "Waiting…" På vaddå?!

Jensen

Aktiv medlem
Någon mer än jag som har problem all tredjeparts sync efter senaste uppdatering av app/firmware? Ladda över mellan enhet och app funkar men ingen av dem verkar längre ladda upp till någon av de tjänster jag har anslutna (Strava, Xert, Dropbox, Apple Health). I appen anges status för varje tjänst under varje event som "Waiting…" På vaddå?!
problematiskt att ladda upp har det varit ett tag, jag har fått gå in i appen, klicka på varje tjänst, trotts att det står waiting, då frågar den om man ska försöka igen, klickar ja, och den laddar upp. Men kanske kommit nån uppdatering i dagarna som ställts till det ännu mer? spontant känns det som att det som varit Yahoos starka sida, att allt bara funkar, börjar glida iväg lite. inte som Garmin, men mer än jag vill :D

Freddie L

Aktiv medlem
Får hålla med ovan. Jag har fått synka allt manuellt ett tag. Jag stör mig inte massor, inte så jag kollar på andra enheter, men det känns lite dumt. Att rekommendera Wahoo idag går nog inte utan att nämna att det inte funkar lika fint som förut.

Mayhem

Aktiv medlem
problematiskt att ladda upp har det varit ett tag, jag har fått gå in i appen, klicka på varje tjänst, trotts att det står waiting, då frågar den om man ska försöka igen, klickar ja, och den laddar upp. Men kanske kommit nån uppdatering i dagarna som ställts till det ännu mer?
Händer absolut ingenting om jag försöker trycka på någon av tjänsterna som är "Waiting…" på någon av de tre aktiviteter jag har som inte är uppladdade.

Tror jag åtminstone lyckats lista ut varför enheten bara ibland laddar upp självmant och ofta krävt öppning av appen, åtminstone för mig. Tydligen har de snålat på WiFi-chipet så det endast stödjer gamla bandet 2,4 GHz och av någon anledning endast kanal 1–9. Min router har varit inställd på att själv välja kanal efter bäst mottagning för tillfället, så när vald kanal råkat vara 10–13 så fungerar inte den automatiska uppladdningen från enheten.

Men just nu fungerar det som sagt varken från enheten eller appen så…

Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
Händer absolut ingenting om jag försöker trycka på någon av tjänsterna som är "Waiting…" på någon av de tre aktiviteter jag har som inte är uppladdade.

Tror jag åtminstone lyckats lista ut varför enheten bara ibland laddar upp självmant och ofta krävt öppning av appen, åtminstone för mig. Tydligen har de snålat på WiFi-chipet så det endast stödjer gamla bandet 2,4 GHz och av någon anledning endast kanal 1–9. Min router har varit inställd på att själv välja kanal efter bäst mottagning för tillfället, så när vald kanal råkat vara 10–13 så fungerar inte den automatiska uppladdningen från enheten.

Men just nu fungerar det som sagt varken från enheten eller appen så…
fast jag upplever att det blivit sämre även om jag varken bytt enhet eller router.

Mayhem

Aktiv medlem
Tog bort appen, laddade ner på nytt och gjorde om alla jäkla inställningar. Den lyckas då ladda upp EN aktivitet, resten kvar i Waiting-limbo. Suck…

magnil

Medlem
Har hållt på med supporten i snart tvåmånader nu. De är snabba på att svara men tror att strategin numera är att trötta ut mig. Skall göra hela set med åtgärder och sedan fungera det en gång som för Mayhem. Får nytt set med åtgärder och så fungerar det en gång. Och så håller vi på. Har tröttnat rejält men vet inte vad man skall köpa istället. Gillar inte Garmin och Karoo v1 var inget för mig.

Mest förundrad hur de lyckas med att förstöra något som fungerat under många år och sedan inte lyckas få ordning på det. Hur många fw-uppdateringar som helst på en gammal produkt utan lösning.

Mayhem

Aktiv medlem
Mnja. Åtminstone i första steget var supporten lika kass som brukligt. Läser endast någon enstaka rad av felrapporten och klistrar sedan in första bästa standardsvar som någorlunda matchar problemet. Vilket säkert i många fall är tillräckligt, när felet består i att det är användaren som är inkompetent. För en power user med ett verkligt problem som redan testat alla uppenbara lösningar är det bara extremt frustrerande när supporten uppenbarligen inte läst felrapporten och det tar onödig tid att ta sig igenom första lagret innan man når någon som kanske har lite koll.

Jensen

Aktiv medlem
Har hållt på med supporten i snart tvåmånader nu. De är snabba på att svara men tror att strategin numera är att trötta ut mig. Skall göra hela set med åtgärder och sedan fungera det en gång som för Mayhem. Får nytt set med åtgärder och så fungerar det en gång. Och så håller vi på. Har tröttnat rejält men vet inte vad man skall köpa istället. Gillar inte Garmin och Karoo v1 var inget för mig.

Mest förundrad hur de lyckas med att förstöra något som fungerat under många år och sedan inte lyckas få ordning på det. Hur många fw-uppdateringar som helst på en gammal produkt utan lösning.
tyvärr skulle jag inte bli förvånad om att orsaken stavas ”blivit för stora”. Inte lika känsliga för att få kritik. Alternativt växt för fort. Ohälsosamt fort företagsmässigt

implor

Aktiv medlem
Bästa är helt nolla den och sedan ge den till en polare en vecka och se om den fungerar bättre. Dvs nytt konto, annan router osv.

Flurken

Aktiv medlem
Bästa är helt nolla den och sedan ge den till en polare en vecka och se om den fungerar bättre. Dvs nytt konto, annan router osv.
Min började synca strava då jag tog bort rwgps.
edit: däremot tar det mycket längre tid än tidigare samt att jag måste klicka på sidoknappen då jag kommer hem för att den skall ansluta till wifi

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer