Den trevliga Wahoo Bolt-tråden!

jooks

Medlem
Från att ha varit supernöjd börjar jag närma mig ett köp av garmin eller nåt... sjukt frustrerande med det här strulet!

Får det alltid att synka tillslut men vet aldrig hur det blir efter en runda. Kan gå bra 3ggr i rad sen är det strul igen...

Rattnalle

Aktiv medlem
Vad är det som strular? Min syncar perfekt. Också grymt imponerad av smidigheten i att kunna stå på en Alp och ladda in nya stigar allt eftersom från telefonen.

Freddie L

Aktiv medlem
Fast allvarligt... Lösningen om man vill slippa strul kan inte vara att skaffa en Garmin? ;-)

För mig så är det inte SÅ besvärligt. När jag ändå går in på aktiviteten för att ändra aktivitet och skriva en kort beskrivning klickar jag på ”synk-symbolen” och klickar retry på Strava. Tar inte många sekunder, och fördelen är att jag får med min beskrivning av aktiviteten in i Strava.

Inte optimalt, men jag kan absolut leva med det!

Mayhem

Aktiv medlem
När jag befinner mig hemma i Wifin så synkar det, bara jag öppnar appen samtidigt som Bolten är på. Det är väl så det är tänkt?
Nja. När enheten är konfigurerad för ditt trådlösa nätverk hemma så skall du normalt sett inte behöva öppna appen överhuvudtaget, uppladdning skall ske automatiskt direkt från enheten. Är du inte i närheten av känt trådlöst nätverk kan man starta appen och då förs filerna över via blåtand och därefter vidare uppladdning.

Men som väl är rätt tydligt från den här tråden är det tyvärr rätt slumpmässigt huruvida detta för tillfället fungerar som avsett eller är av någon anledning är trasigt.

Freddie L

Aktiv medlem
Nja. När enheten är konfigurerad för ditt trådlösa nätverk hemma så skall du normalt sett inte behöva öppna appen överhuvudtaget, uppladdning skall ske automatiskt direkt från enheten. Är du inte i närheten av känt trådlöst nätverk kan man starta appen och då förs filerna över via blåtand och därefter vidare uppladdning.

Men som väl är rätt tydligt från den här tråden är det tyvärr rätt slumpmässigt huruvida detta för tillfället fungerar som avsett eller är av någon anledning är trasigt.
Ok! Jag är en bra Wahoo- kund tydligen, vet inte vad jag ska förvänta mig och nöjd med att det fungerar bättre än min gamla Garmin. ;-(

Pepperazzi

Aktiv medlem
Min bolt har nu börjat med samma sak, laddar inte upp automatiskt efter rundorna. Tidigare så brukade Strava plinga till i telefonen så fort den fick wifianslutning, ofta innan man hunnit in i huset, men nu måste jag synca med Elemnt-appen, och ibland så följer det med till Strava, ibland måste det laddas upp manuellt.

Ska prova att glömma enheten och connecta igen och se om det blir någon förbättring.

Steel is Real

Aktiv medlem
Samma strul med strava synk här också!
Raderade Wahoo appen idag och installerade om den så nu funkar synken via appen i alla fall. Men inte autosynk via wifi.

Min enhet är från 2018. Vore ju enkelt att köpa en ny. Men problemet ligger ju i appen, inte i enheten!
Mycket gnäll av mig mig här. Men hoppas verkligen att de får ordning på problemen. Jag vill verkligen inte gå över till Garminträsket då jag gillar min Bolt som varit problemfri bortsett från de senaste månaderna.

Pfaff

Aktiv medlem
Samma strul med strava synk här också!
Raderade Wahoo appen idag och installerade om den så nu funkar synken via appen i alla fall. Men inte autosynk via wifi.

Min enhet är från 2018. Vore ju enkelt att köpa en ny. Men problemet ligger ju i appen, inte i enheten!
Mycket gnäll av mig mig här. Men hoppas verkligen att de får ordning på problemen. Jag vill verkligen inte gå över till Garminträsket då jag gillar min Bolt som varit problemfri bortsett från de senaste månaderna.
Här med!
Fick den att synka (mot min padda och efter av-och återinstallation) idag men å andra sidan räknar den distans som en kratta. Fick 2,1 km på en känt 6 km distans och 60 på en 80-runda.
Strulet började efter senaste uppdatering.

jooks

Medlem
Min synkar nu med appen vilket den haft problem med länge men bara när jag öppnar appen. Däremot får jag den inte längre att synka med strava hur jag än gör så måste mejla filen och lägga upp manuellt. Riktigt less på bolten nu...

Steel is Real

Aktiv medlem
Min synkar nu med appen vilket den haft problem med länge men bara när jag öppnar appen. Däremot får jag den inte längre att synka med strava hur jag än gör så måste mejla filen och lägga upp manuellt. Riktigt less på bolten nu...
Mejlar du filen till supporten då eller mejlar du till dig själv för att då få in den på strava på något sätt? Hur i så fall?

Nu hänger min Bolt riktigt löst för att bli utbytt mot någon random apparat i Garminträsket!

jooks

Medlem
Mejlar du filen till supporten då eller mejlar du till dig själv för att då få in den på strava på något sätt? Hur i så fall?

Nu hänger min Bolt riktigt löst för att bli utbytt mot någon random apparat i Garminträsket!
Mejlar den till mig själv och laddar sen upp den från datorn. Funkar ju men väldigt frustrerande då jag vanligtvis inte har datorn igång på fritiden.

Min hänger också riktigt löst. Kom på att livesegment också funkat riktigt dåligt senaste tiden. Trist när jag verkligen varit nöjd med den innan allt mjukvarustrul började.

n3wton

Aktiv medlem
Jag har förvisso inte en Bolt men väl en Elemnt, som också strulat med uppladdningarna ett bra tag. Har återanslutit de olika kontona osv, med viss framgång. Så till för bara några dagar sedan, då jag så fort jag tryckte på stopp på Wahoon fick en notis från Strava att turen låg uppe. Grymt gött, hoppas det löser sig för er andra med!

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Min hade inte synkat till ELEMNT-appen på en månad, däremot har den synkat till strava efter varje runda förutom senaste. Gjorde en ny parkoppling då funkade ELEMNT-appen, till strava fick jag däremot synka manuellt från ELEMNT-appen. Får se vad som händer nästa runda 😁

Pfaff

Aktiv medlem
Uppdaterar era bolt under rundor? Helt random ska den resync som tar en stund mitt i rundan... ☹
Jag har bara appen i paddan som ligger hemma. Inte i telefonen. Och då lär det inte uppdateras på väg.
Annars har det fungerat felfritt sedan köp. Ända tills helgen nu då.

Jensen

Aktiv medlem
har upptäkt att om jag stänger av bluetooth på mobilen och sätter på igen, när jag ska synka, så synkar den lättare. Mjukvaran har dock blivit ruggigare än förut, eller främst vid synkning. Å andra sidan så kommer man ju från att wahoo enheterna typ aldrig skapade ett problem, så när det väl sker blir man ju kanske lite mer irriterad än vad man hade blivit om det alltid hade strulat. Detta med strava, sagt det förut o säger det igen, min personliga känsla är att sträva problemen började när sträva ändrade affärsmodell och API.

implor

Aktiv medlem
Fick min bolt igår.

Märkte att det funkade bättre att slå av blåtand i settings på mobilen än snabbmenyn. Verkar som funktionerna är lite olika i vad dom gör.

Gustavl87

Ny medlem
Sen jag följde tipset om att byta wifikanal på min router hemma funkar det hur bra som helst med autosync till både Strava, Training Peaks och Komoot!

Jensen

Aktiv medlem
Uppdaterade min Wahoo igår. O se på fan, plötsligt laddar den upp till strava efter dagens tur automatiskt. Vågar man hoppas på ändring?

Jensen

Aktiv medlem
Uppdaterades igen idag. Nu funkar mojängen som den skall igen.
Frågan är, ska man i fortsättningen behöva göra som på garmin, låta andra vara försökskaniner innan man vågar byta själv :-) har ju varit en av grejerna, bara att uppdatera hej vilt, allt har ju funkat super ändå. Till senaste tiden.

Pfaff

Aktiv medlem
Frågan är, ska man i fortsättningen behöva göra som på garmin, låta andra vara försökskaniner innan man vågar byta själv :-) har ju varit en av grejerna, bara att uppdatera hej vilt, allt har ju funkat super ändå. Till senaste tiden.

Mnjaa, mitt intryck är ändå att Wahoo är snabba på att reparera mjukvarumisstag utan att behöva lansera uppgraderingen i en ny 4000 kronors modell som ”alla” nödvändigtvis måste köpa.

implor

Aktiv medlem
Testade min nya Bolt igår. Positivt överraskad hur rapp den är jämför min gamla garmin klocka. Auto pause funktionen funkade klockrent även i tät skog. Enda gången den fick lite spunk var när jag gick med cykeln upp för ett parti. Då start/stoppade den 2-3ggr innan den bestämde sig.

Saknar lite en färg skärm. Speciellt när man är i obekant områden och vill orientera sig efter landmärken så som sjöar.

Kom av misstag in i ett bostadsområde och kartan var inte direkt hjälpsam med massa gator och inget att orientera sig efter enkelt.

Hade varit en lösning att man fick sätta ”flaggor” på kartan så man får fasta punkter man snabbt kan identifiera (sjö, stor Sten, stuga, vattentorn eller vad man nu har)

Jensen

Aktiv medlem
Testade min nya Bolt igår. Positivt överraskad hur rapp den är jämför min gamla garmin klocka. Auto pause funktionen funkade klockrent även i tät skog. Enda gången den fick lite spunk var när jag gick med cykeln upp för ett parti. Då start/stoppade den 2-3ggr innan den bestämde sig.

Saknar lite en färg skärm. Speciellt när man är i obekant områden och vill orientera sig efter landmärken så som sjöar.

Kom av misstag in i ett bostadsområde och kartan var inte direkt hjälpsam med massa gator och inget att orientera sig efter enkelt.

Hade varit en lösning att man fick sätta ”flaggor” på kartan så man får fasta punkter man snabbt kan identifiera (sjö, stor Sten, stuga, vattentorn eller vad man nu har)
på roam så har ju gatorna namn. Oxå därav att roam kan omorientera Medans bolt bara pekar en i rätt riktning om man kör fel

implor

Aktiv medlem
Kan man få pilen att vara i mitten istället för längst ner?

Om man cyklar utan en rute så är det trevligt att se vilka stigar som går ”bakåt”.

katten

Aktiv medlem
Kan man få pilen att vara i mitten istället för längst ner?

Om man cyklar utan en rute så är det trevligt att se vilka stigar som går ”bakåt”.
Jodå, det finns en setting i appen "north up" , då är man mitt i kartan. Bra när man navigerar i helt nya skogar. Men skärmen är så lite så överblicken blir kass ändå.
Bolt är bra för att köra nedladdade rutter, men sämre i okänd terräng.

implor

Aktiv medlem
Jodå, det finns en setting i appen "north up" , då är man mitt i kartan. Bra när man navigerar i helt nya skogar. Men skärmen är så lite så överblicken blir kass ändå.
Bolt är bra för att köra nedladdade rutter, men sämre i okänd terräng.
Nice. Ska försöka fixa till det.

implor

Aktiv medlem
Kan man få turen visad i något än Apple Maps i mobilen? Typ Open maps?

Helt värdelöst då stigar inte visas som det är nu.

anderski

Aktiv medlem
Hade superstrul med synk härom veckan inte ens appen funkade stog waiting to upload o strava.
ett snabbtyoch rätt enkel sätt är ju att koppla bolt till usb sen gå in i exports foldern där ligger .fit filerna, bara köra manuell upload tll t ex strava.
Sen nästa pass, dan efter synkade den automatskt via wifi, och det har funkat sen dess! :-)

Freddie L

Aktiv medlem
Fick mail om Rival-klockan, säkert ni med.
Någon som har köpt redan? Testat?
Nej, den hade jag missat! Men precis vad jag hoppats på (om den är bra) för att kunna hålla sig i Wahoo-miljön. För mina två löpturer om året. För mina 0-5 längdskidpass. Men kanske även för 10-15 utförsåkningssdagar.

Ska kika in hos DcR och se om den är nåt att ha! Återkommer!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer